PDA

View Full Version : speakercabs



Lucky
10 april 2006, 07:34
hi guys,

hoe zit dat met dat ohmage?

Ik heb een boogiecombo met een uitgang voor een 4 ohm speaker.
de 8 ohm uitgang is in gebruik door de speaker van de combo zelf.

moet daar nu beslist een 4 ohm cab op aangesloten worden, kan 8 ohm ook? of is dat niet handig of zelfs helemaal niet slim.
4 ohm speakerkastjes zie je niet veel maar ik had ook iets gehoord dat je wel speakers kan aansluiten met een ander ohmage maar dat het dan invloed heeft op je geluid.

Kaniemand mij uitleggen hoe het werkt?

thanks!

Jimi Hendrix
10 april 2006, 08:25
Bij boogie moet je de uitgangen kiezen die horen bij de totale impedantie van de speakers.
2x 8 Ohm cabs leveren (parallel geschakeld) 4 ohm aan totale impedantie op (wet v. Ohm).
Met 2 8 ohm cabs moet je dus beide in de 4 ohm uitgangen pluggen.

Lucky
10 april 2006, 09:31
ok... maar er zijn maar twee uitgangen. een voor 8 ohm (daar zit de speaker van de combo in en een van 4 ohm.

Wat gebeurt er als ik in die 4 ohm een 8 ohm speaker plug?

Chiel
10 april 2006, 10:15
ok... maar er zijn maar twee uitgangen. een voor 8 ohm (daar zit de speaker van de combo in en een van 4 ohm.

Wat gebeurt er als ik in die 4 ohm een 8 ohm speaker plug?

Je amp kan maar een bepaald aantal amperes leveren. Als je daarboven gaat zitten wordt je voeding letterlijk gloeiend heet (omdat hij eenvoudigweg het vermogen niet kan leveren door de te krap bemeten wikkeldiameter in de trafo) en zal er zonder twijfel een zekering uit knallen. Bij een transistor eindtrap is dit meestal echt ellende, maar bij een buizentrap kun je het meestal wel redelijk goed aan zien/horen komen. Meestal begint je gitaar gruwelijk rond te zingen en voel je bizar veel warmte uit je amp komen. Dit is meestal het teken dat je amp echt veel te veel amperes aan het leveren is. Niet te lang volhouden dus, want je eindbuizen kunnen wel eens heel snel in levensduur achteruit gaan.


De Boogie is eigenlijk maar gemaakt om op één speaker te werken. Je hebt er nu een 8Ohm speaker inzitten die 2 keer zo weinig stroom vraagt als een 4Ohm exemplaar. In de regel zorgt een hogere stroom voor een wat opener en dynamischer geluidsbeeld, mits de speaker dit uiteraard toelaat. Het kan met een niet helemaal propere speaker ook juist heel verzadigd en rommelig klinken. Zet je een tweede speaker op de 4Ohm input dan zal je eindtrap (afhankelijk van het ohmage van de speaker) meer stroom moeten leveren. Fysiek staan beide outputs parallel. Als je een 8Ohm speaker erbij zet, ziet je amp een uiteindelijke impedantie van 4 Ohm en gaat dus meer stroom leveren als normaal. Buizenamps zijn gelukkig uitgerust met redelijk overgedimensioniseerde voedingen, dus ze kunnen wel tegen een stootje. Bovendien zit er een 4Ohm output op wat al aangeeft dat hij met dergelijke Ohmages over weg kan (en dat doe je ook in feite wanneer je er een 8Ohm speaker op aansluit).


Maar zoals altijd, blijf alert met het experimenteren en luister goed wat de amp doet en let goed op zijn warmte ontwikkeling.