PDA

View Full Version : uitleg fx loop



Oviv
4 november 2002, 19:54
Hallo luitjes,

Kan iemand mij in het (nederlands) uitleggen wat en hoe een fx loop werkt. Ik lees er regelmatig iets over van mensen die er mee werken, maar ik begrijp niet wat het doet en hoe het werkt.

Wat is het voordeel ervan, kan het altijd etc etc. Ik speel over een gt-6 en een jcm-900 (4102), en op de amp staat ook iets van fx-loop.

Bvd

Negative K3 fan
4 november 2002, 21:50
je volgorde is meestal gitaar>pre amp> power amp

als je pedaaltjes hebt wordt het gitaar>pedaaltjes>pre amp>power amp

en het mooie van de effects loop is dat je je pedaaltjes ipv voor de pre amp tussen de pre amp en power amp in kunt zetten dus dan wordt het:

gitaar>pre amp>pedaaltjes>power amp

zo duidelijk?

Kjiratsiekoedel
4 november 2002, 23:46
Maar wat is het voordeel daarvan?

Oviv
4 november 2002, 23:49
yep al een stuk duidelijker. Thanks. Maar wat is het voordeel ervan? En ja ja ik ga het uiteraard uitproberen als ik er tijd voor heb. (Ik kan dat thuis niet doen ivm de buren). Is het geluid harder of worden de effecten mooier?

guvnor
5 november 2002, 10:12
Een van de voordelen is dat je al de pre-amp door bent met daarin de toonregelingen. Je kleurt jouw geluid dus al voordat je de pedaaltjes doorgaat.

Verder komen de effecten vaak beter tot hun recht wanneer je een parallelle (dat woord ziet er niet uit...) loop hebt. Hier staan de pedaaltje dus parallel aan de verbinding tussen pre en power amp. Doordat hier dus het effectgeluid en clean geluid samen de poweramp ingaan krijg je soort milde mix het effectgeluid. Zeker wanneer je een Phaser gebruikt klinkt dat stukken beter omdat een Phaser nogal wat weglaat van het originele geluid en gevoelig is voor ruis.

Heb je een seriele loop dan staan de pedaaltjes dus echt tussen pre en power amp. Ruisgevoelige pedaaltjes of pedalen die veel tone vreten kunnen hier dus tamelijk nadelig werken (maar dat doen ze ook als je ze voor de pre amp zet).

Gebruik in ieder geval geen overdrive of distortion pedalen in de FX loop. Die moet je altijd voor de pre amp gebruiken.

Oviv
5 november 2002, 16:39
Bedankt, ik weet een hoop meer. Ik ga het uitproberen als ik tijd heb. Ik begrijp uit het verhaal dat er een hoop kabelwerk in zit. Maar dat geeft niet als het resultaat maar goed is.

Thx

Ic3gl0vE
9 november 2002, 15:36
als je 1 gitaar 1 versterker en 1 pedaaltje hebt zul je 3 kabels nodig hebben