PDA

View Full Version : De snelheidsmaniaken op de gitaar



Pagina's : 1 [2]

Trocar
18 april 2006, 16:08
Ok>> is goed laten we een punt achter onze discussie zetten. We gaan elkaar toch niet over kunnen halen. (We zijn nu al aangeland bij argument met het berpoep op een autoriteit.)
Maar ik wel dat je me ff uitlegd wat er onzin is aan dat zenuwen verhaal. Als jij heel snel over je armen wrijft dan weet je toch ook niet precies waar je vingers zich precies bevinden. Het gevoel komt altijd iets later. (Kijk maar naar reflex bewegingen. Als je tegen je knie aan tikt gaat je been omhoog. Zonder dat je hersens daar opdracht toe hebben gegeven.

Er is niet alleen 'tast' als het aan komt op zenuwen. Je hebt bijvoorbeeld een heel stelsel dat precies weet waar alle lichaamsdelen zich in de ruimte bevinden ten opzichte van het lichaam. Als baby ben je daar heel onhandig in; dan grijp je nog mis en dergelijke. Als je dit vaker doet (oefening) kun je makkelijk alles vastpakken wat je wilt, en je kunt inschatten of je er überhaupt bij kunt. Je hebt je coordinatie geoefend. Dat is heel belangrijk, anders zou je elke keer opnieuw moeten gokken en proberen, ipv het in één keer goed te doen. Als je iets vastpakt ben je je niet meer bewust van het feit dat je het doet. Alleen dat je iets wilt hebben, en wat de uitkomst zou moeten zijn. Alles dat daartussen ligt gaat automatisch.
Dit hele verhaal kun je kopieren op gitaarspelen. Ook jij bent je níet bewust van het feit dat je je vingers neerzet; of je nu snel of langzaam speelt. Je weet wat je wilt en hoe het gaat klinken; alles daartussen gaat automatisch. Je hoéft ook niet na te denken of bewust te zijn over/van je beweging; daar heb je immers op geoefend. Ook als het bij jou geen automatisme zou zijn, zou je elke keer opnieuw bewegen alsof het de eerste keer was dat je een gitaar vast pakt.
Daarom kan het, mijns inziens, geen argument zijn om te beweren dat langzaam spelen bewust gaat, en snel spelen niet. En hieruit volgt automatisch dat je argument dat shredders niet bewust kunnen spelen iets zegt over de toegevoegde emotie of iets dergelijks, onzin is.

Daarbij: mooie techniek en hoge snelheid = pure emotie.
Jij beweert dat jij constateert dat de meesten niet zo 'reageren'.
Ik beweer dat jij dat simpelweg niet kunt constateren.
Enkel bij jezelf: en dat is de reden dat je het niet mooi vindt; projecteer dat niet op anderen!

Scali
18 april 2006, 16:19
Waarom zou je over iedere noot na moeten denken?
Dat doen ook Hendrix en SRV niet, want ze gebruiken vaak dezelfde (ingestudeerde) licks en dingetjes (mede daarom vind ik er geen reet aan, ze kunnen alleen maar wat pentatonische licks rammelen in iets van 3 posities, gaat me gauw vervelen).

Ik denk niet specifiek van noot tot noot. Ik denk soms ook in termen van arpeggio's, of gewoon een idee om van A naar B te komen via ofwel een chromatische of een 'gewone' toonladder.
Dan denk ik niet over iedere noot na, omdat ik al ingestudeerd heb hoe ik die arpeggio's of ladders speel, maar ik denk wel op een hoger niveau na over wat ik toepas.

Jaha
18 april 2006, 16:28
Er is niet alleen 'tast' als het aan komt op zenuwen. Je hebt bijvoorbeeld een heel stelsel dat precies weet waar alle lichaamsdelen zich in de ruimte bevinden ten opzichte van het lichaam. Als baby ben je daar heel onhandig in; dan grijp je nog mis en dergelijke. Als je dit vaker doet (oefening) kun je makkelijk alles vastpakken wat je wilt, en je kunt inschatten of je er überhaupt bij kunt. Je hebt je coordinatie geoefend. Dat is heel belangrijk, anders zou je elke keer opnieuw moeten gokken en proberen, ipv het in één keer goed te doen. Als je iets vastpakt ben je je niet meer bewust van het feit dat je het doet. Alleen dat je iets wilt hebben, en wat de uitkomst zou moeten zijn. Alles dat daartussen ligt gaat automatisch.
Dit hele verhaal kun je kopieren op gitaarspelen. Ook jij bent je níet bewust van het feit dat je je vingers neerzet; of je nu snel of langzaam speelt. Je weet wat je wilt en hoe het gaat klinken; alles daartussen gaat automatisch. Je hoéft ook niet na te denken of bewust te zijn over/van je beweging; daar heb je immers op geoefend. Ook als het bij jou geen automatisme zou zijn, zou je elke keer opnieuw bewegen alsof het de eerste keer was dat je een gitaar vast pakt.
Daarom kan het, mijns inziens, geen argument zijn om te beweren dat langzaam spelen bewust gaat, en snel spelen niet. En hieruit volgt automatisch dat je argument dat shredders niet bewust kunnen spelen iets zegt over de toegevoegde emotie of iets dergelijks, onzin is.
ff opgezocht >> moet het toch kennen voor het examen :chicken:

Impuls - elektrisch stroompje

ontstaat als prikkel sterk genoeg is - boven de prikkeldrempel
impulssterkte is altijd gelijk
bij sterkere prikkel worden meer impulsen per tijdeenheid doorgegeven - de impulsfrequentie neemt toe
zenuwcel heeft na ieder impuls een korte herstelperiode nodig
kan dan niet geprikkeld worden
De meeste impulsen leiden niet tot bewustwording
hersenen selecteren
alleen belangrijke verandering in omgeving leidt tot waarneming (en eventueel reactie
impulsfrequentie neemt af als bepaalde prikkel lang aanhoudt gewenning (bij ons is het gitaar spelen (de truukjes) ook gewenning
http://www.bioplek.org/5havo/5havo_cse_overzicht/5havo_csnieuw13.html

Reflex - snelle (automatische) reactie op bepaalde prikkel
Automatisme, daar krijgen je hersens niks van mee. En in je hersens komen juist de begrippen emoties en gevoel aanbod. Daar worden zenuwen aangesprongen die met gevoels impulsen van je hersens.

bijvoorbeeld:
pupilreflex
kniepeesreflex
reflexen zijn belangrijk

bij lichaamshouding
als bescherming
bijvoorbeeld als je per ongeluk iets heets aanraakt
bij bewegingen
coördiantie van spieren
bijvoorbeeld bij lopen en fietsen ( en voor ons gitaarspelen op langdurig dezelfde manier (langdurig shredden))reflex

Jaha
18 april 2006, 16:36
Waarom zou je over iedere noot na moeten denken?
Dat doen ook Hendrix en SRV niet, want ze gebruiken vaak dezelfde (ingestudeerde) licks en dingetjes (mede daarom vind ik er geen reet aan, ze kunnen alleen maar wat pentatonische licks rammelen in iets van 3 posities, gaat me gauw vervelen).

Ik denk niet specifiek van noot tot noot. Ik denk soms ook in termen van arpeggio's, of gewoon een idee om van A naar B te komen via ofwel een chromatische of een 'gewone' toonladder.
Dan denk ik niet over iedere noot na, omdat ik al ingestudeerd heb hoe ik die arpeggio's of ladders speel, maar ik denk wel op een hoger niveau na over wat ik toepas.
Ok, maar ik heb al eerder gezegd. Dat je niet over alles hoeft na te denken.
nogmaals:
- De whow-factor van het (snelle) spelen mits niet te lang.
- Een thema die je gedachteloos kan spelen, omdat het noodzakelijk is om een solo enige herkenings waarde te geven. Ook daar hoef je bij het spelen niet na te denken.
- Maar dat komt er toch wel ook een stukje bij komen waar je je gevoel uit. En hier, ben ik van mening (zie bovenstaande biologische discussie :hippie: ), moet je toch wel bij nadenken.

Anders Destium
18 april 2006, 16:38
Jaha, je hebt nu al meerdere keren niet inhoudelijk gereageerd op de volgende constatering van mijn kant:


Het mooiste vind ik persoonlijk dat alle argumenten van Jaha tegen het shredden precies zo gebruikt kunnen worden bij bijvoorbeeld blues. Er zijn maar heel weinig bluesgitaristen die zich werkelijk onderscheiden, ook omdat blues aan regels is gebonden. Als Jaha meent dat je bij shredden slechts 1 techniek kunt toepassen dan is dat hetzelfde als beweren dat blues alleen bestaat uit bends. En een minuutlang bends achter elkaar wordt inderdaad snel saai. Zélf een beperking opleggen en dan later beweren dat die beperking volgt uit een stijl is wat Jaha steeds probeert...

Dit was jouw antwoord, waarom wissel je opeens van onderwerp? Ik ken Jimi Hendrix, kan het erg waarderen. Probeer je met het stuk hieronder te impliceren dat shredmuzikanten niet allemaal verschillende dingen kunnen doen met een bepaalde ladder?


Tip
luister is naar Hendrix van zijn Are You Experienced!? plaat tot Band of Gypsies.
Je hoort hier duidelijk wat (hier hebben we het zelfs over een persoon) voor dingen je allemaal kan doen met één pentatonische toonladder en hoe hij daar toepassingen op maakt.
Neem hier Red House
http://video.google.com/videoplay?docid=5831884656012429581&q=jimi+hendrix&pl=true
en Villanova Junction
http://video.google.com/videoplay?docid=3222428405488271724&q=jimi+hendrix&pl=true
(doorspoelen tot 6.35)
en Voodoo Child
http://video.google.com/videoplay?docid=-2999417569188182518&q=jimi+hendrix&pl=true

Los of je het goed of slecht vindt, je hoort duidelijk verschil toch? En toch gebruikt hij datzelfde pentatonische laddertje en de blues begeleiding
Dit is bij een artiest, maar geldt natuurlijk ook bij andere.
Zulke duidelijke verschillen.
En ja als je heel veel blues gitaristen hebt>> idd heel veel kans dat er ook heel veel troep bij zit.
Daarnaast (heb ik ook al eens eerder gezegd) is de hedendaagse blues ook erg veracht, omdat het voornamelijk naaperij is van de oude garde. Dat verklaart ook de vele troep die er te vinden is.
Maar ga is zoeken op internet >> Muddy Waters, BB King Buddy Guy, Chuck Berry, Robert Johnson, SRV, Eric Clapton enz enz
Werelden van verschil in stijl.
Het jammere is dat hedendaagse goede technisch hoogbegaafde gitaristen, de progesieve kant op gaan, en daarbij denk dat het blues niet meer kan.

Waarom is dat jammer? Is blues zoveel beter dan andere stijlen ofzo? Gitaristen die technisch begaafd zijn zien blues als beperkend zou ik zo zeggen, anders zouden ze het wel blijven spelen. Leuk dat je je eigen punten steeds zo mooi ontkracht! Wat is het grote verschil tussen progressief en blues? Blues heeft regels, en die regels beperken muzikanten die zich willen uiten en daar geen standaardvorm voor willen gebruiken of nodig hebben.

Trocar
18 april 2006, 16:43
ff opgezocht >> moet het toch kennen voor het examen :chicken:

Impuls - elektrisch stroompje

ontstaat als prikkel sterk genoeg is - boven de prikkeldrempel
impulssterkte is altijd gelijk
bij sterkere prikkel worden meer impulsen per tijdeenheid doorgegeven - de impulsfrequentie neemt toe
zenuwcel heeft na ieder impuls een korte herstelperiode nodig
kan dan niet geprikkeld worden
De meeste impulsen leiden niet tot bewustwording
hersenen selecteren
alleen belangrijke verandering in omgeving leidt tot waarneming (en eventueel reactie
impulsfrequentie neemt af als bepaalde prikkel lang aanhoudt gewenning (bij ons is het gitaar spelen (de truukjes) ook gewenning
http://www.bioplek.org/5havo/5havo_cse_overzicht/5havo_csnieuw13.html

Reflex - snelle (automatische) reactie op bepaalde prikkel
Automatisme, daar krijgen je hersens niks van mee. En in je hersens komen juist de begrippen emoties en gevoel aanbod. Daar worden zenuwen aangesprongen die met gevoels impulsen van je hersens.

bijvoorbeeld:
pupilreflex
kniepeesreflex
reflexen zijn belangrijk

bij lichaamshouding
als bescherming
bijvoorbeeld als je per ongeluk iets heets aanraakt
bij bewegingen
coördiantie van spieren
bijvoorbeeld bij lopen en fietsen ( en voor ons gitaarspelen op langdurig dezelfde manier (langdurig shredden))reflex

Alsjeblieft zeg...
"Een korte herstelperiode"... ja, in orde van duizenden van een seconde. En je hebt biljoenen zenuwcellen, dus als er 1 het niet doet, zitten er nog genoeg omheen die het wel doen.
"Automatisme krijgen je hersenen niets van mee".. onzin! Hele dikke onzin!
En denk je dat emotie geen automatisme is? Denk jij heel diep en lang na voordat je je kut voelt?

Heb je mijn stukje wel gelezen? Dat jíj ook compleet op automatisme speelt; omdat je geoefend hebt en je anders elke keer als een beginner dat ding vast hebt? Dat het daarom geen argument is?

Ik heb geen zin meer... :(

Scali
18 april 2006, 16:46
Maar dat komt er toch wel ook een stukje bij komen waar je je gevoel uit. En hier, ben ik van mening (zie bovenstaande biologische discussie :hippie: ), moet je toch wel bij nadenken.

Dat is nou precies mijn punt. Ik denk er wel bij na, maar dan op het niveau van "Okee, hier wil ik graag een Am7-arpeggio spelen over 2 octaven" in plaats van dat ik noot voor noot ga bekijken welke noten dat ook alweer waren en hoe ik die misschien zou kunnen gaan spelen.
Voor mij zit het gevoel dus al besloten in het feit dat ik op een bepaald punt een Am7 wil toepassen, en hoef ik daar niet dieper over na te denken, want ik weet al hoe ik die Am7 kan spelen.
Dus wat mij betreft zie jij gitaarspelen te beperkt als 'nadenken' alleen maar noot-voor-noot zou moeten gebeuren.

Maxxas
18 april 2006, 16:47
Ben blij dat ik vandaag gewoon aan het werk ben geweest.
Het gaat hier nergens meer over. Straks gaat er ook nog berekend worden bij welke snelheid er sprake is van shred.
Laat mij maar lekker naar shred MUZIEK luisteren. Zolang ik er van geniet vind ik het best wat een ander zijn mening is.
Voor mij hebben alle snelle noten toegevoegde waarde. Ze hoeven voor mij niet allemaal bewust gespeeld te worden. De niet bewuste noten dragen echter wel bij aan de sfeer en spanning van het geheel en zijn voor mij dus van emotionele waarde.
Vinnie Moore rules!
http://www.youtube.com/watch?v=dulmJXawfjg&search=vinnie%20moore

Jaha
18 april 2006, 16:49
Dat is nou precies mijn punt. Ik denk er wel bij na, maar dan op het niveau van "Okee, hier wil ik graag een Am7-arpeggio spelen over 2 octaven" in plaats van dat ik noot voor noot ga bekijken welke noten dat ook alweer waren en hoe ik die misschien zou kunnen gaan spelen.
Voor mij zit het gevoel dus al besloten in het feit dat ik op een bepaald punt een Am7 wil toepassen, en hoef ik daar niet dieper over na te denken, want ik weet al hoe ik die Am7 kan spelen.
Dus wat mij betreft zie jij gitaarspelen te beperkt als 'nadenken' alleen maar noot-voor-noot zou moeten gebeuren.
ok zit wat in? Maar het per noot denken doe jij dus helemaal niet meer?

Jaha
18 april 2006, 16:51
Alsjeblieft zeg...
"Een korte herstelperiode"... ja, in orde van duizenden van een seconde. En je hebt biljoenen zenuwcellen, dus als er 1 het niet doet, zitten er nog genoeg omheen die het wel doen.
"Automatisme krijgen je hersenen niets van mee".. onzin! Hele dikke onzin!
En denk je dat emotie geen automatisme is? Denk jij heel diep en lang na voordat je je kut voelt?

Heb je mijn stukje wel gelezen? Dat jíj ook compleet op automatisme speelt; omdat je geoefend hebt en je anders elke keer als een beginner dat ding vast hebt? Dat het daarom geen argument is?

Ik heb geen zin meer... :(
Die biljoenen zenucellen regellen ook jouw vingers, maar is goed, we gaan later wel verder: discussie nog niet gesloten, maar ff een wapenstilstand is goed :hippie:

Trocar
18 april 2006, 16:54
Die biljoenen zenucellen regellen ook jouw vingers,
:???:
Ik snap echt niet meer wat je nu probeert te zeggen.

Mijn punt is dat het geen reet uitmaakt of zenuwcellen een herstelperiode nodig hebben, omdat er altijd genoeg overblijven.

Verder is het onzin dat automatisme niet via hersenen of zenuwcellen verloopt. Dat doet het wel. Automatisme is net zo goed als bewuste bewegingen een product van hersenen en zenuwen.

Als je dit combineert met elkaar (dit en mijn vorige posts), kom je er op dat iedereen die gitaar speelt, jij dus ook, speelt op automatismen (patronen, hoe simpel ook).

Zou jíj niet op automatische patronen spelen, dan klink je elke dag, telkens weer, alsof je voor de eerste keer een gitaar vast hebt.

Daardoor is het argument dat shredders op automatisme spelen, en langzamere spelers bewust, onzinnig.

En daar volgt weer uit dat het aspect dat snelheid geen emotie bevat omdat het automatisch gaat ook onzin is.

Juíst wanneer het een automatisme is geworden (snel of niet) is er plaats om muziek van de patronen te maken.

Kun je misschien daar op reageren, (dat jij net zo goed als een shredder op automatische patronen speelt; en dat daarom je argument vervalt)?

Anders Destium
18 april 2006, 17:04
Ik heb Under a Glass Moon gevonden, maar dan gecovered door een andere band en niet door Dream Theater zelf. Het gaat mij om de solo tussen 4:40 en 5:35. Verschillende soorten spel door elkaar en allemaal shred:

http://video.google.com/videoplay?docid=-7246926228424742734&q=under+a+glass+moon&pl=true

Ik ga op zoek naar nog wat andere, leuk spelletje dit!

Erotomania, het leuke van andere muziek dan blues is bijvoorbeeld dat je ook allemaal verschillende maatsoorten kunt gebruiken. Wéér een beperking van blues, het houdt niet op!
http://video.google.com/videoplay?docid=1085938449772256257&q=dream+theater&pl=true

Scali
18 april 2006, 17:09
ok zit wat in? Maar het per noot denken doe jij dus helemaal niet meer?

Eigenlijk niet. Of ik nou snel of langzaam speel, ik denk niet heel bewust na bij wat ik speel. De ideeen vloeien eigenlijk automatisch van m'n hoofd naar m'n gitaar.
Ik luister alleen aandachtig om te horen of m'n ideeen ook goed gespeeld worden. Vooral bends/vibrato gaan eigenlijk puur op gehoor.

Local Hero
18 april 2006, 17:18
Ik heb Under a Glass Moon gevonden, maar dan gecovered door een andere band en niet door Dream Theater zelf. Het gaat mij om de solo tussen 4:40 en 5:35. Verschillende soorten spel door elkaar en allemaal shred:

http://video.google.com/videoplay?docid=-7246926228424742734&q=under+a+glass+moon&pl=true

Ik ga op zoek naar nog wat andere, leuk spelletje dit!

Erotomania, het leuke van andere muziek dan blues is bijvoorbeeld dat je ook allemaal verschillende maatsoorten kunt gebruiken. Wéér een beperking van blues, het houdt niet op!
http://video.google.com/videoplay?docid=1085938449772256257&q=dream+theater&pl=true


JAAAAH leuk lekekr allemaal verschillende maatsoorten gebruiken. Om een cake te maken ga ik toch ook niet alle ingredienten gebruiken die bestaan. Best leuk om zoveel mogelijk maatsoorten in 1 liedje te krijgen, maar het zou helemaal mooi meegenomen zijn als het ook nog klinkt (benieuwd hoe die cake zou smaken) :o

Anders Destium
18 april 2006, 17:24
Op jouw manier vind je nooit een nieuw soort lekkere cake omdat je alleen aan grootmoeders recept vasthoudt. Blues beperkt je, jij bewijst het nu nét als Jaha met dank aan jouw eigen analogie. Als je de clip had gekeken dan had je gezien dat al die maatsoorten in dienst staan van het nummer en niet andersom, je gebruikt dus meer ingrediënten omdat je meer ingrediënten kúnt gebruiken. Bij blues staat het recept al vast, de ingrediënten ook en kun je het eigenlijk alleen nog laten verbranden om er een eigen smaak aan toe te voegen :seriousf:


Nog een clipje voor mensen die niet geloven dat er ook bij shred nog heel veel mogelijk is:

http://video.google.com/videoplay?docid=-7595019668214313840&q=becker&pl=true

Trocar
18 april 2006, 17:25
JAAAAH leuk lekekr allemaal verschillende maatsoorten gebruiken. Om een cake te maken ga ik toch ook niet alle ingredienten gebruiken die bestaan. Best leuk om zoveel mogelijk maatsoorten in 1 liedje te krijgen, maar het zou helemaal mooi meegenomen zijn als het ook nog klinkt (benieuwd hoe die cake zou smaken) :o

Oh nee he...

Lees in godsnaam het topic door...

Dan weet je ook waaróm dit gepost wordt...

Anders Destium
18 april 2006, 17:30
Het is overduidelijk dat sommige mensen hier alles proberen en elke strohalm aan proberen te grijpen om shred af te keuren, de argumenten worden steeds wanhopiger. Wat nogal logisch is want er is geen enkel rationeel argument om shred af te doen als zijnde niet muzikaal en/of beperkend. Je kunt er enkel niet van houden, maar dat is kennelijk niet genoeg. De wereld moet weten dat shred niet deugt op basis van... tja, nog steeds geen goed argument gezien dus dat wordt lastig :cheerup: Om de vraag van de topicstarter te beantwoorden: Nee, shred werkt niet beperkend, hoe graag je dat ook wilt bewijzen met je non-argumenten en vergelijkingen die steeds meer bewijzen dat het juist ándere stijlen zijn die beperkend werken.

Niemand zou ooit durven om Paganini niet muzikaal te noemen, en in wezen was hij de eerste shredder op aarde. Maar als een gitarist het speelt dan zou het opeens niet meer muzikaal zijn?

http://video.google.com/videoplay?docid=-8725540685439152718&q=becker&pl=true

Trocar
18 april 2006, 17:32
Het is overduidelijk dat sommige mensen hier alles proberen en elke strohalm aan proberen te grijpen om shred af te keuren, de argumenten worden steeds wanhopiger. Wat nogal logisch is want er is geen enkel rationeel argument om shred af te doen als zijnde niet muzikaal en/of beperkend. Je kunt er enkel niet van houden, maar dat is kennelijk niet genoeg. De wereld moet weten dat shred niet deugt op basis van... tja, nog steeds geen goed argument gezien dus dat wordt lastig :cheerup:

Niemand zou ooit durven om Paganini niet muzikaal te noemen, en in wezen was hij de eerste shredder op aarde. Maar als een gitarist het speelt dan zou het opeens niet meer muzikaal zijn?

http://video.google.com/videoplay?docid=-8725540685439152718&q=becker&pl=true (http://video.google.com/videoplay?docid=-8725540685439152718&q=becker&pl=true)


Hehe... leuk om je argument kracht bij te zetten met een filmpje, maar post dan niet dít filmpje. Is niet zo goed filmpje mijns inziens... ;)

Trouwens:
Sommige reacties (sommige!) doen me denken de redenatie van peuters:
die hebben ook nog niet de mogelijkheid zich in te leven in anderen en redeneren daarom enkel vanuit zichzelf. Maar dit terzijde.

- Het is mooi geweest voor vandaag...

Anders Destium
18 april 2006, 17:34
Ok deze dan:

http://video.google.com/videoplay?docid=-5102734920470383748&q=malmsteen&pl=true

Of deze dan:

http://video.google.com/videoplay?docid=-6366828499656022533&q=jason+becker&pl=true

Of deze:

http://video.google.com/videoplay?docid=-3966692233987153544&q=paul+gilbert&pl=true

Het Jason Becker verhaal:
http://video.google.com/videoplay?docid=1775128028743135037&q=jason+becker&pl=true

knockin`on heavens door
18 april 2006, 17:52
Op jouw manier vind je nooit een nieuw soort lekkere cake omdat je alleen aan grootmoeders recept vasthoudt. Blues beperkt je, jij bewijst het nu nét als Jaha met dank aan jouw eigen analogie. Als je de clip had gekeken dan had je gezien dat al die maatsoorten in dienst staan van het nummer en niet andersom, je gebruikt dus meer ingrediënten omdat je meer ingrediënten kúnt gebruiken. Bij blues staat het recept al vast, de ingrediënten ook en kun je het eigenlijk alleen nog laten verbranden om er een eigen smaak aan toe te voegen :seriousf:


Nog een clipje voor mensen die niet geloven dat er ook bij shred nog heel veel mogelijk is:

http://video.google.com/videoplay?docid=-7595019668214313840&q=becker&pl=true
misschien staan de maatsoorten in dienst van een slecht nummer en is dat het gewoon. :o

Anders Destium
18 april 2006, 18:02
Welkom op gitaarnet!

Wat wil je met je opmerking zeggen :???:

Maxxas
18 april 2006, 18:04
misschien staan de maatsoorten in dienst van een slecht nummer en is dat het gewoon. :o

komt hier ook even een loze opmerking dumpen.
1 post hahahahaha wel lef maar getuigd ook van andere mindere kwaliteiten.

Trocar
18 april 2006, 18:06
misschien staan de maatsoorten in dienst van een slecht nummer en is dat het gewoon. :o

Welkom op gitaarnet.


Ga nu maar heel snel weer weg.


Domme opmerkingen verzin ik zelf wel.

Anders Destium
18 april 2006, 18:11
Misschien is een IP testje hier wel op zijn plaats ook :)

Maxxas
18 april 2006, 18:14
Misschien is een IP testje hier wel op zijn plaats ook :)

Ach was waarschijnlijk een snelle onbewuste emotieloze actie.

Anders Destium
18 april 2006, 18:20
Maar terug on topic: Tony Macalpine, shred of niet?

http://video.google.com/videoplay?docid=4760050855134483982&q=macalpine&pl=true


Michael Romeo, een paar clipjes met steeds verschillende technieken binnen 1 solo:

http://video.google.com/videoplay?docid=7009717784359951330&q=michael+romeo&pl=true

http://video.google.com/videoplay?docid=-1536611631349306915&q=michael+romeo&pl=true

http://video.google.com/videoplay?docid=-8023317701129072662&q=michael+romeo&pl=true

http://video.google.com/videoplay?docid=3371693937371521975&q=michael+romeo&pl=true

Nog wat Malmsteen, die een stuk van Paganini speelt (Adagio):

http://video.google.com/videoplay?docid=5402845671989118578

en wat eigen werk van Malmsteen, gespeeld door iemand die dezelfde gitaar heeft als ik 8-)
http://video.google.com/videoplay?docid=7359284961531036753&q=malmsteen&pl=true

Wat gesolo van EVH, ook weer verschillende soorten door elkaar:

http://video.google.com/videoplay?docid=1947917209390029777&q=van+halen&pl=true


Ik weet niet of het punt onderhand al duidelijk is, daarom zorg ik voor nog wat meer beeldmateriaal :hippie:

Alex Lifeson/Rush (shred of niet?)
http://video.google.com/videoplay?docid=6505405390885643456&q=alex+lifeson&pl=true

Jaha
18 april 2006, 18:42
:???:
Ik snap echt niet meer wat je nu probeert te zeggen.

Mijn punt is dat het geen reet uitmaakt of zenuwcellen een herstelperiode nodig hebben, omdat er altijd genoeg overblijven.

Verder is het onzin dat automatisme niet via hersenen of zenuwcellen verloopt. Dat doet het wel. Automatisme is net zo goed als bewuste bewegingen een product van hersenen en zenuwen.

Als je dit combineert met elkaar (dit en mijn vorige posts), kom je er op dat iedereen die gitaar speelt, jij dus ook, speelt op automatismen (patronen, hoe simpel ook).

Zou jíj niet op automatische patronen spelen, dan klink je elke dag, telkens weer, alsof je voor de eerste keer een gitaar vast hebt.

Daardoor is het argument dat shredders op automatisme spelen, en langzamere spelers bewust, onzinnig.

En daar volgt weer uit dat het aspect dat snelheid geen emotie bevat omdat het automatisch gaat ook onzin is.

Juíst wanneer het een automatisme is geworden (snel of niet) is er plaats om muziek van de patronen te maken.

Kun je misschien daar op reageren, (dat jij net zo goed als een shredder op automatische patronen speelt; en dat daarom je argument vervalt)?
Kijk Geleerde stof nu ff toepassen.

Ogen zien hals en zetten er vingers op. (dit gebreurd nog met de hersens)
Maar als je eenmaal je vingers hebt neergezet, dan begint er een reflex. Voor de gitarist is het snelle spelen het het loopje een gewoonte>> net als lopen/fietsen.
Reflex wordt beschreven met >>
-gevoelsneuronen=>schakelneuronen=>bewegingsneuronen
hier komt dus geen hersencel aan te pas.
Dit is dus precies de beschrijving wat jij bedoelt met je loopjes waarin jij denkt Scali, maar nu ff wetenschappelijk toegelicht :satisfie:

Bij het langzaam spelen is dat anders. Als ik blues soleer, dan gebruik ik (in langzaam spel) een bend dan een vibrato enz enz enz. Doordat dit niet één dezelfde ding is (zoals lopen of fietsen) moet je je hersens hierbij wel gebruiken. Dit kan je niet automatisch doen, dit is dus geen reflex.

Trocar
18 april 2006, 18:48
Kijk Geleerde stof nu ff toepassen.

Ogen zien hals en zetten er vingers op. (dit gebreurd nog met de hersens)
Maar als je eenmaal je vingers hebt neergezet, dan begint er een reflex. Voor de gitarist is het snelle spelen het het loopje een gewoonte>> net als lopen/fietsen.
Reflex wordt beschreven met >>
-gevoelsneuronen=>schakelneuronen=>bewegingsneuronen
hier komt dus geen hersencel aan te pas.
Dit is dus precies de beschrijving wat jij bedoelt met je loopjes waarin jij denkt Scali, maar nu ff wetenschappelijk toegelicht :satisfie:

Bij het langzaam spelen is dat anders. Als ik blues soleer, dan gebruik ik (in langzaam spel) een bend dan een vibrato enz enz enz. Doordat dit niet één dezelfde ding is (zoals lopen of fietsen) moet je je hersens hierbij wel gebruiken. Dit kan je niet automatisch doen, dit is dus geen reflex.

Wat je hier zegt klopt echt niet. Serieus. Sorry. Onzin.

(Een paar hints: 1) reflex en automatisme is niet hetzelfde. 2) hersenen bestaan, onderandere, uit neuronen 3) onzin om aan te nemen dat fietsen bestaat uit 1 ding 4) onzin om te zeggen dat bij reflex dan wel automatisme de hersenen geen rol spelen 5) toepassen vibrato of bend is geen reflex, wel automatisme... enz. enz. Mijn laatste hint: lees verdomme nu eens wat anderen zeggen in plaats van er dom overheen te lullen)

Anders Destium
18 april 2006, 18:49
Om je even te falsificeren bij wéér een verkeerde argumentatie Jaha: autorijden. Bij het autorijden doe je veel verschillende dingen uit automatisme zonder er verder bij stil te staan. Dat is geen reflex.

Je probeert het steeds leuk moet ik zeggen, maar je hebt nog steeds 0 argument om je oorspronkelijke stelling mee te onderbouwen.

Jaha
18 april 2006, 18:54
Wat je hier zegt klopt echt niet. Serieus. Sorry. Onzin.
hmm.. nadere toelichting
i :satisfie: s goed, HIER ERGENS EEN BIOLOOG IN DA HOUSE???
nee, klopt wel, ckr in grote lijnen, anders gooi ik m'n bio boek nu in de prullenbak

Trocar
18 april 2006, 18:55
hmm.. nadere toelichting
i :satisfie: s goed, HIER ERGENS EEN BIOLOOG IN DA HOUSE???
nee, klopt wel, ckr in grote lijnen, anders gooi ik m'n bio boek nu in de prullenbak

verwijderd

Jaha
18 april 2006, 18:56
Om je even te falsificeren bij wéér een verkeerde argumentatie Jaha: autorijden. Bij het autorijden doe je veel verschillende dingen uit automatisme zonder er verder bij stil te staan. Dat is geen reflex.

Je probeert het steeds leuk moet ik zeggen, maar je hebt nog steeds 0 argument om je oorspronkelijke stelling mee te onderbouwen.
Scali zegt toch ook als pro shredder dat hij denkt in patroontjes>>
duidt dus op dezelfde redening die ik hier geef.

Jaha
18 april 2006, 18:57
Ja. Ik heb dit gestudeerd (veband tussen hersenen/zenuwen/gedrag).
??? :stop: had dat dan meteen gezegd>>>
maar leg me dan ff uit wat er fou tis aan die redenatie?
In mijn boek staat dat een reflex dus later je hersens berijkt dan, dat je het daadwerkelijk doet. Het zal toch niet zo zijn dat dit boek door allerlei noobs is gemaakt?

Trocar
18 april 2006, 18:59
??? :stop: had dat dan meteen gezegd>>>
maar leg me dan ff uit wat er fou tis aan die redenatie?

Uhm, ik vond het bezwaarlijk om dat te zeggen omdat dat arrogant en betweterig kán overkomen. En omdat jouw mening net zo veel waard is als de mijne. Ik ben geen autoriteit. Vandaar.

[EDIT: zie je wel... heb er nu al spijt van... ]

Jaha
18 april 2006, 19:00
Uhm, ik vond het bezwaarlijk om dat te zeggen omdat dat arrogant en betweterig kan overkomen. En omdat jouw mening net zo veel waard is als de mijne. Vandaar.
Maar de fout?

Anders Destium
18 april 2006, 19:06
Scali zegt toch ook als pro shredder dat hij denkt in patroontjes>>
duidt dus op dezelfde redening die ik hier geef.

Bij blues redeneer je ook in patronen, wat is je punt nu?

Local Hero
18 april 2006, 19:07
Ja. Ik heb dit gestudeerd (veband tussen hersenen/zenuwen/gedrag).

Whaha jij een bioloog? Het verklaart wel jou gelul over gitaarspelen (te veel tijd in de biologie gestoken), maar als er dan dit soort gezwam over hersencellen uitkomt, dan had je die tijd wel wat nuttiger kunnen besteden. :o

Anders Destium
18 april 2006, 19:10
In plaats nog meer te bewijzen dat je een puber bent Local_hero zou je ook inhoudelijk kunnen posten. Maar ja zonder inhoud gaat dat natuurlijk niet lukken. Maak eerst maar eens de middelbare school af...

>Jaha

Je hebt nog steeds op geen enkele manier gereageerd hierop:


Het mooiste vind ik persoonlijk dat alle argumenten van Jaha tegen het shredden precies zo gebruikt kunnen worden bij bijvoorbeeld blues. Er zijn maar heel weinig bluesgitaristen die zich werkelijk onderscheiden, ook omdat blues aan regels is gebonden. Als Jaha meent dat je bij shredden slechts 1 techniek kunt toepassen dan is dat hetzelfde als beweren dat blues alleen bestaat uit bends. En een minuutlang bends achter elkaar wordt inderdaad snel saai. Zélf een beperking opleggen en dan later beweren dat die beperking volgt uit een stijl is wat Jaha steeds probeert...

Local Hero
18 april 2006, 19:10
Bij blues redeneer je ook in patronen, wat is je punt nu?

12839 posts, whahaha, jij moet wel niet lekekr zijn, dat verklaart je geijl.

Anders Destium
18 april 2006, 19:11
Zie mijn vorige post, dank je voor het bewijs.

Trocar
18 april 2006, 19:12
Whaha jij een bioloog? Het verklaart wel jou gelul over gitaarspelen (te veel tijd in de biologie gestoken), maar als er dan dit soort gezwam over hersencellen uitkomt, dan had je die tijd wel wat nuttiger kunnen besteden. :o

Zeg kereltje.

Jij moet heel erg gauw je bek dicht gaan houden met je kinderachtige gekut hiero.

Ik heb nergens, niemand, beledigd en ik pik het niet dat jij zo tegen mij praat!

Local Hero
18 april 2006, 19:13
Zie mijn vorige post, dank je voor het bewijs.

Ik bewijs inhoudelijk dat ik een puber ben, maar wel ene puber die jullie er allemaal uitspeelt. Denk ik zo.:o
Aan jullie geblaat te horen, en trouwens zonder inhoud kan ik niet bewijzen dat ik een puber ben lijkt mij? :stop:

Local Hero
18 april 2006, 19:14
Zeg kereltje.

Jij moet heel erg gauw je bek dicht gaan houden met je kinderachtige gekut hiero.

Ik heb nergens, niemand, beledigd en ik pik het niet dat jij zo tegen mij praat!

Whaha, toch bespeur ik nog enig gevoel voor humor in dit forum

Trocar
18 april 2006, 19:14
Whaha, toch bespeur ik nog enig gevoel voor humor in dit forum

Ban aangevraagd.

Anders Destium
18 april 2006, 19:15
Je gedrag spreekt boekdelen Local Hero, gedraag je naar je leeftijd. Hoe jong je ook mag zijn dat is nog steeds geen reden je als een kleuter te gedragen. Als je je niet weet te gedragen zal je verblijf hier van korte duur zijn, en terecht.

En nu on topic maar weer:


Jaha, je hebt hier nog steeds niet op gereageerd:


Het mooiste vind ik persoonlijk dat alle argumenten van Jaha tegen het shredden precies zo gebruikt kunnen worden bij bijvoorbeeld blues. Er zijn maar heel weinig bluesgitaristen die zich werkelijk onderscheiden, ook omdat blues aan regels is gebonden. Als Jaha meent dat je bij shredden slechts 1 techniek kunt toepassen dan is dat hetzelfde als beweren dat blues alleen bestaat uit bends. En een minuutlang bends achter elkaar wordt inderdaad snel saai. Zélf een beperking opleggen en dan later beweren dat die beperking volgt uit een stijl is wat Jaha steeds probeert...

Local Hero
18 april 2006, 19:17
Ban aangevraagd.

ZOZO grote jongen, jij neemt pubertjes wle erg serieus, dat je zelfs wil bannen:o
Straks krijg ik nog een bombrief thuisgestuurd.

Local Hero
18 april 2006, 19:19
Hij schold met kut, en dat vind ik toch een redelijke bedreiging, ik vind het erg jammer dat ik niet meer met een veilig gevoel lekker kan leuteren op deze site, ik voel me wel dergelijk bedreigd.

Zo nu heb ik lekker ook een ban aangevraagd 8-)
hoor ik nu bij de echte mannen?
Ik dnek ik kopieer jullie gedrag, dan ben ik goed bezig.

Anders Destium
18 april 2006, 19:23
>Jaha

Zou je hierop willen reageren


Het mooiste vind ik persoonlijk dat alle argumenten van Jaha tegen het shredden precies zo gebruikt kunnen worden bij bijvoorbeeld blues. Er zijn maar heel weinig bluesgitaristen die zich werkelijk onderscheiden, ook omdat blues aan regels is gebonden. Als Jaha meent dat je bij shredden slechts 1 techniek kunt toepassen dan is dat hetzelfde als beweren dat blues alleen bestaat uit bends. En een minuutlang bends achter elkaar wordt inderdaad snel saai. Zélf een beperking opleggen en dan later beweren dat die beperking volgt uit een stijl is wat Jaha steeds probeert...

Maiden Michiel
18 april 2006, 19:29
Slotje! En snel ook!

Maxxas
18 april 2006, 19:44
Ik bewijs inhoudelijk dat ik een puber ben, maar wel ene puber die jullie er allemaal uitspeelt. Denk ik zo.:o
Aan jullie geblaat te horen, en trouwens zonder inhoud kan ik niet bewijzen dat ik een puber ben lijkt mij? :stop:

Wat ben jij een stakker
en nu maar gauw de stekker eruit

Anders Destium
18 april 2006, 20:05
Slotje! En snel ook!

Als iemand doelbewust een topic probeert te saboteren dan moet diegene niet zijn zin krijgen.


Dus terug ontopic:

Shawn Lane, wat een held! En hij kon ook Jimi, dit is Purple Haze maar zijn versie van All along the watchtower was fabuleus (ik kan hem helaas niet op video vinden) :o

http://video.google.com/videoplay?docid=-3480494812077360465&q=shawn+lane&pl=true

Wat van zijn eigen werk, fusion shred:

http://video.google.com/videoplay?docid=9125962150310827322&q=shawn+lane&pl=true

Malmsteen die de blues speelt:

http://video.google.com/videoplay?docid=1413483193070746157&q=malmsteen+blues&pl=true

Blues en shred hoeven elkaar niet uit te sluiten :hippie:

knockin`on heavens door
18 april 2006, 20:19
Welkom op gitaarnet!

Wat wil je met je opmerking zeggen :???:
dat zelfs een simpele ziel als ik zie dat ie wel goed gitaarspeelt maar het er niet zo moooi uitkomt (verrreweg van dat)als bijv.Jimi Hendrix.

MusicManMaestro
18 april 2006, 20:23
Voor shred begrippen natuurlijk niet erg snel maar het blijkt lekker

Steve Morse met Tumeni notes:

http://www.youtube.com/watch?v=YTH3i0s3wOo&search=steve%20morse

Maxxas
18 april 2006, 20:23
dat zelfs een simpele ziel als ik zie dat ie wel goed gitaarspeelt maar het er niet zo moooi uitkomt (verrreweg van dat)als bijv.Jimi Hendrix.

Ga aub eerst lezen waar dit topic over gaat. Domweg een opmerking plaatsen kan later altijd nog.

Anders Destium
18 april 2006, 20:35
Smaken verschillen, ik luister zelf liever naar Dream Theater dan naar Jimi. Bovendien is dit live en klinkt het stukken minder dan op de CD. Dat heb je met bootlegs. Je mag best meer van Jimi houden dan van Dream Theater maar dat was niet de reden voor die clip, het ging namelijk om verschillende soorten shred binnen 1 solo of nummer. En dat doet Petrucci regelmatig.

Maiden Michiel
18 april 2006, 20:37
Als iemand doelbewust een topic probeert te saboteren dan moet diegene niet zijn zin krijgen.


Dus terug ontopic:

Shawn Lane, wat een held! En hij kon ook Jimi, dit is Purple Haze maar zijn versie van All along the watchtower was fabuleus (ik kan hem helaas niet op video vinden) :o

http://video.google.com/videoplay?docid=-3480494812077360465&q=shawn+lane&pl=true

Wat van zijn eigen werk, fusion shred:

http://video.google.com/videoplay?docid=9125962150310827322&q=shawn+lane&pl=true

Malmsteen die de blues speelt:

http://video.google.com/videoplay?docid=1413483193070746157&q=malmsteen+blues&pl=true

Blues en shred hoeven elkaar niet uit te sluiten :hippie:

Jij denkt dat hier nog wat uit te halen valt?

Scali
18 april 2006, 21:02
Bij het langzaam spelen is dat anders. Als ik blues soleer, dan gebruik ik (in langzaam spel) een bend dan een vibrato enz enz enz. Doordat dit niet één dezelfde ding is (zoals lopen of fietsen) moet je je hersens hierbij wel gebruiken. Dit kan je niet automatisch doen, dit is dus geen reflex.

Voor mij is snel spelen net zo onbewust als langzaam spelen. Ik heb gewoon een idee in m'n hoofd, en ik voer dat uit. Of dat idee nu 1 bend is, of een legato oplopende mineurladder van 64e noten over anderhalf octaaf, dat maakt verder niet uit.

Jaha
18 april 2006, 21:44
Uhm, ik vond het bezwaarlijk om dat te zeggen omdat dat arrogant en betweterig kán overkomen. En omdat jouw mening net zo veel waard is als de mijne. Ik ben geen autoriteit. Vandaar.

[EDIT: zie je wel... heb er nu al spijt van... ]
nah, ja, niet zo boeiend tog?
Kijk hoeveel troep er over mij wordt uitgestort. Een ene Roy K. zit ook al de hele tijd op mij te kankeren. Tsja...
Maar even als je mijn mening echt veel waard vindt gooi dan meteen al je kennis in de strijd. Dan komt alles meteen geloofwaardiger over dan acherafgepraat.
Maar come on let the good times roll men!!!

Anders Destium
18 april 2006, 21:46
Jij denkt dat hier nog wat uit te halen valt?

Beetje leuke clips posten is weinig mis mee toch ;)

Against ignorance even the very gods contend in vain.

Jaha
18 april 2006, 21:56
Citaat:
Origineel gepost door Anders Destium
Het mooiste vind ik persoonlijk dat alle argumenten van Jaha tegen het shredden precies zo gebruikt kunnen worden bij bijvoorbeeld blues. Er zijn maar heel weinig bluesgitaristen die zich werkelijk onderscheiden, ook omdat blues aan regels is gebonden. Als Jaha meent dat je bij shredden slechts 1 techniek kunt toepassen dan is dat hetzelfde als beweren dat blues alleen bestaat uit bends. En een minuutlang bends achter elkaar wordt inderdaad snel saai. Zélf een beperking opleggen en dan later beweren dat die beperking volgt uit een stijl is wat Jaha steeds probeert...

__________________
heb hier toch al op gereageerd??
Naar mijn mening nogmaals
Bij blues heb je de kans om
- snel te spelen (voor de whow-factor)
- thema neer te zetten (voor de herkenning)
- Je gevoel leggen in langzame stukjes (wat wordt tegengesproken, maar ik blijf dat er een duidelijk gevoeliger element in kan worden gelegd in deze langzame stukken met bends en vibrato's)
Natuurlijk moet je je houden aan noten, maar dat moet ook met het shredden toch. Dan heb je ook een notenbalk.
Tip jigsaw puzzle blues - peter Green
Staaltje van het niet houden aan een toonladder.

Als we het puur over shred hebben (dus niet als soloelement, van stukjes in blues en metal enz enz. moet kunnen is mijn mening, alleen niet mijn smaak+> maar daar valt niet over te discusieren.
- kun je snel spelen (de Whow-factor)
- ook nog een thema neer zetten, alleen zullen leken dit niet horen (bij blues wel)
- En door dat snelle spelen weinig tot geen gevoel in hun solo leggen.
Gevolg is dat Veel verschillende tonenveel mensen + de leken het als minder authentiek bestempellen.

Bram+
18 april 2006, 22:01
Dus blues is beter, mooier, etc. etc. en shred is niet meer dan een beetje snel spelen.

Nu dat uit de weg is, kan deze thread op slot?

Maxxas
18 april 2006, 22:32
- En door dat snelle spelen weinig tot geen gevoel in hun solo leggen.
Gevolg is dat Veel verschillende tonenveel mensen + de leken het als minder authentiek bestempellen.

Jaha het is inmiddels overduidelijk dat jij absoluut niet concreet kunt onderbouwen wat je graag wilt: Shred als ongevoelig bestempelen.
Ik zal het tegendeel nog met een duidelijk en simpel voorbeeld ophelderen.
Agressie=emotie
In een agressieve stemming ga ik een stevig potje shredden.
Zit er dan gevoel in of niet?

Waar baseer jij trouwens op dat "veel" mensen en leken het als minder authentiek? beschouwen? Waar staat dat? Is daar onderzoek naar gedaan?
Ik ken zat leken die helemaal uit hun bol gaan op shred.
Er zijn op deze aardkloot zat mensen die shred te gek vinden.
Waar jij op doelt is dat er ook een grote groep een afkeer van heeft omdat het hun smaak niet is. dat is dus weer gebaseerd op een mening.

Das Schaap
18 april 2006, 22:40
Beetje leuke clips posten is weinig mis mee toch ;)

Leuk al die shred, maar tis geen blues. :P

Malmsteen blijft shred, ook al speelt ie misschien voor zijn doen "bluesy". :satisfie:

Anders Destium
18 april 2006, 23:16
Citaat:
Origineel gepost door Anders Destium
Het mooiste vind ik persoonlijk dat alle argumenten van Jaha tegen het shredden precies zo gebruikt kunnen worden bij bijvoorbeeld blues. Er zijn maar heel weinig bluesgitaristen die zich werkelijk onderscheiden, ook omdat blues aan regels is gebonden. Als Jaha meent dat je bij shredden slechts 1 techniek kunt toepassen dan is dat hetzelfde als beweren dat blues alleen bestaat uit bends. En een minuutlang bends achter elkaar wordt inderdaad snel saai. Zélf een beperking opleggen en dan later beweren dat die beperking volgt uit een stijl is wat Jaha steeds probeert...

__________________
heb hier toch al op gereageerd??
Naar mijn mening nogmaals
Bij blues heb je de kans om
- snel te spelen (voor de whow-factor)
- thema neer te zetten (voor de herkenning)
- Je gevoel leggen in langzame stukjes (wat wordt tegengesproken, maar ik blijf dat er een duidelijk gevoeliger element in kan worden gelegd in deze langzame stukken met bends en vibrato's)
Natuurlijk moet je je houden aan noten, maar dat moet ook met het shredden toch. Dan heb je ook een notenbalk.
Tip jigsaw puzzle blues - peter Green
Staaltje van het niet houden aan een toonladder.

Als we het puur over shred hebben (dus niet als soloelement, van stukjes in blues en metal enz enz. moet kunnen is mijn mening, alleen niet mijn smaak+> maar daar valt niet over te discusieren.
- kun je snel spelen (de Whow-factor)
- ook nog een thema neer zetten, alleen zullen leken dit niet horen (bij blues wel)
- En door dat snelle spelen weinig tot geen gevoel in hun solo leggen.
Gevolg is dat Veel verschillende tonenveel mensen + de leken het als minder authentiek bestempellen.

Dat is wel heel makkelijk zeg: "mensen die snel soleren leggen er geen gevoel in" Waar is je bewijs? O dat was ik vergeten dat heb je niet. En veel mensen als argument gebruiken bij muziek is hoe dan ook kansloos. Weet je waarom? Kijk naar de top 40. Als je blues wilt neerzetten als gevoeligere muziek omdat er meer mensen naar luisteren dan moet je eens naar André Hazes gaan luisteren. Leken vinden het geweldig gevoelig, "hoor je die snik, en die grimas" Wat een emotie, wat een diepgang!

Bluesgitaristen zijn misschien betere acteurs (nou ja, ze leggen het er zo dik bovenop dat zelfs mijn blinde hond het nog door zou hebben wanneer ze iets "o zo gevoeligs" spelen) maar dat wil niet zeggen dat ze gevoeligere muziek maken. Iedereen uit zich op een andere manier, als je zelfs bij emoties nog een structuur nodig hebt omdat je ze anders niet herkent dan ligt dat toch vooral aan jezelf. Gitaarspelen doe je niet voor leken, dat doe je voor jezelf en daarna voor de mensen die jouw spel kunnen waarderen. Je hebt er meer dan blijk van gegeven dat je niet open staat voor shred, dan moet je er ook niet over willen oordelen.

Maxxas
19 april 2006, 06:14
Jaha, deze is ook voor jou:

Wie bepaald er sowieso dat gevoel alleen uitgedrukt kan worden door langzaam spel en bends en vibrato etc.?

Wie bepaald dat als ik me klote voel dat ik dan langzaam zou moeten spelen om gevoel in mijn spel te leggen?

Als een gitarist een happy gevoel wil uitdrukken gaat hij dan heel langzaam spelen en nadenken van zo nou ga ik die noot spelen en dan die met een bend? Nee dan gaat hij een vlotte riedel spelen.
Zo zijn er weer talloze voorbeelden te noemen dat gevoel niet alleen in langzaam spel uitgedrukt hoeft te worden.

knockin`on heavens door
19 april 2006, 07:07
Zeg kereltje.

Jij moet heel erg gauw je bek dicht gaan houden met je kinderachtige gekut hiero.

Ik heb nergens, niemand, beledigd en ik pik het niet dat jij zo tegen mij praat!
zozo,de eerste die scheld op dit gehele topic
heel wat voor een altijd nuchtere bioloog
:hippie:

Jaha
19 april 2006, 07:12
Dus blues is beter, mooier, etc. etc. en shred is niet meer dan een beetje snel spelen.

Nu dat uit de weg is, kan deze thread op slot?
Shred kan wel, heb ik duidelijk altijd al benadrukt. Mits het op een goede manier als solo element wordt gebruikt.
en dus niet die overkill ...

Jaha
19 april 2006, 07:18
Jaha, deze is ook voor jou:

Wie bepaald er sowieso dat gevoel alleen uitgedrukt kan worden door langzaam spel en bends en vibrato etc.?

Wie bepaald dat als ik me klote voel dat ik dan langzaam zou moeten spelen om gevoel in mijn spel te leggen?

Als een gitarist een happy gevoel wil uitdrukken gaat hij dan heel langzaam spelen en nadenken van zo nou ga ik die noot spelen en dan die met een bend? Nee dan gaat hij een vlotte riedel spelen.
Zo zijn er weer talloze voorbeelden te noemen dat gevoel niet alleen in langzaam spel uitgedrukt hoeft te worden.
Zie biologische discussie hierboven. Ik haalde daar gewoon pure feiten uit een EXAMEN SITE. Dat klopt dus. Dan kan een gast nog zo zeggen dat hij zelf bioloog is, de feiten staan gegeven.
Bij langzaam spelen, doe je verschillende dingen achter elkaar, (als je daar shred elementen (kort in gebruikt) dan kan dat dus ook emotienele waarde ingelegd wordeen door atriesten.
Maar zodra je te lang doorgaat wordt het een uiteenschakleing van reflexen, als je loopt, wordt dat iets gewoon>> bij te lang shredden dus ook>> en idd te lang dezelfde loopjes met blues spelen ook. (maar ja de goede wisllen af)

Echt mensen, luister een keer:
Jigsaw puzzle blues - Peter Green's Fleetwood Mac

Nogmaals het ging niet om jou>> naar over wat de meerderheid van de mensen trket>> en dus meer luisteraars trekt. Dan hebben we het dus over gitaar leken maar wel muiekliefhebbers natuurlijk. :)

Kris Haex
19 april 2006, 10:44
Deze topic gaat erg ver, ze halen er zelfs de biologie bij, bij deze topic ligt het er te dik op. Zowel in shred als in blues kan men z'n dingen kwijt. Het zijn twee verschillende stijlen. Vergelijk een blues met een blues-gitarist en een shred met een shred-gitarist. In beide stijlen vind je emotie terug. Elke stijl is weer anders en heeft z'n moeilijke punten. Hier kan je wel eeuwig over verder twisten.

Jaha
19 april 2006, 11:32
Deze topic gaat erg ver, ze halen er zelfs de biologie bij, bij deze topic ligt het er te dik op. Zowel in shred als in blues kan men z'n dingen kwijt. Het zijn twee verschillende stijlen. Vergelijk een blues met een blues-gitarist en een shred met een shred-gitarist. In beide stijlen vind je emotie terug. Elke stijl is weer anders en heeft z'n moeilijke punten. Hier kan je wel eeuwig over verder twisten.
Het was ook helemaal niet mijn bedoeling om de blues erbijt ehalen. Maar pro-shredders begonnen het argument te gebuiken dat blues ook gevoelloos is. En dat het even beperkend werkt. En ik zet dan ff de zeilen bij om het tegen te bewijzen.
Daarnaast ik moet in mijn eentje zo 4a5 discussie aangaan met pro shredders (ja als je het topic begonnen bent, moet je wel fatsoenlijk weerstand geven ja) tsja dan moet ik met nieuwe dingen aan komen ja, desnoods de wetenschappen.
...
Het is toch ook 'leuk" om conclussies te trekken via de wetenschappen, waarom een meerderheid van mensen er zo over denkt>> allemaal best logisch uit te leggen toch?

Jaha
19 april 2006, 11:37
Dat is wel heel makkelijk zeg: "mensen die snel soleren leggen er geen gevoel in" Waar is je bewijs? O dat was ik vergeten dat heb je niet. En veel mensen als argument gebruiken bij muziek is hoe dan ook kansloos. Weet je waarom? Kijk naar de top 40. Als je blues wilt neerzetten als gevoeligere muziek omdat er meer mensen naar luisteren dan moet je eens naar André Hazes gaan luisteren. Leken vinden het geweldig gevoelig, "hoor je die snik, en die grimas" Wat een emotie, wat een diepgang!

Bluesgitaristen zijn misschien betere acteurs (nou ja, ze leggen het er zo dik bovenop dat zelfs mijn blinde hond het nog door zou hebben wanneer ze iets "o zo gevoeligs" spelen) maar dat wil niet zeggen dat ze gevoeligere muziek maken. Iedereen uit zich op een andere manier, als je zelfs bij emoties nog een structuur nodig hebt omdat je ze anders niet herkent dan ligt dat toch vooral aan jezelf. Gitaarspelen doe je niet voor leken, dat doe je voor jezelf en daarna voor de mensen die jouw spel kunnen waarderen. Je hebt er meer dan blijk van gegeven dat je niet open staat voor shred, dan moet je er ook niet over willen oordelen.
1) We hebben het over de muziekliefhebbers en niet over mensen die een beetje meelallen met een pull bier in de hand
2) Het bewijs? Lees dat stuk over de biologie, met FEITEN van een site. En de verklaring
3) En aub, houdt je mening dat ik generaliserend bezig ben sterk door niet zelf, weer blues gitaristen gaat zitten afzeiken. Is ook een beetje generalisrend niet dan.

Nogmaals je hebt het goede en het slechte in bepaalde stijlen.

taylor
19 april 2006, 11:59
als prof muzikant doe je het natuurlijk wel voor anderen..

over shred ja ach je houd er van of niet neem ik aan .k vind het vaak te gehaast klinken allemaal,in tegen stelling tot andere gitaristen bv joe pass als die snel speelt klinkt het bijna rustig nog.

maar racerx vind ik nog steeds eenleuke band ook live waren ze goed.

Reel Big Fish
19 april 2006, 12:01
Slotje, meer kan ik niet doen

ps. knockin' on heavens door & Jaha & Local Hero hebben exact hetzelfde IP adres...