PDA

View Full Version : Dream theater



buuck
8 april 2006, 16:30
Ik ben vandaag begonnen met The dance of eternity, en damn wat is dat pittig. Zijn er meer mensen die dream theater spelen? Aangezien ik aankomend jaar conservatorium ga doen, denk ik dat het mooi is ook the dance of eternity te spelen. Nu merk ik ook echt pas dat er een gigantisch aantal verschillende maatsoorten zijn.

Heeft iemand nog tips bij het spelen van Dream Theater?

Robert H
8 april 2006, 17:48
Dream Theater-nummers zijn erg lastig om in te studeren, zeker als het op de baspartijen aankomt. Zonder transcripties ben je al gauw de draad kwijt; Niet alleen de maatsoorten zijn een struikelblok, maar zeker het ondefineerbare geluid van John Myung helpt ook niet echt mee qua uitzoekwerk. Vervolgens zit je natuurlijk ook nog met het fenomeen snelheid. John gebruikt doorgaans drie maar ook soms vier vingers van z'n rechterhand. Net als Billy Sheehan heeft hij dit op een bijna misselijkmakende manier doorontwikkeld. Hoewel ik veel jongens heb horen roepen dat ze dit met twee vingers ook wel redden, weet ik zeker dat dit niet zo is. Als laatste is onze afhaalchinees ook nog fenomenaal als het op two-hand tapping aankomt. Kortom, een hele kluif...

Hobbymatig heb ik als enorme DT-fan weleens een paar nummertjes uitgezocht. Na een tijdje blijken die rare maatsoorten wel mee te vallen. Zoals drummer Mike Portnoy op zijn instructie-video's erg goed uitlegt, gaat het om patronen en niet zo zeer om losse stukjes. Op één of andere manier verschilt een DT-track eigenlijk helemaal niet zoveel van een rechttoe-rechtaan nummertje. Ik heb ooit Erotomania gespeeld met een band en die polyritmiek werd al gauw een soort tweede natuur; na een tijdje wist je niet beter.

Ik ga er eigenlijk vanuit dat je sowieso 6-snarig speelt. Dit is vaak overkill, maar bij Dream Theater een absolute must. Ik pak weleens een 4- of 5-snaar om een beetje met een CD mee te pielen, maar binnen de kortste tijd merk ik dat dit dus echt niet gaat werken.

MazeMouse
9 april 2006, 12:01
Ik ben er ooit aan begonnen maar ergens na 2 minuten (in het nummer) afgehaakt.
Mijn tip: Hak het in stukken en leer de stukjes afzonderlijk eerst te spelen en plak ze daarna pas weer aan elkaar. Zo leer je de patronen per onderdeel herkennen en weet je wanneer de overgangen gaan aankomen (en sta je niet ineens op een verkeerd tempo te spelen)

EDIT:
En leer ASAP met 4 vingers spelen. Ik deed het met 3 omdat mijn pink onwillig was (en nog altijd is) en moest toen toch regelmatig flink aanpoten.

buuck
9 april 2006, 22:23
ik speel met alle 5, dus ook met de duim. dance of eternity heb ik nu onder de knie, op de solo na dan. Ook nog geen tab gevonden die eventueel in de buurt komt. Btw sinds jaren dat ik weer blaren heb :D damn wat een snelheid.

Die maatsoorten valt inderdaad best mee. two hand tapping begin ik nog niet aan, want dat kan wel even duren voordat dat lukt.

Jiboom
10 april 2006, 01:44
Heeft iemand nog tips bij het spelen van Dream Theater?
Volgens mij werken ze zelf vaak met "cheatsheets": versimpelde notaties van een nummer om alle maatsoorten en verschillende stukjes aan te geven. Da's handig om zelf ook te maken, vooral als je een nummer een tijdje niet gespeeld hebt en het weer op wilt pakken. Jordan Rudess schrijft wel alles uit in normaal notenschrift (maar hij is geniaal).

buuck
10 april 2006, 16:56
heej, dat is wel handig. lomp dat ik daar zelf niet op gekomen bent. :)

B-bass
12 april 2006, 16:53
hee buuck hoe heb jij met 5 vingers leren spelen. kan je wat tips/links/oefeningen geven ofzo want k probeer zoveel mogelijk zieke bass shit te leren 8-)

buuck
12 april 2006, 17:09
Ik gebruik bij bijvoorbeeld bij een acoustische gitaar ook 5 vingers met het tokkelen. Pak een liedje voor de gitaar wat je moet tokkelen en doe dat op de bass. Dat het nergens naar klinkt maakt niet uit, het gaat alleen maar om het trainen van je vingers. Ik gebruik geen 5 vingers om een ziekelijke snelheid te creeeren, dan pak ik wel een plectrum en een black metal riffje. Met 5 vingers spelen is makkelijk bij veel stukken waar je nogal wel eens in de knoei komt.

Ik oefen met 5 vingers op een 5 snarige bas, de duim bij de lage b, en de pink bij de g. dus elke vinger heeft een eigen snaar. Vet irritant in het begin, om alleen de vingers te gebruiken die bij de snaar zit. Maar na een tijdje merk je dat alle vingers beter gecoördineert zijn.

succes

B-bass
13 april 2006, 09:18
duidlijk, bedankt man ( ff die black :rockon: )

greetz, Bjorn