PDA

View Full Version : Simpel schema maar toch werkt het niet.



AART
10 april 2006, 15:53
hallo daar jengelstengelaars en ander gespuis,

Ik heb laatst voor erg weinig een RG470 gekocht, maar dan helemaal gedemonteerd.

Naja, dat was het probleem niet, in een half uur zat ie in elkaar en was de Lo TRS geblocked.

Maar het probleem zit nu in de electronica.
ik gebruik normaal alleen het brugelement en de volumeknop, tone knop en switch zijn dus weggelaten.

alleen het brugelement is dus aangesloten.

Dit is het schema wat ik nu gebruik:

http://img479.imageshack.us/img479/4466/rg470oneliner6yk.th.jpg (http://img479.imageshack.us/my.php?image=rg470oneliner6yk.jpg)


en dit is het originele schema:

http://ibanez.com/wiring/wire.asp?y=1994&w=RG470


Het probleem is nu dat hij niet werkt, hij bromt heel erg, maar met de volume pot diht is ie gewoon stil.

iemand een idee? zit er en fout in mijn schema?


Dank u allen,

Amen.

chennie
10 april 2006, 15:57
als je alleen volume pot wilt, heb je geen capacteit nodig.
Doe je het zo: een signaaldraad van pick up naar pot meter (naar de meest rechtse aanluitingslipje op jouw plaatje) middelste van de potmeter naar de jack. Alle andere naar aarde. Vergeet ook niet dat je de behuizing van de potmeter moet aarden.

AART
10 april 2006, 16:03
wat is siignaal dan? rood of wit?

bij dimarzio altijd rood maar bij deze inf ibanez pickup weet ik het niet.

Orpheo
10 april 2006, 16:10
wat is siignaal dan? rood of wit?

bij dimarzio altijd rood maar bij deze inf ibanez pickup weet ik het niet.
probeer t zou ik zeggen..... als t niet rood is, is t wit.

chennie
10 april 2006, 16:14
Is het dan zo belangrijk ? Het is wisselspanning en je gebruikt maar één element dus je hebt geen in-uit fase probleem met andere pick ups. Maar goed, als het niet rood is, is het wit =)

AART
10 april 2006, 16:33
het is niet rood, nu kijken of het wit is :satisfie: .

chennie
10 april 2006, 16:35
niet vergeten om alle andere nog te aarden he: de ander pick up uiteinden, het andere lipje van de potmeter, de behuizing van de potmeter, je brug en de output jack.

AART
10 april 2006, 16:43
rood doet het ook niet. :confused:

fred dons
10 april 2006, 17:07
rood zou de coil tap moeten zijn, als je die niet gebruikt laat je die ongesoldeerd en sluit je alleen de aarde en de witte draad aan

heb je nu alles aangesloten ? if ja dan schakelt hij de pup naar single coil omdat de coil tap nu ook aangesloten is

Basseytje
10 april 2006, 17:22
hoort het dat rood aan de aarde vast moet zitten? iig zo staat t wel op je tekening of lee sik dat nu verkeerd>?

Dirk W
10 april 2006, 17:54
Ik geloof dat die condensator evengoed een functie heeft, weet niet meer precies wat. Is een tijdje terug en lette niet echt goed op. Wacht een tijdje en dan komt er wel een forummer die het weet.
Voor de rest moet wit naar de output (nu dus de volume) en de rest naar de aarde (afgaande op wat ik op de ibanez site lees). Het lijkt me dat er ergens anders een fout in je soldering zit. Of je element/potmeter/condensator/jack is stuk. Probeer je element eens direct op de jack aan te sluiten (met plakbandjes) en dan met een metalen iets(een schroefje ofzo) op de polen te tikken om te kijken of hij het doet.
Als het werkt doe je er weer een stapje bij. Je hebt in dit geval niet zoveel stappen omdat je een simpel gitaartje hebt. Dus je doet dan de potmeter en dan weer testen en dan de condensator en dan weer testen.
Zo kom je erachter welke het niet doet of fout gesoldeerd is.
Dirk

AART
10 april 2006, 17:56
Ik geloof dat die condensator evengoed een functie heeft, weet niet meer precies wat. Is een tijdje terug en lette niet echt goed op. Wacht een tijdje en dan komt er wel een forummer die het weet.
Voor de rest moet wit naar de output (nu dus de volume) en de rest naar de aarde (afgaande op wat ik op de ibanez site lees). Het lijkt me dat er ergens anders een fout in je soldering zit. Of je element/potmeter/condensator/jack is stuk. Probeer je element eens direct op de jack aan te sluiten (met plakbandjes) en dan met een metalen iets(een schroefje ofzo) op de polen te tikken om te kijken of hij het doet.
Als het werkt doe je er weer een stapje bij. Je hebt in dit geval niet zoveel stappen omdat je een simpel gitaartje hebt. Dus je doet dan de potmeter en dan weer testen en dan de condensator en dan weer testen.
Zo kom je erachter welke het niet doet of fout gesoldeerd is.
Dirk

ok, dat ga ik vanavond eens proberen, als ik mijn Biologie examen geleerd heb(als dat er nog van komt :chicken: ).

piezo
10 april 2006, 18:20
Het condensatortje parallel over volumepot dient om hoogverlies bij terugdraaien van volume te compenseren. Bij ver terugdraaien gaat het hoog soms zelfs wat overheersen, wat leuk is voor een helder funky slagje. Als je een jazzy geluid wilt - op je halselement dan, dus hier niet van toepasing - moet je juist niet zo'n condensatortje hebben.

AART
10 april 2006, 18:30
ik moet het dus wel hebben omdat ik volume terugdraaien gebruik voor gecompresste crunch.

AART
10 april 2006, 18:35
mm, moet het signaal naar de -(ring) of de +(tip)?

piezo
10 april 2006, 18:41
Normaal naar tip, omdat dat de standaard is.

AART
10 april 2006, 18:46
k, dank u, ibanez is meestal wel erg standaard, dus dat zal wel kloppen :chicken:

ppie
10 april 2006, 22:15
mogelijke tip,

als je jackplug connector in de gitaar met drie soldeerlipjes is uitgevoerd heb je te maken met een stereo exemplaar.( ik neem aan dat je de massa aansluiting correct hebt.) dan heb je nog 2 aansluitpunten tot je beschikking hebt een voor het linker en een voor rechtersignaal. ik neem aan dat je een gewoon mono gitaarsnoer met mono jackplug gebruikt. De grap is dat door het gebruik van een monoplug in een stereojack connector je een van de stereo (een van de twee lipjes) door het insteken van de jackplug verbindt met aarde waardoor je signaal direct aan massa ligt en er dus geen output naar de versterker is. hier valt dus ok nog wat te proberen. in ieder geval niet beide overgebleven lipjes met elkaar verbinden en dit aan het signaal van de potmeter leggen want dan weet je zeker dat je je signaal afvloeit naar aarde.

gr PPIe

AART
10 april 2006, 22:42
nee, ik gebruikte in het eerste geval geen stereo jackplug.

maar ik heb nu getest, en met beide elementen bromde hij(zonder volume ertussen).

Nu de jack vervangen en hij doet het nog steeds.als ik + en - van jack omwissel alleen erger.

ik weet niet wat ik nu fout doe, maare, mijn signaal gaat naar de tip en aarde naar de ground.

mijn andere gitaar(RGT met EMG) doet het prima).

piezo
11 april 2006, 01:57
Beide gitaren getest met hetzelfde gitaarsnoer?
En op dezelfde input van de dezelfde versterker?

AART
11 april 2006, 12:16
ja.

ik kan het echt niet vinden, alles vervangen, meerdere elementen geprobeerd erop, maar het blijft klote.

als ik de brug aanraak of de aarde connectie dan is ie iets stiller, maar nog steeds niet helemaal stil.

piezo
11 april 2006, 12:56
Ook andere jackoutput geprobeerd? Jackoutput los van de gitaar gehouden? Element en output los van de gitaar boven de snaren gehouden?

AART
11 april 2006, 12:57
Ook andere jackoutput geprobeerd? Jackoutput los van de gitaar gehouden? Element en output los van de gitaar boven de snaren gehouden?



jep, andere jackout, ander element.

niks helpt.

piezo
11 april 2006, 13:00
Ja, dan zit er niets anders op dan een priester in te huren voor een duiveluitdrijving.
Of toch maar een gitaardeskundige ......

AART
11 april 2006, 13:04
hmm, ik wacht wel tot ik een emg 85 heb gekocht, anders kan ik over 3 weken weer dat werk waar je dan voor betaald deruit slopen.

peppie
11 april 2006, 20:23
Ik heb ook een rg

en probeer mijn emgs er in te instaleren maar ze schijnen neit inde body te passen , aart hoe heb jij dat gedaan?