PDA

View Full Version : opneem vraagje



dodoweirdo
10 april 2006, 22:56
Ik neem op met behulp van een alesis mengpaneel namelijk deze: http://images.google.be/imgres?imgurl=http://media.zzounds.com/media/brand,zzounds/MultiMix6FX-25995b0e60e740b62af2aac0c2d27258.jpg&imgrefurl=http://www.zzounds.com/item--ALEMM6FX&h=2138&w=1759&sz=2718&tbnid=o8CUHNGgjEppNM:&tbnh=150&tbnw=123&hl=nl&start=1&prev=/images%3Fq%3DAlesis%2BMultiMix%2B6FX%2B6%26svnum%3 D10%26hl%3Dnl%26lr%3D%26client%3Dfirefox-a%26rls%3Dorg.mozilla:nl-NL:official%26sa%3DG

nu heb ik een vrij raar vraagje: Ik ben zanger en moet tijdens het opnemen de track horen natuurlijk. Nu doe ik dat op een omslachtige manier: koptelefoon rechtstreeks uit geluidskaart en microfoon via mengpaneel naar geluidskaart input. Maar nu zou ik graag mezelf horen zingen tijdens het opnemen door een koptelefoon want dan zing ik 50% beter.

Is het dus mogelijk om de geluidstrack waarop moet worden gezongen van de geluidskaart naar het mengpaneel te sturen, en ook tegelijkertijd zang op te nemen met dit mengpaneel zonder dat die geluidstrack mee wordt opgenomen. (dan hoor ik de track + mezelf zingen door de koptelefoon, maar stuurt hij enkel de zang naar de geluidskaart via de output) Is dit mogelijk?? Door middel van aux-return shit ofzo... (ben vrij harde lake op dit gebied)

Een beetje omslachtig beschreven, maar zeker verstaanbaar. help me out with this one!

Han S
11 april 2006, 00:03
Met dit mengpaneeltje gaat dat niet lukken omdat hij alleen een L/R main out heeft en een Control room monitor out. De effect send en return vindt inwendig plaats.

Maar je kunt toch het signaal van het mengpaneeltje naar je geluidskaart en opnameprogje sturen, daar een mix maken en die beluisteren via de koptelefoon terwijl je opneemt?

Met een prog als AA (CEP), Cubase oid is dat geen enkel probleem.

Dan gebruik je het mengpaneeltje eigenlijk als mic pre. (mic voorversterker)

harrie-beton
11 april 2006, 00:05
1. zet de zang op het linker kanaal. Dus de pan helemaal naar 1 kant.
Zet de line in opname op je pc op mute.
Zet de muziek-track op het rechter kanaal. Neem line in stereo op met je pc. Je hebt dan de track en de zang gescheiden.

2e optie, ingewikkeld maar met stereo track of multitrack:

Als ik het mengpaneel lees dan moet je het zo doen:
Zet de track op de computer (als de track op cd ofzo staat dan kan het niet). Speel de track af en laat deze track binnenkomen op 3/4 of 5/6.
Zet de line in opname op je pc op mute.
Ga zingen op kanaal 1, zet alle auX kanalen dicht behalve de zang. Zet de master aux open. Neem via een kabeltje (jack mini jack) de zang op vanaf de aux. Dus de aux is een schoon kanaal met alleen zang, de rest hoor je wel maar wordt niet opgenomen.

harrie-beton
11 april 2006, 00:06
hihi han, we typten tegelijk

Han S
11 april 2006, 00:50
hihi han, we typten tegelijk

Klopt, maar jij bent toch iets slimmer, hij kan idd L gebruiken voor naar de PC en R voor monitoring

dodoweirdo
11 april 2006, 10:40
bedankt har en han! now let's record