PDA

View Full Version : Ruis door nieuwe elektronica



llahsraM
9 april 2006, 13:49
Ik heb sinds kort nieuwe elektronica in mijn richwood les paul gebouwd. Ik heb hem zo geschakelt (zie link) (humbucker met split coil)

http://www.seymourduncan.com/support/schematics/hum_1vol-w-coil_split.html

Nu heb ik alle aarde draden op de centrale aarde draad gesoldeerd die naar de brug van de gitaar loopt. Alle draden zijn signaal draden. Ik heb nu best erg last van ruis. de ruis is wel minder als ik me hand op bijvoorbeeld de snaren heb of op de brug maar als ik los laat gaat die erg ruisen. Weet iemand wat ik hier aan kan doen?

rhcp_schipper
9 april 2006, 14:09
Volgens mij blijft ruis altijd wel voorkomen, of dan moet je actieve elementen nemen. (verbeter me even als ik ongelijk heb)

Wat misschien nog een oplossing is: Je gitaar shielden, maar hier weet ik verder niks van, en ik weet ook niet in hoeverre het nuttig is.

G.G.
9 april 2006, 16:03
bobbeltjesfolie tape.

no 1 hops
9 april 2006, 17:19
als je voor split coil kiest dan kies je dus voor uitschakelen van het humbucking effect.
wil je en humcancelling en een enkelspoels geluid dan moet je serie (is dus humbucking) en parallel schakeling gebruiken.
alles wat met shielten te maken heeft is natuurlijk meegenomen.

en de zin
ik heb alle draden op de aarde aangesloten doet mij iets van, dit klopt niet.
het enige extra anders dan eerst is dat er 1 draad bijkomt met een schakelaar die dan met de aarde verbonden word.
of in jouw geval twee,
1 is de normale aarding, dus beide coils in serie, achter elkaar.groen
2 is de split, de draaden die je soldeert, dit geval rood en wit gaan naar aarde

zet je de schakelaar zo dat die combidraad contact maakt met de aarde, dan heb je dus split sound, je koppelt als het ware 1 coil af.
zodra die combi geen contact maakt worden beide spoelen met elkaar/achter elkaar verbonden to 1 humbucker