PDA

View Full Version : Cabinets



Ronaldd
9 april 2006, 16:00
Tsjah.. Ik heb een marshall 4x12" 1960 lead (stereo). Nou is dat wel lachen, alleen als je het moeten tillen schieten de tranen in je ogen. Als ik dat ding uit me auto de trap op moeten tillen, pffffff.. Ik vraag me eigenlijk af, is het wel nodig? Ik zie genoeg mensen met een 2x12" spelen, dus zijn er genoeg mensen tevreden over. Het geluid wat uit je cabinet komt is alleen voor op het podium, want de rest is voor de PE...
Mijn vraag, wat is de toevoegende waarde van een 4x12" ivm een 2x12" buiten het feit dat je niet meer naar de sportschool hoef...
Wat is nou het beste onder de cabie's ? bogner engl mesa?

Dude
9 april 2006, 18:30
"het beste" is relatief


hangt af van je smaak en je buget.

Ik heb zowel de 1960, 1936 als de 1922 van marshall en gebruik ze live geen van allen. Daar gaat gewoon mn 1x12 combootje mee want alles gaat over de PA.

Nadeel in kroegjes (en dat is waar wij 19 van de 20 gigs staan) is dat je met een 1960 zoveel basdruk hebt dat dat niet tof is voor het overall geluid.

Voordeel van de 2x12 is dat je een beetje van beide hebt, basdruk maar ook een "redelijk" volume.

Als je in een kroegen bandje speelt volstaat een 2x12 of 1x12 perfect als je toch over de PA gaat.

Die 1922 is trouwens SUPER, erg klein, weegt geen hol en klinkt retestrak, zag toevallig dat er voor 250 euro een te koop staat op marktplaats.

Gr bart

Magic Bean
10 april 2006, 00:53
Het geluid uit een 4x12 is altijd veel dikker en voller, omdat je gewoon meer hout hebt dat mee kan trillen. Wat je met een 2x12 daaraan inlevert, lever je ook in qua gewicht. Je 4x12 levert echter wel een betere spreiding op het podium voor jezelf, dus als je geen monitor hebt via de PA mis je, denk ik, wel iets aan geluid.
Overigens heb ik de 1922 ook en die klinkt echt errug lekker. Bovendien til ik hem moeiteloos 2 trappen op en neer op n avondje.

paulusdeBKB
10 april 2006, 11:31
Ik ga mezelf herhalen, maar vooruit...

Een 4x12" kast spreidt helemaal niet geweldig, het is eerder een soort geluidskanon! Sta je er pal voor dan is het veel te hard, en sta je er een eindje naast dan is het vaak te zacht. Verder hebben je medebandleden en de geluidsman vaak last van het boemerige laag. Daardoor schiet een 4x12" in de meeste grotere popsettings (dus met toetsen/tweede gitarist en niet te gek heavy) zijn doel voorbij. Pas als het podium waarop je staat zo groot is dat je de volle lengte van je gitaarsnoer van je speaker af kunt staan, wordt een 4x12 interessant. Maarja, dat vind ik.

Kijk voor meer info ook eens bij dit topic:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=72291&page=3&pp=10

Nocki
10 april 2006, 11:37
Hoi,

Ik heb een aantal keer opgetreden met 2 1960A kasten. soms de zaal in gericht soms van beide zijden het podium ingericht.
Dit heb ik gebruik samen met een mark IV

Ik heb gemerkt dat ik soms heel veel laag had en soms helemaal niet. op een optreden kon ik mezelf nergens horen behalve als ik in de buurt van de drummer kwam. en dan hoorde ik hele hoge scherpe tone gericht op hem.


kreeg wel complimenten van de geluidsmensen over de sound maar op het podium was het niks. ik heb nu 2 2x12 cabs van mesa. eigenlik niet te vergelijken vanwege de speakers. maar zeker meer mijn geluid, het is allemaal wat strakker.
maar dus niet te vergelijken want de speakers zijn anders. kwa gewicht zijn ze hetzelfde. 1960a en 2x12 recto weegt dus hetzelfde.


ik ben erg beneiuwd hoe het allemaal gata klinken op het podium want dat heb ik helaa nogniet kunnen ervaren.

Nitefly7
10 april 2006, 16:34
Tsjah.. Ik heb een marshall 4x12" 1960 lead (stereo). Nou is dat wel lachen, alleen als je het moeten tillen schieten de tranen in je ogen. Als ik dat ding uit me auto de trap op moeten tillen, pffffff.. Ik vraag me eigenlijk af, is het wel nodig? Ik zie genoeg mensen met een 2x12" spelen, dus zijn er genoeg mensen tevreden over. Het geluid wat uit je cabinet komt is alleen voor op het podium, want de rest is voor de PE...
Mijn vraag, wat is de toevoegende waarde van een 4x12" ivm een 2x12" buiten het feit dat je niet meer naar de sportschool hoef...
Wat is nou het beste onder de cabie's ? bogner engl mesa?

2x12" is het mooie van beide: fatsoenlijke bassen (zeker als je'm vooral voor podium en niet in zaal gebruikt) en prettige geluidsdruk (m'n 50w Multitone 2x12 heb ik nog nooit volledig open hoeven/kunnen zetten)...

4x12 is inderdaad too much voor de meeste optredens, kijk maar eens naar het aantal mensen dat sinds jaar en dag

1x12 Bag Ends gebruikt ! (iets zwaarder dan 1912 denk ik, maar een geluid..)


dus twee 1x12 Bag ends is ook een leuke optie en anders de standaard dingetjes: als je de 1960 wel ok vind, dan kun je moeite (en kosten) besparen door een 1936 ofzo te proberen...of 1922 als 't lichter moet (1936 is mss wel iets zwaarder qua sound)...

de 2x12 Recto cabs zijn wel populair, de 2x12 Engls zijn nieuwer (maar wel een stuk zwaarder) en Bogner is ook een goeie optie..

....en natuurlijk de CAE met Peavey speakertjes :rockon:

Ronaldd
10 april 2006, 17:05
Oke,, tnx voor alle response..
Ik denk dat ik idd voor een 2x12 ga, handelbaarder in alle opzichten. Die marshall die ik nu gebuikt, komt helemaal nooit tot z'n recht eveneens de rover en traveller. Ik vroeg me af, is het niet beter om bij een 4x12 2 of 4 speakers wat naar buiten te richten. maar dat ter zijde.

Ik heb wat zitten rond kijken, en kwam op een paar dingen, de marshall 1922 en 1936, wat is daar het geluids verschil van?
Welke mesa's zijn interresant? (wel 2x12)
Zelf kwam ik deze tegen: horizontal rectifier, classic, three-quaterback, road king, vertical/slaut...
De bogners 2x12, zal dat wat wezen bij de mijn amps??
Wie durft te zeggen welke 2x12 klinkt echt waanzinnig klinkt??

alvast bedankt, Ronaldo

BeeJee
11 april 2006, 00:37
Ha die Ronald, maar weer eens een tip van mijn zijde: Check eens een cabinet met EVM-12L speakers. Combineert errug lekker met de Ernst-combi. Ik heb zelf een zelfbouw (12mm berken multiplex)cabinet met deze jongens erin. Klinkt fantastisch :rockon:

piezo
11 april 2006, 01:44
Een 2x12" heeft nog een voordeel: je kunt hem verticaal neerzetten. Geeft een duidelijk ander geluid.

paulusdeBKB
11 april 2006, 11:01
Van Mesa/Boogie bestaat er een 2x12" waarbij een speaker een open back heeft en de andere een gesloten. Ik heb hem nooit gehoord maar misschien de moeite waard op te proberen. Het idee erachter is dat je de spreiding hebt van open back en de oomph van closed back.

habberdoedas
11 april 2006, 11:08
Ik gebruik al jaren de Marshall 1922 kast (2x12) Voor kleine gigs in kroegjes of kleine zaaltjes zijn ze perfect en ze zijn goed te mannen en niet zwaar. Voor grotere zalen of op een buiten podium zet ik er nog een naast, dan heb ik ook 4 x 12". Alleen heb ik mijn twee 1922 kasten van Marshall wat aangepast. Als je ze koopt zijn ze helemaal dicht aan de achterkant. Ik vond het niet mooi het geluid was mij te bonkerig. Ik heb ze voor een deel aan de achterkant open gemaakt. Het bonkerige is nu weg en het klink allemaal wat ruimtelijker en open, maar dat is persoonlijk denk ik. Van H&K heb je ook mooie 2 x 12" kasten maar ja zo heb je ze ook Boogie, Bogner, BagEnd, Brunettie, Koch, etc etc. Probeer er gewoon een paar uit (zeker live op het podium) en neem dan een beslissing wat jij het lekkerste vindt klinken. Suc6 ermee.

Ronaldd
11 april 2006, 18:17
Check eens een cabinet met EVM-12L speakers. Combineert errug lekker met de Ernst-combi. Ik heb gekeken, maar die speakers zitten alleen in een Mesa Boogie, 1x12 Thiele Cabinet. Ik ga liever voor een 2x12, en zelf bouwen heb ik de tijd en zin nu niet echt voor. Volgens mij zitten ze niet in andere kasten??

Een 2x12" heeft nog een voordeel: je kunt hem verticaal neerzetten. Geeft een duidelijk ander geluid. Toevallig heb ik er eentje gezien die dat standaard is, de Mesa Boogie 2 x 12 Vertical/Slant zie --> http://www.lauda-audio.pl/prod/6376/515.htm

Alleen heb ik mijn twee 1922 kasten van Marshall wat aangepast. Als je ze koopt zijn ze helemaal dicht aan de achterkant. Ik vond het niet mooi het geluid was mij te bonkerig. Ik heb ze voor een deel aan de achterkant open gemaakt. Hey, ik vin dit wel interessant, heb je misschien een foto van de achterkant hoe jij dat gedaan hebt? Ben je nu echt tevreden met het geluid van je 1922's

Van Mesa/Boogie bestaat er een 2x12" waarbij een speaker een open back heeft en de andere een gesloten. Dit heb ik ff op gezocht, maar dit is opzich een interessante cabie door die twee verschillende speakers Zie tekst:
2x12 ROAD KING Horizontal
Dual Cabinet Design “Left Open-Back & Right Closed-Back”
Left Side =C90 Spkrs at 90 Watts, Right Side = V30 Spkrs
At 60 Watts, L&R Combined = 150 Watts *
Mono/Stereo * 4 Ohm Mono/8 Ohm Stereo
http://img101.imageshack.us/img101/6900/msbrk2122ce.jpg (http://imageshack.us)
Hebben mensen de cab uit getest????????????? Hoe klinkt het om twee verschillende speakers in de cab te hebben?? Wat is het werkelijke verschil tussen die twee speakers?
EDIT:constateer ik dat hij niet verkocht owrd in NL?

De Bogner 2x12's hebben een open achterkant, ik neem aan dat dit alleen is gedaan om minder bas te hebben en een betere spreiding te hebben van het geluid. Zijn er nog andere voor en nadelen van een open achterkant?
.

habberdoedas
11 april 2006, 21:51
Nee helaas geen foto's van mijn 1922 kasten met open achter kant. Zal van de week ff een paar foto's ervan maken. Maar ik heb de achter plaat eraf geschroefd en over de breedte een strook van 18 of 20 cm uitgezaagd (weet niet meer precies). Het zijn nu eigelijk twee achterkanten. Het bovenste deel daar zit de speakeraansluiting, dan krijg je de opening en daar onder het tweede deel. Snap je? Dus als je het ziet van de achterkant dan zie je de speakerspoelen zitten...Ook wel handig zo'n open achterkant kan je wat klein spul kwijt b.v. snoeren of een stroomblokje haha. Oja de zaag kanten heb ik netjes afgewerkt met plastic U profiel dat ik gekocht heb bij de lokale GAMMA.

Ronaldd
12 april 2006, 17:45
Ahha,, ja ik snap het precies.. Idd handig voor het dumpen van kleine spullen.. Maar fotootje zou ik leuk vinden, ik wacht het af.

Over de 2x12 ROAD KING Horizontal weet niemand iets?

De Bogner 2x12's hebben een open achterkant, ik neem aan dat dit alleen is gedaan om minder bas te hebben en een betere spreiding te hebben van het geluid. Zijn er nog andere voor en nadelen van een open achterkant?

Hebben mensen dit verschil eens geprobeerd van Bogner? Wat vond je ervan?
Large Size 2x12 OPEN BACK en de Smaller size 2x12 SHIVA SIZE OPEN BACK

Ronaldd
13 april 2006, 20:07
MMm No reply....

Slowhand41
13 april 2006, 22:38
Hoi,

Ik heb na een tijdje over één Koch 2x12 kast gespeeld te hebben met mijn Multitone 50, uiteindelijk gekozen voor 2 kasten voor wat meer spreiding.
Deze kasten zijn deels zelfbouw uit 20mm massief pine. Ik heb één kast gesloten gemaakt met een mdf baffle van 18mm en één kast halfopen met een baffle van 15mm berken multiplex.

http://img148.imageshack.us/img148/4259/cabinets0039uc.th.jpg (http://img148.imageshack.us/my.php?image=cabinets0039uc.jpg)

Op de foto's zitten de speakers er nog niet in, ook hier zit weer een tijdje van experimenteren in. Eerst een Celestion Vintage 30 met een Greenback 30 Watt 55 Hz gecombineerd, vond het effect van de Greenback een beetje wegvallen bij de Vintage 30, daarna i.p.v. de Greenback er een Classic Lead 80 Watt in gehangen en Bingo! Een allround kast welke op alle 3 de kanalen lekker klinkt.

Bij de bovenste kast heb ik het front schuin geplaatst om een beetje het geluid "van de grond" te krijgen als ik allleen deze kast gebruik, met de open achterzijde is er toch genoeg spreiding waardoor ik bij de rest van de band ook goed te horen band. Kortom een voor mij perfecte kombinatie!


Succes, Hans

Slowhand41
13 april 2006, 22:48
http://img224.imageshack.us/img224/4495/cabinets0023rf.th.jpg (http://img224.imageshack.us/my.php?image=cabinets0023rf.jpg)

Enne gelijk de top ook maar even in de stijl van de kasten gebracht met een stukje basketweave speakerdoek.

paulusdeBKB
14 april 2006, 11:50
Netjes gedaan hoor!

Ronaldd
14 april 2006, 16:35
Hey..
Dat heb je idd tof gedaan!! Vooral met twee verschillende spreakers, erg leuk. Het vershil tussen je twee kasten is qua klank alleen de basdruk neem ik aan??
Ziet er behoorlijk netjes uit moet ik zeggen!!

srv-man
14 april 2006, 20:53
Zeker tof gedaan! En voor wat betreft het combineren van speakers, daar kwam ik nog een paar leuke tips voor tegen op een site http://www.gtrgear.com/speakersT&T-NL.htm

Tristan
15 april 2006, 02:03
Zeker tof gedaan! En voor wat betreft het combineren van speakers, daar kwam ik nog een paar leuke tips voor tegen op een site http://www.gtrgear.com/speakersT&T-NL.htm

Goede tips! Ik zie nu trouwens meerdere mensen hier op het forum die erg tevreden zijn met de combinatie Vintage 30 en Lead 80.

Tristan
15 april 2006, 02:06
Tsjah.. Ik heb een marshall 4x12" 1960 lead (stereo). Nou is dat wel lachen, alleen als je het moeten tillen schieten de tranen in je ogen. Als ik dat ding uit me auto de trap op moeten tillen, pffffff.. Ik vraag me eigenlijk af, is het wel nodig? Ik zie genoeg mensen met een 2x12" spelen, dus zijn er genoeg mensen tevreden over. Het geluid wat uit je cabinet komt is alleen voor op het podium, want de rest is voor de PE...
Mijn vraag, wat is de toevoegende waarde van een 4x12" ivm een 2x12" buiten het feit dat je niet meer naar de sportschool hoef...
Wat is nou het beste onder de cabie's ? bogner engl mesa?

Ik vind Bogner kasten echt helemaal te gek. De Mesa kasten die ik heb getest vond ik echt een stuk minder klinken. Het geluid blijft veel meer in de kast hangen, is misschien wel iets strakker in het laag, maar het zingt minder en klinkt een beetje dof naar mijn oren. Bovendien zijn Mesa kasten bijna net zo duur als Bogners, dus daar hoef je het ook niet voor te laten...

Tristan
15 april 2006, 02:13
Ahha,, ja ik snap het precies.. Idd handig voor het dumpen van kleine spullen.. Maar fotootje zou ik leuk vinden, ik wacht het af.

Over de 2x12 ROAD KING Horizontal weet niemand iets?

De Bogner 2x12's hebben een open achterkant, ik neem aan dat dit alleen is gedaan om minder bas te hebben en een betere spreiding te hebben van het geluid. Zijn er nog andere voor en nadelen van een open achterkant?

Hebben mensen dit verschil eens geprobeerd van Bogner? Wat vond je ervan?
Large Size 2x12 OPEN BACK en de Smaller size 2x12 SHIVA SIZE OPEN BACK

Bogner maakt ook (vooral) Closed back kasten en ze maken zelfs kasten die je zowel closed als open back kan gebruiken, omdat je het achterschot kunt verwijderen. De meest standaard 2x12 kast van Bogner is de Big Size Closed back 2x12 met Vintage 30 speakers. Persoonlijk zou ik Vintage 30 speakers, of eigenlijk alle high power speakers niet in een open back doen, dat lijkt mij een beetje zinloos...
Standaard speakers waar je uit kan kiezen zijn de Vintage 30 en Greenback en ze maken ook kasten met 10" speakers, daarvoor worden voornamelijk de Kendrick Blackframe speakers gebruikt...

Ronaldd
15 april 2006, 11:22
Ik vind Bogner kasten echt helemaal te gek. De Mesa kasten die ik heb getest vond ik echt een stuk minder klinken. Het geluid blijft veel meer in de kast hangen, is misschien wel iets strakker in het laag, maar het zingt minder en klinkt een beetje dof naar mijn oren. Bovendien zijn Mesa kasten bijna net zo duur als Bogners, dus daar hoef je het ook niet voor te laten...
Ik zie trouwens dat die bogner ook met een Vintage 30 en Classic 80 geleverd kan worden, wat die Mesa Boogie 2 x 12 Road King Rectifier standaard heeft.
Dan is de vraag, wat zal het geluidsverschil wezen tussen die twee met dezelfde speakers? Hoe jij de klankkleur omschreven had is wel duidelijk :) maar het zal bij mij misschien weer anders wezen ivm andere amps....


Persoonlijk zou ik Vintage 30 speakers, of eigenlijk alle high power speakers niet in een open back doen, dat lijkt mij een beetje zinloos.
Waarom eigenlijk niet, omdat dan het effect en de kracht van de speaker weg is? Bij die ene mesa is alleen achter die C90 (zelfde als de Lead 80) een open back, en achter de Vintage 30 een close back...

Tristan
15 april 2006, 14:18
Ik zie trouwens dat die bogner ook met een Vintage 30 en Classic 80 geleverd kan worden, wat die Mesa Boogie 2 x 12 Road King Rectifier standaard heeft.
Dan is de vraag, wat zal het geluidsverschil wezen tussen die twee met dezelfde speakers? Hoe jij de klankkleur omschreven had is wel duidelijk :) maar het zal bij mij misschien weer anders wezen ivm andere amps....


Waarom eigenlijk niet, omdat dan het effect en de kracht van de speaker weg is? Bij die ene mesa is alleen achter die C90 (zelfde als de Lead 80) een open back, en achter de Vintage 30 een close back...

Oh ja, het klopt inderdaad dat je in die Bogners ook een mix van Vintage 30 en Classic Lead 80 kan krijgen, dat was ik even vergeten...
Bogner klinkt zowieso wat meer vintage, wat losser in de bas, maar daardoor wel wat ronder/voller zeg maar en hoog/hoog midden is wat opener, sprankelender, helderder...

Open back wordt meestal gebruikt i.c.m. meer vintage klinkende amps, vaak ook amps die technisch gezien maar een kanaal hebben (ik weet niet precies hoe ik dat moet zeggen, maar waarschijnlijk begrijp je wel wat ik bedoel), zoals Vox en de meeste Fender amps e.d. Marshall is daar weer een uitzondering op, want daarbij worden weer vaker Closed backs gebruikt. Bij channel switching high gain amps met een clean en een lead kanaal wordt eigenlijk bijna nooit een open back gebruikt en dat zijn nou juist de amps waar vaak die Vintage 30 speakers voor worden gebruikt...
Mensen denken ook vaak dat de Vintage 30 een vintage klinkende speaker is, maar dat is volgens mij niet waar, de Lead 80 is wel een speaker die ze al in 70's gebruikten, maar de Vintage 30 is nieuw ontwikkeld volgens mij...
De meeste Vox en Fender amps (de meest gewilde) zijn zo ongeveer tussen de 30 en 60 watt en aangezien een Vintage 30 speaker al 70 watt in de schaal brengt is het echt onzin om twee van die speakers in een open back kast onder zo'n amp te hangen, mijns inziens... Dan blijven alleen de low powered speakers eigenlijk over, aangezien de Classic Lead 80 er zelfs 80 watt uit perst. Een open back kast maakt een channel switching amp volgens mij alleen maar diffuser en minder gefocust en dan ga je zeker je definitie in je lead geluid missen, bovendien zijn je bassen ook nog eens minder strak...

Ronaldd
15 april 2006, 16:51
Okey, een heel verhaal....
Ik heb het twee keer moeten lezen voordat snapte :S
Maar ik snap wat je bedoeld. Maar dan kom ik toch weer op die mesa. Die heeft een klein openingentje achter de classic lead 80. Zo mis je dan toch niet je definitie en duidelijkheid.
Eigenlijk zou ik het verschil moeten proberen, maar niemand verkoopt die mesa, laat staan die mesa en die bogner (met verschillende speakers) om het verschil te kunnen horen.
Trouwens, stel ik heb die bogner, dan kan ik toch zo een speaker wisselen voor een classic lead, omdat ze allebei 8 ohm zijn?

Tristan
15 april 2006, 19:27
Okey, een heel verhaal....
Ik heb het twee keer moeten lezen voordat snapte :S
Maar ik snap wat je bedoeld. Maar dan kom ik toch weer op die mesa. Die heeft een klein openingentje achter de classic lead 80. Zo mis je dan toch niet je definitie en duidelijkheid.
Eigenlijk zou ik het verschil moeten proberen, maar niemand verkoopt die mesa, laat staan die mesa en die bogner (met verschillende speakers) om het verschil te kunnen horen.
Trouwens, stel ik heb die bogner, dan kan ik toch zo een speaker wisselen voor een classic lead, omdat ze allebei 8 ohm zijn?

Sorry, mijn verhalen zijn vaak nogal lang...
Ik weet het niet, ik zie nu pas dat je over Fliek 19" spullen speelt en volgens mij heeft die Traveller behoorlijk wat power (100+ watt) en die Rover is volgens mij ook behoorlijk hi-gain, dus ik zou gewoon voor een closed back cab gaan hoor... Die Bogner Big Size 2x12 Closed back met Vintage 30 speakers, of die met die combinatie van Vintage 30 en Classic Lead 80...
Nogmaals, Mesa cabs hebben absoluut niet mijn voorkeur, ik vind ze het minste klinken van de duurdere cabs...

Natuurlijk kan je, als je de kast met twee Vintage 30 speakers bestelt, altijd een Vintage 30 omruilen voor een Classic Lead 80. Je moet dan wel even kijken of je een 16 Ohm of een 8 Ohm cab hebt (je kan alle Celestion speakers namelijk in 8 en 16 Ohm krijgen), want die keuze heb je ook nog volgens mij. 8 Ohm is net wat flexibeler denk ik, want op bijna elke amp zit wel een 8 Ohm uitgang en niet altijd een 16 Ohm uitgang. Volgens een maat van mij klinkt 8 Ohm ook weer beter, wat directer, zelf heb ik het niet echt getest, dus ik weet het niet zeker...
Ik weet overigens ook niet of dat Bogner de speakers matcht en/of tuned, want dat kan soms wel belangrijk zijn, dus het resultaat kan anders uitpakken dan als je de cab standaard koopt...
Ik zou daarom gewoon de Big Size 2x12 Closed back 8 Ohm met Vintage 30's en dezelfde cab met de combinatie van Vintage 30 en Classic Lead 80 naast elkaar testen met jouw setup en dan kijken wat je het lekkerste vind klinken...

Slowhand41
15 april 2006, 22:07
Hey..
Dat heb je idd tof gedaan!! Vooral met twee verschillende spreakers, erg leuk. Het vershil tussen je twee kasten is qua klank alleen de basdruk neem ik aan??
Ziet er behoorlijk netjes uit moet ik zeggen!!


Dichte kast geeft inderdaad meer laag en klinkt ietsje strakker, de combinatie met deze 2 kasten is mijn inziens 'the best of both worlds'.
Maar zelfs met alleen de halfopen kast en deze speakercombinatie krijg ik er een behoorlijke "oempf" uit!

Ronaldd
16 april 2006, 11:08
De traveller is idd een 100 W'er. Maar bij mij staat hij altijd op de 50 W geschakeld. Anders plak je tegen de muur, vooral met die 4x12 die ik nu heb. Ik ga er voor om deze twee bogners Big Size 2x12 Closed back naast elkaar proberen. Ik heb de dealer al een mail gestuurd met de vraag welke winkel(s) die bogner heeft met combi speakers. Alle winkels die ik heb gebeld hebben alleen bogners met 2x V30's.
Ik wil idd een close back kopen, ik kan later altijd nog gaan experimenteren met andere planken met gaten of stroken zoals Slowhand41 dat heeft gedaan.
Qua ohm kan de traveller alles pakken, maar zal toch voor de 8 Ohm gaan.


Ik weet overigens ook niet of dat Bogner de speakers matcht en/of tuned, want dat kan soms wel belangrijk zijn, dus het resultaat kan anders uitpakken dan als je de cab standaard koopt...Ja hier weet ik ook niks van, ik zal hier nog wel even navraag over doen. Wat kunnen ze uberhaupt doen om speakers te matchen, iets met spoelen ofzo?

Maar zelfs met alleen de halfopen kast en deze speakercombinatie krijg ik er een behoorlijke "oempf" uit!Hier zal ik zeker mee gaan experimenteren, koop een close back, kan ik later altijd de zaag erbij pakken :)

Zijn er trouwens mensen die een bogner hebben met speaker combi?

Tristan
16 april 2006, 14:34
Dan ga je toch gewoon even naar Van De Haar in Ijsselstein, die importeert die dingen...
www.haarguitars.nl
Je kan ook voor de Big Size 2x12 Closed Back gaan die je kan converteren naar Open back (speciaal model met uitneembare achterplaat), dat lijkt mij verstandiger als je toch graag het verschil wil proberen. Die Bogner kasten zitten zo goed in elkaar en resoneren zo goed dat ik het persoonlijk niet aan zou durven er de zaag in te zetten hoor, die dingen zijn zo goed gemaakt...
Nog een voordeel van de Bogner kasten, het is eigenlijk heel erg Marshall, maar dan nog veel beter en aangezien Ernst een enorme Marshall fanaat is en zijn amps enigszins op Marshalls gebaseerd zijn, kan je met een Bogner kast denk ik niet fout gaan en als je het toch niet bevalt dan zijn er zat mensen aan wie je hem weer kunt verkopen...

gershwin5150
17 april 2006, 00:00
Hmm Diezel staat er niet tussen ;-) Ik heb een 2x12 Diezel met V30's. Ben er erg tevreden mee, mn Marshall 1960 A blijft helemaal nergens qua geluid ten opzichte van die Diezel.

Jimi Hendrix
17 april 2006, 10:07
- Bag End 1x12
- Mesa/Boogie verticale 2x12 (half open-half dicht) zo'n jaren 80 ding (http://koti.mbnet.fi/~jero/kamat/mesa.jpg)
- Rivera 4x12

(fotootje van de 2x12 is gegoogled, niet van mij)

FrankS
18 april 2006, 11:35
'k Heb een Engl 4x12 standard cab (buikkast).

Getest naast de Vintage30-versie. Maar die bepaalt het geluid teveel imo, zo'n bepaalde piek in het mid(midhoog). De standard (met 'V60' Celestions) veel breder inzetbaar, regelmatiger freq.spectrum zeg maar.. En super strak en vol. En lekker goedkoper :D

Daarvoor een Marshall Greenback 4x12 gehad, te gekke toon, maar die kast kon mn versterker niet helemaal aan (Engl 580 + 930/60) op het volume da'k gebruik. Te weinig watt'jes.

Daar voor een Carvin 4x12 gehad. Super strak en hard, maar 400watt kast was me toch teveel. Die moest ik ook een erg hard signaal geven zodat ie lekker ging klinken. En dr zat ook weer zo'n piek in het midhoog wat me net niet helemaal beviel.

Standaard marshall kasten vin'k niks.

Ronaldd
18 april 2006, 16:06
Dan ga je toch gewoon even naar Van De Haar in Ijsselstein, die importeert die dingen...
www.haarguitars.nl
Je kan ook voor de Big Size 2x12 Closed Back gaan die je kan converteren naar Open back (speciaal model met uitneembare achterplaat), dat lijkt mij verstandiger als je toch graag het verschil wil proberen. Die Bogner kasten zitten zo goed in elkaar en resoneren zo goed dat ik het persoonlijk niet aan zou durven er de zaag in te zetten hoor, die dingen zijn zo goed gemaakt. Ik heb gebeld, geen enkele winkel heeft een bogner met een speaker combi test klaar staan, ieder kan m wel bestellen. Dus dat is wel jammer. Ik denk dat ik maar eens opzoek ga naar een twee-de-hands, ik weet alleen nog niet hoe ik die speaker ruil dan moet gaan regelen... :S
Ik ga idd niet zagen in de originele back plaat. ik zal gaan experimenteren met een houte plaat en die later eens beplakken. Ik neem aan dat je bij standaard kasten die achterplaat er ook uit kan halen??
Hmm Diezel staat er niet tussen ;-) Ik heb een 2x12 Diezel met V30's. Ben er erg tevreden mee, mn Marshall 1960 A blijft helemaal nergens qua geluid ten opzichte van die Diezel.Hoe zou jij de klankkleur omschrijven? vergelijkbaar met?? Je ziet ze trouwens niet vaak he...
- Bag End 1x12
- Mesa/Boogie verticale 2x12 (half open-half dicht) zo'n jaren 80 ding[/URL]
- Rivera 4x12Volgens mij is daar nu een gemodificeerde van, de Mesa Boogie 2 x 12 Vertical/Slant zie --> http://www.lauda-audio.pl/prod/6376/515.htm alleen deze heeft geen open achterkant geloof ik.
'k Heb een Engl 4x12 standard cab (buikkast).Getest naast de Vintage30-versie. Maar die bepaalt het geluid teveel imo, zo'n bepaalde piek in het mid(midhoog). De standard (met 'V60' Celestions) veel breder inzetbaar, regelmatiger freq.spectrum zeg maar.. En super strak en vol. En lekker goedkoper :DIk kan maar weinig vinden over die V60. Ik denk dat ik het zelf even moet onder vinden hoe hij bij de mijne klinkt. Maar ik wil die V30 met een classic 80 doen, Ik vermoed dat dan die klank heel breed word.. althans dat hoop ik.....
Chau

gorgasm
18 april 2006, 17:27
anders gestemd, speel op n 4*12 diezel kast :)

Ronaldd
19 april 2006, 19:35
Mmmm,, ja achteraf had ik ff meer namen moeten neerzetten voor een betere enquête.. Maar tevreden over je diezeltje, met wat kun jij je kast vergelijken qua kleur?/

Verder no reply??

Anavrin
19 april 2006, 19:45
Anders...

Trace Elliot 1048H, is een abskast, omdat ik een basrack heb, maar ik gebruik 'm ook icm m'n Fender Roc Pro 1000 top, en dat klinkt ook heerlijk.

gorgasm
19 april 2006, 20:14
http://www.loncohen.com/pix/new0203/02diezel4x12strtv-30classic.jpg
zoiets
tevreden? kwil geen ander meer. marshall speelt ie kapot net als mesa
bogner cab moet er ook wel goed op klinken. Benieuwd naar n vader cab.

Ronaldd
19 april 2006, 20:28
Haha, okey, ja ik bedoelde eigenlijk qua klank kleur, er miste een woord.
jouw tekst is ook verwarrend haha, mesa en marshall, die klinken slechter als jouw diezel en bogner?? Vader cab???
Sorry voor mn slechte inlevings vermogen hehe

gorgasm
19 april 2006, 20:35
met zo enorm veel heb ik nog niet gespeeld qua gear.
heb mn head getest met een 1960 cab, toen ik wat luider wou gaan had de toenmalige eigenaar schrik dat ik die kast ging kapot spelen. 1x gekocht stond ie op n mesa, daar klonk ie kurk en kurk droog op, gedempte powerchords deden de kast "trillen" en zoemen(hoe leg ik dit anders uit...)
heb er dan uit nieuwsgierigheid n diezelkast op gezet; twas klaar, helder duidelijk, zwaar, geen gezoem, gekraak of wat dan ook...

vadercabs; http://www.vadercabinets.com/

bogner heb ik er nog niet op gehoord, maar DENK wel dat t ook goed moet klinken.

hopelijk iets duidelijker :)

Chiel
19 april 2006, 21:10
Sinds jaar en dag twee BagEnd S12D cabs. Helemaal te gek. Overigens speel ik tegenwoordig nog maar op één BagEnd (en is nog steeds helemaal toppie!).

The Chief
20 april 2006, 11:19
ben héél tevreden van mijn zelfbouwers
dat zijn twee 2*12" cabs

misschien bouw ik nog een 4*12 binnenkort...

Ronaldd
20 april 2006, 18:06
Ahhhhhhhhhhh allemaal tnx voor de info!!!!
Denk dat ik er wel wat mee kan!!!!!!

Greeeetttttttszzzzzzzz

Overigens, ik had nooit verwacht dat ik zoveel response op mn enquete zou krijgen, achteraf had ik meer merken moeten neerzetten voor een representatievere enquete, maar dit was ook al leuk!!
Tnx Allen!

dickie
21 april 2006, 09:57
Ik ga voor de custommade kasten van PL!
http://www.paullenders.com/images/products/guitarsystems1.jpg
(ps. dit is niet mijn setup... heb geen goeie foto's van de speakerkastjes op t net staan vandaar..)

Heb nu 2 stuks 1x12 wat in feite verbeterde Bag Ends zijn! Wat?!@#
Juist: heb jaren met de bekende Baggies gespeeld; hebben alleen net iets teveel midden voor een mooie cleane sound (vind ik!!!) - De PL daarentegen zijn iets rechter van karakter... Maar geven wel die geweldige druk; ook op laag volume...

Maar toch: op zeer korte termijn zijn ze te koop! Waarom? Ben met iets geweldigs nieuws bezig met PL... (zodra het klaar is komt 't op 't forum...)

Sjuus, Dickie

Ronaldd
22 april 2006, 12:22
Hey,,, ohw okey..
Dan ben ik toch wel benieuwd wat je aan het maken bent..
Hint's!!??????????????????????????????

dickie
23 april 2006, 13:10
Hey,,, ohw okey..
Dan ben ik toch wel benieuwd wat je aan het maken bent..
Hint's!!??????????????????????????????
Beetje vintage van Marshall, beetje PL en beetje van mezelf....

koentrend
25 april 2006, 19:14
Hoi daar allemaal.
De laatste tijd denk ik eraan om mijn 4x12 cabinet Marshall 1960A in te gaan ruilen voor een 2x12 cabinet.

Redenen:
-praktischer (voor mij)
-lichter
-komt denk ik beter tot zijn recht, immers een 4x12 pas lekker klinkt als hij erg hard staat
-ik wil waarschijnlijk een ander merk cabinet kopen en dus een beter/ander geluid hebben.

Ik heb nu een Marshall TSL100 top+Gmajor in FX loop.
Wie van jullie is er ook van 4x12 overgestapt op 2x12 en waarom?
Op het podium heeft de 4x12 wel meer ballen en het smoelt.... overtuig mij eens..... Welk cabinet zou jij me adviseren in combi met de TSL100.
Greetz.

DREAMMACHINE
25 april 2006, 19:28
zelfde redenen, had ook een 1960....nu een bogner 2x12 oversized met v30, inmiddels onder een shiva, maar daarvoor met een jcm800, klonk prima!

dus, gewoon ff naar muziekhandel jukebox in boekel met je amp en daar ff wat 2x12 cabs uitproberen.

een brunetti klinkt ook wel ok namelijk, en die is maar de helft van het gewicht van een bogner 2x12 oversized, dus tis maar net wat je wil!

koentrend
25 april 2006, 19:32
zelfde redenen, had ook een 1960....nu een bogner 2x12 oversized met v30, inmiddels onder een shiva, maar daarvoor met een jcm800, klonk prima!

dus, gewoon ff naar muziekhandel jukebox in boekel met je amp en daar ff wat 2x12 cabs uitproberen.

een brunetti klinkt ook wel ok namelijk, en die is maar de helft van het gewicht van een bogner 2x12 oversized, dus tis maar net wat je wil!
================================================== =====

Ik nijg ook naar die BOGNER, daar hoor ik iedereen over.
Hoe zwaar is die... en omschrijf het geluid eens van die Bogner.

Ik zoek een: allround, rock, helder en strak geluid.
Greetz.

Ronaldd
25 april 2006, 20:18
Ahhaa.. nog een kanidaat met interesse. Hij schijnt wel hetzelfde te wegen hoor,. dus als je iets lichter zoekt, dan wordt het geen bogner.
Zou jij ook voor een speaker comhi gaan??

koentrend
25 april 2006, 20:43
Ahhaa.. nog een kanidaat met interesse. Hij schijnt wel hetzelfde te wegen hoor,. dus als je iets lichter zoekt, dan wordt het geen bogner.
Zou jij ook voor een speaker comhi gaan??
================================================== ==

Neen, ik wil mijn TSL100 wel graag behouden....
Wil jij dan ook naar 2x12 gaan of heb je al?
Greetz...

Ronaldd
25 april 2006, 21:42
MM, ja ik wil ook naar een 2x12. Lees dit toppic, heb ik opgestart ;)

vinni
26 april 2006, 23:16
Ik heb twee ENLG 2X12 Horizontals die ik euh....als verticals gebruik.
ENGL logo kwartslag gedraaid. Heb een stereo setup.

Maarru.....beetje gepimpt.
De V30's zijn eruit....inderdaad die midhoog peak die ik niet mooi vond.
Zitten nu Eminence Governors in. Ook de interne bekabeling vervangen door Evidence Audio Siren. Daarnaast nog een vergrendelbare jackinput in de schaal gebouwd. En als klap op de vuurpijl heb ik een adapter in de grill gemaakt waarop ik een K&M zwanehals met een SM57 kan plaatsen.

Heb overigens nog twee V30's liggen als referentie.

Nou....da's wel klaar dus! :cooler:

Vinni

LordRiffenstein
27 april 2006, 08:05
Kocht december 2004 een demo-model Engl Vintage 4x12 om mijn standard 4x12 te vervangen. Na veel testen had ik ontdekt dat ik dus net dat mid, wat mist in de V60 van de Engl Standard cab, in mijn sound ook mistte. Ikke erg blij met die cab, was echt mijn sound. Paar maanden later kwam Engl EINDELIJK met een horizontale 2x12 en ik heb er gelijk eentje gekocht. Die cab beviel me ZO goed dat ik vorig jaar bijna uitsluitend nog met de 2x12 gespeeld heb. De 4x12 is ondertussen ook alweer de deur uit. Ik overweeg momenteel om nog een 2x12 bij te kopen voor thuis en voor die paar keren per jaar dat ik op een groot podium sta te raggen.

De link die SRV-man postte had wel interessante info en persoonlijk vond ik de laatste paragraaf heel leuk:

Wees er ook op bedacht dat de kasten geen contact maken met de grond. Het gebruik van schuimrubber tussen de kast en de vloer zorgt ervoor dat de kast vrij kan resoneren zonder dreunend laag, vooral op houten podia.
De bassist en geluidstechnicus zullen je dankbaar zijn.

Overal hoor je gitaristen die de wielen onder hun cab halen of hun cab op z'n kant zetten "omdat het beter laag geeft". Ik heb dit altijd BS gevonden, als gitarist heb je geen mega-laag nodig, het moet gewoon strak zijn. Ik speel met mijn 2x12 OP mijn rack of op de flightcase van mij top en dat heeft nog meer dan laag zat.

Chiel
27 april 2006, 10:04
Wees er ook op bedacht dat de kasten geen contact maken met de grond. Het gebruik van schuimrubber tussen de kast en de vloer zorgt ervoor dat de kast vrij kan resoneren zonder dreunend laag, vooral op houten podia.
De bassist en geluidstechnicus zullen je dankbaar zijn.

Da's nou zo fijn aan een BagEnd cab. Die zet je gewoon op een uitgeklapt handvat. Zo is het contactoppervlak minimaal en de spreiding maximaal!

Ronaldd
27 april 2006, 19:00
Mmm, ja van die info op die site van het resoneren, dat wist ik ook niet eigenlijk, maar als je logisch nadenkt, best begrijpelijk..

Ronaldd
6 mei 2006, 17:12
de enquete is gesloten.
Ik wil ieder bedanken voor de moeite. Zoveel stemmen daar had ik nooit op gerekend.

Vriendelijke groet, Ronald.

srv-man
12 mei 2006, 23:11
Ik ga voor de custommade kasten van PL!
http://www.paullenders.com/images/products/guitarsystems1.jpg
(ps. dit is niet mijn setup... heb geen goeie foto's van de speakerkastjes op t net staan vandaar..)

Heb nu 2 stuks 1x12 wat in feite verbeterde Bag Ends zijn! Wat?!@#
Juist: heb jaren met de bekende Baggies gespeeld; hebben alleen net iets teveel midden voor een mooie cleane sound (vind ik!!!) - De PL daarentegen zijn iets rechter van karakter... Maar geven wel die geweldige druk; ook op laag volume...

Maar toch: op zeer korte termijn zijn ze te koop! Waarom? Ben met iets geweldigs nieuws bezig met PL... (zodra het klaar is komt 't op 't forum...)

Sjuus, Dickie

Nou Dickie, ik zie je 1x12's te koop staan, dus voor de draad ermee. Wat voor geweldigs heb je nu?

morris
12 mei 2006, 23:26
ja kom op Dick, spill it!!!

dickie
13 mei 2006, 10:04
oke...

heb nog ff geen foto's...

Heb twee early seventies 2x12 Marshall kasten (eentje moeten halen heel ver in Duitsland - thanx J-ape) samen met Paul getuned naar mijn wensen. Het hele frapante is, dat met de speakers die we gekozen hebben, ik toch een geweldige druk/bass opbouw heb. (ook op lagere volumes.) Zeker frapant als je weet dat dit eigenlijk een eigenschap is die deze kasten uit zichzelf NIET hebben.

Waarom deze kasten?

Heb er 10 jaar geleden ook zo een gehad en wat me altijd is bijgebleven is de geweldige spreiding wat ze geven.

En ja, je blijft toch bezig met ontwikkelen van je sound en systeem - niet waar?

Erg gaaf is de doordachte schakeling die we gemaakt hebben:

Ik kan stereo spelen met 1 cab, met 2 cabs (een links-een rechts) en...
ik kan ze op elkaar zetten en dan 2 x links koppelen en 2 x rechts koppelen.

Erg veelzijdig dus!

Foto's volgen spoedig...