PDA

View Full Version : ff wat jazz met ballen :)



DTmaster
11 april 2006, 00:18
Hallo


Ik heb voor de verandering omdat ik meestal rock speel ff wat jazz gedaan laat me weten of je het wat vind , het zijn 2 korte stukjes een is "jam" en andere een eigen dingetje


het bestand heet : jazzyjam

veel plezier


http://www.putfile.com/dtmaster

http://rapidshare.de/files/17729613/jazzyjam.mp3.html

the joshua tree
11 april 2006, 08:55
Dit is in principe geen jazz, maar gewoon rock, met een jazz-backingtrack en funk-backingtrack. Daarnaast vind ik dat jij vrij slordig speelt. Ik kan wel horen dat je potentie hebt, maar je gaat bij de 1e snelle lick al de mist in, als je naar dat hoge gedeelte gaat. Je bent in de solo ook te veel je "solo" aan het spelen, dan dat je eens een silte inlast, of gebruik maakt van de backingtrack. Je gebruikt ook vrij weinig dynamiek, waardoor het een beetje een verstikkend geheel wordt.

Als je distortion gebruikt aan het einde bij je funkgedeelte, kom je beter tot je recht. Gebruik de techniek in functie van de muziek, niet techniek om de techniek! Denk na wat je wilt zeggen met je noten, wat je wil overbrengen, en welke sfeer je wilt oproepen. Je hebt zeer wel potentie, je speelt leuke dingen hier en daar, maar je speelt het nog nét niet allemaal even lekker en soepel. Misschien komt dat door dat het een 1e take was, ik weet het niet, maar als je hier even een weekje meer tijd aan had besteedt (vooral de snellere gedeeltes) dan was het echt een prima stuk geweest.

Thijs G
11 april 2006, 09:31
Alleen de zin "ff wat jazz gedaan" doet het al voor mij, dat hoor je terug op deze hele opnamen.

Jazz is niet iets wat je "ff" leert, je poging was leuk, niets meer dan dat.

Probeer ook iets creatiever te zijn met toonladders (=JAZZ) en ook veel van chromatiek gebruiken, wat ik bij jou bijna niet hoor. Zonder noten buiten de originele toonsoort is het eigenlijk al onmogelijk om jazzy te klinken.

2e stukkie, grappig, doet me om de een of andere reden denken aan Centrifugal Funk. De toon, de sfeer, spel niet natuurlijk (hell, dat lukt niemand hier, Lane, Garsed en Gambale bijhouden.)

Verder sluit ik me volledig aan bij the joshua tree :)

DTmaster
11 april 2006, 10:47
Dit is in principe geen jazz, maar gewoon rock, met een jazz-backingtrack en funk-backingtrack. Daarnaast vind ik dat jij vrij slordig speelt. Ik kan wel horen dat je potentie hebt, maar je gaat bij de 1e snelle lick al de mist in, als je naar dat hoge gedeelte gaat. Je bent in de solo ook te veel je "solo" aan het spelen, dan dat je eens een silte inlast, of gebruik maakt van de backingtrack. Je gebruikt ook vrij weinig dynamiek, waardoor het een beetje een verstikkend geheel wordt.

Als je distortion gebruikt aan het einde bij je funkgedeelte, kom je beter tot je recht. Gebruik de techniek in functie van de muziek, niet techniek om de techniek! Denk na wat je wilt zeggen met je noten, wat je wil overbrengen, en welke sfeer je wilt oproepen. Je hebt zeer wel potentie, je speelt leuke dingen hier en daar, maar je speelt het nog nét niet allemaal even lekker en soepel. Misschien komt dat door dat het een 1e take was, ik weet het niet, maar als je hier even een weekje meer tijd aan had besteedt (vooral de snellere gedeeltes) dan was het echt een prima stuk geweest.


ik moet zeggen dat ik het ook moeilijk vind hoor en de principe van jazz heb ik ook nog niet door :) dan denk je "waarom doe je het dan >>>??" nou kijk als ik hier dingen post hoor ik snel reacties zoals nu weet ik dat ik nog een lange weg te gaan heb... zoiezo heb ik dit in een uurtje in elkaar geflanst los van alle foute takes :)

Maar bedankt anyway 2e stuk was van de New cool Collectives


en zoiezo kan ik wel snel spelen maar ik moet nog eens goed leren om bijnvoorbeeld toonladders te mixen en daarnaast om de adds te pakken dat weet je als je eertst veel shit weet :) maar I DONT QUIT ik hoop dat juilie reacties steeds beter worden en ik heb er toch niks aan als het allemaal zo is "ja hoor is goed" en dan denk je ,.,,, jezus waar slaat dit op

peter_heijnen
11 april 2006, 10:57
Jazz is best lastig te leren, maar het wordt nog moeilijker als het niet de belangrijkste stijl voor je is. Je hoeft je dus nergens voor te schamen.

Wil je wel jazz leren spelen dan is het belangrijk om veel naar goede cd's te luisteren en daarvan wat solos uit te zoeken. Een paar jaar verder kun je dan misschien wel jazz met ballen spelen.

Belangrijk: timing en frasering.

DTmaster
11 april 2006, 11:07
is het ook belangrijk om tegen de maat in te spelen want ik laat me nog te veel beinvloeden door de begleiding :) en het lijkt pas echt goed als je ze bijvoorbeeld apart opnam en dan in elkaar dee zodat je lekker off beat bent :)

peter_heijnen
11 april 2006, 11:25
Ik weet niet wat jij met "off beat" bedoelt, maar het betekent voor mij accenten op de 2e en 4e tel in geval van de vierkwartsmaat. De drummer speelt deze off beat in principe altijd met zijn hihat.

Met tegen de maat inspelen zou je wellicht syncopen kunnen bedoelen, wanneer je dus net voor of na de tel inzet. En ja syncopering is erg belangrijk mbt je frasering.

Scali
11 april 2006, 12:01
Wat mij betreft is het juist goed als je je door de begeleiding laat beinvloeden. Maar dan bedoel ik dat je dus echt 'met de begeleiding meespeelt', waar sommige gitaristen gewoon niet luisteren, en hun licks en laddertjes er hersenloos doorheen jassen.
Jij probeert ook wel de begeleiding te volgen, maar het is natuurlijk lastig om dat op een echt jazzy manier te doen als je nog niet zoveel jazzlicks/ladders/trucjes kent. Af en toe heb je toch wel echt die feel te pakken, vind ik.
Maar je zou ook nog iets meer van ritme kunnen veranderen, wat meer afwisseling tussen alleen maar snelle en langzame stukjes.

Mijn eigen 'Centrifugal' is trouwens ook veel meer rock dan echt funk, fusion of jazz :)

taylor
11 april 2006, 12:19
als je melodie of solo's speelt is toch altijd de bedoeling dat je de begeleiding volgt of niet.

zo van stuk in A maar soleren in Z dat klinkt sowieso nergens na,of je moet iets A tonaal willen doen.

peter_heijnen
11 april 2006, 12:21
DTmaster, misschien kun je de goedbedoelde adviezen van Scali met een korrel zout nemen.

Ik heb 15 jaar geleden netjes mijn school afgemaakt en die school heette "conservatorium". Mijn opleiding heette gitaar-jazz.
Scali bedoelt het goed maar heeft het fout, wat niet zo raar is want hij speelt geen jazz. Wel heeft hij eens iets geprobeerd zoals jij ook in je soundsample.

Een goed niveau om in te stappen vindt je misschien hier:
http://home.planet.nl/~otten699/jazzexercises.htm
Niet al te moeilijk, praktijkgericht, en het geeft m.i. een goed -no nonsense- beeld mbt timing en frasering.

peter_heijnen
11 april 2006, 12:24
als je melodie of solo's speelt is toch altijd de bedoeling dat je de begeleiding volgt of niet.

zo van stuk in A maar soleren in Z dat klinkt sowieso nergens na,of je moet iets A tonaal willen doen.


Het is altijd de bedoeling dat de begeleiding jou volgt.
De lead leidt, de begeleiding begeleidt.

Wel volg je het accoordenschema. Dit is de harmonische blauwdruk van het stuk waarover je soleert.

Scali
11 april 2006, 12:29
Het is altijd de bedoeling dat de begeleiding jou volgt.

Als het live is... een van te voren opgenomen backingtrack zal wat moeite hebben om jou te volgen :)

Scali
11 april 2006, 12:45
Ik heb 15 jaar geleden netjes mijn school afgemaakt en die school heette "conservatorium". Mijn opleiding heette gitaar-jazz.

Ik ben benieuwd wat jij zou zeggen tegen mensen als Norah Jones of Jamie Cullum.
Spelen ook nog veel minder lang jazz dan jij, maar hebben veel meer bereikt.

peter_heijnen
11 april 2006, 12:48
is het ook belangrijk om tegen de maat in te spelen want ik laat me nog te veel beinvloeden door de begleiding :) en het lijkt pas echt goed als je ze bijvoorbeeld apart opnam en dan in elkaar dee zodat je lekker off beat bent :)

In het begin is het vooraleerst belangrijk dat je je beperkt tot het spelen van 8ste noten. Niet te veel gehuppel en accenten op iedere tweede 8ste noot.
Bijv: als je in een vierkwartsmaat alle achtstes speelt, krijgen alle "e's" een licht accentje: 1-e-2-e-3-e-4-e. Daarbij krijgen iedere 2e en 4e kwart, de "off beat" dus, ook nog eens een, iets groter, accent.

Probeer niet te jagen, dat klinkt altijd lelijk, maar probeer achterin de beat te hangen. Dat is dus het beroemde "laid back" spelen en moeilijk genoeg om te leren.
Voorin de beat douwen kan ook, maar dat doe je als je juist gefokt wilt spelen maar is wel heel iets anders dan jagen. Als je jaagt ben je de controle kwijt terwijl het wel de bedoeling is dat je altijd controleert.

Wat betreft je techniek: je geluid wordt dunner als je sneller probeert te spelen. Je zult dus ook moeten leren hoe je je toon houdt als het allemaal wat moeilijker wordt. Je toon is altijd belangrijker dan de moeilijkheidsgraad.

Han S
11 april 2006, 13:07
Ik ben benieuwd wat jij zou zeggen tegen mensen als Norah Jones of Jamie Cullum.
Spelen ook nog veel minder lang jazz dan jij, maar hebben veel meer bereikt.

Als Peter mijn smaak zou hebben dan zou hij tegen Norah zeggen dat ze heel goed bezig is en tegen Jamie dat hij hem strontvervelend vindt.

En idd heeft Peter nog niets bereikt, veel verder dan de Nederlandse Begeleidersprijs en Annie MG Schmidt Prijs is hij nog niet gekomen.

Mithrandir
11 april 2006, 13:08
Dit zijn interessante en bruikbare tips van Peter, thanx :cooler:

Scali
11 april 2006, 13:14
En idd heeft Peter nog niets bereikt, veel verder dan de Nederlandse Begeleidersprijs en Annie MG Schmidt Prijs is hij nog niet gekomen.

Precies, alleen insiders in Nederland hebben misschien van hem gehoord, niet bepaald internationale roem.
Dus ik weet niet of ik nou wel zo veel vertrouwen heb in zijn visie op jazz. Het heeft hem nog niet zo veel gebracht. Misschien moet ik toch meer kijken naar de visies van Jamie Cullum en Norah Jones. Maar dat deed ik eigenlijk al.

Thijs G
11 april 2006, 13:17
Ik ben benieuwd wat jij zou zeggen tegen mensen als Norah Jones of Jamie Cullum.
Spelen ook nog veel minder lang jazz dan jij, maar hebben veel meer bereikt.

Meh, "bereiken", dat slaat natuurlijk nergens op.

Ik bedoel, kijk wat 50 cent heeft bereikt, meer dan een Shawn Lane ooit zal bereiken, niet waar? (wat geld en roem betreft)

En buiten dat, muziek is geen competitie :)

Han S
11 april 2006, 13:17
Doe dat Scali, doe dat, luister niet naar 'sukkels' als Peter Heijnen, die gasten krijgen die onbeduidende prijsjes kado, daar moet je je niks van aantrekken.

armageddon
11 april 2006, 13:18
Moet je omdat iemand geen nationale roem heeft (of in ieder geval niet bekend bij jou) meteen er maar zijn visie opzij schuiven? Leuk dan als je les probeert te krijgen van een docent die conservatorium gedaan heeft. Roem heeft die docent niet, dus waarom zou je hem geloven?

Wat mij betreft ga ik af op de meningen van iedereen die wat zinnigs te melden heeft, maar geef ik wel meer gewicht aan iemand met een opleiding in muziek dan iemand die zo maar wat zegt.

Waar heeft jouw mening je gebracht Scali? Afgezien van een tijdelijke ban dan (alhoewel ik jouw mening daar wel deels deelde...).

Mithrandir
11 april 2006, 13:20
Oh boy......

Scali
11 april 2006, 13:21
Meh, "bereiken", dat slaat natuurlijk nergens op.

Ik bedoel, kijk wat 50 cent heeft bereikt, meer dan een Shawn Lane ooit zal bereiken, niet waar?

En buiten dat, muziek is geen competitie :)

Ik wil alleen maar aangeven dat er meerdere visies zijn op jazz. Volgens Peter is iets alleen jazz als hij het zegt. Zo werkt het natuurlijk niet. En zelfs als het niet 'pure' jazz is, maar pop met jazz-invloeden, kan het nog steeds hele mooie muziek zijn.
Daarom vind ik het nogal flauw dat hij mijn tips even de grond in boort, want het ging mij vooral om het muzikale aspect, en niet zozeer of het jazz is of niet.

Thijs G
11 april 2006, 13:21
Oh boy......

Dat idd.

Kappe nu gozers, anders draait dit topic uit op het 'eat this shrdders' topic en daar heeft deze threadstarter niks aan.

Thijs G
11 april 2006, 13:23
Ik wil alleen maar aangeven dat er meerdere visies zijn op jazz. Volgens Peter is iets alleen jazz als hij het zegt. Zo werkt het natuurlijk niet. En zelfs als het niet 'pure' jazz is, maar pop met jazz-invloeden, kan het nog steeds hele mooie muziek zijn.
Daarom vind ik het nogal flauw dat hij mijn tips even de grond in boort, want het ging mij vooral om het muzikale aspect, en niet zozeer of het jazz is of niet.

Ja daar geef ik je geen ongelijk in, maar ik ging alleen maar in op je "bereik" punt.

Maarja, kappe nu, gvd :)

(nee geen groene voordeur wick :P )

spanky_franky
11 april 2006, 13:26
Moet je omdat iemand geen nationale roem heeft (of in ieder geval niet bekend bij jou) meteen er maar zijn visie opzij schuiven? Leuk dan als je les probeert te krijgen van een docent die conservatorium gedaan heeft. Roem heeft die docent niet, dus waarom zou je hem geloven?

Wat mij betreft ga ik af op de meningen van iedereen die wat zinnigs te melden heeft, maar geef ik wel meer gewicht aan iemand met een opleiding in muziek dan iemand die zo maar wat zegt.

+1 .. voor de rest houd ik wijselijk m`n mond :)

Scali
11 april 2006, 13:28
Ja daar geef ik je geen ongelijk in, maar ik ging alleen maar in op je "bereik" punt.

Daarmee wilde ik aangeven dat je ook zonder 'pure' jazz te spelen hele lekkere muziek kunt maken, want je kunt niet echt zeggen dat Jamie Cullum en Norah Jones 'pure' jazz maken. Ze gebruiken ook elementen uit pop en andere genres. Natuurlijk hebben ze wel beiden een opleiding in jazz gehad, dus weten ze wel wat ze aan het doen zijn.
Daarom vraag ik me af... Peter vindt dat ik geen recht van spreken heb, omdat ik ook geen 'pure' jazz speel (en dat niet ambieer), wat vindt hij dan van Jamie Cullum en Norah Jones?

Komt er eigenlijk gewoon weer op neer dat ik Peter een beetje zielig vind omdat hij mijn visie niet kan respecteren, en een partij arrogant en neerbuigend moet gaan lopen doen. Daar zou hij eens mee op moeten houden.

DTmaster
11 april 2006, 13:34
ok dan .....

Han S
11 april 2006, 13:35
Natuurlijk hebben ze wel beiden een opleiding in jazz gehad, dus weten ze wel wat ze aan het doen zijn.



Ik heb 15 jaar geleden netjes mijn school afgemaakt en die school heette "conservatorium". Mijn opleiding heette gitaar-jazz.

Tja, ik wil niet al te vervelend doen, maar wat moet ik hier dan mee?

DTmaster
11 april 2006, 13:37
heheeheh dit vind ik wel geinig de een probeer ze standpunt te verdedigenen en ander valt weer aan :) maakt mij allemaal niet uit maar als nieuwe mensen een bericht neer zetten zou ik op prijs stellen als je eerst zegt wat je van me muziek kan brouwen :) en daarna maar discusiert ps

Thanx
DT

Scali
11 april 2006, 13:39
Tja, ik wil niet al te vervelend doen, maar wat moet ik hier dan mee?

De simpele conclusie trekken dat niet iedereen met een jazz-opleiding dezelfde muzikale visie heeft.
En daarna de conclusie trekken dat die jazz-opleiding dus geen argument is om jouw muzikale visie als de enige juiste te presenteren.

Han S
11 april 2006, 13:44
Okay, fair enough, maar heb je dan wel eens met aandacht naar de muziek geluisterd die Peter heeft gemaakt?

Ik heb hoegenaamd helemaal niks met jazz dus ik heb er ook geen mening over, hoewel ik een nummer als 'Take Five' van Brubeck wereldklasse vind, zoals gezegd vind ik Jamie Cullum gewoon irritant, smaak.

Ik kan dus niks zinnigs zeggen over jazz, maar het lijkt me dat als je conservatorium hebt met jazz gitaar, dat je dan toch enigszins weet waar je het over hebt.

Scali
11 april 2006, 14:04
Okay, fair enough, maar heb je dan wel eens met aandacht naar de muziek geluisterd die Peter heeft gemaakt?

Nee, heb ik eerlijk gezegd ook geen behoefte meer aan.


Ik heb hoegenaamd helemaal niks met jazz dus ik heb er ook geen mening over, hoewel ik een nummer als 'Take Five' van Brubeck wereldklasse vind, zoals gezegd vind ik Jamie Cullum gewoon irritant, smaak.

Ik vind Jamie Cullum ook niet geweldig, maar ik zal niet twijfelen aan zijn vakbekwaamheid.


Ik kan dus niks zinnigs zeggen over jazz, maar het lijkt me dat als je conservatorium hebt met jazz gitaar, dat je dan toch enigszins weet waar je het over hebt.

Ik zeg ook niet dat Peter Heijnen niet weet waar hij het over heeft (wat hij dus wel over mij zegt), maar ik zeg alleen dat hij zijn visie wel heel erg als het enige juiste jazz-evangelie brengt, en daar nogal gebrekkige argumenten voor aandraagt.
Ik heb zelf ook les gehad van iemand die conservatorium jazz-gitaar heeft gedaan, maar die liet me vrij in mijn muzikale visie, hij probeerde alleen allerlei jazz-technieken/trucjes/hoe je het wilt noemen over te brengen, en probeerde niet om 1 bepaalde visie als de juiste te pushen, of om andere manieren van muziekmaken als 'fout' te bestempelen. Zo kan het ook.

DTmaster
11 april 2006, 14:22
zo moet het ook :)

Das Schaap
11 april 2006, 16:51
Ik zeg ook niet dat Peter Heijnen niet weet waar hij het over heeft (wat hij dus wel over mij zegt), maar ik zeg alleen dat hij zijn visie wel heel erg als het enige juiste jazz-evangelie brengt, en daar nogal gebrekkige argumenten voor aandraagt.
Ik heb zelf ook les gehad van iemand die conservatorium jazz-gitaar heeft gedaan, maar die liet me vrij in mijn muzikale visie, hij probeerde alleen allerlei jazz-technieken/trucjes/hoe je het wilt noemen over te brengen, en probeerde niet om 1 bepaalde visie als de juiste te pushen, of om andere manieren van muziekmaken als 'fout' te bestempelen. Zo kan het ook.
Wie zegt dat ie em een kant op probeert te pushen. :??:
Hij geeft em tips over hoe het handig is om te beginnen met jazz, jazz is niet iets waar de meeste mensen vrolijk even goed in worden door een beetje te klooien.
Als je gestructureerd te werk gaat kom je verder in minder tijd, het is misschien niet rock & roll, maar jazz is dan ook geen rock & roll. Ik heb soms liever dat mijn leraar iets meer zou pushen, teveel vrijheid kan je goed tegenwerken. Niet dat mijn leraar niet fantastisch is. :rockon:

Scali
11 april 2006, 16:58
Scali bedoelt het goed maar heeft het fout

Lijkt me bewijs genoeg dat hij zijn visie als de enige juiste ziet, en mijn visie dus letterlijk als 'fout' bestempelt. Dat terwijl ik volgens mij helemaal niet zulke rare dingen heb gezegd, en mijn advies best bruikbaar was.

G.G.
11 april 2006, 17:17
Leuke discussie. Allemaal lekker denken in "hokjesgeest". Dit valt binnen het hokje en is dus jazz, dit valt erbuiten en is dus geen jazz. Dacht dat jazz juist zo breed was dat het nergens binnen en nergens buiten valt.

Ik kan het mis hebben hoor.

Zo nu eerst weer eens "vader Jacob" en "Boer d'r ligt een kip in het water" oefenen. Heeft iemand tab van deze liedjes?

Das Schaap
11 april 2006, 17:28
Lijkt me bewijs genoeg dat hij zijn visie als de enige juiste ziet, en mijn visie dus letterlijk als 'fout' bestempelt. Dat terwijl ik volgens mij helemaal niet zulke rare dingen heb gezegd, en mijn advies best bruikbaar was.
Het ging over jouw volg de begeleiding toch ?
Tja ik vind eigenlijk ook dat de lead niet de begeleiding echt moet volgen, je moet wel de akkoorden goed volgen en er een rode draad doorheen spelen, maar als je alleen maar netjes de begeleiding volgt, beetje saai denk ik. Het is wel een beetje een globaal iets, de begeleiding volgen. Ik gok dat je ook gewoon bedoelde speel netjes over de akkoorden. Iets wat Peter niet zal tegenspreken, misschien begreep ie het anders, zoals dat je netjes op de tel de target notes raakt ofzo.

Scali
11 april 2006, 17:34
Het ging over jouw volg de begeleiding toch ?
Tja ik vind eigenlijk ook dat de lead niet de begeleiding echt moet volgen, je moet wel de akkoorden goed volgen en er een rode draad doorheen spelen, maar als je alleen maar netjes de begeleiding volgt, beetje saai denk ik. Het is wel een beetje een globaal iets, de begeleiding volgen. Ik gok dat je ook gewoon bedoelde speel netjes over de akkoorden.

Ja precies, blues/rockgitaristen spelen vaak met 'verstand op 0', gewoon lekker door een pentatonisch mineurladdertje rossen enzo, waar jazzgitaristen heel duidelijk een soort spel met de akkoordenprogressie aan willen gaan.


Iets wat Peter niet zal tegenspreken, misschien begreep ie het anders, zoals dat je netjes op de tel de target notes raakt ofzo.

Hij kwam dus met die opmerking dat de begeleiding de solist moet volgen. Dat is in zekere zin natuurlijk wel waar, als je live een jazz-improvisatie doet (al zul je je toch ook wel aan de akkoorden moeten houden, anders weet niemand waar het naartoe gaat).
Maar aangezien er hier over een backingtrack gespeeld wordt, lijkt me dat een beetje vergezocht, die backingtrack verandert niet, wat je ook speelt.

taylor
11 april 2006, 23:55
met de begeleiding volgen bedoel ik dat er bepaalde regels zijn waar je dan aan moet houden muzikaal gezien, ook in rithmische zin.

ook al zijn veel improvisaties so on top of your head zeg maar...

niet dat je netjes aan elk akkoord houd enz