PDA

View Full Version : Nagels afknippen ??



Boom-chick-Franky
10 april 2006, 20:01
:chicken:

Hallo allemaal,
In de topic van Picker las ik dat verschillende mensen gewoon hun vingernagels afknippen omdat het inderdaad een heel gedoe is om ze mooi en heel te houden.
Als ik het goed begrijp ontwikkel je dan na verloop van tijd een laag eelt op je vingertoppen.Dit heeft Tommy Emmanuel ook , maar die speelt natuurlijk ook iedere dag !
Maar hoe klinkt je gitaar dan??
Ik speel nu hoofdzakelijk fingerstyle met een thumbpick , maar mijn vingernagels zijn erg dun , waardoor ze erg snel scheuren.En je kan natuurlijk wel nagelverharder gebruiken, maar dat ziet er eigenlijk niet uit !! :o
Bovendien slijten ze erg snel !
Wat zijn jullie ervaringen !?!?
Ben erg benieuwt, ik heb de schaar al klaar liggen !! ;) :(

kornelius
10 april 2006, 20:24
nou als kersverse nagelloze speler:

- de klank is eerst wat minder (doffer), net als je trefzekerheid (oeps andere snaar), maar dat wordt beter als je je laagje eelt ontwikkelt. En daarvoor hoef je geen 8 uur per dag te spelen hoor. Ik kom niet verder dan een half uur per dag. Vergelijk maar met het eelt op de vingertoppen van je linkerhand

- wat wel anders is, ik gebruikte mijn wijsvinger altijd om een langzaam akkoord 'naar beneden' te spelen. Dat klinkt nu niet meer doordat eerst mijn nagel tegen de snaar komt en dan de vingertop. bij snelle bewegingen is dat geen probleem. En voor de langzame moet ik me nu aanleren de duim te gebruiken.

--=HANS=--
10 april 2006, 20:46
Nagels blijven bij mij ook altijd een probleem. Naast gitaarspelen heb ik nog een grote passie namelijk zeilen. Zeilen en lange nagels zijn niet met elkaar te rijmen, dat geeft alleen maar een hoop ellende en bloed geeft van die nare vlekken in de zeilen.:satisfie:
Ik doe het als volgt, tijdens het zeilseizoen, mei-oktober, gaan de nagels er zover mogelijk af en speel ik dus met mijn vingertoppen en het randje van mijn nagels dat er nog zit. Na het seizoen laat ik de boel weer groeien en ga ik weer over op de nagelstand. Hier begin ik meestal in september weer naar uit te kijken, ik blijf met nagels spelen toch het fijnst vinden. Ik laat ze overigens niet absurd lang groeien, een milimeter of 2-3 is meer dan genoeg en bovendien blijven ze zo langer heel.

Groet, Hans

Flipkoos
10 april 2006, 21:28
Omdat ik ook pianist en organist ben, speel ik ook met zonder nagels :satisfie: . Heel irritant namelijk dat getik op de toetsen, en na een avondje jammen op de piano zonder versterking samen met 'n bassist, een gitarist en een drummer wil er nog wel eens een nageltje scheuren. Nu heb ik sowieso wat dunnen nagels die gauw splijten, dus dan maar zonder. Behalve die van mijn duim, die gebruik ik dan weer wel.

De klank is iets doffer, maar je ontwikkelt een laagje eelt inderdaad, maar daar heb ik geen last van als ik met mijn wijsvinger slaggitaar (naar beneden) speel. Ik houd daarbij mijn wijsvinger in zo'n stand dat ik meer bijna met het midden van de nagel speel ofzo... en als bij het eind van mijn nagel raken de snaren de vingertoppen niet meer...Heb jij je nagels niet iets té kort, Kornelius?

gertdm
10 april 2006, 21:28
Ik speel met mn vingertoppen en nagels. De nagels steken max 2mm over de vingertop . Het geheim van een goeie touch op je snaren is diep spelen met rechts. Dus met het midden van je vingertop de snaar raken. De nagel dient als rem zal ik maar zeggen en tevens als de 'toonafmaker'.
Ik heb t dan natuurlijk niet over de linkerhand...want die maakt ook een toon op de fretboard. En dat is ook n kunst apart...in de loop der jaren heb ik ontdekt dat je mensen wel kunt leren hoe je n mooie toon kunt maken, maar dat het nooit heztzelfde zal zijn als van nature een mooie toon neerzetten.
Wow, he?

Oh ja, eelt ontwikkel je snel. De rest niet.

:)

chris c
10 april 2006, 21:58
Ik speel ofwel met korte nagels (ong 1 mm, iets langer voor de duim), ofwel met thumbpick en fingerpicks.
De nagel gebruik ik ook als "toonafmaker" zoals Gert zegt. De vingertop gaat op de snaar liggen, en de nagel stuurt de klank weg.
Vaak speel ik ook met fingerpicks. Het is een heel andere techniek, die voor- en nadelen heeft. Voordelen : veel volume (vergelijkbaar met een plectrum), en veel dynamiek. Het verschil tussen zacht en luid spelen is veel groter dan zonder picks. Je krijgt daarmee ook een heel "cleane" klank. De hoge tonen (melodie) komt er goed uit. Mensen kijken wel op als je daarmee gaat spelen. Nadelen : minder variatie in klank, en soms te scherp (hangt af van de gitaar). Speelt ook iets stugger, hoewel dat ook een kwestie van oefenen is.
Een mooie klank ontwikkelen, dat is wel het belangrijkste eens je de basistechnieken onder de knie hebt.
Ik ben ook wel benieuwd hoe anderen dat doen zonder nagels.

paulusdeBKB
11 april 2006, 11:47
Ik heb ze net weer afgeknipt. Grappig is dat ik zonder nagels een ander klankideaal nastreef dan met. Je zou dus kunnen zeggen dat ik daarin erg pragmatisch ben. Met bas spelen klinken nagels nergens naar, en dus doe ik het nu weer zonder.

Ik weet trouwens niet of ik ze ooit nog laat groeien: met nagels spelen betekent ook leren leven met de opgetrokken wenkbrauwen van mooie meisjes, klanten en collega's. En ik ben het zat om uit te leggen hoe het zit, en ik wil nooit meer viavia horen dat een meisje me niet zag zitten omdat ze dacht dat ik onverzorgd was vanwege mijn lange nagels.

Alberto
13 april 2006, 12:54
Ik speel nu al 8 jaar gitaar en heb mijn nagels nooit laten groeien. Simpelweg omdat ik het niet mooi vind :)
De klank is minder scherp maar daarom niet minder mooi vind ik.
Als je altijd met nagels gespeeld hebt zal de overgang wel wat moeilijk zijn denk ik. Net als van met vingers naar plectrum.
En als je nylon snaren bespeeld is het laagje eelt te verwaarlozen...
Met nagels spelen klinkt uiteraard wel mooier bij flamencomuziek maar dat speel je niet veronderstel ik?

Grrtz...

Wicked Willy
13 april 2006, 13:34
Ik hoor van veel semi-professionele pickers dat het handig kan zijn kunstnagels (permanent) op je rechthand aan te brengen. Moet je wel af en toe naar de manicure.........maar het werkt wel.

Don Capo
13 april 2006, 14:19
Nagels.....het blijft een mooi discussie onderwerp. Aangezien ik veel Flamenco speel kan ik niet zonder. Wil ook niet meer zonder. Als er bij mij een nagel afbreekt, eens per jaar ofzo, heb ik een beroerde maand. Nagels zijn helemaal niet zo erg afschrikwekkend als andere hier doen voorkomen. Het uitblijven van vrouwelijke aandacht heeft misschien andere oorzaken, het is mij nog nooit overkomen dat iemand mij er om heeft laten zitten.

Aangezien ik vrij grote kolenschoopen heb, dikke vingers incluis, speelt het bij mij gewoon fijner met. Dit zal voor iedereen anders zijn. Gewoon eens laten groeien, ik smeer er zelf nailstrongener van L'herome op voor het harder maken, en kijken of het bevalt.

gertdm
13 april 2006, 14:48
Ik hoor van veel semi-professionele pickers dat het handig kan zijn kunstnagels (permanent) op je rechthand aan te brengen. Moet je wel af en toe naar de manicure.........maar het werkt wel.

:) ik weet niet wie die semi pro's zijn , maar ik weet wel dat het kul is .....
Kunstnagels....kom op zeg! Er zijn gewoon altijd natuurlijke oplossingen.....desnoods met fingerpicks....maar liever niet....ik gruwel van gitaristen met kunstnagels....echt n foute oplossing....maar ja...er zijn ook mensen met n verkeerde speedboat.....

Nee, t is een kwestie van creatief zijn als je nagels niet mee werken....
ten eerste nagels kort houden, dat helpt, ten tweede dagelijks urticalsin nemen ( van dr Vogel, goedkoop, natuurlijk middel en helpt), ten derde : leren spelen met je vingertoppen.

paulusdeBKB
13 april 2006, 15:31
Nagels zijn helemaal niet zo erg afschrikwekkend als andere hier doen voorkomen. Het uitblijven van vrouwelijke aandacht heeft misschien andere oorzaken, het is mij nog nooit overkomen dat iemand mij er om heeft laten zitten.



Auw... dat doet pijn Don Capo!:(
>>gaat zitten huilen in een hoekje<<

chris c
13 april 2006, 16:35
Hoe afzichtelijk ook, er lijken wel veel pro's te zijn die kunstnagels gebruiken : Pierre Bensusan, Eric Roche, Don Ross... John Renbourn kleefde zelfs schijfjes van ping-pongballetjes aan zijn nagels. Ik heb dat ooit eens bij een andere gitarist (de Japanner Isato Nakagawa) van dichtbij gezien ... eeeek.... maar klinkt wel goed moet ik zeggen.

gertdm
14 april 2006, 10:21
Hoe afzichtelijk ook, er lijken wel veel pro's te zijn die kunstnagels gebruiken : Pierre Bensusan, Eric Roche, Don Ross... John Renbourn kleefde zelfs schijfjes van ping-pongballetjes aan zijn nagels. Ik heb dat ooit eens bij een andere gitarist (de Japanner Isato Nakagawa) van dichtbij gezien ... eeeek.... maar klinkt wel goed moet ik zeggen.


Ja, dat weet ik, maar dan nog blijf ik t onnodig vinden. Ik kan andersom vertellen dat ik al veel heb opgetreden met andere gitaristren, waaronder enkelen met nagel-problemen, die dan ipv kunstnagels, fingerpicks gebruiken (J Stotzem o.a.) of via een kalk- product er iets aan doen. Ook kun je natuurlijk leren om met de vingertoppen te spelen. Maar dat moet ieder voor zichzelf uitmaken. Het is maar wat je prettig vindt en aan gewend bent.
Ik zou t in ieder geval niet kunnen...:) kunstnagels...yarghhh...

gertdm
15 april 2006, 23:26
M.i. is het een kwestie van je nagels juist kort houden. Dan zul je ook geen last van scheuren hebben...zie mijn antwoord even terug.
Nu heb ik zelf vrij dikke nagels, maar vindt t erg onprettig spelen als ze langer dan 2 mm buiten de vingertop steken.

Kortom, is ook n kwestie van techniek en gewenning en natuurlijk waar je je prettig bij voelt.
Ikzelf speel vrij diep met mn vingertoppen....de nagels dienen als n finishing touch.
Eigenlijk is t helemaal niet interessant hoe anderen het doen. Het gaat om je eigen techniek en gevoel. Ieder mens zit (anatomisch) anders in elkaar.
Dat T Emmannuel speelt zijn manier is prima, net zoals Stotzem dat doet.
Nadoen heeft helemaal geen zin. Je moet je eigen anatomie gebruiken en je eigen techniek ontwikkelen.

koella
15 april 2006, 23:34
Zoals Don Capo speel ik ook vrijwel alleen nylonsnarig.
Op een staalsnarige vind ik lange nagels niet mooi klinken. De snaren klinken al zo scherp.
Je pakt de snaar met het vlees van je vingertop en laat die langs de nagel afrollen. De nagel hoeft dus niet lang te zijn.

Om kapotte nagels tegen te gaan doe ik het volgende:
1. Ieder dag een paar keer polijsten met schuurpapier korrel 1200. (heeel fijn)
zodat ze spiegelglad blijven.
2. Om de paar dagen de zijkanten van de nagels een beetje bijvijlen omdat
ze de neiging hebben daar te gaan rafelen.
3. Zorgen dat ze kort blijven (idd +/- 2 mm) en dat ze rond zijn vanaf het le-
vende gedeelte van de nagel.

Dridon
17 april 2006, 20:54
Hehe dankzij dit topic ben ik wel zo goed als gestopt met nagel bijten :D, ik laat ze nu eens groeien om te kijken hoe het klinkt met nagels erbij, lijkt me veel fijner spelen...

Hoe zit dat met jullie linkerhand, hebben jullie daar ook lange nagels?

--=HANS=--
17 april 2006, 22:12
Nee!! linkerhand absoluut niet, in je nagel zit geen gevoel en je glijdt makkelijk uit. De nagels aan mijn linkerhand zijn net lang genoeg om te voorkomen dat je je vingertop er als het ware overheen duwt.

Dridon
19 april 2006, 13:02
Cool, ik begin langzaam te horen wat ze doen :). Vooral om mn nylon gitaar komt worden de tonen wat scherper, harder, en wat voller...

bram123
30 april 2006, 13:39
dridon denk ook even aan de vorm van je nagels, essentieel als je met nagels wilt spelen.

Dridon
30 april 2006, 22:22
Ik hou ze de laatste tijd wel goed bij, geen kartels, of scherpe randen, alles is mooi rond :P

Ilonka
25 mei 2007, 21:17
ik zal inderdaad even mijn mening als vrouw hierop loslaten...
Een gitarist met lange nagels oops VRE-SE-LIJK!!!

Ik snap wel dat het een functie heeft,
maar ik zie het liever niet!!!

nou scheelt het weer dat ik al snel verliefd wordt op iemand die een beetje gitaar kan spelen....dus dat heft elkaar dan weer op...

zo dan hoor je het een keer van deze zijde...

:) greetzz

MitchelldM
25 mei 2007, 21:50
Vrouwen vallen op jongens die gitaar spelen.. altans ik krijg meer aandacht nu ik gitaar speel van de meiden :sssh:

Wokkie
26 mei 2007, 00:38
Ik houd mijn nagels regelmatig bij. 2 mm boven het topvlees vind ik zelf fijn spelen. Ik rasp mijn nagels met een groffe vijl en polijst ze dan met een minder groffe vijl en nog een keer met een vijl met een soort diamantstof om het glad te maken en de kartels eruit zijn ( verkrijgbaar bij de bekende drogisterijen )

Ik gebruik een duimplectrum, want mijn duimnagel breekt snel af. Je hebt wel bekijks als je bijvoorbeeld geld geeft aan een kassiere :p haha en als mensen vragen waarom je dat hebt, vraag dan waarvoor ze denken dat het is, dan krijg je de raarste antwoorden. laatst dacht iemand dat het voor borduren was moewhahaha

En voorzichtig zijn met wat je doet :)

homecore
27 mei 2007, 10:38
Ik speel ook al jaren gitaar zonder nagels. Bij sommige stukken durft het wel eens 'tricky' zijn om niet met je vingers tegen een andere snaar te zitten, maar dat leer je wel. De klank is wel duidelijk anders. Zo zijn er stukken waarvoor ik graag nagels zou hebben, maar er zijn ook stukken waarvan mensen die wél nagels gebruiken dan weer zeggen dat het bij mij veel mooier klinkt.
Misschien moet ik maar eens van die dingen proberen die je over je vingers/duim kan schuiven...wat is de juiste benaming daarvoor?

Harald
27 mei 2007, 12:14
Misschien moet ik maar eens van die dingen proberen die je over je vingers/duim kan schuiven...wat is de juiste benaming daarvoor?

Thumbpicks en fingerpicks, duimplectra en ??? Thumbpick gebruik ik regelmatig, vooral voor het Chet Atkins achtige werk.

Fingerpicks vind ik een ramp, ook omdat ik ook vaak met downstrokes met mijn vingers gebruik, met name bij begeleiden. Rasguado achtige slagpartijen lukken dan ook niet. Je blijft dan gewoon in de snaren hangen. Verwacht er trouwens niet het geluid van dat je met je nagels krijgt. Dat is namelijk een combinatie van vinger en nagel. Met zo'n fingerpick maak je het geluid volledig met het plectrum. Voor een banjo of een lapsteel is dat wel weer mooi. Voor normaal gitaarwerk werkt het voor mij in ieder geval niet.

chris c
28 mei 2007, 00:23
Fingerpicks : ik gebruik ze tegenwoordig bijna altijd (behalve als ik wat stiller moet spelen). Eén thumbpick en twee fingerpicks. Zo'n vol geluid, zoveel dynamiek... als ik ze eraf doe is het net alsof ik maar 1/4 van de capaciteit van mijn gitaar gebruik. En geen problemen met nagels meer. Wat mij betreft geen probleem voor downstrokes (allicht geen rasguado, ik bedoel gewoon naar beneden strummen), maar ze moeten natuurlijk goed vastzitten. Het geeft inderdaad meer een plectrum-geluid, maar daar hou ik wel van. Drie plectrums op één hand eigenlijk... flatfingerpicking dus hehe weer een nieuwe term uitgevonden !

Harald
28 mei 2007, 10:37
Klopt, het gaat dan wel hard! Misschien liet ik ze teveel uitsteken, dat ik daardoor blijf hangen... geen idee. Er zijn mensen die er wel mee kunnen spelen. Ik niet iig.

fretboardtoash
29 februari 2008, 14:29
Ik heb nagels, en ben blij dat ik ze alsnog heb laten groeien. Wat de vrouwelijke aandacht betreft heb ik n vriendin en die had er geen moeite mee maar ik ben toch al nooit begonnen voor de vrouwen.
De klank is zoveel sterker, helder, duidelijk en vol tegelijk - heel vreemd maar blijft geweldig. Nadeel is wel dat de krom groeien als ze langer dan 3mm worden, gelukkig zit mijn voorkeur daar net wat onder.
Ik vind vlees wel mooier op n elektrische gitaar maar helaas je kunt niet alles hebben, en daar zijn dan ook weer 15 Euro plectrums voor die ook heel redelijk werken.

Hoeveel zijn er eigenlijk onderuit gegaan op hun nagels wat relaties betreft?

iWishmaster
29 februari 2008, 19:03
Ik ben gestopt met nagels bijten nadat ik een nylonstring kocht, omdat dat mooier klinkt. Ik speel eigenlijk altijd anders :
Nylonstring met vingers / nagels
Steelstring met vingers / nagels of een plectrum en mn middel- en ringvinger.
Elektrische met plectrum

Thumbpicks klinken te hard en vaak te scherp, vind een warme bas meestal mooier. Ik wil ook nog wel is met alleen mijn wijsvinger-nagel spelen, dan draai ik mijn hand alsof ik een plectrum vast heb. Zo kan ik heel snel wisselen tussen een hardere plectrum-achtige sound en fingerpicking, of gewoon noodzaak als ik mijn plectrum laat vallen ...

Berti
1 maart 2008, 08:58
even voor wie wel de nagels laat groeien: als je vijlt, vijl dan van de zijkanten naar het midden, altijd dezelfde richting uit en niet heen en weer.
dat voorkomt braampjes (kleine haakjes)