PDA

View Full Version : augmented toonladder



Ditmar
4 november 2001, 17:12
weet iemand hoe de augmented toonladder in elkaar zit (heel, half, half heel ???? whatever) en hoe je een augmented akkoord maakt ???

Jimi Hendrix
4 november 2001, 18:30
Hmm bedoel je de toonladder die je speelt over 7#5 akkoorden (C E G# Bb)? de heletoonstoonladder is dat, in C: C D E F# G# A#(=Bb) C

Of bedoel je de ladder die je speelt over maj7#5 (C E G# B = E/C), dat is de volgende:
C D E F# G# A B C
je kunt hiervoor trouwens ook de hexatonische van B (B,C,D#,E,G,G#) of enneatonisch van B (B,C,C#,D#,E,F,G,G#,A), C of Bb gebruiken.....
haha succes!

gangsta
4 november 2001, 23:45
Op 2001-11-04 17:30, schreef Jimi Hendrix:
Hmm bedoel je de toonladder die je speelt over 7#5 akkoorden (C E G# Bb)? de heletoonstoonladder is dat, in C: C D E F# G# A#(=Bb) C

Of bedoel je de ladder die je speelt over maj7#5 (C E G# B = E/C), dat is de volgende:
C D E F# G# A B C
je kunt hiervoor trouwens ook de hexatonische van B (B,C,D#,E,G,G#) of enneatonisch van B (B,C,C#,D#,E,F,G,G#,A), C of Bb gebruiken.....
haha succes!


hexa.... enneat.......... WHAT THE FUCK MENSEN???????????????????????????????????????????? ?????????????????????????????????????????????????? ?????????????????????????????????????????????????? ?????????????????????????????????????????????????? ?????????????????????????????????????????????????? ?????????????????????????????????????????????????? ???????????????

kijk en daarom zoek ik een goede leraar ik ken na 3 jaar les allen gewone en mineur akkoorden en dan niet omdat ik weet uit welke noten ze bestaan maar gewoon onthouden. toonladders? nope ook nie gehad. blues toonladder ofzo, kan dat?? ach ja maar ik maar geen leraar vinden. :sad:

Jimi Hendrix
5 november 2001, 08:30
99% van de mensen kent/gebruikt die hexatonische en enneatonische niet, hoor.
Dat is meer voor de Allan Holdsworthjes en Eef Albersjes onder ons.
Dus wanhoop niet!

taylor
5 november 2001, 13:27
bedoel je overmatige akkoorden?? das vrij simpel.

ik ga er vanuit dat je de drieklank kent,daar bedoel ik ook mee hoe ze zijn opgebouwd(intervallen)enzo.

als je en maj speelt en je verhoogt de kwint dan speel je overmatig dus

bv cmaj:c e g--->overmatig:c e g#

als je 1 min speelt een je verlaagt de kwint dan speel je verminderd

cmin:c es g--->vermin:c es ges(opstapeling van tertsen)

als je dit niet bedoelde misschien heeft iemand anders er wat aan.



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: taylor op 2001-11-05 12:28 ]</font>

Ditmar
5 november 2001, 13:33
Shit, da's toch wel wat lastiger dan diminished (lang leve Yngwie)

sleep_to_saturate
5 november 2001, 17:04
Interessant, dat gebruik ik dus best wel vaak zonder de achtergrond te weten..

pimmetje
18 april 2002, 01:55
hehehe... Jimi Hendrix (die op dit forum bedoel ik) had 'm al gegeven, maar misschien kan ik 'm iets begrijpelijker voor je maken.

De overmatige (of augmented) toonladder wordt ook wel de hele-toons ladder genoemd. Bij deze ladder wordt de octaaf in 6 gelijke intervallen verdeeld van steeds een hele toon (dus 1 interval minder dan de meeste andere ladders).

Je krijgt dan dus slechts twee smaken:
C D E F# G# A# C
C# D# F G A B C (of Db Eb F G A B C als je dat fijner vindt)

Dat komt omdat deze ladder door z'n verdeling in 6 gelijke intervallen geen tooncentrum heeft; het maakt niet uit op welke toon hij begint. Met de twee 'basisladders' zijn alle ladders gegeven. Je noemt 'm natuurlijk wel naar de toon waarmee je begint, maar harmonisch verandert er dan dus niets :smile:

e!
4 juni 2002, 21:29
Op 2002-04-18 00:55, schreef pimmetje:
hehehe... Jimi Hendrix (die op dit forum bedoel ik) had 'm al gegeven, maar misschien kan ik 'm iets begrijpelijker voor je maken.

De overmatige (of augmented) toonladder wordt ook wel de hele-toons ladder genoemd. Bij deze ladder wordt de octaaf in 6 gelijke intervallen verdeeld van steeds een hele toon (dus 1 interval minder dan de meeste andere ladders).

Je krijgt dan dus slechts twee smaken:
C D E F# G# A# C
C# D# F G A B C (of Db Eb F G A B C als je dat fijner vindt)

Dat komt omdat deze ladder door z'n verdeling in 6 gelijke intervallen geen tooncentrum heeft; het maakt niet uit op welke toon hij begint. Met de twee 'basisladders' zijn alle ladders gegeven. Je noemt 'm natuurlijk wel naar de toon waarmee je begint, maar harmonisch verandert er dan dus niets


Je bedoelt C# D# F G A B -> C# &lt;-, neem ik aan...

Azagthoth
4 juni 2002, 21:41
heej, mr hendrix. Kan je misschien wat meer vertellen over de hexatonische en enneatonisch ladders?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Azagthoth op 2002-06-04 20:42 ]</font>

pimmetje
5 juni 2002, 00:40
oh ja, e!, sorry. Dat moet natuurlijk een C# zijn.

e!
6 juni 2002, 00:15
Geeft niet. Ben zelf nog veel verstrooider... :wink:

Jimi Hendrix
8 juni 2002, 10:52
Op 2002-06-04 20:41, schreef Azagthoth:
heej, mr hendrix. Kan je misschien wat meer vertellen over de hexatonische en enneatonisch ladders?

Eh ja, die zestoons bestaat uit de noten van twee een halve toon van elkaar liggende overmatige drieklanken, bijvoorbeeld b-d#-g en c-e-g#. Zo zit in die ladder ook de gewone drieklank van c: c-e-g en emineur: e-g-b, e-majeur, cmineur, g# majeur, g#mineur.
probeer de ladder maar eens te gebruiken over een van deze akkoorden.
De negentoons is eigenlijk hetzelfde verhaal maar dan met 3 naast elkaar liggende overmatige drieklanken. b-d#-g, c-e-g#, c#-f-a. dit geeft nog meer mogelijkheden.
wat bij beide ladders opvalt, is dat je tegelijk in drie verschillende toonsoorten werkt (c,g# en e), die alle op een grote terts afstand van elkaar liggen, vandaar ook wel de benaming grote tertsen systeem. (Hier dient zich een parrallel aan met de Coltrane compositie Giant Steps).
Check Eef Albers en Allan Holdsworth en de klassieke componisten Bartok (af en toe) en Messiaen voor voorbeelden van toepassing van de ladders.

Azagthoth
10 juni 2002, 18:42
Thanks!! ik zal het eens proberen zodra ik weer thuis ben.