PDA

View Full Version : Kwaliteit kun je ruiken?



Merc Wiersma
10 april 2006, 18:49
"K heb kortgeleden een Almansa Klassieke gitaar aangeschaft. De gitaar heeft een massief ceder bovenblad en mahonie zij- en achterkant. De klank is mooi warm. Wat me steeds weer opvalt is dat de duurdere Spaanse gitaren een duidelijk sterke houtgeur hebben. Mijn Alhambra heeft ook een massief ceder bovenblad (zij en achterkant pallisander), maar heeft niet een sterke hout geur. Heeft dit te maken met het feit dat het hout van duurdere gitaren intensiever bewerkt zijn?

--=HANS=--
10 april 2006, 19:19
Tis zomaar een gok maar ik denk dat het vooral te maken heeft met hoe oud de gitaar is. Ik kocht ooit een Lowden O32 recht uit de fabriek en die rook me een partij lekker! Hout, lijm, lak etc. Daarna kocht ik een Lowden F25c die al een tijdje in de winkel had gehangen en die rook lang zo sterk niet. Beide kwaliteitsgitaren uit de zelfde fabriek, de een met lekkere luchten en de andere zonder.
Groet, Hans

gertdm
10 april 2006, 19:21
ja, t heeft gewoon te maken met hoelang een gitaar aan de buitenlucht is toevertrouwd :) Als hij altijd in de koffer zit duurt t langer voordat de houtgeur vermindert.
De kwaliteit van de gitaar heeft er verder niets mee van doen. Misschien dat Ovations minder sterk ruiken haha.

kornelius
10 april 2006, 20:27
of doen ze nog een snufje "nieuwe gitaar spray" er over bij oplevering? :D Daar verdenk ik autofabrikanten altijd van, die nieuwe auto's hebben ook zo'n typische geur. Geen hout trouwens..

Flipkoos
10 april 2006, 21:33
Misschien dat Ovations minder sterk ruiken haha.

Vanwege de drie cm dikke laag polyesterlak die eroverheen gesmeerd zit?

Of eeeh... want zo'n ding heeft nog steeds een bovenblad van hout... :)
Die van mij is veelvuldig gebruikt in kroegen en als je je neus in het klankgat houdt dan val je zo'n beetje flauw van de vieze verschaalde sigaren- en sigarettenlucht. En dat hoewel het ding al in geen 3 maand meer in de kroeg geweest is...
Dus eeh..gitaarbouwers: Mocht u daadwerkelijk een welriekende houtgeurspray gebruiken, dan zou ik het graag bestellen!

gertdm
10 april 2006, 23:35
haha die is wel leuk :)

mechmichael
11 april 2006, 09:10
Zie ik hier een gat in de markt?

Het ruikt hier naar hout, is dat je gitaar of heb je een paal in je broek?

Zal een leuke commercial worden :-)