PDA

View Full Version : Marshall Trafo



matto
7 april 2006, 22:13
Ik ben aan het bouwen met een JTM 45 kloon.
Er komen originele trafos in uit een reissue JTM 45.
Nou weet ik niet helemaal zeker wat de kleurcodering van de secundaire draden van de uitgangstrafo is.
Ik heb het volgende gemeten:
grijs-groen =0.4 Ohm (4 Ohm ? )
grijs-geel =0.5 Ohm (8 Ohm? )
grijs-oranje=0.8 Ohm (16 Ohm?)
Weet iemand of ik er vanuit kan gaan dat de 4, 8 en 16 ohm aftakkingen deze kleurcoderingen hebben?

H.Manback
7 april 2006, 23:09
In principe moet het wel kloppen zoals je het hebt beredeneerd, laagste weerstand zal de laagste uitgangsimpedantie zijn want minder spoel.

Bij gebrek aan een bron van wisselspanning (in principe zou je denk ik zelfs netspanning kunnen gebruiken, alleen lijkt me dat niet een verstandige optie om veiligheidsredenen :)), waarmee je de spanning aan primaire zijde kunt meten en daarna aan de secundaire zijde en kunt uitrekenen welke het is, kan gewoon de weerstand meten wel volgens mij.

Zoek anders op google of zoiets hoe je de uitgangsimpedantie kan bepalen. Ik ben niet 100% zeker of het wel klopt namelijk.

Edit: ik heb het net op mijn trafo geprobeerd, wat ik zei klopt wel, hogere gemeten weerstand is een hogere uitgangsimpedantie

mathe
8 april 2006, 08:45
Ik heb het volgende gemeten:
grijs-groen =0.4 Ohm (4 Ohm ? )
grijs-geel =0.5 Ohm (8 Ohm? )
grijs-oranje=0.8 Ohm (16 Ohm?)


Volgens mij is het als volgt:
oranje: 0
geel: 4
groen: 8
grijs: 16

Marc

matto
13 april 2006, 10:01
Ik heb met een toongenerator primair 1 v 1 khz er op gezet en secundair de spanningen gemeten, daarna theorie boeken er bij en zitten rekenen en jou opgave van kleuren is correct, bedankt.