PDA

View Full Version : vraag aan de pedaal-guru's



Dweezman
8 april 2006, 09:57
(Weet ik zeker dat de juiste mensen dit topic lezen) ;-)

Ik zit met het volgende op mijn board:

RMC1-Vexter FF - Red Snapper - SHO - Memoryman - MicroSynth - Korg tuner -
loop (Tremit - DE-7). En drie kanalen op een Multitone.

Het gaat me om de volgorde van de Vexter FF. de Red Snapper en de SHO.
Ik zit wat met de volgorde, ik ken de algemene regels, maar ik wil het waarom weten.

De wah moet vooraan, op een andere plek vind ik het gewoonweg niet klinken. De Fuzz moet iig vóór de SHO, ivm oncontroleerbare fluiterij.

Hoe zouden jullie het doen, wat betreft de genoemde pedalen, en waarom? (ik lees regelmatig iets over buffers en fuzz?)

Les Paul
8 april 2006, 13:42
Ik zou de tuner als eerste zetten. Zelf kijk ik niet zo heel erg naar buffers, maar probeer ik gewoon uit wat het lekkerst klinkt. Op die manier ben ik er achter gekomen dat Wah als eerste het beste is en de Fuzz direct daarna goed werkt.
In mijn main setup heb ik vrijwel alleen pedalen met True Bypass.

robzilla
8 april 2006, 15:33
Ik zou de tuner als eerste zetten. Zelf kijk ik niet zo heel erg naar buffers, maar probeer ik gewoon uit wat het lekkerst klinkt. Op die manier ben ik er achter gekomen dat Wah als eerste het beste is en de Fuzz direct daarna goed werkt.
In mijn main setup heb ik vrijwel alleen pedalen met True Bypass.

Wah voor de FF, de FF gelijk daarna. Niks ervoor met buffers want dat werkt niet goed..

De SHO zou ik als laatste doen denk ik als mooie boost of buffer..

fullorder
8 april 2006, 16:37
Wah voor de FF, de FF gelijk daarna. Niks ervoor met buffers want dat werkt niet goed..

De SHO zou ik als laatste doen denk ik als mooie boost of buffer..

precies! FF zo vroeg mogelijk.
SHO als laatste is een optie, maar wat je ook eens zou kunnen proberen is de SHO voor de Red Snapper. Zou samen zomaar eens zingende en dikke overdrive op kunnen leveren. ;)

Mitch
8 april 2006, 17:13
Werken wah en fuzz goed samen ? Prima, zet ze vooraan en niks ertussen. Werken ze niet goed samen ? Zet de SHO er tussen. Een mosfet boost tussen wah en fuzz en het klinkt prima.
Mijn visie over bufferen: liever als eerste een mosfet boost boost als buffer, niet een Boss of Iba als 'buffer'. Daarna de rest. Meest fuzzes kunnen daar ook prima mee overweg en je gitaar klinkt gewoon super helder en duidelijk als het signaal als eerste een mosfet tegenkomt.
Tuner: ik zet 'm laatst, maar doe wat je goed dunkt.

Goose
8 april 2006, 17:15
Ik zou de SHO ook als laatste zetten. Je signaal boosten terwijl er nog effecten achter zitten voor je pre-amp lijkt me niet erg logisch. Je daarmee oversturing binnen de effecten kunnen creeren, en die lijkt me niet zo mooi klinken als een oversturing van je pre-amp.....

robzilla
8 april 2006, 17:38
Ik zou de SHO ook als laatste zetten. Je signaal boosten terwijl er nog effecten achter zitten voor je pre-amp lijkt me niet erg logisch. Je daarmee oversturing binnen de effecten kunnen creeren, en die lijkt me niet zo mooi klinken als een oversturing van je pre-amp.....

+1

Kan je je tuner niet uit de chain halen met een A/B Boxje? En gebruik je de Teese/Fuzzfactor combo vaak, of deze nooit samen?

Mitch
8 april 2006, 17:56
Signaal bufferen met een mosfet is iets anders dan signaal boosten , maar goed, los daarvan: waarom staat eigenlijk die Memoryman niet in de loop en de tremolo wel ? Dat valt me nu pas op.

Tristan
8 april 2006, 20:25
Dat vond ik ook al raar. Ik zou die Memoryman erbij zetten in de loop/true bypass.
Volgens mij moet je gewoon even kijken naar welke combinaties van pedalen je vaak gebruikt, daarna kijk je welke van die pedalen je dan als eerste zet. Zo krijg je verschillende effectengroepjes die je dan weer achter elkaar kan plakken. Vooral de gebruikte combinaties tussen de Vexter, SHO, Red Snapper en de Micro Synth lijken me belangrijk.
Delay pedalen komen meestal als laatste en daarom is het ook handig om de Memoryman na de Tremit in de loop/buffer te zetten, dan kan je ook nog een dubbellaags delay creeeren als je zowel de Memoryman als de DE7 aanzet.
Het hangt er ook vanaf of dat je vaak een combinatie van boost/overdrive en delay/tremolo gebruikt, want dan is het misschien weer beter om de boost/overdrive juist achter de delay/tremolo te zetten.
De tuner blijft lastig, misschien kan je hem uit je signaal halen met nog zo'n true bypass/loop ding, anders zou ik gewoon kijken tuusen welke pedalen het het minste verschil maakt, maar de meeste mensen hebben hem of voor, of achteraan de keten...

vinni
8 april 2006, 23:00
Nah....ik ken geen regels.....:)

Gewoon lekker proberen.....wat jij het lekkerst klinkt.

Had ooit eens een Wah in de FX-loop. Klonk voor mij geweldig.
Door andere gitarist werd ik zowat naar de brandstapel verwezen.

Tja.....

Vinni

Einzeln
9 april 2006, 08:29
Maak je met het plaatsen van de sho nog wel goed gebruik van de hoge ingangsimpedantie? Nee toch.

Dweezman
9 april 2006, 22:20
Bedankt voor alle reply! Zitten goeie opties tussen, maar ook nieuwe vragen rijzen: bufferen, wat is dat?

Over de Memoryman: die hád ik in de loop, t pedaal viel me tegen, in eerste instantie. Toen ik de MM in de chain voor de amp hing, klonk deze warmer, 'analoger'. Persoonlijk vind ik dit beter klinken. De DE-7 moet wél in de loop.

De RMC en de Vexter gaan niet samen. Ik gebruik ze nooit in combinatie. Ook de SHO en de Vexter hoeven elkaar niet, maakt niet uit wie eerst staat. (Vooral SHO voor de Vexter werkt niet)

SHO ná de Snapper gaf al een fantische sound, daar kan ik zeker wat mee, andersom moet ik nog testen.

Ook de SHO al laatste moet ik proberen.
Een A/B box voor de tuner heb ik (nog) niet.