PDA

View Full Version : haperende playback



trifonius
11 april 2006, 12:28
Hi,

Ik heb sinds mijn verhuizing problemen met het afspelen van audio files op mijn pc.
Of het nu wav/mp3 files zijn die ik gewoon in media player afspeel of Reason of Cubase files, het hapert en schokt erg vaak.

Aangezien ik er hiervoor geen last van had vermoed ik dat het te maken heeft met de stroom toestand in mijn nieuwe huis. Ik ben helaas totaal een leek en ook nog eens onhandig als het om dit soort dingen gaat. Ik gebruik een verlengsnoer (met meerdere stekkeringangen voor compter, versterker, etc.) dat gewoon in het stopcontact zit. Heeft het iets te maken met aarde of zo?

setup:
Tascam US-122
Cubase SE
Reason 3.0
Windows XP
Pentium 4

Alvast hartelijk dank, ik zit met een onwerkbare situatie!

harrie-beton
17 april 2006, 22:24
omdat een pc weinig stroom gebruikt en wordt gevoed met een transformator is deze redelijk bestand tegen dit soort doorlussen.
Ik zou eerst de pc goed aarden en XP even opnieuw installeren.

Misschien is je pc stuk, misschien gevallen met de verhuizing.

trifonius
17 april 2006, 22:39
dank je.

ik heb inmiddels geaarde stroom maar het probleem is niet opgelost.
XP opnieuw installeren...sorry hoor, maar betekent dat dat ik ook alle andere programma's opnieuw moet installeren? ...pfoeh, kijk ik niet echt naar uit.

ik heb ergens anders ook begrepen dat het waarschijnlijk ligt aan beschadigde hardware en dat daarom de processor te zwaar belast kan worden...of zoiets...
in ieder geval zal ik hem toch maar eens laten doorlichten; ik neem wel e.e.a. op om ervaring op te doen met mijn mic maar voor mooie muziek is het onwerkbaar.

harrie-beton
17 april 2006, 23:15
mmm, processor extra belast bij defecte hardware? Busted!


xp installeren duurt 40 minuten, de software die je gebruikt (dat is vaak minder dan je denkt) Cubase Word Excel Cool edit photoshop enzovoort , dat installeer ik binnen 3 uur. De updates van XP moet je even 's nachts laten reutelen.

Ik ben niet erg dom en ook niet lui en heb genoeg verstand van windows. Ik ben ex systeembeheerder (dat zegt niet altijd wat), ik heb op dit moment 7 computers en herinstalleren doe ik heel vaak omdat het gewoon sneller gaat dan eindeloos zoeken naar problemen.

Het is meteen een test voor je hardware, als de pc hapert met een fonkelnieuwe windows dan is zeer waarschijnlijk je hardware stuk.

Trouwens als je hardware echt stuk is dat loopt je pc meestal echt vast na een tijdje. Ik vermoed toch eerst windows.

Fvddungen
17 april 2006, 23:19
Ik zou eerst maar 's checken of inderdaad je cpu zo zwaar wordt belast. Open je task manager (rechterklik op taakbalk en dan taskmanager), kies voor performance en dan draaien maar. Maar eerlijk gezegd lijkt het me echt sterk dat dat ineens het probleem is. Als je programma's verder wel goed opstarten (inladen) en draaien is er met je hardware weinig mis, lijkt mij. Dan zou ik het eerder in een driver probleem zoeken en dan met name die van je soundcard. Deinstalleer die drivers en installeer ze opnieuw.

trifonius
17 april 2006, 23:23
CPU is laag, komt (als ik alleen mediaplayer gebruik) niet boven de 15% en ik heb dan nog steeds de haperingen...
ik begreep dat hardware problemen (bijv. kapot ventilatortje) ervoor kunnen zorgen dat er, ehrm, minder "energie" (sorry, in dat soort termen denk ik) wordt gestoken in de draaiende processen en in plaats daarvan wordt gestoken in de hardware issue...

is dat nonsens of klopt het zo ongeveer?

Fvddungen
17 april 2006, 23:26
Dat is nonsens. Tegenwoordig luistert het allemaal niet zo nauw, hoor.

Probeer die driver reinstall nou maar. Als dat niet werkt, kijken we wel weer verder. Een windows reinstall zou ik voorlopig niet doen. Dat is laatste redmiddel.

harrie-beton
17 april 2006, 23:33
ben met quint eens, een pc heeft een ander voltage voor de ventilator dan voor de processor, die hebben weinig met elkaar te maken.

-driver herinstalleren van je audio kaart. Dus oude verwijderen via windows start - configuratie - software. Dan opnieuw installeren.

Als dat niet werkt.
-Zoek een boek en een XP CD rom..............................

trifonius
18 april 2006, 22:20
dank voor jullie tips heren.

Tascam US-122 gedeinstalleerd.
Nieuwste driver (jan 2005) gedownload.
Geinstalleerd.
Nog steeds hetzelfde probleem, ook al lijkt het wel iets minder.

Hebben jullie wellicht nog andere suggesties?

groeten

Daniël_san
18 april 2006, 22:36
installeer xp opnieuw..... Anders, stuur een klachten-mail naar Tascam.

trifonius
18 april 2006, 22:49
zoals Quint al zegt: XP opnieuw installeren als LAATSTE redmiddel.

Ik heb echt veel VST's, Cubase, Reason, GigaStudio, zeer veel apps en ik zie het heel slecht zitten alles opnieuw te moeten installeren...

niettemin dank voor de reactie.

bert k
18 april 2006, 23:20
Ik heb wel eens gehoord dat de US 122 nogal gevoelig is voor de USB, en dat dit soort problemen verholpen zijn met een apart USB kaartje in je PC.

Stomme vraag: zijn de USB 2 drivers van je moederbord goed geinstalleerd? (Trouwens, nu ik dit typ bedenk ik dat die Tascam USB 1 is...)

harrie-beton
19 april 2006, 09:02
als het een usb apparaat is dan kan je makkelijk even hem aansluiten op een vergelijkbare pc. Werkt hij dan goed?

trifonius
19 april 2006, 09:41
zal ik eens proberen op een andere computer.
punt is dat het wel prima heeft gewerkt voor de verhuizing.

USB 2.0 is "backwards compatible"; dat zou dus geen problemen moeten opleveren.

Epic
19 april 2006, 15:32
Heb je nog meer USB apparaten ? Probeer de Tascam eens als enige USB apparaat, en ook in een andere USB poort.

trifonius
19 april 2006, 15:35
ik heb inderdaad meer USB apparaten.
goeie tip, ga ik vanavond direct proberen.

men denkt over het algemeen dus toch wel dat het aan de geluidskaart ligt?

trifonius
19 april 2006, 21:06
shit, geen verschil in andere USB poort...

harrie-beton
24 april 2006, 22:06
neem een boek en zoek de XP cd rom........