PDA

View Full Version : dubbele pots



pol
10 april 2006, 00:15
Waar vind ik dubbele pots van 1meg, audio taper ?
alvast bedankt voor de reacties.

Het is voor in een Marshall superbass uit 1974, daar worden geen gaten in geboord dus :)

edit, ik bedoel dus geen stereo pots, maar dubbele die onafhankelijk werken.

Agent_Smith
10 april 2006, 08:01
Ja, zou ik ook wel willen weten...
Ben (ook) met een ombouw projectje bezig.

pol
10 april 2006, 08:49
Verkeerd subforum, sorry.
Ik zal de vraag in de Werkbank ook eens stellen.

Negative K3 fan
10 april 2006, 11:16
http://www.tubetown.de/ttstore/product_info.php/info/p311_Alpha-1-MOhm-log---Audio--Stereo.html bitte sehr

Robbert
10 april 2006, 12:11
http://www.tubetown.de/ttstore/product_info.php/info/p311_Alpha-1-MOhm-log---Audio--Stereo.html bitte sehr

Die is stereo, bij het draaien zullen beide lopers verschuiven; dus niet individueel in te stellen. Ik weet niet of dat je bedoeling is Pol?

pol
10 april 2006, 14:48
nope, die had ik ook al gevonden, maar dat is het niet wat ik zoek.
in 500K ben ik die cts dubbele pots al tegengekomen, alleen in 1meg nog niet ?

of is 500k ook bruikbaar ? op de marshall schema's zijne volume en gain toch 1M, niet ?

nicoverduin
10 april 2006, 15:25
Het verlagen van de waarde van de Potmeters heeft een dempend effect. Door de spanningsdeler van de potmeter + koppeling voorgaande trap, wordt het signaal lager. Maar het zal wel werken.
Nico

Negative K3 fan
10 april 2006, 16:58
daarnaast zal ook de lineariteit (bij gebrek aan een beter woord) van de potmeter anders worden in het geval van logaritmische pots...

mathe
10 april 2006, 18:41
Het verlagen van de waarde van de Potmeters heeft een dempend effect. Door de spanningsdeler van de potmeter + koppeling voorgaande trap, wordt het signaal lager. Maar het zal wel werken.
Nico
Nico, de demping die je bedoeld ontstaat doordat de belastingsweerstand voor de voorgaande trap kleiner wordt. Dit is een spanningsdeler tussen de ohmse weerstand van de potmeter en de inwendige weerstand van de betreffende buis. De koppeling (in de vorm van een condensator) heeft hier geen effect op aangezien hiervan de impedantie oneindig laag is. Uiteraard is dit wel frequentie afhankelijk.
Een ander effect wat zal optreden is dat de hoorbare bass response minder kan worden. De potmeter en de koppelcondensator vormen namelijk een hoogdoorlaatfilter waarvan de kantelfrequentie naar boven zal schuiven wanneer de pot een lagere waarde krijgt. Of dit hoorbaar is hangt voor het grootste deel af van de waarde van de pot en condensator.

Negative K3 fan
10 april 2006, 18:47
maar wat je dan ook niet moet verwaarlozen (lijkt me) is wanneer de spanningsdeler icm de miller capaciteit van de buis erna een laagdoorlaatfilter vormt...

wat je dan zou krijgen is gewoon een vernauwing van het frequentiebereik...

nicoverduin
10 april 2006, 19:11
die paar pf maken niet uit hoor.

nicoverduin
10 april 2006, 19:13
Nico, de demping die je bedoeld ontstaat doordat de belastingsweerstand voor de voorgaande trap kleiner wordt. Dit is een spanningsdeler tussen de ohmse weerstand van de potmeter en de inwendige weerstand van de betreffende buis. De koppeling (in de vorm van een condensator) heeft hier geen effect op aangezien hiervan de impedantie oneindig laag is. Uiteraard is dit wel frequentie afhankelijk.
Een ander effect wat zal optreden is dat de hoorbare bass response minder kan worden. De potmeter en de koppelcondensator vormen namelijk een hoogdoorlaatfilter waarvan de kantelfrequentie naar boven zal schuiven wanneer de pot een lagere waarde krijgt. Of dit hoorbaar is hangt voor het grootste deel af van de waarde van de pot en condensator.damm.....dacht ik er effe gemakkelijk af te komen......:D :D :D :D

mathe
10 april 2006, 19:15
maar wat je dan ook niet moet verwaarlozen (lijkt me) is wanneer de spanningsdeler icm de miller capaciteit van de buis erna een laagdoorlaatfilter vormt...

wat je dan zou krijgen is gewoon een vernauwing van het frequentiebereik...
Ehhh, een laagdoorlaatfilter werkt volgens mij precies andersom. Als de weerstandswaarde kleiner wordt (bij gelijkblijvende capaciteit) stijgt de kantelfrequentie. :)

Marc

Negative K3 fan
10 april 2006, 19:25
Ehhh, een laagdoorlaatfilter werkt volgens mij precies andersom. Als de weerstandswaarde kleiner wordt (bij gelijkblijvende capaciteit) stijgt de kantelfrequentie. :)

Marc

ja dat laatste klopt, maar als je je volume zacht zet is weinig weerstand naar de massa (lage weerstand, kantelfrequentie hoger van het hoogdoorlaatfilter, minder bas), maar een grote weerstand in serie 'richting' het stuurrooster (hoge weerstand, kantelfrequentie lager van het laagdoorlaatfilter, minder hoog).

in marshall preamps wordt de miller capaciteit van de preampbuisjes icm grote grid stoppers (470k) gebruikt om hoog weg te filteren (kantelfrequentie lag uit mn hoofd rond de 1 khz, merkbaar genoeg), bij eindbuizen is de millercapaciteit zelfs (een factor 10??) groter!

Negative K3 fan
10 april 2006, 19:42
ok ik heb het even nagekeken op aikenamps en die paar pF maken uit zodra de weerstand groot genoeg is, maar de weerstand naar massa doet ook nog mee en als die te klein wordt (zoals ik eerder zei) dan is het verschil idd te verwaarlozen, maar stel dat er zich met een 1 meg pot een spanningsdeler van 500k/500k vormt dan is die weerstand nog steeds 250k en dan wordt de kantelfrequentie f = 1/(2*pi*((250kOhm)*151.1pF) = 4k en dat is wel hoorbaar...

mathe
10 april 2006, 20:53
die paar pf maken niet uit hoor.Het is zeker geen paar pF. Maak maar eens een wisselspannings vervangingsschema van een buistrap. Zul je zien dat niet alleen de capaciteit tussen het stuurrooster en de kathode een rol speelt (in eerste instantie zou je dat kunnen denken namelijk).
Met datzelfde schema wordt ook meteen duidelijk waarom het type parallelcondensator van een kathodeweerstand wel degelijk iets uitmaakt voor de toon van een triodetrap.


ja dat laatste klopt, maar als je je volume zacht zet is weinig weerstand naar de massa (lage weerstand, kantelfrequentie hoger van het hoogdoorlaatfilter, minder bas), maar een grote weerstand in serie 'richting' het stuurrooster (hoge weerstand, kantelfrequentie lager van het laagdoorlaatfilter, minder hoog).De weerstand van het laagdoorlaatfilter blijft hetzelfde, ongeacht de stand van het volume. De loper gaat immers naar de volgende trap, niet naar de vorige!
Als het volume laag staat zal inderdaad de kantelfrequentie van het hdf dalen. Echter is het zo dat wanneer de waarde van de potmeter daalt (daar hadden we het in eerste instantie over) de kantelfrequentie minder zal dalen dan wanneer een grotere waarde wordt gebruikt.

Negative K3 fan
10 april 2006, 21:00
mja ok, maargoed leuk om even zo bezig te zijn met frequentie karakteristieken al is het nogal offtopic :)