PDA

View Full Version : 4 nieuwe jazz ideetjes :)



DTmaster
11 april 2006, 13:27
Ik heb even 4 jazz nummers opgenomen nu solleer niet want dat ging wat minder maar laat ik je me jazzstandards horen


- Misty
- Bluessete
- All the things you are
- Ornithology



veel plezier



Sorry voordat dat irritante geratel in me mp3 maar ik kreeg het er maar niet uit , als je er om heen kan luisteren SUPERZZ (zal wel aan me gitaar liggen )

bestand heet : jazzideetjes

http://www.putfile.com/dtmaster en deze http://rapidshare.de/files/17729337...eetjes.mp3.html

ik ben geen echte jazzer dus ik heb geprobeert zo goed mogelijk dit te doen maar het is en blijft lastig en ook de vingertechniek is iets wat je moet leren

Thijs G
11 april 2006, 13:36
Waarom nieuw topic?

En btw, als je weer wat jazz post, wacht dan ff een maandje ofzo, ik wil wel horen hoe je jazz speelt over een maand of wat, maar niet 1 dag na je opname ;)

DTmaster
11 april 2006, 13:40
ja I know maar ik had ff genoeg van om het in me eigen topic te doen want daar was het meer een discussie hok anyway ik vond het ff leuk om die standards op te nemen vind je het "to soon" ook goed kijk dan maar even over een maandje :)

Adios

DT

DTmaster
11 april 2006, 13:41
Waarom nieuw topic?

En btw, als je weer wat jazz post, wacht dan ff een maandje ofzo, ik wil wel horen hoe je jazz speelt over een maand of wat, maar niet 1 dag na je opname ;)



haha ja ja dit is weer een ander aspect van jazz en dat kan ik net iets beters denk ik >>>?? laat me maar weten

Thijs G
11 april 2006, 13:45
Ik zal straks beneden ff luisteren, putfile doet het namelijk niet hier op de computer.

Ik zal straks wel ff een beriggie zetten ;)

Roy K.
11 april 2006, 13:55
Ik kan je files niet luisteren, uit je andere topic ook niet...

DTmaster
11 april 2006, 14:26
http://rapidshare.de/files/17729337/jazzideetjes.mp3.html zo moet het wel lukken tevens ook voor de andere

DTmaster
11 april 2006, 14:29
Ik kan je files niet luisteren, uit je andere topic ook niet...


daar staat nu ook een nieuwe bij , bij die ander

peter_heijnen
11 april 2006, 15:22
Nou DT, je maakt het jezelf niet gemakkelijk.

De akkoordstukken die je speelt zijn echt niet gemakkelijk en zo te horen ook nog iets te hoog gegrepen.
Enkele plekken zijn nog niet compleet of fout. Fout in die zin dat de stemvoering die je inzet niet uitkomt of stagneert. En fout in de zin van onjuiste accoordnoten.
"Stemvoering" is het correct in elkaar laten overgaan van de verschillende accoordtonen grondtoon, terts, kwint, septime, none, elf en dertien tijdens harmonische gangen.

Stemvoering is iets waar gitaristen veel moeite mee hebben of zelfs helemaal onbekend mee zijn omdat ze gewend zijn accoorden te spelen met onlogische grepen. Als je zulke accoordgrepen gebruikt leer je doorgaans niets tot weinig over harmonische doorgangen. Verschillende boeken kunnen je er vast bij helpen, maar ik zou niet zo gauw weten welke. Op het conservatorium kregen alle niet pianisten lessen "harmonieleer aan de piano". Op de piano ligt alles volkomen logisch voor je neus en wordt het allemaal iets makkelijker te begrijpen. Op gitaar ligt het allemaal gewoon een stuk onlogischer.

De accoordststukken moet je dus nog even nakijken op de juistheid van enkele noten/accoorden, maar daarna komt iets veel belangrijkers: er muziek van maken. Dat is het namelijk nog niet: je doet in de opname niets meer dan de accoorden, zoals je ze hebt ingestudeerd, na mekaar reproduceren.
Je moet je het stuk nu eigen maken zodat je de luisteraar de muziek die er in besloten ligt kan laten horen. Het stuk is niet de eigenlijke muziek, jij moet het eruit toveren.

Wat betreft het thema: Charlie Parker stukken zijn zeer goed studiemateriaal omdat de thema's van Parker eigenlijk kleine solo's waren. Hij speelde ze en Dizzy Gillespie schreef ze dan snel op. Als je dus een Parker stuk instudeert, heb je meteen een stukje Parker solo uitgezocht en ben je alweer een stapje verder. Goede stukken zijn oa yardbird suite, dewey square en scrapple from the apple. Je kunt natuurlijk ook confirmation en donna lee proberen, maar die zijn toch wel heel moeilijk.

DTmaster
11 april 2006, 16:14
Ok dan thanx ..... Dona Lee ken ik wel tja en zkekerzzz zijn dt vage irritante acoorden met de HOOFLETTER I GRRRR :) maar ach ik kom er ooit wel :) daarnaast speel ik nu met 013 snaren en die zijn niet niks pff en ik ben nu 6 jaar bezig met gitaar mischien als ik begon met jazz was ik al wat beter maar ik heb er nooit voor geintreseerd sind nu een beetje dan :) maar een echte jazzer word ik nooit daar heb niet de attitude voor.

peter_heijnen
11 april 2006, 16:30
Wat ook zou kunnen helpen is een stuk tegelijkertijd.
Die accoorden die je daar speelt zijn echt niet voor de poes. Er komt met studeren echt wat op je af. Als ik tijdens mijn conservatoriumtijd zoveel stukken tegelijkertijd had moeten studeren had ik waarschijnlijk zwaar geprotesteerd.

Nu kun je die accoordstukken inmiddels wel reproduceren, maar hoor en vooral voel je ook wat je doet? Veel belangrijker dan welke theorie ook, is het horen/voelen van dat wat je speelt. Je kunt dit stimuleren door mee te zingen met wat je speelt, dus zeg maar op zijn George Bensons. Het zorgt ervoor dat er een veel directere verbinding ontstaat tussen je gitaar en je gevoel omdat je door het zingen niet meer zo veel kunt nadenken.

DTmaster
11 april 2006, 17:39
Ok thanxx dat vind altijd al super wat hij doet maar is george benson ook een goede Jazzer want ik ken weinig jazz muziek van hem :)

Voorderest ach me leraar zei wat handig is om bijvoorbeeld toonladders te mixen dan pak je adds er al gewoon bij dus bijv: Mixolydisch, Blues toonladder en harmonisch minuer :)

peter_heijnen
11 april 2006, 17:43
Je kunt niet zomaar er op los "mixen", maar er zijn wel mogelijkheden.

Wat zou je willen mixen?

Scali
11 april 2006, 18:35
Jammer dat veel mensen dingen als stemvoering niet opvalt oid. In mijn nummer What's Your Name, Hero? vind ik dat het sterkste punt, het is ook niet echt 'gitaargericht', maar ik heb dan ook piano/synth gespeeld voordat ik met gitaar begon. Ik zou iedereen die wil gaan componeren aanraden om ook piano te leren spelen, want daardoor krijg je toch een andere kijk op akkoorden, intervallen etc.

DTmaster
11 april 2006, 22:26
Je kunt niet zomaar er op los "mixen", maar er zijn wel mogelijkheden.

Wat zou je willen mixen?

weet ik veel wat stel je voor bijvoorbeeld met wat ik zei

koella
11 april 2006, 23:20
Scali shut the fuck up !!!! :D

Scali
11 april 2006, 23:31
Sorry? (10 tekens)

MusicManMaestro
11 april 2006, 23:34
Scali shut the fuck up !!!! :D

DTmaster zal wel gedacht hebben , het vorige stukkie muziek van mij kreeg amper een paar reacties dus ik ga wel even een stukje jazz spelen , dan weet ik zeker dat er veel reacties op zullen komen aangezien er dan weer een Scaliaanse discussie op gang zal komen en zo staat mijn muziek stukkie lekker in de belangstelling :)

koella
11 april 2006, 23:51
Sorry? (10 tekens)

Nou Scali, omdat nu het moment is aangebroken dat er in Het Echte Leven
gemept zou gaan worden.:gitarist: :gitarist:

DTmaster
12 april 2006, 00:09
DTmaster zal wel gedacht hebben , het vorige stukkie muziek van mij kreeg amper een paar reacties dus ik ga wel even een stukje jazz spelen , dan weet ik zeker dat er veel reacties op zullen komen aangezien er dan weer een Scaliaanse discussie op gang zal komen en zo staat mijn muziek stukkie lekker in de belangstelling :)

haahahahah die is goed :)

peter_heijnen
12 april 2006, 01:39
weet ik veel wat stel je voor bijvoorbeeld met wat ik zei


Nee zo werkt het niet.

Als je nog zo onbekend bent met de mogelijkheden kun je je beter met de basis bezig houden: werken aan vooral je timing maar ook aan je frasering dus.
Als dat eenmaal echt goed begint te lopen heb je tussentijds waarschijnlijk genoeg jazz gehoord om je al veel beter een beeld te kunnen vormen van wat er harmonisch mogelijk is.
Dat heet ook niet toonladders mixen maar vervangende harmonieen oftewel substituten. Wel leuk gedacht trouwens vanuit de huidige mixcultuur.

Hoe staan de ladders ervoor trouwens? Een goede oefening is het studeren van je ladders met alternate picking in "achtste feel", dus met de accentuering zoals ik die al in een eerdere post beschreven heb. Studeer varierend tussen beginnen met een upstroke en beginnen met een downstroke met je rechterhand.

Ook is het niet verkeerd om een ladder te spelen ahv een bepaald pattern. Speel je bijvoorbeeld een c-majeurladder, dan kun je die ipv c-d-e-f-g-a-b-c en terug ook in het volgende pattern spelen: cdec-defd-efge-fgaf-gaba-abca-bsdb-c. En dan weer terug natuurlijk.

Volgende stap is het spelen van die zelfde ladder over twee octaven in dezelfde positie. Daarna zou je op zoek kunnen gaan naar zoveel mogelijk posities/vingerzettingen voor die zelfde ladder. En daarna zou je eigen patterns kunnen bedenken.

Hier kun je behoorlijk lang zoet mee zijn en tegelijkertijd oefen je je time. Daarbij zitten alle kerktoonladders in deze zelfde majeurladder besloten. Die bereid je dan allemaal dus ook al stiekem voor.
De toonladder/vingerzetting van waaruit bij mij alles is ontstaan: Gmajeur over twee octaven beginnend op de 3e positie van de 6e snaar, waarbij je de lage G indrukt met je middelvinger.

De meest natuurlijke weg om met meer uitgebreide harmonieen in aanraking te komen, is zelf goede solos van goede gitaristen uitzoeken en instuderen en deze later samen met je gitaarleraar analyseren en benoemen zodat je ook ziet wat er eigenlijk allemaal gebeurt.
Op deze manier leer je eerst het spelen, wat natuurlijk het allerbelangrijkste is, en later ook het benoemen, wat weer goed is voor je overzicht.

DTmaster
12 april 2006, 08:36
wat ik ook niet snap is dit met die trappen kijk.... ze zeggen dat de Dorisch toonladder alle noten heeft van Majeur toonladder van de 2e trap ??? klopt dat = me 1e vraag

ik zit nu op de school De DJAM ken je dat ??? dat is ook een beetje een jazz school , en ik heb binnekort examen dus dat moet ik wel goed begrijpen :)


Daarnaast vraag ik me af als je een toonladder noteerd bijvoorbeeld D lydisch hoe pak je dat dan aan >>>??? doe je dat zo


gaat eerst kijken hoeveelste trap is lydisch .. nou dat is dus de 4e trap ??? en dan tel je van D 4 er bij op dus d,e,f,g DUS G en dan schrijf je de toonladder van G met 1 kruis op de plaats van D en heb je dan D LYDISCH :)

Mischien wijk ik een beetje af van het onderwerp maar ik zou dit nog graag willen weten ,,,,

Scali
12 april 2006, 09:11
In principe kun je die kerktoonladders zien als de majeur-toonladder, maar dan 'doorgedraaid'.
Als we even vanuit C denken...
C majeur is dus:
C D E F G A B C
Dat is gelijk aan de Ionische modus.
Draai je alles 1 noot door, dan krijg je de Dorische:
D E F G A B C D
Daarna komt Phrygisch:
E F G A B C D E
Dan Lydisch:
F G A B C D E F
Mixolydisch:
G A B C D E F G
Aeolisch (is dus de parallele mineur):
A B C D E F G A
Locrisch:
B C D E F G A B

Dus als je dan bv D-lydisch zoekt, moet je eigenlijk terugtellen. De majeur-toonladder met D als 4e noot. Of je probeert het door de intervallen van de majeurtoonladder 4 plaatsen 'door te draaien', en dan vanaf D zelf construeren.
Dan zou je moeten uitkomen op D E F# G# A B C#
(wat dus gebaseerd is op A majeur).

DTmaster
12 april 2006, 10:20
dus F lokrisch word dan de tonen van G majeur toch >>>??? 7 stappen terug

en als ik de toonladder van B Mixolydisch moet opschrijven dan moet ik 5 stappen terug dus word dat dan E majeur ???? zoiets

daarnaast heb ik even me proeftoets van me muziekopleiding op het net gegooid mischien kan je erven naar kijken want ik wil even weten of ik deze oefeningen goed doe bijv:

http://rapidshare.de/files/17797722/HL1_proeftoets.pdf.html


oef 3a : dan is het toch een kwestie van de " b of #én te tellen en zo als je ziet is dit 2 kruizen dus zit je in Bes , de toon ladder begint op G dus moet je dan terug tellen en dan is het G , A , B = dus G Prygisch, andersom kan denk ik ook G , A , B dus dat maakt niet uit toch ?


oef 3b : deze vond ik wat lastig maar me leraar zei dat dit D ionisch was of was het nou Lokrisch ??

oef 3c: is het antwoord hiervan A Prygisch ?

en dan heb ik alleen nog een vraag je over oefening 5 : \

5a : is het antwoord daat D lydisch hierbij tel vooruit dus 3 kruizen is A majeur en dan zit je in D dus dan : A,B,C,D is de 4e trap dus Lydisch en dit doe ik ook bij de ander.

5b is dat Fes of F lokrisch ??

hopelijk kan je hier naar kijken want binnekort heb ik al me toets en het is wel bepalend voor me overgang bedankt voor je tijd

Groeten

DT

G.G.
12 april 2006, 11:10
dus F lokrisch word dan de tonen van G majeur toch >>>??? 7 stappen terug

en als ik de toonladder van B Mixolydisch moet opschrijven dan moet ik 5 stappen terug dus word dat dan E majeur ???? zoiets

DT

F# lokrisch is G majeur (ionsch)

B mixolydisch is inderdaad E majeur (ionisch)

Scali
12 april 2006, 11:28
7 stappen terug, of 1 stap vooruit. En de stap van de 7e noot naar de grondtoon in de majeur-toonladder is altijd een halve stap, dus van F naar F#, niet naar G.

DTmaster
12 april 2006, 11:52
ff een vraagje voor al die andere ik bereken nu elke keer met hele stapen maar zo te zien loop ik nu al vast dus de blauw druk moet ik dan in majeur andersom toepassen dus 1,1,1/2,1,1,1,1/2 .. D is dan dus D,E,F#,G,A,B,C#,C

dus elke keer zo redeneren want bij B Mixolydisch dacht ik gewoon simpel 5 stappen terug maar ik moet zo terug denken in majeur of course toch? ( deze van af het einde teruglopend ==> 1,1,1/2,1,1,1,1/2 of kan dat ook altijd oplopend pffff sorry


bedankt jullie helpen me erg goed en ik heb hier wel baad bij , teminste eens een 6 op blad

--------------------------------------------------------------------------------

taylor
12 april 2006, 11:53
zo zou je het kunnen zien maar vind het wel omslachtig om zo een "shape" te onthouden want meer doe je hier niet.

de 3 majeurs verschillen maar 1 noot met elkaar da's veel makkelijker na mijn idee met mineur ja net zo eigenlijk.als je er bij na moet denken dan is het al niet goed.

daarnaast kun je ladders als melodisch mineur onthouden als een gewone majeur met een kleine terts enz maarja iedereen ziet het net wat anders.
als je aan de afstanden houd dus intervallen van een bepaalde ladder kan't niet mis gaan.

de toepassing ervan dat is weer ander verhaal.

Scali
12 april 2006, 12:02
Wat ik het handigst vind, is om te onthouden waar iedere modus begint, relatief aan de majeur.
Dan draai je die intervallen door, en pas je die toe.
Je hebt dus majeur: 1 - 1 - 1/2 - 1 - 1 - 1 - 1/2
Dan onthou je 'mixolydisch' -> begint op de 5e van de majeur
Dus doordraaien geeft: 1 - 1 - 1/2 - 1 - 1 - 1/2 - 1

Dan zoek je B mixolydisch, dus de intervallen toepassen op de chromatische schaal vanaf B:
B - C - C# - D - D# - E - F - F# - G - G# - A - A# - B

En krijg je:
B - C# - D# - E - F# - G# - A - B

spanky_franky
12 april 2006, 12:05
Ik heb ooit wat theorielessen gevolgd. Toen hadden ze het over een kwintencirkel oid, heeft dat hier ook niet mee te maken? Ik weet wel dat het erg handig is (maar waarvoor ..)

taylor
12 april 2006, 12:11
ik heb het dus anders geleerd niet op papier maar met een gitaar in de hand:)

vb de verschillende majeur ladders:
-speel majeur van grondnoot naar het octaaf
-speel dan lydysch op de zelfde grondnoot dan ziet je gelijk het verschil de tritonus.
-speel mixolydisch je ziet (en hoort) het verschil :kleine 7
(dit in vergelijking tot de normale majeur)

makkelijker kan het niet +je kent de shape gelijk.je zult wel eerst alle intervallen goed moeten kennen hier voor.de functie ervan, ook op gehoor is heel handig.in andere toonsoorten is eigenlijk verschuiven van je verhaal wat je in C leert als basis ladders ,meer is het niet,maar dan komt de toepassing dus nog.

alle het andere vind ik maar moeilijk doen maar goed...

peter_heijnen
12 april 2006, 13:51
Het is allemaal niet zo lastig.......als je het weet.

Het gaat uiteindelijk om de specifieke klank van iedere ladder, en die wordt bepaald ahv de halve toonsprongen. Deze zorgen voor het spanningsveld binnen de ladder, en dus voor de specifieke klank.

De meeste toonladders bestaan doorgaans uit hele toonopeenvolgingen met als uitzondering halve toonopeenvolgingen.

Het belangrijkste karakter van iedere ladder wordt bepaald door de aanwezige terts. Is deze groot, dan is het karakter van de ladder majeur. Is deze terts klein, dan is de ladder mineur.

Kijk nu naar de natuurlijke reeks van c tot c.
Het levert de reeks c.d.ef.g.a.bc op met steeds hele toonsprongen tussen de trappen, behalve tussen 3e/4e trap -ef-, en 7e/8e trap -bc-. De terts indeze reeks (van c naar e) is groot, dus de reeks is majeur.
Als je deze toonreeks doortrekt over twee octaven krijg je: c.d.ef.g.a.bc.d.ef.g.a.bc


Nu kun je alle kerktoonladders herleiden, want dat zijn reeksen voortkomend uit deze majeurreeks.
Ionisch wil zeggen: startend vanaf de eerste trap in de natuurlijke majeurreeks.
Ionisch herleidt vanuit C majeur wordt dan: c.d.ef.g.a.bc = C ionisch.
Dorisch wil zeggen: startend vanaf de tweede trap in de natuurlijke majeurreeks.
Dorisch herleidt vanuit C majeur wordt dan: d.ef.g.a.bc.d = D dorisch.

Het verschil -in samenstelling en dus klank- tussen deze ladders zit hem in de posities waar de halve toonsprongen zich bevinden.
In het geval -D dorisch-, zitten de halve toonsprongen tussen de 2e/3e trap, en tussen de 6e/7e trap. De terts in deze ladder is klein en daarom is de ladder mineur.

Zo herleidt je verder ook alle andere kerkladders, startend vanuit de andere trappen van de natuurlijke majeurreeks.

Als je, voor het gemak, vanuit C blijft zoeken, krijg je de volgende ladders:
Trap > Ladder (maj/min) > Reeks > 1/2 toonsprong tussen trap:
I > C ionisch (majeur-) > c.d.ef.g.a.bc > 3/4, 7/8
II > D dorisch (mineur-) > d.ef.g.a.bc.d > 2/3, 6/7
III > E frygisch (mineur-) > ef.g.a.bc.d.e > 1/2, 5/6
IV > F lydisch (majeur-) > f.g.a.bc.d.ef > 4/5, 7/8
V > G mixolydisch (majeur-) > g.a.bc.d.ef.g > 3/4, 6/7
VI > A Aeolisch (mineur-) > a.bc.d.ef.g.a > 2/3, 5/6
VII > B locrisch (mineur-) > bc.d.ef.g.a.b > 1/2, 4/5


Ik neem nu als uitgangspunten de twee natuurlijke "hoofdladders" ionisch (=majeur) en aeolisch ( =paralel mineur) en kijk dan in hoeverre de andere kerkladders (=modi) hiervan afwijken.

Ionisch = majeur met grote 6 en grote 7.
Aoelisch = mineur met kleine 6 en kleine 7.

Ladders > met ev "afwijkingen":
I ionisch > majeur
II dorisch > mineur, maar met "grote 6"
III frygisch > mineur, maar met "kleine 2"
IV lydisch > majeur, maar met "overmatige 4"
V mixolydisch > majeur, maar met "kleine 7"
VI Aeolisch > mineur (paralel)
VII locrisch > mineur, maar met "kleine 2" en "verminderde kwint"

Ik heb de kerkmodi op die manier eerst ingedeeld in twee hoofdgroepen mineur/majeur en dan ahv hun specifieke verschillen met de natuurlijke majeur of mineur.

Deze reeksen horen dus bij de corresponderende trappen in een toonsoort.

Als je nu op alle trappen in bijv C majeur 4 laddereigen tertsen stapelt, krijg je zoal je wellicht weet het volgend plaatje.

Trap > Accoord > bijbehorende ladder:
I > Cmaj7 > C ionisch "majeur"
II > Dmin7 > D dorisch
III > Emin7 > E frygisch
IV > Fmaj7 > F lydisch
V > G7 > G mixolydisch "dom 7"
VI > Amin7 > A aeolisch "mineur paralel"
VII > Bhalfdim > B locrisch "half dim/ halfverminderd"
VIII > Cmaj7 > C ionisch "majeur"

Nu zie je alle kerktoonladders gekoppeld aan het septime accoord dat correspondeert met het bijbehorende trapcijfer.
Een 4-stemmig accoord wordt benoemd ahv grondtoon, terts, kwint en septime. De trappen I en IV zijn beiden majeur, hebben dus grote 3, reine 5, en grote 7. Maar I heeft een reine 4 en IV heeft een overmatige 4.
Dus ook al zijn ze beide majeur, ze zijn niet hetzelfde.

Dit alles is dus het harmonische uitgangspunt.
Maar, waar dient het allemaal voor?

Stel je speelt een stuk in C majeur en je wilt "laddereigen" soleren over de accoorden A mineur en D mineur. Dan moet je over die A mineur een mineurladder spelen met kleine 6 en kleine 7, aeolisch dus. Over de D mineur speel je ook een mineurladder, maar nu met grote 6 en kleine 7, dorisch dus.
Speel je later ook E mineur laddereigen, dan doe je ook dat met mineur, maar wel met een kleine 2, frygisch dus.

Je kunt dus niet lukraak iedere mineurladder op een mineuraccoord toepassen.

Nu heb ik zelf dit vrijwel nooit in mijn hoofd, veel te veel gedoe. Ik zou niet meer aan spelen toekomen.
Het is dus wel belangrijk om dit te weten en begrijpen, bijvoorbeeld als je dingen uit moet zoeken of wilt beredeneren, maar laat het tijdens het spelen zoveel mogelijk weer los.

Het is wel belangrijk om deze kerktoonladders of modi op je gitaar te studeren, maar dan wel als klank en niet als nootjes.
Als je de klank niet kent, kun je er helaas ook niet mee spelen.

DTmaster
12 april 2006, 17:34
ik heb ff een bossa ding opgenomen en daar ben ik wat verder gegaan in soleren dit keer iets berheersder :)

het heet "eenbeetjebossa :)