PDA

View Full Version : korter



Random Bassist
10 april 2006, 19:26
ik speel al een tijdje met het idee om een soort ultieme travelbass te maken. het idee was eerst om een bas te maken waarbij de nek eigenlijk maar begint bij de 12e fret waardoor de verhoudingen wel nog kloppen, maar alles dus een octaaf hoger klinkt. ik heb dit eens op ware grote uitgetekend, maar ik vind dat het toch wel heeeel klein uitvallen. nu ben ik van plan om een bas te maken die maar begint bij de 5e fret. Als ik er dan BEAD snaren op leg, zou de bas weer moeten klinken als een 34" bas met EADG snaren.

* even een schemaatje *

5 snarige 34" bas:
G||--|--|--|--|--B#-|--|--|--|--|
D||--|--|--|--|--G--|--|--|--|--|
A||--|--|--|--|--D--|--|--|--|--|
E||--|--|--|--|--A--|--|--|--|--|
B||--|--|--|--|--E--|--|--|--|--|
--0--1--2--3--4- 5- 6- 7- 8- 9- 10

4 snarige travelbass
(D-snaar) G||--|--|--|--|--|
(A-snaar) D||--|--|--|--|--|
(E-snaar) A||--|--|--|--|--|
(B-snaar) E||--|--|--|--|--|
----------(5)-(6)(7)(8 )(9)(10)

nu vraag ik mij af of dit geen problemen zal opleveren ivm intonatie, spanning van de snaren, ...
alle bedenkingen en tips zijn welkom.

greetz thomas

Dirk W
10 april 2006, 19:58
Hey das best slim van je! Ik dacht ook eens na over een travel gitaartje en dacht dat dat een hel zou worden met fretten, maar dit gaat werken ja.
Intonatie en spanning zijn zo nog steeds goed!

Keesz
10 april 2006, 21:51
kijk is naar zo'n danelectro U2, die zijn er ook in combi met een gitaar/bass combo...bas heb dezelfde neck length als de gitaar hals, maar de brug staat idd wat meer naar achter

harrie-beton
11 april 2006, 00:09
De snaarlengte is toch een beetje het minimum van 65 centimeter.
Dat is toch wel te doen? Als ik zie wat voor bagger mensen allemaal meenemen op vakantie (schotelantennes en haar drogers)

Javaca
11 april 2006, 00:27
Fender heeft volgens mij zo'n klein basje met siliconen snaren. Dat ding is korter dan een gitaar...

Keesz
12 april 2006, 09:02
kijk is naar zo'n danelectro U2, die zijn er ook in combi met een gitaar/bass combo...bas heb dezelfde neck length als de gitaar hals, maar de brug staat idd wat meer naar achter


edit :

http://www.matmon.com/atomic/DoubleVision.gif

B_2_the_a
12 april 2006, 09:43
nu ben ik van plan om een bas te maken die maar begint bij de 5e fret. Als ik er dan BEAD snaren op leg, zou de bas weer moeten klinken als een 34" bas met EADG snaren.



Hij zal misschien in dezelfde stemming staan, maar het klinkt echt niet hetzelfde.
Short scale klinkt anders maar staat in dezelfde stemming..

Jeanken
12 april 2006, 11:15
Hij zal misschien in dezelfde stemming staan, maar het klinkt echt niet hetzelfde.
Short scale klinkt anders maar staat in dezelfde stemming..

Ik denk niet dat je het een shortscale kan noemen, want de spanning zal gelijk zijn op de snaren.
Moet normaalgezien ongeveer klinken zoals je zegt denk ik, zoals een gewone bass maar dan gefret op jouw open stemming.
Shortscale krijg je een lagere spanning of dikkere snaren om diezelfde spanning te gaan krijgen, geeft die wat wolligere feel, hier zal het weinig uitmaken behalve het tekort aan hout.