PDA

View Full Version : Fender telecaster deluxe reissue



aart steekelenburg
11 april 2006, 13:51
Even een vraag. Ik zit al tijden te azen op een fender telecaster deluxe. Je kent ze wel die met twee wide range humbuckers. Nou is daar momenteel een mexicaanse reissue van op de markt.
Ikzelf bezit een japanse reisseu van de fender telecaster thinline '72 dus ook met twee wide range humbuckers en heb de huidige mexicaanse reissue van dat model ernaast gelegd en die verbleekt dus echt bij die japanner.
Ik vroeg mij dus af of er mensen zijn die ervaringen hebben wat betreft de fender telecaster deluxe reissue, een aanschaf waardig of beter zoek ik nog even door voor een (trouwens er lastig te vinden) oudere japanse reissue?

Johnny V
11 april 2006, 17:47
Ik ben in het bezit van een Fender Telecaster Deluxe MIM, persoonlijk vind ik deze gitaar heel lekker spelen en ze heeft een lekker sound, de sound zit tussen een single coil en een humbucker naar mijn mening. Je moet wel verschillende van deze gitaren proberen in de winkel want de kwaliteit is niet altijd even top.

aart steekelenburg
11 april 2006, 17:49
Ja de wide range humbucker geven inderdaad de sound die tussen single coil en humbucker in ligt maar mijn ervaring met mexicaanse fenders is heel slecht.
Heb je hem toevallig wel een s vergeleken met een japanse reissue van hetzelfde model?

Johnny V
11 april 2006, 18:47
Mexicaanse fenders zijn niet slecht hoor, enkele de 'standard' serie valt tegen. De 'classic' serie is kwalitatief vrij goed. Dat deze beter of slechter is dan de japanse series kan ik niet zeggen want heb de japanse serie nog niet uitgetest.

aart steekelenburg
11 april 2006, 20:08
was die mexicaanse telecaster thinline reissue niet ook van de classic series? Die was namelijk zoals gezegd echt veel en veel minder dan mijn japanse reissue

Johnny V
12 april 2006, 08:12
Op welke vlakke was de mexicaans tele thinline dan minder goed? bespeelbaarheid, Sound, afwerking???

aart steekelenburg
12 april 2006, 08:58
de afwerking zoiezo en de sound was veel dunner dan die japanner. Het klonk gewoon als een single coil telecaster eigenlijk en daar koop je die gitaar natuurlijk niet voor. Bespeelbaarheid was verder niet zoveel mis mee.

Eko
12 april 2006, 09:17
Aart,
Naar mijn idee is de algehele kwaliteit van Japanse Reissues stukken beter dan de Mexicaanse versies. Op een of andere manier lijkt het geheel daar wel sneller afgewerkt en minder goed gedaan. Alsof er een stadium schuren wordt overgeslagen en het lakwerk minder is. Ook het gebruikte hout is minder.
De gehele sound van de instrumenten is gewoon volwassener vanuit Japan.
Bij tijd en wijle vind ik de kwaliteit zelfs totaal niet onderdoen voor de Amerikaanse , sterker nog....

fabrizio
12 april 2006, 11:00
het is wel zo dat de mexicaanse reissues enkel qua uiterlijk lijken op de originele 70's gitaren. de humbuckers van de mexicanen zijn eigenlijk geen wide range humbuckers, maar smalle humbuckers in een breder 'wide range' behuizing die dan opgevuld wordt met stof. (dat staat zelfs te lezen op wikipedia) qua klank lijken ze dus niet echt op elkaar. fender heeft die dingen nu 'goedkoop' op de markt gegooid omdat die looks op dit moment all over the place zijn: Franz Ferdinand, en je kent de rest wel.

Eko
12 april 2006, 11:17
Wellicht een idee om gewoon een gitaar uit losse onderdelen te bouwen. Vox Humana o.a. leveren dit soort materialen. Je krijgt dan uiteindelijk een USA kwaliteit voor een Mexicaans/Japanse prijs. Kun je ook de HB`s nog uitkiezen. Volgens mij levert GFS dit soort HB`s.

aart steekelenburg
12 april 2006, 11:19
Daar zat ik ook al over te denken ja maar omdat ik het idee had dat die mexicaanse elementjes heel wat minder waren dacht ik dat het moeilijk zou zijn om aan de juiste te komen.
Die uit mijn japanner vind ik geweldig klinken maar die zijn zo lastig te krijgen en echt oude zijn weer te duur.
Maar ze worden dus nog steeds wel gemaakt, kwalitatief goede wide range humbuckers?

paulusdeBKB
12 april 2006, 12:16
Zelf een gitaar in elkaar schroeven betekent wel dat je hem tweedehands moeilijk zult kunnen verkopen. Met een plank waar Fender op staat heb je beduidend minder moeite. Maarja, we kopen eigenlijk geen instrumenten op basis van hun inruilwaarde. Het is geen auto!

aart steekelenburg
12 april 2006, 12:17
ach als het mij ging om de inruilwaarde dan had ik er natuurlijk nooit aan gedacht om er zelf een in elkaar te zetten.

Eko
12 april 2006, 12:26
Aart,
Probeer eens te mailen met een aantal leveranciers zoals Vox Humana, Haar, De Gier gitaarbouw enz. Wellicht dat dit soort mensen vaker deze vraag krijgen.
Double D ( Dick Dijkman) in Rijssen zou een goed adres zijn voor kennis. Ligt er ook aan waar je woont. Met mailen maakt afstand natuurlijk niet uit en is real cheap.

aart steekelenburg
12 april 2006, 12:28
Ik ga regelmatig bij vox humana langs aangezien ik in rotterdam woon, zal het ze eens vragen...

Tupelo
18 april 2006, 17:36
Niet helemaal wat je zoekt, maar misschien een alternatief..
http://www.ishibashi-music.com/fenderjp/

robinvanloenen
28 april 2008, 12:42
Om even een heel oud topic omhoog te halen:

In welke landen is deze '72 reissue gemaakt, en zo ja zit daar per land nog veel verschil tussen?

Thanks!

Mr.Fingers
28 april 2008, 13:46
Japan & Mexico. Mexicaantjes vind je gewoon in de winkel, een Japanner wordt al heel wat moeilijker om te vinden, daar ze die modellen niet meer uitvoeren. Spijtiggenoeg is de Japanner kwalitatief & geluidstechnisch veel beter als de Mexicaan. (Japanner klinkt meer als de echte vintage Deluxe)

Kakihara
28 april 2008, 14:07
Het grote probleem van de Mexicaanse reissues is dat Fender 250k-pots koppelt aan hun WideRange-buckers, waardoor ze zo slecht klinken, vandaar ook hun slechte reputatie. Als je er 500k-pots insteekt, maakt dat onmiddellijk een groot verschil uit en dat klinkt een pak beter en meer vintage-verantwoord dan die 250k's...

robinvanloenen
28 april 2008, 14:07
Ah dankjewel.
Is er ook een manier om aan de gutaar te zien waar 'ie gebouwd is?

Kakihara
28 april 2008, 14:09
Ah dankjewel.
Is er ook een manier om aan de gutaar te zien waar 'ie gebouwd is?
Het serienummer, bij Mexicanen begint dit tegenwoordig met M

robinvanloenen
28 april 2008, 14:13
Super, ik ga hem deze week eens een keer uitproberen!

Jammer dat de niet-reissue versie moeilijk te vinden is. Ik ben erg benieuwd naar het verschil in geluid met deze. Iemand enig idee welke muziekwinkel de originele vintage versie heeft?

hansoonk
28 april 2008, 14:29
Het grote probleem van de Mexicaanse reissues is dat Fender 250k-pots koppelt aan hun WideRange-buckers, waardoor ze zo slecht klinken, vandaar ook hun slechte reputatie. Als je er 500k-pots insteekt, maakt dat onmiddellijk een groot verschil uit en dat klinkt een pak beter en meer vintage-verantwoord dan die 250k's...

In de 70's gebruikte Fender hier 1 Meg pots. Maar een deel van het geluid zit ook in de pick-ups. De reissue wide range humbuckers zijn toch anders (meer PAF vind ik) dan de pick-ups die er in de 70's op werden gezet.