PDA

View Full Version : Gtr ontstemd na Tremelo gebruik



Bruce
8 april 2006, 00:36
Mijn strat is na een beetje met de tremelo gespeeld te hebben
erg ontstemd.
Zijn er mensen hier die dit probleem ook hebben gehad,
en opgelost hebben?
http://www.2ndopinion.nu/logo's/tremelo.jpg

vester86
8 april 2006, 01:16
ja hoor, honderden mensen hebben hetzelfde probleem:
oplossing(en):

- topkam uitvijlen
- grafieten of benen topkam
- grafieten brugzadeltjes
- toplock (in combinatie met fijnstemmers op de brug)
- je tremolo niet gebruiken ;-)

en die grafieten dingen zijn te koop (o.a.) bij voxhumana.nl

Fvddungen
8 april 2006, 08:41
Probeer de schroefjes in de tuners wat vaster aan te draaien. Dat kan ook goed helpen.

Bruce
8 april 2006, 19:33
Probeer de schroefjes in de tuners wat vaster aan te draaien. Dat kan ook goed helpen.
Zal ik proberen, maar ik moet ook zeggen dat
tuners hun beste tijd wel gehad hebben (vermoed ik)

Toen ik er laatst nieuwe snaren had opgezet, en ik draaide de hoge e
op stemming had ik opeens een punt waarop ie een hoop weerstand gaf
(alsof 2 tandjes tegen elkaar aan kwamen ofzo)

Nickname
9 april 2006, 14:27
Helaas heb je dit vaak bij dit soort tremolos.. Je kan proberen wat upgrades te maken aan je brig en topkam als eerder beschreven.. maar misschien het beste is om locking tuners aan te schaffen en een stel flinke veren aan je tremolo te hangen.

Bruce
9 april 2006, 17:11
Helaas heb je dit vaak bij dit soort tremolos.. Je kan proberen wat upgrades te maken aan je brig en topkam als eerder beschreven.. maar misschien het beste is om locking tuners aan te schaffen en een stel flinke veren aan je tremolo te hangen.
Had ik ook aan zitten denken
Welke locking tuners raad je aan?

Nickname
10 april 2006, 11:20
Ik kan zo snel geen merk opnoemen omdat ik zelf een gitaar heb met locking nut maar ik denk dat ze je in een fatsoenlijke gitaar-toko graag willen adviseren :)

Dick Wolkendeck
10 april 2006, 12:45
Had ik ook aan zitten denken
Welke locking tuners raad je aan?

Ik heb ze van het merk Sperzel, ben ik erg tevreden over.

Gearjunkie
14 april 2006, 10:48
Het probleem zit 'm niet zozeer in de tuners en de veren van je vibrato (Fender noemde dit tremolo) . Het punt is dat wanneer je je vibrato gebruikt de snaren ook verschuiven over de topkam en niet exact op hetzelfde punt terugkomen als toen jij de gitaar stemde.

Wat je eens kan proberen is het volgende:
haal de snaren van de tuners en wikkel ze eens ondersteboven er weer om. De hoek die de snaar bij de topkam maakt wordt ineens veel minder scherp. Grote kans dat jouw probleem nu minder is.
Heb jij jouw vibrato vast tegen de body of zwevend??

groetjes Johan

Nickname
14 april 2006, 10:53
Het probleem zit 'm niet zozeer in de tuners en de veren van je vibrato (Fender noemde dit tremolo) . Het punt is dat wanneer je je vibrato gebruikt de snaren ook verschuiven over de topkam en niet exact op hetzelfde punt terugkomen als toen jij de gitaar stemde.

Wat je eens kan proberen is het volgende:
haal de snaren van de tuners en wikkel ze eens ondersteboven er weer om. De hoek die de snaar bij de topkam maakt wordt ineens veel minder scherp. Grote kans dat jouw probleem nu minder is.
Heb jij jouw vibrato vast tegen de body of zwevend??

groetjes Johan

Dit probleem kan je ook oplossen door de topkam te vervangen door een goede benen kam of een grafieten kam.. Wat goedkoper is om de gleufjes van je kam met een potlood in te tekenen. :)

Orpheo
14 april 2006, 12:17
Ik heb ze van het merk Sperzel, ben ik erg tevreden over.

grappig. ik ben totaal niet tevreden over mijn sperzels. ze ontstemmen nog meer dan de ouwe tuners.