PDA

View Full Version : Artificial Harmonics



Shoarm
9 april 2006, 16:11
Ok, ik weet hoe ze moeten. topje van duim iets over de plectrum laten vallen zodat hij de snaar schampt e.d. of na aanslag je vinger op diezelfde plek op de snaar leggen (kort.)

Probleem is echter dat het me op de london city strat op school behoorlijk lukt, maar thuis lukt maar 1 van de 7/8 keer oid. Ligt dit aan mijn techniek of kan het evengoed aan de gitaar en afstellingen liggen?

Bram+
9 april 2006, 16:17
Kan aan allebei liggen. Wat voor een gitaar/apparatuur heb je thuis? Gebruik je wel het brugelement? Sla je op de goede plek aan?

Shoarm
9 april 2006, 16:23
Kheb een instapmodel Yamaha (RGX121S) H/S/H opstelling, een HH V-S musician amp uit 1973 ongev.

Maar nu je het zegt idd, dat brugelement wil flink helpen. Ik wist niet dat het daarvan afhankelijk was. Waarom is dat zo?

Bram+
9 april 2006, 17:07
Hmm da's een goede vraag. Pin me er niet op vast (er zal vast iemand komen die me verbetert), maar ik dacht dat het te maken heeft met het volgende: Bij zo'n artificial harmonic (of welke term je er ook voor gebruikt) is het idee dat je de snaar dempt vlak nadat je 'm aangeslagen hebt, d.w.z. je creëert een dode plek in de trilling van de snaar. Elementen vangen de trillingen van je snaar op. Aangezien je die AM's doorgaans aanslaat in de buurt van je neckpickup, en daar dus juist de trilling stopt, klinkt hij slecht of minder hard.

Maar dat verschilt dus per gitaar. Sommige elementen poepen ze uit als warme broodjes over de toonbank, waar je 'm aanslaat heeft ook nog te maken met de lengte van je hals/aantal frets etc. Wil je het echt beheersen, dus 99 van de 100 harmonics raken, zul je een hele verfijnde techniek moeten kweken.

terrasbeest
4 mei 2006, 13:19
Dit kan ook gewoon met een akoestische hoor.

Bram+
4 mei 2006, 13:33
Als jij ze zo smerig krijgt als op een electrische gitaar, mag je me terugbellen.

nr9
4 mei 2006, 14:31
Hoe hoger je output en gain, des te makkelijker en duidelijker je ze hoort. Als je genoeg oefend kan je ze clean ook prima horen. Het is veel oefenen en kijken welke plekken het beste werken!

Roy K.
4 mei 2006, 15:02
Klopt, en wil je altijd prijs hebben, gebruik dan de techniek met de wijsvinger op de snaar. Zo deed ik het al jaren, tegenwoordig oefen ik ook de duimtechniek om snel achter elkaar AH's te kunnen spelen.

Wil ik er 1 aan het einde van een run, gebruik ik nog altijd de wijsvinger, omdat dat nog altijd natuurlijker is voor mij. En met die manier 100% succes heb op een goede AH.

Bl44t44p
4 mei 2006, 15:21
Eh, hoe werkt die techniek met wijsvinger dan? Want met de duim wil het me ook nog steeds niet echt lukken, ik heb nou 300 verschilllende manieren met uitleg gelezen maar vind het nog steeds onduidelijk hoe het nou werkt :confused:

nr9
4 mei 2006, 15:30
Eh, hoe werkt die techniek met wijsvinger dan? Want met de duim wil het me ook nog steeds niet echt lukken, ik heb nou 300 verschilllende manieren met uitleg gelezen maar vind het nog steeds onduidelijk hoe het nou werkt :confused:

Ik had de volgende post reeds in een ander topic gemaakt, misschien kan dat je helpen:

Er zijn al een paar voorbeelden gegeven, ik zal proberen nog een beetje in te steken.

Neem een fret naar keuze, en sla deze normaal aan met je plectrum. Leg hierna het topje van je wijsvinger op de aangeslagen snaar in het gebied van waar je elemenen. Probeer dat eens van links naar rechts rond het gebied bij je elementen. In dat gebied kan je, als je genoeg uitprobeert, verschillende tonen krijgen. Dit is de basis van een pinch harmonic. Een noot kan meerdere pinch harmonics maken, afhankelijk van op welke plaats je de snaar even aanraakt.

Natuurlijk ga je niet eerst een snaar aanslaan, en deze daarna met je wijsvinger even aanraken. De simpelste manier hiervoor is om je plectrum dusdanig vast te houden zodat er weinig ruimte tussen het einde van de plectrum en de top van je duim zit. Hierdoor kan je, direct nadat je de snaar heb aangeslagen, met je duim even de snaar direct aan raken. Hoe meer distortion, hoe makkelijk een pinch harmonic. Het is uiteindelijk veel oefenen op welke plaats welke pinch harmonic zit, maar de verdeling tussen pinch harmonics en de fret loopt gelijk, alleen op een kleinere schaal bij de pinch harmonics. Ik hoop dat dit enigsinds duidelijk voor je is, en anders dan raad ik je aan nog even te googlen op pinch harmonics

Dit is uiteraard persoonlijke voorkeur, maar zoals je het met je duim doet, kan je het ook met je vingers doen!

Scali
4 mei 2006, 15:31
Puntje van je wijsvinger tegen de snaar houden op de juiste plek, en dan met bv je middelvinger de snaar aanslaan. Eric Johnson gebruikt het vaak.
Ook Tommy Emmanuel doet het wel eens, dan tokkelt hij een akkoord met afwisselend gewone noten en flageoletten, erg mooi trucje.
Hier bijvoorbeeld: http://www.youtube.com/watch?v=Z37SjKLz97A&search=tommy%20emmanuel
En hier: http://www.youtube.com/watch?v=fZNJf-h7F8s&search=tommy%20emmanuel

terrasbeest
4 mei 2006, 15:31
Als jij ze zo smerig krijgt als op een electrische gitaar, mag je me terugbellen.
Begon te twijfelen of we over hetzelfde spraken toen ik de andere posts zag, hebben we het over het effect dat de aangeslagen noot 'hoger' doet klinken.
Ik doe dit met een heel klein puntje van m'n plectrum tussen mijn wijsvinger en duim te laten uitsteken, de trilling van de snaar wordt opgevangen door m'n vingernagel?

Bram+
4 mei 2006, 17:30
Er zijn verschillende manieren, maar de trilling opvangen is inderdaad het basisidee geloof ik. Er is in ieder geval nooit iemand geweest die zei dat je het niet op een akoestische gitaar kan. Er zijn bepaalde omstandigheden waarbij het op een electrische gitaar veel makkelijker gaat of veel duidelijker te horen is (zoals inmiddels beschreven hier), daar ging het om.

terrasbeest
4 mei 2006, 18:37
Heb net de post van Scali gezien : dit is duidelijk iets anders dan wat ik bedoelde.

BTW wel goed dat Tommy Emmanuel in de smaak valt, ik zou zeggen -off topic, en voor zover nog onbekend dat de volgende ook een aanrader is :

http://video.google.com/videoplay?docid=3795547535025238134&q=michael+hedges

http://www.youtube.com/watch?v=Sh0vn8TgCeg&search=michael%20hedges

Ja ik weet het : DIT KENNEN JULLIE ALLEMAAL AL LANG.
( toch maar even posten)

Gearjunkie
4 mei 2006, 19:41
Dit zijn Natural harmonics. In basis hetzelfde hoor.