PDA

View Full Version : klein vraagje fx loop



rhcp_schipper
9 april 2006, 22:48
Hallo,

Ik lees hier steeds meer over het wel niet in de fx loop. Maar welke soort effecten doe je normaal in de fx loop.

Ik heb zelf een marshall 8040 en in de fx loop daarvan heb ik nu: big muff, korg classic overdrive, boss ds-2.

En van gitaar naar versterker heb ik : gitaar-->wh-10(wah), boss cs-3, microamp-->versterker.

Heb ik nu de juiste pedalen in de fx loop zitten of juist hellemaal niet?
Dit vroeg ik me gewoon af, ik ben benieuwd of ik me sound nog wat kan verbeteren?

Ik hoop dat iemand me wat info kan geven

robert-gitarist
9 april 2006, 22:53
De effecten die je doorgaans in je FX loop zet zijn Delay's chorus'en en modulatie dingen als,phaser,flanger etc.Vaak is dit ook na smaak en type pedaal.Het ene merkt klinkt beter in FX loop en ander jusit weer niet.
En om op je vragen te komen,je hebt je pedalen niet in de goeie loop staan.Overdrive pedalen horen vóór je eindtrap te komen.Idem met de wah en compressor...Maar sommigen vinden de wah in de loop beter klinken.Zelf heb ik een Randall en een Crybaby o.a. en dat klinkt totaal niet in de FX loop.

rhcp_schipper
10 april 2006, 07:48
Wat is dan een beetje een goede volgorde van effecten, volgens julie. Daar ben ik eigenlijk wel heel erg benieuwd naar.

robert-gitarist
10 april 2006, 11:17
De volgorde ligt aan je zelf.
Ik heb liever me overdrive pedalen achter me wah staan.Maar de ander vind ze voor de wah beter klinken.smaken verschillen..ik zal zeggen probeer eens wat uit..Maar wat ik niet snap is waarom heb je zoveel drive pedalen?(tel dr nu 4)2 zijn te genoeg?Ik speelde ook altijd met stuk of 7 overdrive pedalen maar geloof me 2 is genoeg mits je een goeie amp hebt ;)

rhcp_schipper
10 april 2006, 11:23
De volgorde ligt aan je zelf.
Ik heb liever me overdrive pedalen achter me wah staan.Maar de ander vind ze voor de wah beter klinken.smaken verschillen..ik zal zeggen probeer eens wat uit..Maar wat ik niet snap is waarom heb je zoveel drive pedalen?(tel dr nu 4)2 zijn te genoeg?Ik speelde ook altijd met stuk of 7 overdrive pedalen maar geloof me 2 is genoeg mits je een goeie amp hebt ;)

Hoezzo tel je er 4 dan?

Ik heb nu big muff, korg classic overdrive(wil ik iets anders voor), ds2, microamp?(is toch geen overdrive, is toch boost)

robert-gitarist
10 april 2006, 12:59
Als je de gain vol open zet van de micro amp vervormd ie ook :satisfie:

rhcp_schipper
10 april 2006, 14:27
Wat is nu eigenlijk normaal om mee te beginnen? Big muff?

Wat is nu eigenlijk het begin van je effects chain? Bekijk je dat van gitaar-->effect-->versterker, of juist andersom?

En als ik dus mij effects chain wil boosten, plaats ik hem dan achter, of vooraan?

Ik ben echt ff helemaal de kluts kwijt.

nielsduursma
10 april 2006, 15:09
als je alle effecten wil boosten moet je de micro amp vooraan zetten, das best logish opzich, want je signaal gaat niet "terug". en er is maar 1 manier om erachter te komen is wat jou ideale chain is, en dat is uitproberen. wat ook leuk is, is verschillende overdrives/distortions "stacken" dat wil zeggen: als ze tegelijk aanstaan stapelt de gain zich op, en in sommige gevallen komt er dan een heel goed geluid uit.

je wah voor de vervorming klinkt iets subtieler, en daarachter wat feller, en krijg je meer berijk (dat zijn mijn ervaringen).

en met een compressor achter je vervorming kan je heel veel spelen met de volume knop op je gitaar, om bijvoorbeeld meer of minder overdrive te krijgen. door die compressor juist in te stellen kan je dat doen zonder volume verlies ed.

veel succes verder met het uitproberen!

rhcp_schipper
10 april 2006, 15:23
dankje.....echt vet goede uitleg.......:D

Nitefly7
10 april 2006, 16:45
Wat is nu eigenlijk normaal om mee te beginnen? Big muff?

Wat is nu eigenlijk het begin van je effects chain? Bekijk je dat van gitaar-->effect-->versterker, of juist andersom?

En als ik dus mij effects chain wil boosten, plaats ik hem dan achter, of vooraan?

.

:gitarist:
alles wat je 'toon' vormt, komt in de regel vóór je voorversterker...
fx-loop = voorversterker -> loop send -> loop return -> eindversterker (-> speaker)

je combo is voorversterker/eindversterker/speaker

je distortions/OD's zorgen ervoor dat je versterker dat geluid 'ontvangt' en dan nog eens gaat vervormen (zelfs 'clean' = vervorming...)

het 'stacken' van gain kun je ook andersom doen: distortions in je loop (dan gebruik je je versterker als 'extra' distortion pedaal)...maar dit wordt niet vaak gedaan, omdat het niet zo mooi blijkt te zijn..

'vuist'-regel: distortion/OD, Wah en compressor voor de versterker en dus buiten de loop ...

afhankelijk van de mate waarin je effecten gebruikt, kun je de compressor op verschillende plaatsen zetten:
moet 'ie je gitaar 'afvlakken' (compressor ná gitaar)
moet 'ie je 'basis gitaargeluid afvlakken' (compressor ná distortions)
moet 'ie je 'gehele geluid' afvlakken (compressor in loop...niet gebruikelijk)

de wah word vaker ná de gitaar aangesloten en voor je distortions/od's...


:soul:

in de FX-loop zet je alles wat timebased (delay, echo etc) en 'modulatie' is (chorus/flange/tremolo):

beste voorbeeld is delay:

gitaar -> delay -> versterker (buiten loop)
= de HERHALING van de delay oversturen (dat kán warm/old school zijn..maar het klinkt niet even mooi...zeker niet bij zware vervorming)

gitaar -> versterker -> delay (in loop)=
= de OVERSTURING, herhalen: herhalingen gaan elkaar niet in de weg lopen omdat ze niet steeds weer vervormd worden...

Mitch
10 april 2006, 16:56
Omkort te gaan, geenenkel pedaal dat je nu hebt hoeft in de loop. De micro amp kan in de loop als pure volume boost, maar kan ook voor de pre amp. Een 8040 is toch een Valvestate ? Dan moet 't allemaal niet zo ingewikkeld zijn.
Wah juist vóór drive klinkt naar mijn idee vaker beter. Maar inderdaad zijn er uitzonderingen mogelijk. Met zo veel effecten vóór de pre amp zou je ook kunnen overwegen om de micro amp helemaal vooraan te zetten trouwens. Instellen op vrijwel het gelijke volume, of lichte boost. Dat houdt je signaal wat frisser (dynamiek, hoog, tophoog, etc. kunnen verminderen als je een zootje pedalen vóór de pre amp hebt staan.)

Nitefly7
10 april 2006, 17:47
Omkort te gaan, geenenkel pedaal dat je nu hebt hoeft in de loop. De micro amp kan in de loop als pure volume boost, maar kan ook voor de pre amp. Een 8040 is toch een Valvestate ? Dan moet 't allemaal niet zo ingewikkeld zijn.
Wah juist vóór drive klinkt naar mijn idee vaker beter. Maar inderdaad zijn er uitzonderingen mogelijk. Met zo veel effecten vóór de pre amp zou je ook kunnen overwegen om de micro amp helemaal vooraan te zetten trouwens. Instellen op vrijwel het gelijke volume, of lichte boost. Dat houdt je signaal wat frisser (dynamiek, hoog, tophoog, etc. kunnen verminderen als je een zootje pedalen vóór de pre amp hebt staan.)

heej, dat is een goeie, soort boostbuffer a.h.w...

cool.. :cooler:

rhcp_schipper
10 april 2006, 17:58
Heel erg bedankt voor de super duidelijke uitleg, echt super gaaf......:D