PDA

View Full Version : cross fade 2*input en 2*output



hard8
8 april 2006, 13:29
Hallo,

Ik zoek een oplossing voor het volgende probleem. Ik bespeel een Godin LGX met een afzonderlijke output voor de transducer pickups (acoustic sound) en tetrad pickups (electric sound). De eerste gaat rechtstreeks naar een mengtafel en de tweede naar mijn gitaarversterker. Omdat het nogal lastig is een goede omschakeling tussen akoestisch en electrisch en een mix van beide te regelen (twee volume knoppen en/of pedalen bedienen in een korte tijd instellen), ben ik op zoek om met één pedaal een cross fade te realiseren met twee inputs en twee outputs.

Heeft iemand een idee of hier al pedalen voor bestaan of mogelijk nog een ander oplossing?

Ik hoor graag jullie mening.

Hard8

dunnoaname
8 april 2006, 15:05
Forumite speedemon maakt alle soorten en maten a/b boxjes etc. Misschien kan die wat verzinnen? Ik ken geen pedalen die dit zo doen, wat natuurlijk niet wil zeggen dat ze er niet zijn.

piezo
8 april 2006, 18:32
Ernie Ball heeft een aluminium stevig (en vrij prijzig) stereo volumepedaal, dat ook omschakelbaar is naar balans/pan tussen 2 verschillende bronnen. Je moet even nagaan of de gebruikte potwaarden van 500 K lineair geschikt zijn om je piezo output in balans te kunnen brengen met je magnetische output. Misschien hebben ze dat pedaal ook wel in een laag-impedante versie, dan kun je die balans regelen door je gewone gitaarvolume in de FX loop van je gitaarversterker te regelen.
Ook even nagaan: Er zijn nieuwe - ook aluminium - Boss of Roland stereo volumepedalen (zowel hoog- als laagimpedante versie) die je misschien als balansregelaar kunt inzetten.

hard8
9 april 2006, 01:00
Ik heb het ernie ball volume/pan pedaal gevonden. Dit is inderdaad nogal duur.Als ik mijn wens van mix laat schieten en alleen nog maar wil schakelen tussen: van input 1 naar output 1 en van input 2 naar output 2, wat voldoet dan?

piezo
9 april 2006, 09:20
Goedkoop: een kastje maken/kopen met daarin een DPDT voetschakelaar. Bedraden als in het volgende schema:
http://home.hetnet.nl/~d-artagnan/PLAATJESMAP/X-Y%20switch.jpg
Gemakkelijker, flexibeler en waarschijnlijk nog goedkoper: een Behringer dubbele AB box kopen. Discount winkelprijs 19 Euro. Door het juist kiezen van de aansluitingen kun je in jouw geval kiezen tussen piezo/magnetisch/allebei. Je kunt hem ook inzetten als gewone A/B switcher voor gitaar, amps, allebei, FX loop, channel switcher. En als je je creativiteit laat werken misschien nog wel meer
http://www.behringer.com/AB200/index.cfm?lang=ENG
Succes.

hard8
9 april 2006, 10:20
Bedankt Piezo.

Die Behringer lijkt me wel wat en voor die prijs kan ik het zelf niet maken. Ik heb even de manual gedownload, hierin staat ook beschreven hoe de setup van 2 gitaren, 2 versterkers werkt. Als ik het goed begrijp moet ik toch nog op 2 pedalen gaan staan als ik tegelijkertijd van input (gitaarsignaal) en output (versterker) wil wisselen. Indien dit niet zo is, kun je dan aangeven hoe ik dit ding moet gebruiken voor het door mij gewenste effect?

Alvast bedankt.

piezo
9 april 2006, 10:33
Als ik het goed begrijp moet ik toch nog op 2 pedalen gaan staan als ik tegelijkertijd van input (gitaarsignaal) en output (versterker) wil wisselen.
Klopt, maar gezien de afstand tussen de schakelaars is het geen enkel probleem dat met 1 keer drukken te doen.