PDA

View Full Version : Nu wil ik ook nog akoestisch...



BartL
11 april 2006, 12:19
Heb er al naar proberen te zoeken, maar heb eigenlijk niet echt een idee welke zoekwoorden te gebruiken, dus vraag ik het maar even hier aan de kenners :D

Ik ben gitarist (alleen elektrisch) in een band, maar wil voor de afwisseling ook eens wat akoestisch gaan spelen. Nu wil ik dus een betaalbare acoustische gitaar die op de PA is aan te sluiten. Het is maar voor een nummer of 4-6, dus ik ga er geen bakken geld aan uitgeven.

Ik heb al veel gehoord over de apx serie van Yamaha, maar alleen daar zie ik door de bomen het bos al niet meer. Ook heb ik al gelezen dat deze onversterkt niet zo mooi klinken, maar dat is geen probleem.

Iemand suggesties? Ik ben van plan niet meer dan 300 euro uit te gaan geven. Is dat reëel?

Ik heb overigens al een akoestische gitaar (stagg). Die speeld verrassend goed en klinkt best leuk...voor thuis :) Voor op het podium is deze gitaar echter geen optie. Ik zou hem moeten uitversterker met microfoon en dat zie ik niet echt zitten.

Edit:
Mocht het van belang zijn; ik gebruik meestal een plectrum.

piezo
11 april 2006, 12:43
Ik heb al veel gehoord over de apx serie van Yamaha, maar alleen daar zie ik door de bomen het bos al niet meer. Ook heb ik al gelezen dat deze onversterkt niet zo mooi klinken, maar dat is geen probleem.

Iemand suggesties? Ik ben van plan niet meer dan 300 euro uit te gaan geven. Is dat reëel?In een ander draadje heb ik kortgeleden gemeld dat ik vorige week ben weggelopen bij een optreden, omdat het geluid van de de zanger/gitarist met zo'n versterkte APX of CPX werkelijk niet te harden was. Ik dacht meteen te begrijpen waarom de kroeg vrijwel leeg was. Bij eerdere concerten vond ik die APXen ook al door-en-door gemeen snerpend klinken. De Yamaha ontwerpers zijn inmiddels vermoedelijk allemaal dove bejaarden die anders helemaal geen hoge tonen kunnen horen. Of ze zullen de oplossing voor de lage tonen feedback resoluut hebben aangepakt door het laag maar helemaal weg te laten.

Ik denk dat je misschien beter 50 tot 100 euro meer uit kunt geven. Ik heb zelf vorige week een electro-akoestische 12-snarige Crafter gekocht die ik zeer goed vind, maar over dit merk zijn de meningen blijkbaar verdeeld. Je zou voor goed en betaalbaar ook iets uit De Artwood serie van Ibanez kunnen proberen. Of kijk eens in de posts van gertdm: hij noemt met name Cort, Washburn.

BartL
11 april 2006, 15:10
Aha...
OK 50 euro meer is dan ook geen probleem. Ik zoek overigens wel 'gewoon' 2dehands. Ibanez AW staat momenteel helaas niets van op de markt. Heb ik wel al eens naar gekeken inderdaad.

Droffie
11 april 2006, 16:45
Heb er al naar proberen te zoeken, maar heb eigenlijk niet echt een idee welke zoekwoorden te gebruiken, dus vraag ik het maar even hier aan de kenners :D

Ik ben gitarist (alleen elektrisch) in een band, maar wil voor de afwisseling ook eens wat akoestisch gaan spelen. Nu wil ik dus een betaalbare acoustische gitaar die op de PA is aan te sluiten. Het is maar voor een nummer of 4-6, dus ik ga er geen bakken geld aan uitgeven.

Ik heb al veel gehoord over de apx serie van Yamaha, maar alleen daar zie ik door de bomen het bos al niet meer. Ook heb ik al gelezen dat deze onversterkt niet zo mooi klinken, maar dat is geen probleem.

Iemand suggesties? Ik ben van plan niet meer dan 300 euro uit te gaan geven. Is dat reëel?

Ik heb overigens al een akoestische gitaar (stagg). Die speeld verrassend goed en klinkt best leuk...voor thuis :) Voor op het podium is deze gitaar echter geen optie. Ik zou hem moeten uitversterker met microfoon en dat zie ik niet echt zitten.

Edit:
Mocht het van belang zijn; ik gebruik meestal een plectrum.

wees kritisch...Het doel van een akoestische gitaar is om onversterkt goed te klinken. Klinkt hij kut, zal 't niet veel beter worden als je 'm uitversterkt.
Ik heb op de geardag op wat budget Takamines gespeeld en die klonken vrij behoorlijk. Rij eens lang NL muziek als je in de buurt bent. Verder zijn Blueridges en Ayers goede gitaren voor 't geld dat je betaald.

Succes.

Shoarm
11 april 2006, 17:07
Als onversterkt niet van belang is, is dan een leuk akoestisch pedaaltje niet veel handiger?

HuubA
11 april 2006, 17:37
Misschien moet je eens naar Richwood kijken?
http://www.n-joymusic.nl/richwood-rj18ce-staalsnarig-gitaar-met-element-p-9708.html?osCsid=7403f13d8fc79d4cd188107d08f3c0d4
http://www.n-joymusic.nl/richwood-rd18ce-staalsnarig-gitaar-met-element-p-9705.html?osCsid=7403f13d8fc79d4cd188107d08f3c0d4

Er staan er nog veel meer op de site, voor jouw budget.
Zo'n dingen zijn toch leuk?

BartL
12 april 2006, 09:56
Als die prijs kwaliteit verhouding net zo is als bij hun custom LP's en Tele's, zijn richwoods zeker interessant!

RIES
12 april 2006, 19:02
Als onversterkt niet van belang is, is dan een leuk akoestisch pedaaltje niet veel handiger?


Zo'n pendaaltje is dat wat? En wat is dan een beetje een goede?

Ik speel momenteel met een klankgatelement de Shadow sh 330 en had van mijn gitaar leraar een acoustic pendaal van boss geleend maar vond het tegen vallen wat eruit gehaald kon worden.

Eko
13 april 2006, 07:25
Als je versterkt wil spelen met een acoustische zorg er dan voor dat je weet hoe je er mee om moet gaan. Een acoustische zo inpluggen en verwachten dat hij klinkt als een klok gaat niet lukken. Wel gaat het beter worden als je weet hoe je zoiets inregelt op een mengtafel. Compressie gebruikt en/of andere hulpmiddelen. Een goede p.a. klinkt ook heel anders dan een goedkope set van 500 piek. Een mengpaneel zonder goede instellingen zal je gitaar ook niet echt tot z`n recht laten komen.
En , laat er iemand achter zitten die er verstand van heeft en luister dan ook naar hem ( of haar).
En inderdaad , dan hebben we het nog niet gehad over de kwaliteit van de gitaar. Maar het eerste is vaak nog belangrijker dan de gitaar zelf.
Ik heb goed materiaal ter beschikking , maar heb toch nog vaak geluid gehad in de zaal wat nergens op leek. Of , zoals afgelopen weekend , iemand achter de knoppen die soundchecken maar overbodig vond. Hij wist wel hoe z`n p.a. moest klinken. Alleen niet hoe je er mee om moest gaan.

piezo
13 april 2006, 10:21
Zo'n pendaaltje is dat wat? En wat is dan een beetje een goede?

Ik speel momenteel met een klankgatelement de Shadow sh 330 en had van mijn gitaar leraar een acoustic pendaal van boss geleend maar vond het tegen vallen wat eruit gehaald kon worden.

1) Ik denk dat je leraar hoopte dat je het ding van hem zou kopen, zodat ie zijn onbezonnen aankoop kwijt was. Die dingen zijn waardeloos, allemaal! Met een beetje klankregeling haal je al een beter resultaat.
2) Een beetje lullig misschien maar zo'n ding heet geen pendaal maar pe-daal.

SBloke
13 april 2006, 11:12
Lijkt mij een uitgesproken zaak: een Ovation

gertdm
13 april 2006, 14:58
Lijkt mij een uitgesproken zaak: een Ovation


Dat ben ik dan niet met je eens....Ovations zijn voor de liefhebber.
Er is zoveel aanbod in diverse prijsklassen....maar n Ovation is iets anders.
De bolle achterkant, het materiaal...je moet er van houden...mij doet het werkelijk helemaal niets...maar ken genoeg gitaristen die er heel gelukkig mee zijn..

Hier wil iemand voor 300 euri leuk akoesties spelen...nou...vergeet t maar....

BartL
13 april 2006, 21:32
Hmmm...is het misschien een idee om alleen een element te kopen? Die zou ik dan eventueel nog op nieuwere akoestische gitaren kunnen gaan gebruiken, mocht het daar van komen.

Waar zou ik dan naar moeten kijken? (Liefst merk met type[nummer] erbij, want heb er echt nog niet veel verstand van.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden tot dusver.

Flipkoos
14 april 2006, 10:03
Hmmm...is het misschien een idee om alleen een element te kopen? Die zou ik dan eventueel nog op nieuwere akoestische gitaren kunnen gaan gebruiken, mocht het daar van komen.


Is een hele goede optie, mits je een goed actief element koopt. Heb zelf een Fishman Acoustic Matrix Natural I en da's een prima dingetje! Eeen actief element zonder vervelende gaten in je klankkast.

http://images.misupply.com/products/original/Fishman/43664.jpg

BartL
14 april 2006, 23:22
...en hoe ziet die uit op een gitaar? :D

Edit: Hmmm...nieuw 120 euro, erg aantrekkelijk.
Zijn er ook leuke dingen 2dehands te vinden?

Ik zag ook het volgende:
http://koopjes.marktplaats.nl/muziek_en_instrumenten/snaarinstr_gitaren_akoestisch/30549010.html


Edit2: Is 'ie makkelijk zelf in te bouwen?

gertdm
15 april 2006, 16:49
Zelf inbouwen is n kunst apart...

Maar de advertentie die je aangaf...ziet er een leuke gitaar uit. Heeft een massief bovenblad en de Fishman zit er ook al in.
Bovendien kun je over de prijs ook nog onderhandelen...:)

Flipkoos
15 april 2006, 21:37
Bovendien kun je over de prijs ook nog onderhandelen...:)

vast wel......

BartL
16 april 2006, 14:28
vast wel......
Hehe...hij is van jou als ik het goed begrijp? Probleempje is dat hij aan de andere kant van Nederland staat... :(

Flipkoos
16 april 2006, 18:32
Haha, ja klopt, hij is van mij. Heb meerdere gitaren dus er moest maar eens eentje weg...want we hebben niet zo veel geld en over twee weekjes komt er een kleine als alles goed gaat. En ik mag graag eens van gitaar wisselen.
Maar voor dat geld (zo rond 300-400 euries) kun je wel meer moois kopen wat in jouw geval dichterbij is. Niet dat ik de gitaar niet kwijt wil hoor...maar het hoeft niet persé vandaag haha. Hou gewoon goed marktplaats en speurders en 2ehands in de gaten. Tussen alle rotzooi zitten er vaak ook juweeltjes tussen!

Peter

BartL
16 april 2006, 22:17
Hehe...tsja. Het is voor mij als akoestische leek erg moeilijk om die juweeltjes te onderscheiden van de troep :)

BartL
20 april 2006, 08:49
Weet iemand misschien iets over de Cort MR720F?

arn
25 april 2006, 20:26
Hoi,

mischien is de gitaar uit de advertentie met de titel Simon and Patrick met Fishman actief element wat voor jou.... Er wordt €350 voor gevraagd. (goede prijs!!!) Ik weet niet hoe ik een link moet maken naar deze advertentie maar als je de titel intoetst, vind je hem wel..... P.S. ik ben niet de verkoper :)
Groeten, Arn

Flipkoos
25 april 2006, 22:02
..... P.S. ik ben niet de verkoper :)
Groeten, Arn

ik wel hahaha maar dat wistie al :P en daar hebben we het al eens over gehad...

annemarie!
2 mei 2006, 13:16
Origineel gepost door annemarie!
hee!

Ik ben op zoek naar een semi-akoestische gitaar.. Nu heb ik er 1 gevonden, namelijk deze: stagg A2006-BK,
HTML Code:
http://www.gold-music.it/catalogo_scheda.asp?id=60&marca=

dit is wat informatie:

Stagg A2006bk Gitaar

* western gitaar
* shallow bowl model met cutaway
* spruce top
* body graphite roundback
* chrome diecast tuners
* piezo element
* kleur: zwart

Ik wil het liefst geen plastic stemmechanisme, maar ik heb geen idee of het stemmechanisme van deze gitaar plastic is of niet, zouden jullie me kunnen helpen hiermee? En zouden jullie me even kunnen adviseren of deze gitaar over het algemeen goed is of niet..
Dank je!

BartL
2 mei 2006, 14:24
Ik heb er al eentje.
Die Cort uit mijn vorige post incl. Just in Case case :) Lekker lekker :D

JulesKr
2 mei 2006, 14:53
Origineel gepost door annemarie!
hee!

Ik ben op zoek naar een semi-akoestische gitaar.. Nu heb ik er 1 gevonden, namelijk deze: stagg A2006-BK,
HTML Code:
http://www.gold-music.it/catalogo_scheda.asp?id=60&marca=

dit is wat informatie:

Stagg A2006bk Gitaar

* western gitaar
* shallow bowl model met cutaway
* spruce top
* body graphite roundback
* chrome diecast tuners
* piezo element
* kleur: zwart

Ik wil het liefst geen plastic stemmechanisme, maar ik heb geen idee of het stemmechanisme van deze gitaar plastic is of niet, zouden jullie me kunnen helpen hiermee? En zouden jullie me even kunnen adviseren of deze gitaar over het algemeen goed is of niet..
Dank je!

Stagg is niet aan te raden. Natuurlijk zit er tussen de gitaren van stagg soms wel iets goeds tussen, maar over het algemeen niet. Als je een nieuwe gitaar wil kan je het best naar een winkel bij je in de buurt gaan en daar alle gitaren uitproberen. En voor die 282 euro kan je echt wel wat beters vinden. Als je iets hebt gevonden hier even op het forum vragen of het iets is.
Oh, ja en plastic stemmechanieken bestaan niet, mischien op speelgoedgitaren :).

annemarie!
2 mei 2006, 15:01
met een plastic stemmechanisme bedoelde ik de knopjes waar je aan draait.. Een vriendin van mij heeft dat, maar het stemmen is dan heel indirect

JulesKr
2 mei 2006, 15:07
Ooh zo, ik dacht al. Maar daar moet je een gitaar niet op afkeuren. Voor een paar euro kan je die knopjes vervangen.

annemarie!
2 mei 2006, 15:10
oke :) goed dat ik dat weet.. maar ik kan die gitaar voor 100 euro kopen, die stagg. Hij is maar een paar keer gebruikt, daarom ben ik aan het twijfelen. voor 280 zou ik het zeker niet doen!

gertdm
2 mei 2006, 15:28
Origineel gepost door annemarie!
hee!

Ik ben op zoek naar een semi-akoestische gitaar.. Nu heb ik er 1 gevonden, namelijk deze: stagg A2006-BK,
HTML Code:
http://www.gold-music.it/catalogo_scheda.asp?id=60&marca=

dit is wat informatie:

Stagg A2006bk Gitaar

* western gitaar
* shallow bowl model met cutaway
* spruce top
* body graphite roundback
* chrome diecast tuners
* piezo element
* kleur: zwart

Ik wil het liefst geen plastic stemmechanisme, maar ik heb geen idee of het stemmechanisme van deze gitaar plastic is of niet, zouden jullie me kunnen helpen hiermee? En zouden jullie me even kunnen adviseren of deze gitaar over het algemeen goed is of niet..
Dank je!


Het gaat erom wat je zoekt, wat je speelstijl en je nivo is....en niet te vergeten: budget.
Ik ben niet zo weg van Stagg. Eigenlijk denk ik dat je even moet doorsparen :)
Een semi akoestiese gitaar, die ook nog eren piezo moet bevatten dus, voor € 100,-, dat kan gewoon niet oke zijn.
Een Fishman piezo natural alleen al kost € 125,-

Even doorsparen zou ik zeggen...en dan voor een Crafter of Cort gaan....dat zijn goede instap gitaren.

JulesKr
2 mei 2006, 16:10
Ik denk dat je moet doen wat gert zegt. En wat ook belangrijk is, heb je al een goede versterker?

annemarie!
2 mei 2006, 17:35
Ik ben redelijk een beginneling.. Speel al wel 9 jaar piano. Ik heb overigens een peavey versterker.
Het geld voor een duurdere gitaar heb ik wel, maar ik moet natuurlijk wel zeker weten of de gitaar goed is..

annemarie!
2 mei 2006, 17:42
Wat is een spruce top precies?

Droffie
2 mei 2006, 18:17
Spruce is sparrenhout.

De top is behoorlijk belangrijk voor de toon. Dus dat is belangrijk om van kwalitatief goed hout te zijn.
Bodies zijn op budget gitaren meestal niet massief maar gelamineerd. Maw triplex met een mahonie lamineer laagje erop.
Staar je daar niet al te veel blind op. Gitaren met laminated bodies kunnen best wel oke klinken.

JulesKr
2 mei 2006, 18:20
Een spruce top is een bovenblad van sparrenhout, dit word vaak voor gitaarbovenbladen gebruikt.
Ik denk dat je als beginneling beter een nylon-snarige gitaar kan nemen:noob:, en dan later over stappen naar een staal-snarige gitaar.
Piano is trouwens wel een goede voorbereiding. En ik kan het weten want ik heb voordat ik gitaar ging spelen heb ik 5 jaar keyboardles gehad (heb ik nou nog steeds)

Droffie
2 mei 2006, 18:23
Ik denk dat je als beginneling beter een nylon-snarige gitaar kan nemen:noob:, en dan later over stappen naar een staal-snarige gitaar.

Daar ben ik 't niet mee eens. Wat voor een reden geef je daar voor?

JulesKr
2 mei 2006, 18:27
Zo heb ik het geleerd in iedergeval. Maar aangezien ik nog niet zo lang gitaar speel, zal jij het wel beter weten.

Droffie
2 mei 2006, 18:31
Zo heb ik het geleerd in iedergeval. Maar aangezien ik nog niet zo lang gitaar speel, zal jij het wel beter weten.

Ik zeg niet dat ik het beter weet, alleen dat ik het er niet mee eens ben.
Was alleen benieuwd naar de motivatie...that's all...;)

annemarie!
2 mei 2006, 18:53
Ik heb nu ook een gitaar met nijlon snaren.. maar ik wil ook graag een western en dan het liefst 1 die op een versterker aangesloten kan worden.

nog tips voor een beginneling? waar moet ik verder op letten als ik er 1 wil kopen?