PDA

View Full Version : Talkbox gevaarlijk voor het gebit



B_2_the_a
9 april 2006, 11:09
Van de week was er een klant bij me in de winkel, heeft nu 3 maanden een talkbox en is er heel blij mee... alleen z'n tandarts niet... al z'n vullingen waren eruit geknald door dat ding!!

iemand soortgelijke ervaringen?

up-guitarman
9 april 2006, 11:49
haha, op wat had hij dat ding dan aangesloten ???
De hogedrukreiniger, of rechtstreeks op het stopcontact zonder 9V-adapterke ...

Mitch
9 april 2006, 13:09
Die moet je inderdaad even uitleggen :confused:

vinni
9 april 2006, 13:34
Toen ik de topic-titel zag schoot ik volledig in de lach.:)

Nou...kom maar op.....hoe zit dat....

Of is dit some sort of Belgenmop......

Vinni

soup
9 april 2006, 13:34
ik dacht dat dit een late 1-april grap was :/

up-guitarman
9 april 2006, 13:36
Toen ik de topic-titel zag schoot ik volledig in de lach.:)

Nou...kom maar op.....hoe zit dat....

Of is dit some sort of Belgenmop......

Vinni

:) Ik ben ook Belg, Antwerpen zelfs, net als de topicstarter. Maar ik kan toch ook niet volgen hoor ...

Bram+
9 april 2006, 17:14
Ik heb vaker gehoord dat een Talkbox slecht voor je tanden is. Kan me er ook wel enigszins iets bij voorstellen.

BeeJee
9 april 2006, 17:23
Ehhhh,

't kan aan mij liggen hoor, maar als 'al je vullingen er van uit knallen', dan lijkt mij dat de tandarts juist heel blij is met talkboxen:cheerup:

m^rton
9 april 2006, 20:53
Was dat niet vroeger? Dat ze een kap voor de versterker zette, om vervolgens het gitaar geluid via de mond door de microfoon te laten klinken?

Toen scheen je gebid er wel van te lijden i.v.m. trillingen, maar tegenwoordig....

piezo
10 april 2006, 13:54
Van de week was er een klant bij me in de winkel, heeft nu 3 maanden een talkbox en is er heel blij mee... alleen z'n tandarts niet... al z'n vullingen waren eruit geknald door dat ding!!

iemand soortgelijke ervaringen?

Jazeker, ik ben ook wel eens voor de gek gehouden. :sssh:

Harry
10 april 2006, 15:06
maar goed dan dat hij die slang alleen maar in zijn mond had gehad

Mitch
10 april 2006, 16:21
Je moet 'm inderdaad niet verwarren met de Fartbox.

paulusdeBKB
10 april 2006, 18:23
Principe van de talkbox is niet veranderd, alleen zit in een moderne talkbox (zoals die van Rocktron) een klein gitaarversterkertje van een watt of 5. Je vormt met je mond een kleine klankkast waarin het geluid reflecteert en dat wordt dan weer opgenomen door de microfoon. Ik kan me voorstellen dat alles wat niet goed vastzit in je mond dan lostrilt. Ook je glazuur krijgt het wat zwaarder te verduren. Vergelijk het maar met het sterke staaltje van de operazangeres die een glas kan laten knappen met haar stem.

Kortom: is dus goed mogelijk. Voorzichtig zijn dan maar...?

Robbert
11 april 2006, 00:31
Principe van de talkbox is niet veranderd, alleen zit in een moderne talkbox (zoals die van Rocktron) een klein gitaarversterkertje van een watt of 5. Je vormt met je mond een kleine klankkast waarin het geluid reflecteert en dat wordt dan weer opgenomen door de microfoon. Ik kan me voorstellen dat alles wat niet goed vastzit in je mond dan lostrilt. Ook je glazuur krijgt het wat zwaarder te verduren. Vergelijk het maar met het sterke staaltje van de operazangeres die een glas kan laten knappen met haar stem.

Kortom: is dus goed mogelijk. Voorzichtig zijn dan maar...?

Dude. 5 Watt is nog niet genoeg om melktandjes uit te doen vallen :D

piezo
11 april 2006, 00:42
Dit is al eens eerder aan de orde geweest.
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=63982&highlight=talkbox+tanden
Uitkomst:

Pfff... daar gaat'ie dan:
Om te beginnen is het rendement van de beste middentoondriver zo'n 15 % .
Van die 100 W blijft er dus 15 W aan geluidsenergie over.
Die energie moet zich vervolgens door twee meter plastic slang (=demping) wurmen om vervolgens schade aan te richten...

We gaan verder: toen mijn tandarts mij een kies moest trekken, moest'ie 'm in 4-ren zagen en deel voor deel eruit wrikken.
Stel, dat 'ie dat met alleen luchtdruk zou willen doen, hoeveel Bar zou hij dan nodig hebben? 100 Bar? 1000 wellicht?

De voor ons waarneembare geluiden veroorzaken een luchtdruk van tussen de 20 microPascal (gehoordrempel) en de 200 Pascal (pijngrens).
En nou komt 't: De theoretisch maximaal te bereiken geluidsdruk is 100.000 Pascal; gelijk aan 1 Bar luchtdruk.
Ergo: de luchtdruk in je mondholte blijft zelfs bij de grootst te genereren geluidsdruk echt zielig klein...

Ik heb in 't verleden heel wat geëxperimenteerd met het fenomeen talkbox en het beste resultaat had ik met de volgende keten:
-gitaar->50 W gitaarversterker met basknop op "uit"->bipolaire condensatorin serie met:->100 W midrangedriver-> tuinslang over de driverthroath-> slang in m'n gemene muil- >diezelfde muil voor een SM57(Han S., sorry...)-> die SM 57 in de PA.

Uùùùôôáááwwwehhhúúí, enzovoorts!! :wink:

peter_heijnen
11 april 2006, 14:12
Ik had een EH talk box waar 50 buizenwattjes doorheen moesten.

Ben er al snel mee gestopt vanwege, inderdaad, angst voor het uitvallen mijn vullingen en heb het ding jaren geleden een keer uitgeleend. Daarna is ie ergens verdwenen en/of achtergebleven. Ik mis hem niet.

B_2_the_a
11 april 2006, 16:05
Om precies te zijn woon ik niet meer in antwerpen ;)

Maar weer in the good old vlaardingen!

paulusdeBKB
11 april 2006, 16:37
Post van Frits van Mourik is leuk, maar het gaat natuurlijk niet om de geluidsdruk. Het gaat om de contact-trillingen die worden doorgegeven als je met je tanden de tuinslang aanraakt. Dat gezegd hebbende lijkt het risico op schade mij ook niet erg groot: op de website van Jim Dunlop staat geen disclaimer (Jim is niet verantwoordelijk voor het uitvallen van je gele pinnen als gevolg van het gebruik van de Heil Talkbox) en als er een significant risico zou bestaan dat het wel slecht voor je is, dan zou Dunlop wel erg kwetsbaar zijn voor lawsuits.

ADAH: Als je tandarts zegt dat het slecht voor je is, dan zou ik ermee oppassen. In de talkbox folder van Jim Dunlop wordt trouwens gewaarschuwd voor het gebruik van een talkbox met een high wattage amplifier, maar er staat niet bij waarom. Ik ga er dus van uit dat de waarschuwing geldt voor het apparaat zelf, niet voor je fietsenrek.

pinbackfreak
13 april 2006, 00:23
Gehoord heb ik het ook al eens!
Door trillingen kan ik me goed voorstellen. Door druk niet.
Als je hem perse wilt gebruiken gewoon doen.
IK zou het niet doen. Niet lullig, maar gewoon voorzichtig.

cesco
13 april 2006, 01:58
Lijkt me inderdaad dat het meer met frequenties van de toon en de eigenfrequenties van je vullingen/kiezen te maken heeft. Zelfde verhaal met die operazangeres. Ik denk dat zoiets bij een huidig produkt heus wel in de manual zou staan, zie Amerikanen die magnetronfabrikanten aanklaagden omdat ze niet hadden vermeld dat natte katten er niet in gedroogd konden worden.

Broodje aap dus! :)

Dridon
13 april 2006, 02:58
Ik vind die dingen zooo ontzettend cool.

waar kan ik deze dingen kopen, wat moeten ze kosten, en wat heb ik er allemaal voor nodig?

Dastard
13 april 2006, 03:04
ja dat vraag ik me ook af, lijkt me wel leuk om een keer te gebruiken op een album van DasTarD ofzo...of een keertje live...hehehe je ziet het niet vaak meer, da's wel jammer.

Dridon
13 april 2006, 03:09
Daarom, het lijkt me gewoon vet om er wat hele coole psychedelische nummers mee te maken :). En voor 130 euro ofzo, dacht ik heb je er een, maarja dan moet je dus ook nog een mic en derg hebben.

Zou iemand kunnen helpen, bij het opzetten van zo een setup?

Harry
13 april 2006, 10:10
je hebt natuurlijk een microfoon en zanginstallatie nodig

piezo
13 april 2006, 10:37
Belangrijk om te weten is dat er 2 basistypen zijn:
- met alleen een ingebouwde hoorndriver. Deze moet tussen je gitaarversterker en je gitaarluidspreker in zetten. Met de schakelaar bepaal je of het geluid naar de driver met slang gaat of naar je gewone luidspreker. Nadeel is dat je met 2 lange luidsprekerkabels zit (signaalverlies) en dat je moet oppassen dat je de maximale belasting van de driver niet overschrijdt
- met hoorndriver EN een versterker. Deze kun je gewoon tussen gitaar en versterker aansluiten, als een normaal pedaaltje. Is veel praktischer, maar je zit vast aan de klankkleur die de fabrikant je biedt.

Voor een overzicht van de diverse talkboxen, waarvan een aantal niet meer in produktie:
http://filters.muziq.be/type/talkbox?PHPSESSID=3e187d2cf9b85569ae789760

Dridon
13 april 2006, 11:39
Heb wel iets leuks gevonden.

Een leuk goedkoop klein standaard dingetje om mee te beginnen. Je hebt geen hele installatie nodig, tis dus in feite gewoon een effect pedaaltje...

Talk box (http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/B0002D0JQK/002-3909906-6239233)

Reviews (http://www.harmony-central.com/Effects/Data/Danelectro/Free_Speech_Talk_Box-01.html)

Harry
13 april 2006, 12:10
maar je hebt dan nog steeds een microfoon en een zanginstallatie nodig (of een powered monitor en een mic)

Dridon
13 april 2006, 12:26
Nee, dr zitten mini mics in of iets dergelijks...

nielsduursma
13 april 2006, 14:48
volgens mij kan je achterin die danelectro talk box gewoon een mic pluggen. dus dan gaat het geluid naar je versterker.

Harry
13 april 2006, 14:55
dan snap ik het niet helemaal. Ik heb een Rocktron Banshee waarbij het geluid uit de slang komt, en dan via je mond in de microfoon. Waar gaat die microfoon dan in?

B_2_the_a
13 april 2006, 14:59
In een andere gitaarversterker of naar de p.a. ?

Die danelectro is een stand alone unit... is heel wat anders

jpb
13 april 2006, 16:00
http://www.goingglobal.zoap.net/gallery/view_photo.php?full=1&set_albumName=China&id=DSCN6489
Peter Frampton (staand). Dat krijg je ervan....

paulusdeBKB
13 april 2006, 16:34
ROFLOL!!

10tekens