PDA

View Full Version : Rode NT1-A?



trifonius
9 april 2006, 16:25
Hi,

Ik heb een bescheiden budget voor maar 1 microfoon.
Ik wil graag een zo veelzijdig mogelijk ding om:

- zang op te nemen
- acoustische gitaar op te nemen
- el. gitaarversterker opnemen (Mesa Boogie DC-5)

Ik hoor en lees veel positiefs over de Rode NT1-A.
Iemand ervaring hiermee?

setup:
Tascam US-122
Cubase SE
Windows XP

alvast dank!

martinuz
9 april 2006, 20:56
Wij hebben hem met onze band gekocht voor demo opname's, en klinkt volgens mij zeer goed, wij nemen er gitaarversterkers, zang mee op en zelfs als overhead voor de drum...

449
9 april 2006, 22:30
Wij zijn wel tevreden over de Rode NT1-A.
Tot nu toe heb ik er alleen zang mee opgenomen.
Wel wat geprobeert met gitaar, maar was daar nog niet tevreden over.
Dit heeft echter meer met de gitaar, microfoonopstelling e.d. te maken.
Hoe de Rode NT1-A voor zang klinkt kun je beluisteren op http://www.soundclick.com/bands/pagemusic.cfm?bandID=441415

Ic3gl0vE
9 april 2006, 23:01
bert K heeft een site met een hele mooie vergelijking voor microfoons (met mp3's), staat ook een Røde tussen! Even zoeken of vragen aan Bert helpt je vast een eind op weg.

succes!

evt. zou je ook kunnen overwegen om meerdere microfoons te kopen, die samen ongeveer hetzelfde kosten als de microfoon die je nu op het oog hebt, maar dat is persoonlijk natuurlijk. beter 1 goede dan 3 slechte microfoons, maar beter 3 goedkopere microfoons die goed zijn voor je doelen, dan 1 die voor al je doelen middelmatig is. Alhoewel røde wel goed klinkt... we hebben eens een drumstel opgenomen met 1 røde Nt3 en het geluid kwam er goed op.

piezo
9 april 2006, 23:26
Het grootste voordeel van de NT1A: Zeer ruisarm. En de headroom is ook ruim genoeg om een gitaarversterker op te kunnen nemen. Geen ingebouwde verzwakking echter.

Han S
10 april 2006, 00:35
Je doet er mogelijk ook goed aan om de Studio Projects B1 te proberen. Dit is een neutraal klinkende mic, grootmembraan condensator en kost rond 100 euro.

Deze microfoon wordt algemeen gezien als een condensator werkpaard. Ik heb de NT1A zelf niet, maar ik begrijp dat deze wat helder klinkt.

De B1 werkt ook goed op veel zangstemmen, maar er is niet zoiets als een microfoon die alles goed doet.

benwave
10 april 2006, 07:06
Hoi

Ik neem de zang en de akoestiese gitaar op met een Rode 1000.
Zelf ben ik er erg tevreden mee.
Hier kun je het resultaat horen..... He walks like an angel is een akoesties blues nummer.

http://www.soundclick.com/bands/pagemusic.cfm?bandID=239829

groeten Ben

bert k
10 april 2006, 16:14
bert K heeft een site met een hele mooie vergelijking voor microfoons (met mp3's), staat ook een Røde tussen! Even zoeken of vragen aan Bert helpt je vast een eind op weg.

.

Bij deze: http://www.studiohetpand.nl/mictest.htm Opname van Frits van Mourik

trifonius
10 april 2006, 18:16
dank allemaal voor jullie reactie.
ik vind die NT1 uit de test erg mooi klinken.

ben echter ook benieuwd naar Studio Projects B1.
ervaringen?

Han S
10 april 2006, 18:37
Bij deze: http://www.studiohetpand.nl/mictest.htm Opname van Frits van Mourik

Bert, ik heb die foto gezien, maar stonden de microfoons ook zo opgesteld tijdens de opname?

Met een akoestische gitaar kan een centimeter verschuiven al een ander geluid opleveren namelijk.

Of was het gewoon voor een mooi plaatje?

amon
12 april 2006, 23:51
Ik heb er een vriend van me mee opgenomen. Hij had hem zelf gekocht en wilde hem graag gebruiken.
Zn stem kwam er goed doorheen, niets mis mee voor het geld moet ik zeggen.

Frits van Mourik
13 april 2006, 01:42
Bert, ik heb die foto gezien, maar stonden de microfoons ook zo opgesteld tijdens de opname?

Met een akoestische gitaar kan een centimeter verschuiven al een ander geluid opleveren namelijk.

Of was het gewoon voor een mooi plaatje?

Laat ik maar even voor Bert antwoorden; vintie vast wel goed:

Natuurlijk, ook ik had Bert's lichaam 't liefst in beton willen gieten, goed laten uitharden en
'm dan voorzichtig de gitaar in de nog vrije armen willen drukken,
waarna ik met m'n digitale schuifmaat iedere microfoon op 0,01 mm nauwkeurig
op dezelfde plek had willen zetten en Bert de strikte opdracht had willen geven,
het gewraakte stukje met uiterste precisie tig keer exact hetzelfde te spelen.

Maar, om de één of andere reden had hij daar morele bezwaren tegen.
Hij wilde af & toe ook 'es pissen, of een slokje water. Of stemmen.
Belachelijk, natuurlijk.
Daarbij schijnt z'n reproduceerbaarheid (qua muziek dan) wat minder sequencer-achtig te zijn, dan voor zo'n test wenselijk is...

Kortom: mijn idee van testen scheen Bert z'n muzikale creativiteit wat te beperken; het talent heeft bij mij altijd gelijk, vandaar deze houtje-touwtje opstelling.
Bovendien had het -denk ik- niet zo'n mooi plaatje opgeleverd (wat je maar mooi noemt, hihi)...

Groetjes,

Frits:satisfie:

piezo
13 april 2006, 10:09
Commentaar:
1) Hulde voor Bert. De meeste gitaar-instrumentaaltjes zijn maar aan elkaar
geplakte licks, hoe goed die dan ook mogen zijn, hier hebben we een echte melodische compositie die voor Johann Sebastian's Bourrée niet onder doet.

2) Heel grappig is dat blijkt dat je ook met een SM-57 nog altijd een behoorlijke opname kunt maken, al klinkt ie dan niet zo open en zorgt de lage gevoeligheid voor òf teveel ruis of de noodzaak om hem heel dichtbij te zetten, met alle bijbehorende kleuring. Maar dankzij de goedkope ijverige Chineesjes kunnen we nu voor net iets meer dan een SM 57 kost al een condensatormic kopen. Wat hebben we het hier toch slecht. :)

3) De NT1-a schijnt behoorlijk beter te zijn dan de NT1 qua frequentierespons en ruis

4) Jammer dat die Studio Projects B1 en de Röde NT2(-a) er niet bij waren. Voor die laatste heb ik grote belangstelling vanwege de mogelijkheden, de hoge gevoeligheid en lage ruis. Ik heb alleen de SOS recensies gelezen, maar hebben Frits en Han toevallig ervaring met die mic en zo ja, hoe pakt ie uit?

bert k
13 april 2006, 12:03
Ghehehe, bovendien wilde ik dat stukje maar één keer spelen, anders had er geld bij gemoeten.

Nee, het is duidelijk dat een test als deze ook niet een perfecte vergelijking geeft. Het was ons er nu echt om te doen om alles in 1 enkele opname vast te leggen. Als we telkens dezelfde exacte micpositie hadden genomen, dan was het me nooit gelukt om al die keren hetzelffde te spelen.

En die Studio Projects ken ik nog niet. Ik hoor Han er al tijden over roepen, dus ik ben wel nieuwsgierig.

trifonius
13 april 2006, 12:13
ik als leek kan alleen maar zeggen dat ik enorm onder de indruk ben van de SP B1. alle reviews die ik heb gevonden zijn laaiend positief.
en dat heeft ook zeker met prijs-kwaliteit verhouding te maken.

bert k
13 april 2006, 12:50
Ik las dat je hem gekocht hebt. Gefeliciteerd! Gauw een opname posten.


Maar wat ik wel raar vind is dat je je zo laat leiden door wat er over geschreven wordt. Een mic koop je echt alleen op grond van de klank. Dus gewoon eens gaan uitproberen, of bij iemand beluisteren, maar niet vanwege een flitsende advertentie.