PDA

View Full Version : Inruilprijzen vs. marktplaats?



Bins
8 april 2006, 15:00
De verkoop van mijn versterker wil niet echt vlotten, en ik zit echt te gassen op een nieuwe. Vanaf de 23e gaan we weer redelijk intensief giggen, maar nu hebben we even niks. Ik kan tot die tijd even "zonder": dus amp verkopen en rustig rondkijken voor een nieuwe (ik heb al een vrij goed idee wat ik wil).
Nu vraag ik me dus af wat er gebeurd als ik gewoon naar een winkel ga om iets in te ruilen. Ik weet wel dat je minder krijgt dan op marktplaats, maar als het op marktplaats niet verkoopt dan heb je ook niks...
Mijn amp is ongeveer 500/550 eurs waard en in redelijk goeie staat (buizen nog prima). Stel dat ik een amp uit een winkel wil die +/- 1000 eurs is, wat zou dan een realistische inruilprijs zijn?

Er zijn hier vast mensen die veel met dit soort shit te maken hebben, vandaar dat ik het vraag. Heb er zelf 0,0 ervaring mee.

AART
8 april 2006, 15:08
meer spammen op marktplaats.

winkels zullen je niet meer dan 350,400 geven voor die caliber.

arjanb01
8 april 2006, 15:15
Voor die Mesa van je krijg je minimaal 500 euro terug. Dus ik schat dat je 500/600 euro bij een versterker bij moet leggen.
Ook een kwestie van onderhandelen natuurlijk. En aangezien het een rack systeem is, is het maar afwachten of de man in de winkel hem ook in goeie staat acht.
Succes met inruilen ! Ik heb altijd top ingeruild bij mijn winkel, dus go for it !

Dude
8 april 2006, 17:13
inruilen is kut,

dr zit denk ik niks anders op dan hem "goedkoop" kwijt zien te raken op marktplaats.

in de winkel zal je inderdaad ongeveer 350 a 400 euro krijgen terwijl je op marktplaats voor de 5 a 600 kan gaan als je geluk hebt, zet hem gewoon voor 500 op marktplaats en zak desnoods nog wat.

Als je perse de 23ste met een nieuwe amp wil knallen natuurlijk

wat ga je kopen ?

Bins
8 april 2006, 18:49
Zit te twijfelen tussen een DSL100, 5150, ENGL blackmore of H&K warp-t. Met de koch powertone (1) als gevaarlijke outsider.
Ik vind mn mesa zeker niet verkeerd, maar heb gemerkt dat hoewel eindbuisoversturing erg leuk is, ik toch de "oomph" van een 100/120 wat amp wil.

Dat van voor de 23e is meer voor praktische redenen.. Stel dat ik op de 22e mn amp verkoop zit ik dus zonder amp voor de gig. Niet zo handig :)

paulusdeBKB
8 april 2006, 19:32
Vooruit, ik ben in een belerende bui, dus daar gaat 'ie:

Een muziekwinkel zal altijd minder teruggeven dan de tweedehands waarde van een apparaat, om de volgende redenen:

- ze kopen het in van een particulier, dus zonder BTW
- ze moeten het apparaat verplicht verkopen met BTW. Hij wordt dus al meteen 19% duurder.
- ze moeten marge maken.
- het geld moet betaald. (jaja, geld kost ook geld. Dat noemen we rente. Banken verlenen bedrijfskrediet tegen 8-10% rente, dus dat telt wel degelijk mee)
- ze moeten verplicht garantie geven, ook al is de fabrieksgarantie verlopen. Minimaal 3 maanden geloof ik.

Aan de andere kant:
- ze hoeven geen korting meer te geven op nieuwe spullen
- je kunt in een keer zaken doen

Bovendien kost dat Marktplaatsgezeik een hoop tijd en gedoe. Mensen die mailen en vervolgens niets meer van zich laten horen. Afspraken die niet doorgaan, etc etc.

Als verkopen op Marktplaats niet opschiet (en wanneer doet het dat wel?) dan zou ik gewoon inruilen en die 100 euro 'verlies' maar voor lief nemen.

jacky
8 april 2006, 22:16
+1

inruilen is dus makkelijk en kost geld

Verkopen kost tijd en je hebt GEDULD nodig de koper voor je amp is er al alleen moet hij je nog weten te vinden.

De keuze ......is dus aan jou

probeer je gas op te houden je amp zelf te verkopen en dan nog een kortinkje te behalen op je nieuwe aankoop (10% is meestal haalbaar)


Succes and keep that gas in control

Nocki
10 april 2006, 11:27
Inderdaad.

Maar het is altijd de moeite waard even te checken in je plaatselijke muziekhandel.
Zelf heb ik voor mn marhsall 1960A cab meer gekregen dan de normale 2ehands prijs. (bij aanschaf van een nieuwe 2x12 recto cab)
en de sfeer is goed. nu moet ik zeggen dat ik mn eigen muziekzinkel hier in het drop absoluut wat gun. ik zal ook als ik iets wil hebben bijna altijd naar hun gaan terwijl ik het mischien ergens anders iets goedkoper kan kopen.

ik heb al genoeg weggebracht en genoeg gekocht en vaak is het zeker beter zelf iemand te vinden voor je spullen. maar ga wel altijd kijken...

Ik heb gemerkt dat het voor de 2ehands markt ook altijd interesant is voor de koper als hij van zn oude spullen afkomt als je m die laat inruilen op jouw amp. dus een pedaaltje haalt al gauw 50 van de prijs af en hoeft hij niet te betalen. voor jou kan het interesant zijn om voor dat pedaaltje weer in te ruilen of op het net te zetten.

Ik verkoop nu heel mn rack en inruil daarop is bijna altijd mogelijk. wat ik alleen niet kan waarderen zijn de mensen die dan reageren. "hee ik wil je triaxis. ruilen voor een prs met € 1500 opleg van jou kant" dat is altijd wat moeilijk maar een oud gitaartje ofz wat pedaaltjes of zo is altijr leuk als inruil. zolang het maar om de centen gaat want die heb je nodig voor je volgende aanschaf...

Het is natuurlijk nooit dubbel op. en inruil en korting. dat werkt niet. korting is altijd mogelijk met 100% cash maar inruil is een service waarvoor betaald moet worden. en dat zie je gelijk terug in de muziekwinkel.

Nocki

SimonS
10 april 2006, 11:52
hey Bins, is de verkoop van jouw Caliber50 ook al zo´n daverend succes :mad: het wil bij mij ook al niet vlotten...

Nocki
10 april 2006, 11:57
Echt jammer dat het niet lukt! Het zijn geweldige amp! met een hele eigen sound! Ik heb er een aantal gehad en denk dat ik er ooit nog wel eens eentje aanschaf alleen maar als backup of voor thuis!

Bins
10 april 2006, 12:17
hey Bins, is de verkoop van jouw Caliber50 ook al zo´n daverend succes :mad: het wil bij mij ook al niet vlotten...

Nope, loopt voor geen meter. 1 half serieuze reactie gehad.

SimonS
10 april 2006, 12:24
tja, ik krijg veel reacties, maar óf ze mailen niet meer terug, óf hebben 1 of ander klotesmoesje om niet meer te komen. Er is welgeteld 1 iemand ´m serieus komen testen...

Bins
11 april 2006, 00:33
Anders koop jij de mijne.. koop ik de jouwe. Zijn we allebij geholpen ;)

SimonS
11 april 2006, 00:37
yeah goeie deal :cooler: lullig detail: ik stond vandaag bij de super de boer. wil ik afrekenen dmv pin-betaling. niet genoeg saldo. Shit ik moet dat ding nodig verkopen zeg...

maar om even ontopic te gaan, ik moet wel héél wanhopig worden om ´m aan een winkel te verkopen. het loont het gewoon niet. Met zo'n schrale inruilprijs (hoe goed de redenen hiervoor ook zijn) wacht ik liever nog een maandje.

paulusdeBKB
11 april 2006, 00:48
Wat raar dat je er geen kopers voor krijgt. 550 lijkt me niet te veel voor zo'n ding en met de klank ervan zit het wel goed. Zit iedereen weer te gassen op ENGL tegenwoordig?

BartL
11 april 2006, 00:59
Nee hoor, ik heb over de verkoop van mijn ENGL Screamer combo incl Z-5 een maand of 3-4 gedaan! Uiteindelijk nog 'maar' 700 euro gekregen voor die set; minder dan 60% van de nieuwprijs! Dus dat gassen op ENGL valt wel mee denk ik.

paulusdeBKB
12 april 2006, 15:10
Misschien is de tweedehandsmarkt gewoon verzadigd. Tip: besteed in mei wat meer aandacht aan de verkoop van je spullen. Dan krijgen veel mensen vakantiegeld gestort ;)

DREAMMACHINE
12 april 2006, 15:41
haha idd, die doet het altijd goed.
Net als in de maand juli altijd leuke koopjes doen, omdat iedereen geld tekort komt voor zijn/haar vakantie en nog ff snel wat cash nodig heeft.

Verkopen gaat meestal na de zomervakantie ook wel lekker, dan hebben de scholiertjes en studenten ook weer wat te makken door hun vakantiebaantje.

paulusdeBKB
12 april 2006, 15:54
En natuurlijk de maand december, vanwege de op handen zijnde eindejaarsbonussen en algehele koopgekte. Dat doet me eraan denken: ik moet nog een kadootje voor mijn moeder kopen. Als ik nog thuis had gewoond dan had ik het wel geweten: oordopjes!

aaleks
12 april 2006, 17:34
Yo ik heb misschien wel interesse.. moet alleen ook nog even kijken waar ik het geld vandaan wil halen. (ben maar een arme student :))

Ik speel nu wel 5/6 jaar ofzo op een H&K tour reverb samen met mijn tube factor geeft dat toch wel een prima geluid. Alleen wil ik wel weer eens wat nieuws.
Bij voorkeur een top omdat ik die makkelijk kan meeslepen tijdens een gig, nu jat ik elke keer weer iets anders van een vriend/band. Maar ook niet teveel watt, want ik zit hier op een studentenkamer!
Ik speel zelf eigenlijk van alles, metal blues rocknroll, maar in de oefenruimte Poppunk.
Ideaal zou een mesa boogie rectifier zijn, maar goed dat kan ik dus niet betalen. Koch klonk ook erg lekker. En nieuw is een dsl50 te betalen en klinkt toch wel ok.

Eerlijk gezegd ken ik dus die caliber niet. Ik moet natuurlijk dan nog effe een cabinet kopen, en geld toveren.. Maar het idee klinkt wel goed of niet?
Wat is redelijk goed? Want voor mij is het wel effe een investering waar ik effe gebruik van wil maken, hoe weet ik dat ie niet uit elkaar ploft als ik hem thuis heb :satisfie: Niet dat dat gebeurt, maar ben gewoon geen amp expert :) Dus wel voorzichtig! Help mij :satisfie:

PeeVee
12 april 2006, 17:57
- ze moeten het apparaat verplicht verkopen met BTW. Hij wordt dus al meteen 19% duurder.
Bij tweedehands goederen hoeft een zaak alleen omzetbelasting (BTW) af te dragen over de marge die men maakt. Je hoeft geen BTW factuur te schrijven voor tweedehands goederen omdat je daarmee ook de inkoop/marge zou prijs geven. Stel ze kopen in voor €450 en ze verkopen voor €569 (incl. BTW over de marge). Het verschil van €119 is dan incl. 19% BTW. M.a.w. de marge is €100 en de berekende BTW is €19. Wanneer ze de versterker voor €450 weer door zouden verkopen maken ze geen marge, geen winst, geen verlies. Het is niet zo, zoals jij suggereert, dat zij die versterker voor minimaal €535,50 (= €450 inkoop + 19% BTW over het gehele inkoopbedrag) zouden moeten verkopen om weer "kiet" te spelen!


ze moeten marge maken.
Dat ligt eraan, wanneer ze voldoende marge maken op de versterker die jij nieuw aanschaft en ze kunnen het ingeruilde object voor dezelfde prijs weer kwijt en inruil is voor de klant een voorwaarde om een nieuwe versterker aan te schaffen dan kan het zijn dat ze inruilspul voor weinig weer wegdoen. Dat is dus ook de reden waarom men niet te duur in wil ruilen; het is feitenlijk bedrijfskapitaal dat je omzet in goederen. Omdat men niet te lang met dat spul wil zitten, koopt men het in voor een prijs waarvan men zeker weet dat het ingeruilde object weer vlot verkocht kan worden (en/maar men probeert er uiteraard ook wel wat op te maken, da's handel). Er zijn zaken die het m.n. van die marge moeten hebben, er zijn zaken die het moeten hebben van verkoop van nieuw spul (en daarom prijs van beperkt 2dehands spul kunstmatig hoog houden; ze willen dat helemaal niet verkopen, ze willen jou duidelijk maken dat je beter nieuw kunt kopen; bijna even duur), er zijn ook zaken die inruil als service en het ingeruilde spul weer snel kwijt willen zijn (soms ook als partij aan 2dhands winkeltje doorschuiven; heb je er weinig gezeik mee en feitenlijk toch je marge op je nieuw verkocht spullen).

Wanneer ik spul inruil waar ik niet echt om verlegen zit maar wel leuk vind om eens uit te proberen dan hanteer ik ook zo'n principe. Altijd liever cash; als je in wilt ruilen da's best, maar dan geef ik je geen "markplaats prijs" maar een prijs waarvoor ik het ding ZEKER binnen een week weer kwijt kan zodat ik gewoon de verkoopprijs van mijn ding in de zak heb en vrij keuze heb om te kopen van die centen wat ik wil. Inruilen bij een winkel moet je imo meer zien als een "service", de meeste winkels worden daar echt niet rijk van (een uitzondering daargelaten) en ze zitten er ook niet op te wachten.


ze moeten verplicht garantie geven, ook al is de fabrieksgarantie verlopen. Minimaal 3 maanden geloof ik.
Bij tweedehands goederen is verkoper wettelijk verplicht tot (quote) "het leveren van deugdelijke waar". Wanneer je als verkoper aan kunt tonen dat je daar redelijkerwijs aan hebt voldaan, ben je tot niets verplicht. Het komt er op neer dat zo'n amp er niet binnen een week mee mag stoppen, ook niet binnen een maand. Als ie het 3 maanden uithoudt, dan kun je inderdaad wel stellen dat het ding deugdelijk geweest moet zijn bij aanschaf. Van "garantie" is geen sprake.

Zomaar even een ander licht op de zaak.

Ik weet dat er recentelijk een Caliber 50+ verkocht is voor €600 dus moet best kunnen, gewoon kwestie van geduld. Het is een relatief kleine doelgroep die zoiets zoekt en de markt is tamelijk verzadigd met versterkers in die prijsklasse. Misschien is het een idee om iets in te ruilen wat wat gemakkelijker kwijt te raken is met opleg.

Nocki
12 april 2006, 18:17
Precies. Dat is ook de wijze waarop ik het doe. ik geen mensen ook de gelegenheid iets in te ruilen zodat de aankoop prijs voor hun wat interesanter is. maar vaak krijg je dan een aanbod van niks of een hele kleine opleg en dan is die tegemoetkoming eigenlijk ook al niet meer leuk om te doen voor iemand. ik hoop uit de verkoop van mn spul een leuke goedkope gitaar te vinden en een leuke oefenamp zoals die calibers of een chorus en delay pedaal.
maar dat heb je niet altijd voor het zeggen...
NOcki

Bins
12 april 2006, 18:56
Yo ik heb misschien wel interesse.. moet alleen ook nog even kijken waar ik het geld vandaan wil halen. (ben maar een arme student :))

Ik speel nu wel 5/6 jaar ofzo op een H&K tour reverb samen met mijn tube factor geeft dat toch wel een prima geluid. Alleen wil ik wel weer eens wat nieuws.
Bij voorkeur een top omdat ik die makkelijk kan meeslepen tijdens een gig, nu jat ik elke keer weer iets anders van een vriend/band. Maar ook niet teveel watt, want ik zit hier op een studentenkamer!
Ik speel zelf eigenlijk van alles, metal blues rocknroll, maar in de oefenruimte Poppunk.
Ideaal zou een mesa boogie rectifier zijn, maar goed dat kan ik dus niet betalen. Koch klonk ook erg lekker. En nieuw is een dsl50 te betalen en klinkt toch wel ok.

Eerlijk gezegd ken ik dus die caliber niet. Ik moet natuurlijk dan nog effe een cabinet kopen, en geld toveren.. Maar het idee klinkt wel goed of niet?
Wat is redelijk goed? Want voor mij is het wel effe een investering waar ik effe gebruik van wil maken, hoe weet ik dat ie niet uit elkaar ploft als ik hem thuis heb :satisfie: Niet dat dat gebeurt, maar ben gewoon geen amp expert :) Dus wel voorzichtig! Help mij :satisfie:

Ik heb je ff een pm gestuurd.