PDA

View Full Version : Equalizer pedal te gebruiken als booster?



oliver538
11 april 2006, 16:05
Hey,

Ik ben een beetje aan het rondkijken om mijn pedalenverzameling aan te vullen.
Ik mis momenteel eigenlijk twee dingen, namelijk een booster voor wat extra volume, en een equalizer om een wat smerig "lo-fi" geluid te krijgen.

Nu was ik aan het denken: is het een mogelijk om een equalizer pedaal ook als booster te gebruiken? Bijv. door alle frequenties te boosten, dit zou in theorie toch ook als booster moeten werken, toch?

Of zit een "echte" booster toch anders qua elektrisch circuit e.d.?

Gr,
Oliver

nielsduursma
11 april 2006, 16:07
bij een "echte" booster is vaak een klankkleur aangepast, en bij een equalizer kan je die zelf maken zegmaar. het is dus een booster met iets meer mogelijkheden.

sommige boosters hebben geen tot zeer weinig klankkleur en verhogen dus alleen je volume. dat kan met een equalizer ook.

Lacrymosa
11 april 2006, 16:08
Je kan het gewoon als booster gebruiken
Het voordeel hiervan is dat je niet alle freqs hoeft te boosten, dus je kan je solo geluid anders krijgen dat je slag

Het kan dus zonder probleem
maar of het et gewenste resultaat gaat behalen is aan jou

Negative K3 fan
11 april 2006, 16:17
een goede booster is nooit helemaal 'transparant' imo, als je vanaf de gitaar het laag te veel (of net zoveel als der est) boost wordt het modderig. Een ideale boost voor een scheur/solo geluid heeft een omgekeerde V voor mij...

oliver538
11 april 2006, 17:02
Thanks voor de reacties!
Moet dus wel te doen zijn lijkt me...

Ik ga zaterdag naar Music Store in Keulen, ff wat pedaaltjes testen en kwijlen bij de Custom shop Fenders!

Zal ik zeker een paar EQ's checken, dan hoor ik vanzelf wel of er wat tussen zit. Ik was zelf aan het kijken naar de MXR M-109, echt een "straight-on" equalizer volgens mij.
Nog andere suggesties voor goeie EQ's?

paulusdeBKB
12 april 2006, 12:52
Boss GE-7 werkt goed. Hun programmeerbare variant (GE20 oid) wordt momenteel hier en daar gedumpt. Zou ik zeker even checken want daarmee kan je meerdere boosts maken en kiezen. Kan handig zijn!

dreadhead
12 april 2006, 18:17
zou zo'n behringer EQ 700 van rond de 23 € ook wat zijn denken jullie? Kheb zelf zo het idee dat er in equalizers niet zo veel verschil zit of zie ik dat fout?

http://www.behringershop.nl/images/eq700big.jpg

Negative K3 fan
12 april 2006, 19:13
heb je dus fout :)

dunnoaname
12 april 2006, 19:16
tonesuck ruis en plastic behuizing om maar wat verschillen te noemen

dreadhead
12 april 2006, 19:19
he he... sorrie :D

jozum
12 april 2006, 19:28
ik heb die behringer eq gekocht om een beetje te stoeien met boosten, maar tot mijn grote verrassing gaf hij in mijn setup nauwelijks ruis. Er is zeker verschil in kwaliteit bij eq's, maar ik vind de prijs-kwaliteitverhouding van dit ding niet slecht. Het is een beetje hit or miss denk ik, ik heb inderdaad veel verhalen gehoord over ruis, maar bij mij dus niets...

nielsduursma
12 april 2006, 19:31
ik gebruik die eq als "buffer" vooraan mijn effect keten. hij doet het echt goed, geen ruis bij mij en dat is bij veel andere mensen wel anders als ik die hoor klagen over de ruis 8-)

FruscianteFan
12 april 2006, 20:06
Dat die Behringer tone zuigt is onzin. Hij geeft wel een hoop ruis als je de hoogste 2 freqs boost, maar dat neem ik voor lief. Ondanks het plastic is-ie best stevig, alleen zijn de knoppen wat fragiel.

oliver538
13 april 2006, 09:03
Ik zal zaterdag de proef op de som nemen, ben idd ook wel benieuwd hoe die Behringer zich houdt t.o.v. de MXR's en Boss-en van deze wereld..!

Speeddemon
13 april 2006, 11:46
Ik heb deze week een 2e vintage blauwe MXR 6 band EQ gescoord, en dan merk je toch wel dat de uitdrukking 'vroeger was alles beter' wel een kern van waarheid bezit.

Super-muzikaal ding (m.a.w. de frequenties die ie DAADWERKELIJK boost liggen dicht bij de opgegeven frequenties, die elke keer een octaaf hoger zijn,
100-200-400,etc.)

Ik had er een beetje mee gestoeid, een beetje een metal-V setting, waarbij de punt van de 'V' bij 400Hz lag, en 800Hz en 1k6 waren al licht geboost,
dit icm m'n Burny Les Paul en een Ibanez PDM-1 Modulation Delay (preset gekozen die delay met lichte chorus had) 'NAILDE' ik de intro-sound van Slash in "Knocking on Heaven's Door".

Dat is een hele specifieke zingerige, bijna 'whiney', maar brede Les Paul tone.

M'n GE-7 klinkt toch echt niet ZO goed.

Als ik er weer 1 voor wehnag tref, haal ik die ook nog. Boeie dat er geen footswitch op zit, als je zelf TB kastjes kan maken. :cooler:

Matthias
13 april 2006, 12:10
ik zoek ook een booster

en een eq lijkt een optie maar, wat zijn dan wel goeie, "redelijk" neutrale boosters?

aart steekelenburg
13 april 2006, 12:17
ik vond die microamp van mxr altijd heel goed werken op mijn marshall, maar das dus geen eq d'r zit maar een knop op en dat is de gain knop

Matthias
13 april 2006, 12:23
dat klinkt iig overzichtelijk :)

tillens
13 april 2006, 12:25
Daar komt ie weer. carl martin hydra boost. 20 dB clean boost. ook een knop.. Geweldig pedaal, en cheap. 99 euro bij Feedback.

oliver538
15 april 2006, 18:42
Zo, terug van de Music Store!

Damn, ik snap echt niks van die stad, ben weer drie keer de Rijn overgestoken voordat ik de Music Store eindelijk gevonden had! Een paar verkeersborden zou geen overbodige luxe zijn...

In ieder geval, heb dus een paar EQ's getest, het is uiteindelijk de MXR M-109 geworden. Ik vond 'm in vergelijking met de BOSS iets meer bereik hebben, en hij klonk ook wat "neutraler".

Die Behringer heb ik niet meer kunnen testen helaas, stond echt een rij voor het Behringer testboard, daar had ik niet zo'n behoefte aan.

Ben in ieder geval weer een pedaaltje rijker :-)

Punkrockerke
16 april 2006, 19:25
Ik heb nu ook een tijdje de MXR-109 en ben er nog steeds tevreden van.
Ik had eerst wat boosters getest, maar vond de klankleur die ik ermee verkreeg nooit echt optimaal voor 'mijn' sologeluid.
Tonesuck en ruis vallen zeer goed mee.

casper innosence
1 december 2006, 15:13
Beste mensen,

Sinds wij met 2 gitaristen zijn gaan Punken, zijn we ook met wat solotjes gaan klooien. Nu vind ik zelf mijn solo geluid wat iel/dun. Afgelopen weekend kreeg ik van de geluidsman de tip om een RAT pedaal te kopen (hij noemde geen type, dus dat ga ik nog eens navragen). Wat raden jullie aan als solo booster, voor een Mesa Recto. Tgaat niet zo zeer om het volume boosten maar meer dat ie wat mooier zingt minder iel klinkt (zit nog een soloboost op de amp).

Ik gebruik een Esp Viper door een Mesa triple recto met een koch 4x12..

FruscianteFan
1 december 2006, 15:19
Daar komt ie weer. carl martin hydra boost. 20 dB clean boost. ook een knop.. Geweldig pedaal, en cheap. 99 euro bij Feedback.Volgens mij zijn er goedkopere manieren om je sound goed te cleanboosten..

vinni
1 december 2006, 16:08
Gebruikte ook een MXR109.
Gewoon goed.

Groet,
Vinni

renier
2 december 2006, 02:09
Hey,

Ik ben een beetje aan het rondkijken om mijn pedalenverzameling aan te vullen.
Ik mis momenteel eigenlijk twee dingen, namelijk een booster voor wat extra volume, en een equalizer om een wat smerig "lo-fi" geluid te krijgen.

Nu was ik aan het denken: is het een mogelijk om een equalizer pedaal ook als booster te gebruiken? Bijv. door alle frequenties te boosten, dit zou in theorie toch ook als booster moeten werken, toch?

Of zit een "echte" booster toch anders qua elektrisch circuit e.d.?

Gr,
Oliver

hey maestro, c'est moi!

ik heb die GE-7 van me ook een tijdje als booster gebruikt, en op zich werkt het wel, als je alleen maar een volumeboost wil. Voor mij was het niks. ik gebruik nu gewoon mijn tubescreamer met de drive verder dichtgedraaid, en die geeft een flinke volumeboost, daarnaast krijg je een voller, vetter geluid.

ik zou zeggen; tik ergens een leuke tubescreamer op de kop. gecombineerd met die route 66 krijg je een hele vete, warme lead sound dan.

anyway, tot morgen, sporten om 9:30...

interessander
2 december 2006, 12:02
Beste mensen,

Sinds wij met 2 gitaristen zijn gaan Punken, zijn we ook met wat solotjes gaan klooien. Nu vind ik zelf mijn solo geluid wat iel/dun. Afgelopen weekend kreeg ik van de geluidsman de tip om een RAT pedaal te kopen (hij noemde geen type, dus dat ga ik nog eens navragen). Wat raden jullie aan als solo booster, voor een Mesa Recto. Tgaat niet zo zeer om het volume boosten maar meer dat ie wat mooier zingt minder iel klinkt (zit nog een soloboost op de amp).

Ik gebruik een Esp Viper door een Mesa triple recto met een koch 4x12..

Ik neem aan dat je het lead kanaal van je triple dus al gebruikt voor je slagsound waardoor je het niet meer als lead in kan stellen? Ik denk dat een RAT (vintage rat , rat II, you dirty rat, om er een paar te noemen) Iets te veel gain heeft voor die toepassing. Voor wat meer body kun je ook de Boss od-3 eens proberen, genoeg volume om te boosten en genoeg bas om niet te iel te worden.