PDA

View Full Version : neutrale versterker......



mogwai
8 april 2006, 08:43
Aloha,

Ben redelijk nieuw hier, heb weleens wat zoekverrichtingen gedaan op dit forum. Er staan af en toe wel wat leerrijke dingen op :)
Maar nu heb ik zelf een vraagske.

Ik heb mij zopas een tweedehands tonelab se kunnen kopen voor een prikje.
Met welke versterker kun je dat ding het op zijn best laten klinken denken jullie ??
Het is voorlopig nog maar voor thuisgebruik. Momenteel heb ik een VOX AD30, wat op zich ook wel een leuk ding is, maar samen met de tonelab is het toch wat teveel modeling denk ik.....
Ik heb al ergens gelezen dat een keyboard versterker wel goed is ????
Of kan ik er gewoon aktieve PA boxen op aansluiten ??
Of zijn er nog andere mogelijkheden ??

Grtz

Jeroenvanhulsteijn
8 april 2006, 08:58
Je zegt het al in de topic titel....een "neutrale" versterker.

Ik speelde altijd over een PA systeem (powermixer+boxen of mixer+versterker+boxen).

Ik geloof dat Harrie_Beton over 2 Peavey basversterkers speelt.

In ieder geval is het wenselijk dat je versterker neutraal is en het volledige frequentiebereik van je Tonelab weergeeft.
Een extra eq is trouwens wel handig om globaal het klankbeeld aan te kunnen passen. Zo kun je makkelijk afstellen op verschillende ruimtes.

piezo
8 april 2006, 09:41
Jeroen heeft helemaal gelijk over fullrange en aanvullende EQ. Op het uit de lucht zijnde Tonelab forum werd ook door diverse mensen aangegeven dat ze een (evt. stereo) keyboard combo ideaal vonden, omdat zoiets čn fullrange is čn voorzien is van post-EQ čn je bij podiumgebruik dan meteen je eigen monitoring hebt.
Ik speel thuis over Hifi luidsprekers, via mengtafel EQ met minimaal 6 dB tophoog (>10 kHz) er uit en ca. 4 dB midden erbij gedraaid, het laag gewoon recht. Als je geen mengtafel hebt kun je dat op je HiFi versterker simuleren met vrij veel hoog er uit en een beetje laag er uit.
Een PA (met hoorns) heeft minder tophoog, maar wel vaak te veel hoog-midden, wat je er dus uit moet draaien.

vosarnout
8 april 2006, 10:35
Ik heb zelf een tech21 power engine. Dit werkt echt super. Het is een neutrale versterker welke speciaal voor de pod's/tonlab's/sansamp's is ontworpen. Ik ben er dus zeer over te spreken. (o.a. te krijgen bij www.musicmaniacs.nl)

Een andere optie kan zijn de atomic reactor. Dit is ook een versterker speciaal voor die doeleinden ontworpen. Ik heb zelf geen ervaring met deze versterker, maar hoor en lees er wel goede dingen over.

Maar de eerder genoemde opties werken ook prima.

mogwai
8 april 2006, 11:41
Al bedankt voor de reacties.

Ik zal die tech 21 power engine zeker uitchecken !! :)

Grtz

outside
9 april 2006, 14:07
Ik gebruik bij mijn boss gt-8 (als ik mijn speakerkast eindelijk heb) een Marshall valvestate 8008 power amp en de speakerkast wordt een 212 met eminence legend modeling speakers erin. Deze valvestate wordt al een tijdje niet meer verkocht maar ik heb ze al wel vaak 2e hands gezien tussen 130-250 euro, ze zeggen dat deze ideaal is om met modeling te gebruiken maar dat moet ik dus zelf nog eerst ondervinden ;) .

Satriani
9 april 2006, 21:23
Ik speel sinds kort over een podxt icm een rocktron velocity en een marshall 1936 cab. Klinkt vreselijk. Ik tweak nog ff door als het dan nog niet klinkt zo'n tech 21 ding proberen en klinkt het dan nog niet dan geef ik voorgoed het moddeling gebeuren op

Jeroenvanhulsteijn
9 april 2006, 22:16
Satriani, probeer het eens met de cab models uitgeschakeld. Die Marshall kast heeft speakers voor gitaar. Dat is niet bepaald neutraal. Maar eigenlijk zou je het eens met een PA speaker moeten proberen.