PDA

View Full Version : 120 => 60 watt, ohmage?



R-ik
8 april 2006, 18:09
Ik weet dat hier reeds het nodige over geschreven is in dit forum, ik heb echter het exacte antwoord op mijn vraag nog niet kunnen vinden.

Ik heb een Koch Powertone 1 waarvan de buitenste 2 buizen het niet meer doen. De versterker doet het gewoon zei het op 60 watt in plaats van 120. Nu vraag ik mij af of de ohmage uit de top (naar de speakers toe) dan ook gehalveerd wordt. Ik heb wat gezocht en het volgende stuk bracht mij in verwarring:

"For example, a 4 x 6L6 transformer primary may expect an impedance of 1,900 ohms from the tubes. Taking two of them out doubles that impedance to 3,800. You did not change the transformer, so now there is a considerable mis match and the transformer has no way to “fix” it other than putting out a different secondary impedance (to the speakers.) Depending on the “winds ratio” of the transformer, now the speaker impedance is wrong, doubled, or close to doubled." (http://www.torresengineering.com/mar20latving.html)

Stel dat ik op de achterkant van de PT1 8 ohm instel, moet ik dit dan door 2 delen omdat de top maar 2 buizen gebruikt, en dus mijn cab aansluiten op 4 ohm?

Ik hoor het graag! Alvast bedankt voor de moeite!

DarknessAwaits
9 april 2006, 12:36
Ik heb even voor je gezocht en dit heb ik gevonden, origineel gepost door Dirk Hendrik:


Inderdaad veranderd je uitgangsimpedantie. Twee buizen eruit betekent dat je de schakelaar van je speakerimpedantie op je versterker een factor 2 hoger moet zetten. 4 wordt dus 8 en 8 wordt dus 16 ohm. Als je dat niet doet solliciteer je naar een defecte eindtransformator.

R-ik
9 april 2006, 14:43
Ah ok! Heel erg bedankt voor de genome moeite!

DarknessAwaits
9 april 2006, 16:14
No prob. Ik weet echter niet of het onomstotelijk waar is, maar D_H staat wel hier wel bekend als iemand die er redelijk wat verstand van heeft.

R-ik
9 april 2006, 16:55
Ik heb m nu op de achterkant van de top de 8 ohm uitgang gebruikt en deze aangesloten op de 4 ohm (mono) input van het cabinet (Marshall 1960). Werkt opzich goed maar ik vond het een stuk lekkerder klinken toen ik op de top de 16 ohm output had aangesloten op de 8 ohm (stereo) aansluiting van de cab. Nadeel is dan echter wel dat er maar 2 van de 4 speakers gebruikt worden.
Nu dacht ik, kan ik dit misschien oplossen door gebruik te maken van 2 speakerkabels?

DarknessAwaits
9 april 2006, 17:23
Volgens mij gaat dat niet lukken, dan krijg je nml:

2 x 8 Ohm van de Cab in parallel, dus 1/8+1/8=2/8 => vervangingsweestand van 4 Ohm. Normaal gesproken zou dat wél gaan, maar nu is de laagste weerstandswaarde die je versterker aankan verdubbeld dus 8 ohm.

Ik kan het mis hebben hoor, ik kom altijd in de knoop met ohmages.

orangekurty
16 april 2006, 09:20
Ik vind dat je gewoon nieuwe buizen moet kopen.. 120 watt klinkt vetter dan 60 watt ;)

R-ik
16 april 2006, 12:05
Ja dat lijkt me inderdaad het beste ja, er zit nu EL-34 in en dat wordt dan waarschijnlijk 6L6, of iemand moet mij hier nog weten te overtuigen dat 6550 echt dat extra geld waard is ;) (Ik ga zelf het verschil ook wel beluisteren hoor!)
Weet iemand of ze bij Koch een "klaar-terwijl-je-wacht" service hebben? Ik kan in verband met m'n band mijn PT eigenlijk niet al te lang missen..

orangekurty
16 april 2006, 12:32
6L6 in powertone Sucks en 6550 is leuk maar moet je zelf maar even bekijken.. volgens mij kan je voor nieuwe buizen zo terecht, als je naar de nummertjes kijkt op je buizen kan je zo een vervangend setje krijgen denk ik, maar anders moet je maar ff bellen naar ze ;)

jacky
16 april 2006, 13:23
6550 is harder en cleaner

mischien is een gewone set el34 dan toch makkelijker

of die kt77 ook leuk om te proberen

R-ik
18 april 2006, 16:29
"6L6 in een powertone sucks"... Zou je willen omschrijven waarom je vind dat dat geen lekkere combinatie is? Want als het voor jou misschien te "rectifier" is kan dat voor mij wel eens helemaal prima zijn! Ik hoor het graag!
Het gaat mij trouwens voornamelijk om de distortion, clean is in deze van ondergeschikt belang.

Andere misschien enige ervaring met de combinatie van 6L6 en een powertone? Of andere eventueel relevante ervaring..