PDA

View Full Version : Sound Neil Young



GuitarMaster
4 november 2002, 21:39
Heey, ik ben op zoek naar de neil young sound, dat constante oversturen tijdens concerten klinkt erg goed. Ik weet dat hij op een les paul custom met bigsby tremolo speelt, maar welke versterker en effecten gebruikt hij er eigenlijk voor.

Dude
4 november 2002, 22:31
volgens mij is het alleen geen gibson hoor, en qua amps heb ik hem op fender tweeds en marshall stacks niet spelen, verder speelt die vaak op een merk dat ik me nu echt helemaal niet voor de geest kan halen, erg vervelend

Luca P
4 november 2002, 23:20
Het is denk ik 'gewoon' een Gibson Les Paul Standard uit de jaren 50 met P90 soapbar elementen.
Of ik heb een andere op het oog.
Hij heeft er uiteraard veel meer.

michielv
5 november 2002, 08:06
Voor een goede Neil Young sound zou ik een epiphone nemen: kut-elementen die te snel gaan piepen in een mahonie gitaar.

En da's niet om epi af te zeiken. Maar NY speelt altijd op brandhout, alleen heeft hij dat brandhout onder controle en gebruikt hij de slechte eigenschappen van zijn gitaren om zijn eigen sound te maken.

Waarschijnlijk zou hij al een groot probleem hebben wanneer iemand zijn elementen zou gaan waxpotten: dan doet gelijk zijn gitaar het niet meer :wink:

Dude
5 november 2002, 10:57
http://books.lycos.com/authors/youngexcerpt.asp

staat helemaal onderaan...



Cragg was tinkering with Young's guitar rig, which sat in a little area to the rear of the stage. A gaggle of amps-a Magnatone, a huge transistorized Baldwin Exterminator, a Fender Reverb unit and the heart of it all: a small, weather-beaten box covered in worn-out tweed, 1959 vintage. "The Deluxe," muttered amp tech Sal Trentino with awe.

"Neil's got four hundred and fifty-six identical Deluxes. They sound nothing like this one." Young runs the amp with oversized tubes, and Cragg has to keep portable fans trained on the back so it doesn't melt down. "It really is ready to just go up in smoke, and it sounds that way-flat-out, overdriven, ready to self-destruct."

Young has a personal relationship with electricity. In Europe, where the electrical current is sixty cycles, not fifty, he can pinpoint the fluctuation-by degrees. It dumbfounded Cragg. "He'll say, 'Larry, there's a hundred and seventeen volts coming out of the wall, isn't there?' I'll go measure it, and yeah, sure-he can hear the difference."

Shakey's innovations are everywhere. Intent on controlling amp volume from his guitar instead of the amp, Young had a remote device designed called the Whizzer. Guitarists marvel at the stomp box that lies onstage at Young's feet: a byzantine gang of effects that can be utilized without any degradation to the original signal. Just constructing the box's angular red wooden housing to Young's extreme specifications had craftsmen pulling their hair out.

Cradled in a stand in front of the amps is the fuse for the dynamite, Young's trademark ax-Old Black, a '53 Gold Top Les Paul some knothead daubed with black paint eons ago. Old Black's features include a Bigsby wang bar, which pulls strings and bends notes, and a Firebird pickup so sensitive you can talk through it. It's a demonic instrument. "Old Black doesn't sound like any other guitar," said Cragg, shaking his head.

For Cragg, Old Black is a nightmare. Young won't permit the ancient frets to be changed, likes his strings old and used, and the Bigsby causes the guitar to go out of tune constantly. "At sound check, everything will work great. Neil picks up the guitar, and for some reason that's when things go wrong."












<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: iamyou op 2002-11-05 10:59 ]</font>

vulvasonic
5 november 2002, 11:52
Bovenstaande lijkt me voldoende info, dunkt me?
Nu ben je er echter niet met apparatuur alleen. Het grootste deel van Neil Young's geluid zit in z'n vingers en niet in zijn spullen, zoals dat voor de meeste gitaristen geldt.
Als je wilt dat je net zo klinkt als hij, zul je je in de eerste plaats moeten verdiepen in zijn techniek en vervolgens op zoek gaan naar een versterker die je helpt een dergelijk geluid te kunnen produceren. Grote kans dat een heel ander type versterker en/of gitaar je dichter bij zijn geluid brengt dan... zijn gitaar en zijn versterker.

Aan de andere kant; waarom zou je willen klinken als iemand anders?
;}

GuitarMaster
5 november 2002, 17:11
Ik hoef niet zo nodig als hem te klinken, maar ik was erg benieuwd naar hoe je die sound krijgt, het klinkt wel apart (naar mijn mening ook wel mooi).

vulvasonic
5 november 2002, 17:14
Zeker mooi, zeker
;}

Dude
6 november 2002, 11:16
techniek ??? hij ??? heb je wel eens goed naar hem gekeken of geluisterd, die man baggert er maar op los hoor, zit helemaal geen finnesse in die knuisten van hem, en dat maakt het zo cool

GuitarMaster
7 november 2002, 20:16
Jah, hij heeft weinig techniek, die live nummers (en ook in de studio) zitten vol fouten. Hij kan wel heel goed songs schrijven

vulvasonic
7 november 2002, 23:29
hij is meesterlijk.
Iedereen zijn mening offie spelen kan of niet, hij heeft in ieder geval onmiskenbaar zijn eigen geluid. En bovendien heeft die gozer meer gevoel in z'n grote teen dan menig ander gitarist in z'n hele lijf.
;}

Dude
7 november 2002, 23:47
Op 2002-11-07 23:29, schreef vulvasonic:
hij is meesterlijk.
Iedereen zijn mening offie spelen kan of niet, hij heeft in ieder geval onmiskenbaar zijn eigen geluid. En bovendien heeft die gozer meer gevoel in z'n grote teen dan menig ander gitarist in z'n hele lijf.
;}


and thats a fact !

Moonchild
8 november 2002, 01:01
Dat out of tune gaan van ze gitaar is echt een understatement.
Hij doet Vai-ish trem-escapades met een Bigsby op een Les Paul, ja dan ontstemt de zooi natuurlijk.
Alleen dan klinkt het bij hem niet onstemt, maar dan klinkt het gewoon Neil Youngerig, echt magisch

Bins
8 november 2002, 08:23
Echt een man naar mijn hart. Stemmen is voor lo0s3rs :smile: