PDA

View Full Version : String Balance



Dridon
9 april 2006, 23:11
Hey allemaal,
Ik heb een probleem met mijn brug, en versterking. Als ik mijn gitaar aansluit op versterking, worden de snaren low E en B heel slecht versterkt. Er werd me verteld dat dit lag aan de brug, en dat de snaren niet goed contact maakten. Ik ben de hele tijd zelf aan het schuren geweest, om te proberen een goede balans te krijgen tussen de snaren, maar het wil gewoon niet lukken. Is een gecompenseerde brug misschien een optie? En zo ja, waar kan ik die kopen?

Overal waar ik kom hebben ze bijna geen bruggen, of ze hebben ze, maar niet de goede :S.

Kan ik nergens gewoon een vierkant blokje bone, of tusk, kopen, die dingen lijken niet te bestaan in nederland :S...

piezo
10 april 2006, 00:46
De meest waarschijnlijke oorzaak van je probleem zit niet in het contact tussen snaar en brugzadel(s) maar tussen brugzadel(s) en de bodem van de zadeluitfrezing.
Piezo kristallen moeten onder een gelijkmatige basisdruk staan om goed te werken. Als de onderkant van het brugzadeltje EN/OF de bodem van de uitfrezing niet mooi vlak is, kan het gebeuren dat ze nauwelijks de drukverschillen van de snaartrilling "voelen" en dus ook nauwelijks signaal doorgeven. De onderkant van een zadelstrip vlak vijlen kun je misschien wel zelf, maar de bodem van de uitfrezing moet je waarschijnlijk door een vakman laten doen. Als alternatief voor dat laatste (als je zadeltstrip toch al te laag geworden is door het vijlen bijvoorbeeld) kun je proberen of je een beter resultaat krijgt door een dun stripje hard materiaal onderin de gleuf te leggen om de druk beter te verdelen.
Wat je echter in ieder geval eerst even moet nagaan, is of de kogeltjes van je snaren wel goed zitten. Die moeten strak tegen de onderkant van het bovenblad (eigenlijk de versteviging daar) zittten, de snaren moeten niet vastgeklemd zitten door de druk van de snaarpinnen. Controleer zo nodig met een spiegeltje en een lampje.

gertdm
10 april 2006, 08:52
Hey allemaal,

Overal waar ik kom hebben ze bijna geen bruggen, of ze hebben ze, maar niet de goede :S.

Kan ik nergens gewoon een vierkant blokje bone, of tusk, kopen, die dingen lijken niet te bestaan in nederland :S...


Vox Humana, Texas end Tweed, Zwier gitaarbouw....daar is dat allemaal wel te krijgen hoor.

Dridon
10 april 2006, 13:32
Ok, zal daar eens gaan kijken.

En zou iemand mij kunnen uitleggen wat de term intoneren inhoud? Is dit hetzelfde als het afstellen van de string to string balance?

Thanks!

gertdm
10 april 2006, 13:40
intoneren is het zuiver maken van de tonen. Als de hals slecht is afgesteld cq krom is (ervan uitgaande dat de frets allemaal op de goeie positie zitten) kunnen de tonen onzuiver zijn. Bij n te kromme hals is de intonatie al slecht. Bij n elektriese gitaar zijn vaak de zadels onafhankelijk in te stellen. Daarmee intoneer je de gitaar zuiver.
Bij n akoestiese komt t meestal toch op de constructie van de gitaar aan en zou de intonatie gewoon goed moeten zijn. Tenzij natuurlijk een extreme halskromming aanwezig is....tja, dan is dus de intonatie ook aangetast....

Dridon
10 april 2006, 13:52
Hoeveel zou het kosten om de string to string balance, een nieuwe brug, topkam, en de hals te laten afstellen, zodat de actie goed is, zonder fretbuzz.

piezo
10 april 2006, 13:53
Intoneren - in de zin van afstellen van een gitaar - is het compenseren van de spanningstoename (en dus de toonhoogte) van het indrukken van de snaar door de snaarlengte bij te stellen. Die compensatie is per snaar materiaal en dikte verschillend.
Op de meeste elektrische gitaren bewerkstellig je dit door de zadeltjes naar voren of achteren te schuiven.
Bij akoestische gitaren kun je dat - in veel geringere mate - doen door het brugzadel asymmetrisch te vijlen. Hierbij verloopt het scherpste/hoogste punt van het zadeltje van verder naar achteren voor de dikke E naar verder naar voren voor de dunste omwonden snaar (kan D zijn, maar op een akoestische meestal G). Hetzelfde doe je voor de niet-omwonden snaren, dus het hoogste punt voor de B zover mogelijk naar achteren en voor de dunne E ver naar voren.
Er bestaan ook kant en klaar gecompenseerde zadels, met "aanzetstukjes" voor de snaren die extra lengte nodig hebben. En er bestaan bruggen met aparte zadelstrips voor de omwonden en voor de gladde snaren.

De intonatie van je gitaar kun je controleren door een flageolet te spelen boven de 12e fret en vervolgens daar ook de ingedrukte snaar te beluisteren. die moeten ideaal gezien even hoog klinken. Klinkt de ingedrukte snaar hoger dan de flageolet dan moet de snaar langer, andersom korter.

Bij een staalsnarige akoestische gitaar is de dikste gladde snaar (meestal dus de B-snaar) de meest problematische, die zou behoorlijk langer mogen. Bij een nylonsnarige gitaar moet eigenlijk alleen de G-snaar langer.

EDIT: Gert is me weer te snel af. Maar ik ben lekker vollediger! :)