PDA

View Full Version : floyd rose intoneren



pol
11 april 2006, 14:53
Hoi, nu weet ik wel hoe ik moet intoneren, maar bij een floyd is het nogal vervelend om die blokjes exact een klein stukje te verschuiven.
Ik verplaats het blokje meestal te ver, of vergeet de spanning volledig van de snaar af te halen zodat het blokje naar voor schiet.

Zijn hier handige trukjes voor of moet ik gewoon verder blijven prullen ?

Tupelo
11 april 2006, 15:22
Succes!! Voor mij nooit van mijn leven meer een gitaar met een Floyd, alleen al om deze reden. Je hebt helemaal gelijk. This sucks!!!! :angry:

Misschien dat iemand anders wel tips heeft ;)

G.G.
11 april 2006, 15:59
Je zegt het zelf al: gewoon alle spanning van de snaar afhalen.

Wat ik zelf altijd doe is:

ik stop een blok hout achter het tremeloblok zodat deze niet meer zweeft en zet de veren iets lossen zodat dit blok geklemd wordt. Dan intoneren met de spanning helemaal los van de snaar waar je mee bezig bent. Tremelo blijft netjes in positie door het blokje. (overige 5 snaren hebben net iets meer spanning dan de veren).

Nadat alle snaren gedaan zijn en de gitaar gestemd is draai je weer spanning op de veren net zo lang tot het blokje net wel/net niet geklemd zit en dan haal je hem ertussen uit.

Werkt voor mij prima, deze methode.

Nickname
11 april 2006, 21:44
Je zegt het zelf al: gewoon alle spanning van de snaar afhalen.

Wat ik zelf altijd doe is:

ik stop een blok hout achter het tremeloblok zodat deze niet meer zweeft en zet de veren iets lossen zodat dit blok geklemd wordt. Dan intoneren met de spanning helemaal los van de snaar waar je mee bezig bent. Tremelo blijft netjes in positie door het blokje. (overige 5 snaren hebben net iets meer spanning dan de veren).

Nadat alle snaren gedaan zijn en de gitaar gestemd is draai je weer spanning op de veren net zo lang tot het blokje net wel/net niet geklemd zit en dan haal je hem ertussen uit.

Werkt voor mij prima, deze methode.

+1 Het blokje hout is voor de floyd-gebruikers een must 8-)

vester86
13 april 2006, 03:07
och, als je eenmaal een setje snaren hebt wat goed bij jouw speelstijl en je gitaar past, en vooral: je HOUDT die snarenset op de gitaar (zelfde dikte dus) dan is de volgende keer intoneren piece of cake, hoeft eigenlijk niks bijgesteld te worden. je moet inderdaad niet iedere week van stemming willen wisslene met zo'n gitaar.

tip: als het blokje een beetje naar voren moet: deel van de spanning eraf halen en dan HEEL langzaam openschroeven. met een beetje geluk (moet je wel hebben dan) schuift het blokje mooi op zn plek door de beweging van het imbusschroefje icm de snaarspanning. andere kant op is wat moeilijker, ik raad dan ook aan om te zorgen dat je de blokjes alleen maar richting de hals hoeft te verstellen (dus bij nieuwe (andere) set snaren erop alle blokjes zo ver mogelijk naar achteren, en dan een beetje op gevoel de blokjes "terug" laten schuiven)

taylor
13 april 2006, 11:23
intoneren met een gitaar met floyd is niet anders dan een strat of weet ik veel wat(het principe).

om het echt goed te doen is het makkelijker om na een bouwer te gaan die een strobe tuner heeft.zelf kan ook maar dan ben je wel ff zoet.

pol
13 april 2006, 11:45
het principe ken ik wel, ik vind het gewoon nogal lastig om bij een floyd dat blokje heel precies te verschuiven. Het blijft een gepruts.
Zijn er eigenlijk floyds waarbij je dit wel gewoon met een schroefje kan regelen ?

Gear
13 april 2006, 17:19
Ik heb zelf een gotoh floyd op mijn strat, ik draai de borging van het blokje los en dan kan ik aan de achterkant met een inbussleutel de snaar intoneren, ik dacht dat elke floyd dat had, maar dat blijkt dus niet zo te zijn!

Scali
13 april 2006, 17:31
Ibanez heeft speciale hulpstukjes om te intoneren. Hier staan ze toevallig in de catalogos: http://www.ibanezrules.com/catalogs/us/1995/95048.jpg (Edge Tremolo Intonators).
Die klem je op het zadel en de achterkant van de brug, en dan kun je dus met de snaarspanning erop het zadel verschuiven.
Dan wordt intoneren best makkelijk. Gewoon schuiven en stemmen totdat ie goed zit, dan vastdraaien, en het hulpstukje eraf.
Ik weet alleen niet of die dingen ook op tremolo's van andere merken passen, of dat andere merken hun eigen versie ervan maken.

Gear
14 april 2006, 20:58
even een pic van mijn floyd

http://i75.photobucket.com/albums/i292/coverbandgear/Gitaar019.jpg

AART
14 april 2006, 22:42
daar zitten geen intonatiedingen op hoor, alleen fijnstemmers, verschilt niet van anderen.

Gear
15 april 2006, 10:06
Als je goed kijkt zie je aan de achterkant asjes met inbuskop, die zijn voor het intoneren!

Scali
15 april 2006, 12:18
Nee, die inbusjes zijn om de snaren mee in het zadel vast te klemmen.
En de finetuners drukken op die asjes.
Bij een moderne low-profile Floyd zit het iets anders.

Gear
15 april 2006, 19:39
Nogmaals gecheckt denkerrror aan mijn zijde, je hebt gelijk, sorry