PDA

View Full Version : Gecontroleerde Feedback



Endaemion
8 april 2006, 22:51
Hallo allemaal, k ben nieuw hier. Ik wou graag weten of mensen bekend zijn met deze techniek: (humbuckers zijn onmisbaar!) Je switched één humbucker aan, en dempt de vijf snaren die je niet gebruikt af. door in een bepaalde hoek ten op zichte van je versterker te staan kun je je gitaar gecontroleerd laten feedbacken, vooral in melodielijnen geeft dit een prachtig effect ( zoals de band Anathema vaak gebruikt). Dit is mij echter zelf nog niet vaak gelukt. Heeft iemand tips, of links naar instructiefilmpjes?
\m/

(btw, ik heb een Epiphone Les Paul 100)

Philippe
9 april 2006, 00:12
Gain opendraaien, en gewoon simpelweg luisteren wanneer je feedback krijgt als je je gitaar in bepaalde "hoeken" houdt.

Richwoodje
9 april 2006, 01:17
zijn humbuckers echt een vereiste? want dan was die Jimi Hendrix nog een stuk beter dan ik al dacht met z'n strat :seriousf:

Mitch
9 april 2006, 13:26
Er zijn een paar belangrijke factoren.
-karakteristiek van de amp
De ene amp heeft wat meer hoog mid en tophoog. Met name het tophoog zorgt voor meer en sneller feedback. Dat hangt af van het soort amp (Vox is heel mooi te feedbacken), maar zelfs ook van de buizen die erin zitten. Ik heb bijvoorbeeld een Telefunken liggen, als ik die in de eerste positie zet heb ik zoveel meer tophoog dat ik veel makkelijker feedback krijg.
Een truuk kan zijn om wat meer presence erin te draaien op je versterker.


-speaker
Hoe sta je ervoor inderdaad. Beetje schuin wil nog al eens het beste werken. Sinds ik een beam blocker voor mijn speaker heb en het hoog veel meer evenredig verdeeld wordt heb ik ook al weer makkelijker controleerbare feedback.

-hoeveelheid gain
Meer gain betekent sneller feedback, maar ook vaak minder goed te controleren. Met een extra boost of compressor heb je vaak net iets meer controle als je amp van zichzelf niet zo makkelijk wil feedbacken..

-elementen
Maakt ook ontzettend veel uit. Als je elementen wat microfonisch zijn feedbacken ze ook als je dat niet wil, maar perfect gewaxpotte elementen zijn weer erg moeilijk aan het fluiten te krijgen. Anyhow, sowieso brugelement gebruiken en je komt al een heel eind. Enkelspoels of dubbelspoels :)

Endaemion
9 april 2006, 14:44
Okey, ik heb een marshall mg 30 dfx..zou t daarmee moeten lukken?
wat is presence?
wat is boost/compressor
ik heb twee gewoone open coil humbuckers
(ik ben een complete n00b op technisch gebied)

Mitch
9 april 2006, 15:23
Daar was ik al bang voor :D
Presence regelt het tophoog, maar die zit op jouw versterker waarschijlijk niet. Doe effe een search, zeker in het effectenforum over boost, compressor enz. Je vindt genoeg.

Een MG30 wordt inderdaad lastig om gecontroleerd te feedbacken, de geluidskarakteristiek is er niet zo erg geschikt voor. Mist ook wat power, goede speaker....

BlackSun
9 april 2006, 15:28
Niet onbelangrijk: VOLUME

Op je slaapkamertje krijg je niet zo snel feedback als tijdens een oefensessie...

Endaemion
9 april 2006, 16:21
t is me één keer gelukt met een marshall mg15 terwijl die voluit stond, dus het kan wel :), maar dat het volume flink omhoog moet is een goed idee, bedankt :D

jaspie
9 april 2006, 16:56
kep zelf zon kleine marshall(30watt) en je kan der in combi met een goed pedaal op vrij lage volumes ook nog goede feedback uithalen..ik gebruik wel me gt8 ervoor. Ook een wahwah kan gaaf zijn om de toonhoogte van je feedback te veranderen.

JER00N
11 april 2006, 00:54
Het kan ook zijn dat Anathema (en andere bands ;) ) een E-bow gebruiken...