PDA

View Full Version : Er is nieuwe software (v2.50) voor Vetta



vettavillenl
7 april 2006, 21:50
Er is nieuwe gratis software beschikbaar voor de Vetta versterker, 6 nieuwe amp, 8 nieuwe wah's, bender, nieuwe DI's etc...

Als je een Vetta hebt adviseer ik om ff de ondestaande link te klikken om alle veranderingen, en te nemen stappen door te nemen.

http://www.vettaville.nl/vvvetta25.html

Vonk
8 april 2006, 09:49
Zou niets voor mij zijn zo'n versterker...

Met softwareupdates ben ik altijd een beetje bang: alles werkt goed, straks loopt mijn versterker vast door een systeemfout o.i.d...

DarknessAwaits
8 april 2006, 10:38
Eerst ff een backup maken van je amp en dan updaten.

Dude
8 april 2006, 11:14
een backup van je amp......




zucht :o

Scali
8 april 2006, 11:38
De een doet nieuwe buizen in z'n amp, de ander nieuwe software :)

Ik wil toch ook nog wel eens een tweedehands Vetta combootje scoren. Ik wil deel uitmaken van dit leuks :)

Ik heb wel al een aantal keren de software geupdate bij de Sony ES voorversterker van m'n broer. Da's ook leuk. Iedere keer nieuwe mogelijkheden, en nog beter geluid.

Wabbie
8 april 2006, 11:38
lang leve ouderwetse buizen:cooler:

BlackSun
8 april 2006, 15:51
Stelletje opa's.....
zo'n software update is 100x betrouwbaarder dan je buizenversterker hoor....

Dude
8 april 2006, 16:07
maar 100x minder rock and roll


ik zie slash al op het podium staan schreeuwen tegen zn amp tech....


DAMN YOU MOTHERFUCKER !! YOU FORGOT TO UPLOAD THAT NEW MARSHALL SIM IN MY VETTA YOU DUMBFUCK !!!



echt rock and roll :rockon:

Stitch
8 april 2006, 16:45
maargoed het omgekeerde is natuurlijk ook niet altijd waar!

johantipker
8 april 2006, 18:52
zit er nou echt verschil in de sound van de flextone III en de vetta?

of heeft de vetta gewoon veel meer opties?

volgens mij zijn de speakers t zelfde, verder allebei gebaseerd op podxt, of was t verhaal nou, podxt gebasseerd op vetta en flextone III weer gebaseerd op podxt???

of heeft de vetta een dynamischere eindtrap?

goed veel vragen, wie maakt we wijzer?

wie heeft de amps naast mekaar gehoord?

Scali
8 april 2006, 19:42
1 verschil dat ik wel weet, is dat de Vetta II 2 ampsimulaties tegelijk kan draaien. Wat dat betreft staat ie dus boven de PodXT en Flextone III.
Verder is volgens mij de PodXT bijna gelijk aan de Vetta II (wel wat minder amps/cabs.effecten aan boord), en de Flextone III is dus een versterker met een 'vintage' knoppenpaneel, dus beperkter in te stellen dan de menuutjes van de PodXT en de Vetta II. Heeft ook de minste amps/cabs/effecten aan boord.
Ze zijn wel alledrie op dezelfde processor gebaseerd, dacht ik (ik meen dat deze de Sharc genoemd wordt), dus in principe zou de geluidskwaliteit van de modeling niet hoeven verschillen.

Of er verschil zit in de eindtrappen en speakers, weet ik niet. De Vetta II is wel een flink stuk duurder, dus het zou me niet verbazen als er ook een duurderer eindtrap en/of speakers in zitten.
De Vetta II is gewoon het absolute topmodel, meeste modeling opties, en ook het meeste vermogen. Daar hebben ze van alles het beste erin gedaan, alle andere modellen zijn ervan afgeleid, maar hier en daar is wat bezuinigd.

Negative K3 fan
8 april 2006, 19:44
zit er nou echt verschil in de sound van de flextone III en de vetta?

of heeft de vetta gewoon veel meer opties?

volgens mij zijn de speakers t zelfde, verder allebei gebaseerd op podxt, of was t verhaal nou, podxt gebasseerd op vetta en flextone III weer gebaseerd op podxt???

of heeft de vetta een dynamischere eindtrap?

goed veel vragen, wie maakt we wijzer?

wie heeft de amps naast mekaar gehoord?

vetta en flext00n zijn helemaal andere amps, begin eerst maar eens te kijken naar de prijskaartjes

johantipker
8 april 2006, 19:54
vetta en flext00n zijn helemaal andere amps, begin eerst maar eens te kijken naar de prijskaartjes


ja weet ik....het verschil in prijs...maar ik vroeg me af waar t in zit?

vinni
8 april 2006, 22:54
Oh geweldig!
Ik heb er 8 wahs bij.....

Ik hou het wel bij die ene goeie die ik heb.

Shit was vroeger reuzel die je lichaam uitstroomde....
Tegenwoordig zijn dat de nullen en enen met de naam Line6.

Ik heb er dus he-le-maal niets mee....
Alhoewel....die Acoustic 700......

Ach....laat me nu even....kom....niet direct reageren.

Vinni

Scali
8 april 2006, 23:02
Ik stel voor om naast de Vintage/Moderne Versterkers ook nog een subforum Modeling te maken, waar de mensen met Line6 en andere modeling-apparatuur rustig kunnen praten, zonder dat ze daarbij de anderen storen, of andersom.

Dude
9 april 2006, 11:59
Welnee joh dat hoort er juist bij,

moet je dan ook een apart gibson / fender forum maken bij electrische gitaren want de eerste zin die je leest in een gibson vraag is dat het geen fender is en andersom

vinni
9 april 2006, 12:16
Jah....

Gewoon lekker verbaal bakkeleijen met elkaar! :)
Je weet toch dat het een onbesliste wedstrijd wordt.
Nou ja....totdat de L6-boyz eens een goeie buizenbak horen natuurlijk.:cheerup:
Dan winnen de buizen-boyz.....

Vini

Scali
9 april 2006, 12:35
Naar mijn mening gaat het er nog vooral om WIE er op speelt, en niet WAAR hij op speelt.

Cris
10 april 2006, 00:11
Eerst ff een backup maken van je amp en dan updaten.

whahahahahhahaha

Moest ik ff kwijt.

Nog ff en je staat met je laptop op het podium.

DarknessAwaits
10 april 2006, 00:19
whahahahahhahaha

Moest ik ff kwijt.

Nog ff en je staat met je laptop op het podium.

Ken je Porcupine Tree? Ga maar eens naar een optreden van ze, en dan hebben we het er later nog wel even over.

johantipker
12 april 2006, 09:19
Jah....

Gewoon lekker verbaal bakkeleijen met elkaar! :)
Je weet toch dat het een onbesliste wedstrijd wordt.
Nou ja....totdat de L6-boyz eens een goeie buizenbak horen natuurlijk.:cheerup:
Dan winnen de buizen-boyz.....

Vini

snap jou wel vinni......maar ik vraag gewoon wat het verschil tussen de vetta en de flextone is, of daar een verschil in geluidskwaliteit tussen zit?

ik begrijp ook nog wel dat een goeie tube amp nog steeds lekkerder klinkt dan een tupperware bak..........

toch zijn die tupperware bakken op bepaalde gebieden verrekte handig.......

dus is er hier nou niemand die de verschillen tussen de vetta en de flextone aan me kan uitleggen? :soul:

Scali
12 april 2006, 09:26
dus is er hier nou niemand die de verschillen tussen de vetta en de flextone aan me kan uitleggen? :soul:

Ik heb het een stuk terug geprobeerd :)
Vergeet ook niet dat de prijs geen indicatie is voor de materiaalkosten.
Het is net als met PCs en software, de winstmarge op hi-end produkten ligt vaak hoger dan bij budget-produkten, terwijl beiden dezelfde technologie gebruiken. Puur een kwestie van vraag en aanbod.
Dus de Flextone is gewoon extra scherp geprijsd, en een deel van de R&D op de Flextone wordt via de Vetta terugverdiend.
Het gaat ook voornamelijk om de R&D, want het bouwen van de versterker zal niet zo gek veel kosten. En het verschil in materiaal/manuren tussen Flextone en Vetta zal niet zo groot zijn.

johantipker
12 april 2006, 09:28
Ik heb het een stuk terug geprobeerd :)
Vergeet ook niet dat de prijs geen indicatie is voor de materiaalkosten.
Het is net als met PCs en software, de winstmarge op hi-end produkten ligt vaak hoger dan bij budget-produkten, terwijl beiden dezelfde technologie gebruiken. Puur een kwestie van vraag en aanbod.
Dus de Flextone is gewoon extra scherp geprijsd, en een deel van de R&D op de Flextone wordt via de Vetta terugverdiend.
Het gaat ook voornamelijk om de R&D, want het bouwen van de versterker zal niet zo gek veel kosten. En het verschil in materiaal/manuren tussen Flextone en Vetta zal niet zo groot zijn.


Nou Scali, dat vin ik nou helemaal geen gekke gedachtengang, blijkt gevoel voor marketing uit.........het enige dat overblijft is een A/B test tussen die 2....

1 vraag blijft dan nog open....op grond waarvan zou de Vetta dan high end zijn?

enne ik mail wel ff naar tupperware.nl

Scali
12 april 2006, 09:33
Dat had ik in m'n eerdere post al gezegd... oa dus de meeste amps/effecten/cabs aan boord, als enige de mogelijkheid om twee ampsims tegelijk te gebruiken, en een grote stereo eindversterker (2x150w voor de head, 2x75w voor de combo).
Maar de chip is dus hetzelfde in alle Line6-produkten (Hoewel de Vetta er misschien 2 heeft, om die 2 ampsims te doen, maar dat weet ik niet zeker. Zou ook kunnen dat het met 1 chip al kan, en dat ze bij de rest gewoon wat rekenkracht overhouden).

idno
12 april 2006, 09:36
als de chips en alles van die moddeling bakken t zelfde zijn. dan zou je toch van een flextone een vetta kunnen maken? t enige verschil is de software.

lijkt me t zelfde als van een windows machine een linux bak maken

Scali
12 april 2006, 09:39
In theorie zou dat waarschijnlijk wel kunnen (behalve als de Vetta dus echt 2 chips ipv 1 blijkt te hebben). Maar in de praktijk weet niemand hoe het moet.
Alle Line6-produkten zijn wel te updaten, en vaak krijg je bij een update extra ampsims 'kado', dus dat is een teken dat er nog rek in de hardware zit. Bij de PodXT kun je ook losse modeling-packs kopen. Als je alle packs koopt, heb je misschien alsnog evenveel ampsims/effecten/etc als dat je bij de Vetta meteen uit de fabriek krijgt. Misschien heb je zelfs wel wat modellen die de Vetta niet heeft: http://www.line6.com/podxt/modelpacks.html

spanky_franky
12 april 2006, 10:45
Jah....

Gewoon lekker verbaal bakkeleijen met elkaar! :)
Je weet toch dat het een onbesliste wedstrijd wordt.
Nou ja....totdat de L6-boyz eens een goeie buizenbak horen natuurlijk.:cheerup:
Dan winnen de buizen-boyz.....

Vini
Als je het zo scherp stelt wel. Maar als je verder kijkt: Het gemak en de draagbaarheid van modeling zijn superieur aan die van buizenbakken.

vettavillenl
12 april 2006, 10:55
Vetta is veel uitgebreider dan welke andere variant van Line 6 dan ook.
Ook de modelpack functie bij PODxt, Guitarport of UX series verandert dat niet.

Vetta heeft 2 Sharc chips, alle andere maar een. dat betekent dat de 'interne structuur' ook anders is.

Vetta heeft meer mogelijkheden om je geluid aan te passen dan bij Flextone, het layeren van versterkers en meer FX / EQ.

Ook de volgorde van effecten en waar ze te plaatsen is veel uitgebreider.

Het bovenstaande 'marketing verhaal' is in mijn optiek ook wat anders. Voor Vetta zijn de R&D kosten waarschijnlijk het hoogst. (wordt als eerste gemaakt). Alle andere varianten gebaseerd op Vetta zullen daardoor (hoogstwaarschijnlijk) minder R&D tijd (en daardoor kosten) vragen.

Gebaseerd op, betekent niet dat het hetzelfde is...

Lager geprijsde producten zullen in principe meer verkopen genereren en wellicht daardoor ook meer cash...

vettavillenl
12 april 2006, 10:56
Misschien nog ter info...

Inmiddels is Line 6 de 3e versterker fabrikant ter wereld...

Scali
12 april 2006, 11:07
De Vetta wordt wel als eerste gemaakt, maar het lijkt mij dat Line6 voordat ze aan de Vetta begonnen al wisten dat ze ook afgeleide produkten gingen maken. En verder hoeven ze natuurlijk niet aan hun prijzen vast te houden. Zodra de Flextone en andere afgeleiden op de markt komen, kan de prijs van de Vetta ook omlaag, maar misschien hebben ze juist gekozen om de Vetta-prijs hoog te houden (vraag was toch groot genoeg), en juist de Flextone zo goedkoop mogelijk te maken.
Ook zou de prijs op zich steeds omlaag kunnen, omdat de R&D op een gegeven moment wel terugverdiend is, en dat gebeurt ook niet bij de Vetta.
Lijkt allemaal heel erg op wat er in de PC-wereld gebeurt, waar nieuwe hardware en software altijd erg duur is, en high-end spul eigenlijk amper in prijs zakt.

vettavillenl
12 april 2006, 11:35
De Vetta wordt wel als eerste gemaakt, maar het lijkt mij dat Line6 voordat ze aan de Vetta begonnen al wisten dat ze ook afgeleide produkten gingen maken. En verder hoeven ze natuurlijk niet aan hun prijzen vast te houden. Zodra de Flextone en andere afgeleiden op de markt komen, kan de prijs van de Vetta ook omlaag, maar misschien hebben ze juist gekozen om de Vetta-prijs hoog te houden (vraag was toch groot genoeg), en juist de Flextone zo goedkoop mogelijk te maken.
Ook zou de prijs op zich steeds omlaag kunnen, omdat de R&D op een gegeven moment wel terugverdiend is, en dat gebeurt ook niet bij de Vetta.
Lijkt allemaal heel erg op wat er in de PC-wereld gebeurt, waar nieuwe hardware en software altijd erg duur is, en high-end spul eigenlijk amper in prijs zakt.

Giswerk voor jou en mij...

pol
12 april 2006, 13:02
Ze hebben dan ook niet veel concurrentie, en verkopen doen die dingen toch, da's nogal logisch dat ze de prijs hoog houden.

Geronimo
12 april 2006, 19:47
Stelletje opa's.....
zo'n software update is 100x betrouwbaarder dan je buizenversterker hoor....


Ik heb die Vetta van mijn medegitarist al vaak genoeg rare kuren zien vertonen die ik met mijn buizenversterker nooit heb hoor en een paar goeie ouwe beuken erop werkt dan niet, wat bij een bijgeluiden makende buizenbak vaak voldoende is...
Een vastlopende versterker! Dat verzin je toch niet? Alleen de blauwe schermen ontbreken nog.

Maar ik ga die software wel ff updaten voor 'm, misschien scheelt het net zoals Windows XP toch een hele verbetering was ten opzichte van '98 en 2000.

En ja die hoge prijs, als je het te goedkoop houdt denkt iedereen dat het goedkope zooi is natuurlijk...

Scali
12 april 2006, 19:51
Ach, echt duur is de Vetta niet.
Vergeleken met een Flextone of Vox ValveTronix is ie wel duur ja, maar tussen de betere buizenversterkers is ie zeker niet uitzonderlijk duur.
Volgens mij heeft ie nu alleen nog concurrentie van de H&K Zentera, die zit ook ergens rond die prijs. En een tijdje terug had je Johnson en Yamaha, die zaten ook in die buurt.
Ik heb het er wel voor over.

pol
12 april 2006, 19:55
nee, maar die Vetta is binnen een aantal jaar geen hol meer waard.
die goeie buizenbak daarentegen wel, mijn keuze is dan snel gemaakt.

Geronimo
12 april 2006, 20:10
Ach, echt duur is de Vetta niet.
Vergeleken met een Flextone of Vox ValveTronix is ie wel duur ja, maar tussen de betere buizenversterkers is ie zeker niet uitzonderlijk duur.
Volgens mij heeft ie nu alleen nog concurrentie van de H&K Zentera, die zit ook ergens rond die prijs. En een tijdje terug had je Johnson en Yamaha, die zaten ook in die buurt.
Ik heb het er wel voor over.

Denk alleen dat je 6101 stukken beter klinkt...

Scali
12 april 2006, 20:57
Dat komt gewoon omdat ze nog geen 6101-model hebben gemaakt :)
Wat me wel opviel, is dat de Spinal Puppet op Marshalls gebaseerd is, en dat vond ik 1 van de betere leadtones die ik van Line6 gehoord heb. De vraag is bij mij meer hoe ik mijn 6101 in een Spinal Puppet verander :)

Philippe
12 april 2006, 23:01
Pff vastlopen..Ik heb nu een H&K Zenamp. Hiervoor een Flextone II XL. Ben ook in het bezit geweest van enkele buizenamps.
Met allebei nog nooit een centje pijn gehad. Ok, ze zijn iets kwetsbaarder dan een buizenamp, en als ie een beetje ruist kun je hem niet ff een mep geven, maar vastlopen is toch wel lichtelijk overdreven. Mijn ervaringen zijn vooral op het podium dat modeling amps betrouwbaarder zijn dan buizen. Mits je een redelijke PA hebt.

Scali
12 april 2006, 23:34
Ja, stelletje technofoben.
Wat zit er tegenwoordig nou niet vol met elektronica? De magnetron, je auto, de televisie, je mobieltje, etc. Waarom je versterker niet? Ik zou eerder over m'n auto inzitten dan over m'n versterker, maar goed :)

vettavillenl
13 april 2006, 08:25
FF terug naar de titel van deze thread..en de reacties.

Beste buizenmannen, hoeveel updates (danwel mod's) van uw buizenversterker heeft u gekregen van uw versterkerfabrikant?
Na de aankoop, dus zonder kosten?

pol
13 april 2006, 08:39
Bij buizenbakken werkt dat net iets anders :)
nl, okkazie kopen, zonder verlies verkopen en een andere amp halen..

Ok het is wel wat lastiger dan een software update installeren.

En bij amp ben ik wel gewoon bij de bouwer kunnen teruggaan voor een paar
gratis modificaties (steavens poundcake 100)

ik vond het bij de pod xt ook wel vrij onnozel dat je moet bijbetalen voor extra modellen.

Eerst laten ze je iets kopen waarvan ze softwarematig de mogelijkheden beperken, en dan kun je achteraf mooi bijbetalen voor de modellen die er eigenlijk standaard al hadden moeten inzitten.

Zou bijna hetzelfde zijn dan een 4 kanaals buizenamp op de markt brengen, waarvan maar 1 kanaal werkt, tenzij je een speciale sleutel koopt ofzo.

vettavillenl
13 april 2006, 09:01
Bij buizenbakken werkt dat net iets anders :)
nl, okkazie kopen, zonder verlies verkopen en een andere amp halen..

Ok het is wel wat lastiger dan een software update installeren.

En bij amp ben ik wel gewoon bij de bouwer kunnen teruggaan voor een paar
gratis modificaties (steavens poundcake 100)

ik vond het bij de pod xt ook wel vrij onnozel dat je moet bijbetalen voor extra modellen.

Eerst laten ze je iets kopen waarvan ze softwarematig de mogelijkheden beperken, en dan kun je achteraf mooi bijbetalen voor de modellen die er eigenlijk standaard al hadden moeten inzitten.

Zou bijna hetzelfde zijn dan een 4 kanaals buizenamp op de markt brengen, waarvan maar 1 kanaal werkt, tenzij je een speciale sleutel koopt ofzo.

Als men vindt dat je bij de PODxt te weinig krijgt (standaard) kan koop je het toch niet. Met de upgrades bij PODxt is het niet zo dat je minder krijgt als voorheen. Men tracht de modellen te verbeteren bijv. Dus meer waar voor je geld.

Ook is het niet zo dat je maar 1 kanaal van je 4 kanaals versterker koopt (leuke vondst overigens) alle modellen werken zoals aangegeven.

Ik ben wel benieuwd of veel mensen een gratis mod krijgen, zoals bij jou het geval was.

Natuurlijk kun je ook een Vetta tweedehands kopen en dezelfde truuk toepassen (zonder verlies verkopen)

armageddon
13 april 2006, 09:21
Zucht...waarom nou altijd die buizenbakken-modelling discussie? Niemand laat zich overreden, want iedereen is gewoon tevreden met wat ie heeft.
Zelf heb ik een Sansamp PSA-1 en een Engl Thunder. Beide hebben hun voor en nadelen...live with it.

En een gratis mod op buizenbakken....dat komt volgens mij vrij weinig voor.

Cris
13 april 2006, 09:35
FF terug naar de titel van deze thread..en de reacties.

Beste buizenmannen, hoeveel updates (danwel mod's) van uw buizenversterker heeft u gekregen van uw versterkerfabrikant?
Na de aankoop, dus zonder kosten?

Nou die hoeven niet echt geupdate worden. Die klinken uit zichzelf al goed. ;)

vettavillenl
13 april 2006, 09:44
Zucht...waarom nou altijd die buizenbakken-modelling discussie? Niemand laat zich overreden, want iedereen is gewoon tevreden met wat ie heeft.
Zelf heb ik een Sansamp PSA-1 en een Engl Thunder. Beide hebben hun voor en nadelen...live with it.

En een gratis mod op buizenbakken....dat komt volgens mij vrij weinig voor.

Ik leef er al jaren mee, en maak geen opmerkingen dat welke versterker ook beter of slechter klinkt. Ik tracht ook niemand te overreden eenieder kan zelf wel z'n keuze maken.

Dat een mod op buizenbakken niet of nauwelijks voorkomt lijkt mij ook en is daardoor ook een extra mogelijkheid die modeling biedt.

vettavillenl
13 april 2006, 09:47
Nou die hoeven niet echt geupdate worden. Die klinken uit zichzelf al goed. ;)

Doordat er modding is bewijst dat er ook mensen zijn die een aanpassing op het origineel wensen.. (om wat voor reden ook).

marc_o
13 april 2006, 09:50
Nou die hoeven niet echt geupdate worden. Die klinken uit zichzelf al goed. ;)


Niet altijd, ik heb veel buizenbakken gehoord die gewoonweg kut klinken....naar mijn onbescheiden mening.

Anders Destium
13 april 2006, 09:55
Ik begrijp niet echt waarom mensen hier moeilijk over gaan doen, Line6 heeft het kennelijk zelfs gedaan als ze service leveren :???:

Bij een buizenversterker moet je zelf nieuwe buizen kopen, dat hoeft bij een modeling bak niet. Een uitbreidingsset is precies wat het zegt: het standaardmodel is al rijk uitgerust, maar als je specifieke wensen hebt dan kan dat ook. Knap van Line6 dat ze zo snel een flink marktaandeel hebben veroverd, al zal vroeg of laat hun niche verdwijnen.

marc_o
13 april 2006, 09:58
Toen de Johnson Millennium nieuw uitkwam heb ik 'm direct gekocht en was daar uitermate tevreden mee.....thuis en in de studio tot een bepaald volume.

Ik heb het idee dat de Vetta de Millennium uitvoering is van line6. Ik kon destijds 1998(?) allang per speaker bepalen welke versterker ik wilde horen, bijvoorbeeld links een Marshall en rechts een Vox, zat er allemaal in.

De meeste van doe moddelingbakken klinken thuis het best, maar ik vond de mijne live wel wat tegen gaan vallen en daarbij kon ie niet erg goed tegen vervoer en temperatuurverschillen. Daarbij moet gezegd worden dat die 8 jaar verschil met toen en nu al heel veel updates heeft gekend en alles vast en zeker een stuk beter van kwaliteit is geworden. Er gebeurden vreemde dingen, parameter schoten alle kanten op en op een gegeven moment liep ie inderdaad gewoonweg vast.....was toen 10 maanden oud, dus garantie, laten repareren en direct verkocht.

Wanneer ik alleen maar thuis zou spelen zou ik wel weer teruggaan naar iets van moddeling omdat je niet hard hoeft om tekeer te gaan, maar mooier dan m'n Rivera's vind ik ze gewoon niet....wel een stuk handiger.

vettavillenl
13 april 2006, 10:10
Knap van Line6 dat ze zo snel een flink marktaandeel hebben veroverd, al zal vroeg of laat hun niche verdwijnen.

3e ter wereld, volgens mij ben je dan een nichemarkt voorbij..
Maar niche is natuurlijk een rekbaar begrip en voor eenieder uit te leggen zoals men wenst

vettavillenl
13 april 2006, 10:16
Toen de Johnson Millennium nieuw uitkwam heb ik 'm direct gekocht en was daar uitermate tevreden mee.....thuis en in de studio tot een bepaald volume.

Ik heb het idee dat de Vetta de Millennium uitvoering is van line6. Ik kon destijds 1998(?) allang per speaker bepalen welke versterker ik wilde horen, bijvoorbeeld links een Marshall en rechts een Vox, zat er allemaal in.

De meeste van doe moddelingbakken klinken thuis het best, maar ik vond de mijne live wel wat tegen gaan vallen en daarbij kon ie niet erg goed tegen vervoer en temperatuurverschillen. Daarbij moet gezegd worden dat die 8 jaar verschil met toen en nu al heel veel updates heeft gekend en alles vast en zeker een stuk beter van kwaliteit is geworden. Er gebeurden vreemde dingen, parameter schoten alle kanten op en op een gegeven moment liep ie inderdaad gewoonweg vast.....was toen 10 maanden oud, dus garantie, laten repareren en direct verkocht.

Wanneer ik alleen maar thuis zou spelen zou ik wel weer teruggaan naar iets van moddeling omdat je niet hard hoeft om tekeer te gaan, maar mooier dan m'n Rivera's vind ik ze gewoon niet....wel een stuk handiger.

Ik ben met je eens dat je versterkers prima klinken. Voor de Vetta was er al de Asxys / Ax2.

De Johnsson is trouwens niet geheel modeling (voor zover dat er uberhaubt its mee te maken heeft), gebuikt buizen in de pre-amp.

Anders Destium
13 april 2006, 10:17
Je hebt een niche te pakken als je een product levert waar eigenlijk geen concurrentie in is maar wel vraag. Dat is bij Line 6 de reden geweest dat ze zo snel zo groot konden worden. Je merkt nu langzamerhand dat andere merken richting de formule van Line 6 gaan bewegen, wet van de remmende voorsprong.

vettavillenl
13 april 2006, 10:55
Je hebt een niche te pakken als je een product levert waar eigenlijk geen concurrentie in is maar wel vraag. Dat is bij Line 6 de reden geweest dat ze zo snel zo groot konden worden. Je merkt nu langzamerhand dat andere merken richting de formule van Line 6 gaan bewegen, wet van de remmende voorsprong.

Thanks,

Echter de meeste merken lijken 'hybride' te doen, dus buizen gecombineerd met modeling, Line 6 niet. Blijft het een niche in je beredenering?

Een voorsprong van 10 jaar lijkt me niet remmend.., dat anderen het in bepaalde mate navolgen en alternatieven brengen lijkt me logisch. Het feit dat Line 6 juist de latente behoefte van de gitarist/muzikant onderzoekt en daar producten voor maakt (of die succesvol zijn of niet) is volgens mij de reden waarom ze succesvol zijn (geworden).

Die strategie lijkt nog steeds geen remmende werking te hebben omdat anderen 'slechts' trachten te volgen. Dus je wet van de remmende voorsprong lijkt me momenteel nog niet van toepassing. de tijd zal het leren nietwaar..

marc_o
13 april 2006, 11:07
Thanks,

Echter de meeste merken lijken 'hybride' te doen, dus buizen gecombineerd met modeling, Line 6 niet. Blijft het een niche in je beredenering?

Een voorsprong van 10 jaar lijkt me niet remmend.., dat anderen het in bepaalde mate navolgen en alternatieven brengen lijkt me logisch. Het feit dat Line 6 juist de latente behoefte van de gitarist/muzikant onderzoekt en daar producten voor maakt (of die succesvol zijn of niet) is volgens mij de reden waarom ze succesvol zijn (geworden).

Die strategie lijkt nog steeds geen remmende werking te hebben omdat anderen 'slechts' trachten te volgen. Dus je wet van de remmende voorsprong lijkt me momenteel nog niet van toepassing. de tijd zal het leren nietwaar..


Naar mijn mening is het begonnen met de prima modellen van Tech 21. Ik vind die nog altijd beter dan de rest, maar de mogelijkheden zijn beperkt als totaalproduct, dus daar is Line6 met recht, de grootste in....getuige de ondergang van Johnson.

Scali
13 april 2006, 11:33
Ik ben vooral benieuwd waar Line6 straks mee gaat komen.
De Vetta II is hardwarematig bijna identiek aan de gewone Vetta, en die is alweer wat jaartjes oud. Er zal toch binnen niet al te lange tijd wel een nieuwe processor verschijnen, lijkt me. Misschien dat ze dan weer een aardige stap voorwaarts maken qua geluidskwaliteit.

Ik ga zelf waarschijnlijk voor 'hybride'. Ik wil de Zoom G9.2tt, dan heb ik de allernieuwste modeling-technologie, en die plug ik dan in m'n 6101.
Het is jammer dat Line6 geen loop op z'n apparaten levert, het zou mooi zijn als ik bv een PodXT Live zou kunnen combineren met de preamp van de 6101.

armageddon
13 april 2006, 11:38
Daar vind ik de GT-8/PRO dan weer zo'n kei in, alleen is daar de preampsectie helemaal ruk van. Ook weet ik niet of de effecten wel zo jofel zijn van die GT-PRO. Waarschijnlijk gewoon goed genoeg.
Gnnn...altijd aan het twijfelen.

taylor
13 april 2006, 11:39
scali ,je zou eigenlijk voor een goeie buizen amp moeten gaan het liefst een oude marshall hehe :)

toch zie wel dat veel pro gitaristen dat line6 spul niet meer gebruiken ,greg howe had op zijn laaste cd ook(met dennis chamber)maar is nu weer overgestapt op cornford mkII-50 tops

Scali
13 april 2006, 11:42
scali ,je zou eigenlijk voor een goeie buizen amp moeten gaan het liefst een oude marshall hehe :)

Volgens mij *IS* m'n 6101 een goede buizenamp en een 'oude' Marshall.

Anders Destium
13 april 2006, 11:53
Laten we het alsjeblieft bij Line 6 houden.

>Vettaville
De wet van de remmende voorsprong zal ook Line 6 vroeg of laat treffen. Er valt niet of nauwelijks aan te ontkomen. De strategie van Line 6 werkt, en andere merken kunnen afkijken hoe ze het doen én hoe hun producten in elkaar steken.

Bij Line 6 is op dit moment in mijn ogen zo'n beetje de enige zwakke plek dat hun modellen qua geluidskwaliteit nog niet op het zelfde niveau zitten als echte buizenversterkers. Dat verschil zal steeds kleiner worden en op een moment niet meer waarneembaar. Wanneer dat is dat zal de toekomst uitwijzen. Dat ze zo dicht in de buurt komen is op dit moment al knap zat.

vettavillenl
13 april 2006, 11:55
Ik ben vooral benieuwd waar Line6 straks mee gaat komen.
De Vetta II is hardwarematig bijna identiek aan de gewone Vetta, en die is alweer wat jaartjes oud. Er zal toch binnen niet al te lange tijd wel een nieuwe processor verschijnen, lijkt me. Misschien dat ze dan weer een aardige stap voorwaarts maken qua geluidskwaliteit.

Ik ga zelf waarschijnlijk voor 'hybride'. Ik wil de Zoom G9.2tt, dan heb ik de allernieuwste modeling-technologie, en die plug ik dan in m'n 6101.
Het is jammer dat Line6 geen loop op z'n apparaten levert, het zou mooi zijn als ik bv een PodXT Live zou kunnen combineren met de preamp van de 6101.

Vetta II is identiek aan I, alleen cosmetische veranderingen (zwart, geen groot logp, andere knoppen en LCD scherm, VDI die los is aan te schaffen)

taylor
13 april 2006, 12:10
Laten we het alsjeblieft bij Line 6 houden.

Dat verschil zal steeds kleiner worden en op een moment niet meer waarneembaar. Wanneer dat is dat zal de toekomst uitwijzen. Dat ze zo dicht in de buurt komen is op dit moment al knap zat.

hmm ja ik weet niet of dat ooit zal gebeuren bedoel net als met midi/synth modules(ook sampel based) sommige klanken zijn erg goed maar toch wordt het nooit de real thing.

of sampels van drumkit from hell zijn ook erg goed maar toch kun je horen of het door sequencer is gedaan of een vlees en bloed drummer.

als je buizensound wil moet je buizen kopen simpel lijkt me..maar line6 maakt zeker wel leuke producten vind ik.

Scali
13 april 2006, 12:21
hmm ja ik weet niet of dat ooit zal gebeuren bedoel net als met midi/synth modules(ook sampel based) sommige klanken zijn erg goed maar toch wordt het nooit de real thing.

of sampels van drumkit from hell zijn ook erg goed maar toch kun je horen of het door sequencer is gedaan of een vlees en bloed drummer.

Dat kun je niet echt vergelijken met het modelleren van een versterker.
Naast puur het opwekken van het geluid, heb je hier ook te maken met factoren als timing, en in het geval van bv een gitaar simuleren met een toetsenbord, moet er dus kunstmatig bedacht worden welke snaren er gespeeld worden, omdat iedere snaar toch wat anders klinkt, en vooral als 2 of meer snaren tegelijk gespeeld worden (zeker met distortion)... en andere dingen als het verzetten van vingers, het spelen van flageoletten etc.
Al die problemen heb je bij het modelleren van een versterker niet, je krijgt gewoon de input van een echte gitaar, dus alle timing en bijgeluiden etc worden door een echte gitarist gemaakt. Dat maakt het sowieso al realistischer dan een synth die gitaar of drums of wat dan ook wil spelen (maar een piano of andere synth nabootsen gaat veel beter natuurlijk).


als je buizensound wil moet je buizen kopen simpel lijkt me..

In mijn geval heb ik buizen, maar wil ik toch ook de mogelijkheden van modeling en effecten ernaast. Lijkt me ook simpel.
In sommige gevallen vind ik een modeler ook beter uit de verf komen dan mijn 6101. De 6101 is vooral goed in het klinken als een 6101, maar dat is niet altijd wat ik wil.

taylor
13 april 2006, 12:28
ja dat klopt wel maar gaf het aan als voorbeeld in beide geval is het wel zo dat geluiden worden opgewekt zeg maar
in dat geval kun je beter vergelijken met midi/synth gebeuren wat al veel langer bezig is , ook met sampel based geluiden van echte instrumenten.

daarnaast zou dingen als smaak en hoe muzikaal/fijn je gehoor is ook wel uitmaken wat je nou echt vind of niet.
sommige kunnen niet eens een majeur akkoord van een mineur onderscheiden maar beweren wel van ik hoor geen verschil tussen "simulator" of the real thing tja..

Scali
13 april 2006, 12:32
ja dat klopt wel maar gaf het aan als voorbeeld in beide geval is het wel zo dat geluiden worden opgewekt zeg maar
in dat geval kun je beter vergelijken met midi/synth gebeuren wat al veel langer bezig is , ook sampel based geluiden van echte instrumenten.

Hoezo 'ook sample based'?
Ten eerste is modeling helemaal niet sample-based, en ten tweede heb je ook verschillen tussen synthesizers. Zo zijn de Nordleads bijvoorbeeld ook modeling synthesizers, en gebruiken geen samples, maar modelleren de analoge componenten en het signaalpad, net als bij bv een Vetta gedaan wordt.

taylor
13 april 2006, 12:39
de amps worden wel gemeten(signaal) en op die manier proberen na te modelleren.

dus in zekere zin een sample al is dat in wereklijkheid niet zo.

gitaarman
13 april 2006, 12:46
modellingversterker heeft helemaal niks met synthezisers te maken.
is echt compleet afzonderlijk dus die vergelijking klopt niet helemaal.
Waar ik wel mee eens ben is dat de meeste gitaristen het veel werk vinden om al die instellingen uit te vogelen.
maar persoonlijk vindt ik dat ook wel weer wat hebben.....de zoektocht naar een mooi EIGEN geluid.(heb zelf vetta2)
ik zie buizenverstkers niet boven modelingversterkers(wel als het gaat om de low budget modeling versterkers)
een buizenversterker is gewoon net iets anders dan een modeling(en andersom natuurlijk)
Het heeft allebij z'n charmes.punt uit

Geronimo
13 april 2006, 12:46
Ja, stelletje technofoben.
Wat zit er tegenwoordig nou niet vol met elektronica? De magnetron, je auto, de televisie, je mobieltje, etc. Waarom je versterker niet? Ik zou eerder over m'n auto inzitten dan over m'n versterker, maar goed :)

Idd en telefoons en andere apparaten lopen tegenwoordig ook vast, ze stoppen overal maar computertjes in. Je kan ook idd zelf niks meer zelf aan je auto sleutelen zonder dat je IT deskundige bent. En ik weet niet of ik daar blij mee moet zijn. Apparaten zijn tegenwoordig allemaal zo complex dat we de affiniteit met de techniek erachter helemaal verliezen omdat een simpele ziel het gewoonweg niet meer begrijpen kan. Een buizenversterker is nog te behappen qua techniek, het werkt vrij simpel, net als een auto met mechanische ontsteking en zonder stuur- en rembekrachtiging, lanekeeping en weetikwat allemaal voor automatische systems ze tegenwoordig allemaal in auto's stoppen. Als er wat aan mankeert fix ik het zelf en als ik er in rij voel ik ook echt dat ik rij en heb een soort contact met de weg en de omgeving om me heen. In een moderne auto mis je dat steeds meer, het wordt telkens meer een computerspelletje. Gemak dient de mens maar van mij hoeft het niet. Het is retehandig allemaal maar het raakt steeds verder verwijderd van de essentie. Van mij mag iedereen het toejuichen, ik blijf er mijn vraagtekens bij houden.

taylor
13 april 2006, 12:51
modellingversterker heeft helemaal niks met synthezisers te maken.
is echt compleet afzonderlijk dus die vergelijking klopt niet helemaal.


vandaar dat je ook analoge modeling synths hebt?ander instrument zelfde technieken.

maar goed wil niet dat het weer een welles /nietes wordt hier.

renier
13 april 2006, 20:13
Stelletje opa's.....
zo'n software update is 100x betrouwbaarder dan je buizenversterker hoor....

"joehoeoeoeoe, jongens, even stoppen hoor, mijn versterker is gecrashed, gadsiedarrie!"

SimonS
13 april 2006, 20:16
"joehoeoeoeoe, jongens, even stoppen hoor, een buis uit mijn versterker is kapot, gadsiedarrie!"

Wizz
13 april 2006, 20:50
Bij Line 6 is op dit moment in mijn ogen zo'n beetje de enige zwakke plek dat hun modellen qua geluidskwaliteit nog niet op het zelfde niveau zitten als echte buizenversterkers. Dat verschil zal steeds kleiner worden en op een moment niet meer waarneembaar.

Als ik mijn twee Marshall 2203's vergelijk : Totaal verschillend, allebei op EL 34. Naarmate Line 6 dichter bij de ene komt, wijken ze verder van de andere af.

Wizz

Anders Destium
13 april 2006, 20:55
Op zich interessant, heb je een idee waar dat dan aan kan liggen? Als alles aan twee versterkers hetzelfde is zou je verwachten dat ze vrijwel eender klinken.

Maar wat is dan van die twee die jij hebt hét 2203 geluid, heb je dat probleem weer. Hoe moet dat dan met modelleren ;)

Scali
13 april 2006, 20:58
Marshall staat nou niet bepaald bekend om z'n consistente bouwwijze.
Vaak werden onderdelen vervangen door andere omdat die makkelijker te krijgen en/of goedkoper waren. Soms werd ook het ontwerp aangepast om wat onderdelen te elimineren.
Afgezien daarvan zal de klank ook beinvloed worden door de gebruikte buizen.... Merk, type, leeftijd, kwaliteit, etc.
Kortom, in een hoop gevallen is een A/B test tussen een buizenversterker en een modeler sowieso zinloos, omdat die buizenversterker toch al afwijkt van de versterker waarop het model gebaseerd is. Maar dit had ik allemaal al een keer eerder gezegd.

Anders Destium
13 april 2006, 21:04
Het gaat mij niet zozeer om het A/B-en maar meer om het probleem dat je alleen al hebt op deze manier om het (min of meer) karakteristieke geluid van een versterker vast te stellen. Dan is modelleren al vrijwel onmogelijk geworden.

Scali
13 april 2006, 21:10
Het gaat mij niet zozeer om het A/B-en maar meer om het probleem dat je alleen al hebt op deze manier om het (min of meer) karakteristieke geluid van een versterker vast te stellen. Dan is modelleren al vrijwel onmogelijk geworden.

Die logica klopt niet helemaal.
Modelleren kan altijd als je een origineel hebt. Je kunt alleen niet spreken van het model van 'de 2203', maar slechts van het model van 'de 2203 die Line6 heeft gebruikt'.
Het probleem dat er niet zozeer van 'de 2203' gesproken kan worden, staat compleet los van modeling, en is niet de schuld van Line6, maar de schuld van Marshall.
Line6 kiest gewoon een versterker uit die zij (en zij zijn natuurlijk ook gitaristen/muzikanten) het lekkerst vinden klinken, en volgens hun het mooiste karakter heeft om te modelleren.

Wizz
13 april 2006, 21:15
Het probleem dat er niet zozeer van 'de 2203' gesproken kan worden, staat compleet los van modeling, en is niet de schuld van Line6, maar de schuld van Marshall.

That's my point.

Wizz

taylor
14 april 2006, 09:38
dat er veel met componenten werd gewisseld bij marshall was alleen in de begin jaren laten we zeggen zo tot +-73 toen de 2203 en 2204 enzo op de markt kwamen is er nauwelijks wat verandert aan die lijn van amps die toch iets van 10 jaar heeft bestaan.

het "algemene karakter" van 2203 is bij elke amp gelijk, maar dan kun je niet verwachten dat elke amp 100% het zelfde klinkt,ik neem aan als 2 line6 tops neemt met de zelfde afstelling etc is er ook verschil in signaal.

armageddon
14 april 2006, 09:55
Bedoel je dat als je 2 exact dezelfde modelling versterkers naast elkaar zet met precies dezelfde settings dat het dan anders klinkt? Ik mag hopen van niet :D dan gaat er iets helemaal mis blijkbaar met 1'tjes en 0'tjes.
Oeh...een kwantumversterker ;)

taylor
14 april 2006, 10:00
nou dat vraag ik me dus af,wel minder als met 2 dezelfde buizen amps bv de 2203 maar dat kan komen door andere dingen zoals 1 kan vrij nieuwe buizen hebben de andere oudere,of ander merk noem het maar op.

Scali
14 april 2006, 10:04
dat er veel met componenten werd gewisseld bij marshall was alleen in de begin jaren laten we zeggen zo tot +-73 toen de 2203 en 2204 enzo op de markt kwamen is er nauwelijks wat verandert aan die lijn van amps die toch iets van 10 jaar heeft bestaan.

Ik heb anders gelezen dat er bij de JCM800-serie op een gegeven moment een condensator uit de tonestack verwijderd is, waardoor dus die latere modellen wat scheller klinken dan de oudere.
Verder hebben ze zelfs aan de 6100/6101 nog flink gerommeld door de jaren, en dat was in de periode 1992-1996, dus behoorlijk recent.

taylor
14 april 2006, 10:06
sorry misverstand ik bedoel de 2203 jmp niet de jcm 800 lijn

Scali
14 april 2006, 10:07
Bedoel je dat als je 2 exact dezelfde modelling versterkers naast elkaar zet met precies dezelfde settings dat het dan anders klinkt? Ik mag hopen van niet :D dan gaat er iets helemaal mis blijkbaar met 1'tjes en 0'tjes.
Oeh...een kwantumversterker ;)

Inderdaad, het digitale gedeelte moet altijd precies hetzelfde werken (behalve dus als je verschillende versies van de software hebt, en dus de modellen niet helemaal overeen komen).
Het analoge deel van de versterker is transistor, dus is ook niet heel gevoelig voor temperatuur, slijtage etc.
Het grootste verschil zou misschien de speaker kunnen zijn. Een speaker moet altijd even 'inspelen', en wat losser worden. Dus een splinternieuwe Line6-versterker zou wat anders kunnen klinken dan een zelfde versterker die al een tijdje lekker hard gewerkt heeft.
Dat zijn dus VEEL kleinere verschillen dan tussen twee buizenversterkers.

Scali
14 april 2006, 10:10
sorry misverstand ik bedoel de 2203 jmp niet de jcm 800 lijn

Het probleem van 'de 2203' is wel duidelijk :)
Maar de latere JMP 2203s zijn wel weer gelijk aan de eerdere JCM800s, naar het schijnt, op de cosmetische veranderingen na.
Bij Marshall kun je echt een studie maken van een enkel versterkermodel, die dingen hebben echt een hele carriere :)
Fender doet het niet heel veel beter, met z'n Blackface en Silverface en weet ik het allemaal.

taylor
14 april 2006, 10:16
ja dat is ook zo.

johantipker
19 april 2006, 09:19
Een week geleden kondigde ik aan dat ik ff een mailtje naar Line6 zou sturen met de vraag wat nou de verschillen tussen Vetta en Flextone III is.......
afijn, ik een mailtje sturen naar vettaville.nl....... tot mijn uiterst plezierige verassing werd ik binnen no time terug gebeld door Hans van Vettaville, die op uiterst integere manier, uitgebreid op mijn vragen in ging..... inmiddels heeft hij zelf al hier in deze thread een aantal zaken op en rijtje gezet... zodat ik daar verder niet meer op in hoef te gaan......


Een statement:

Het lijkt erop dat een bepaalde categorie gitaristen heel blij is met modeling, mits ze moeite nemen om gedurende langere tijd (maanden en maanden ) zich ontzettend te verdiepen in de mogelijkheid en opties van de aangeschafte apparatuur....tweaken, tweaken en nog eens tweaken, het zgn "deep editing"
en zo heel dicht bij hun droomsound komen of die zelfs verkrijgen.... de andere groep gitaristen heeft daar allemaal geen zin in, wil sneller resultaat en dan zijn ze beter af met een tube amp die meteen precies doet wat ze willen en zoeken...

de prijs die je bijv. voor een Vetta betaald, vind ik nog wel dermate (hoe terecht die prijs wellicht ook is) dat ik nog steeds wel als ik echt geld zou gaan uitgeven, geneigd zou zijn om te kiezen voor een "echte" tube amp......

Scali
19 april 2006, 12:09
de prijs die je bijv. voor een Vetta betaald, vind ik nog wel dermate (hoe terecht die prijs wellicht ook is) dat ik nog steeds wel als ik echt geld zou gaan uitgeven, geneigd zou zijn om te kiezen voor een "echte" tube amp......

Ik niet, eigenlijk. Maar ik ben dan ook al jaren gewend om met multifx en dergelijke te spelen, dus een enkele versterker is voor mij eigenlijk niet genoeg.
Als ik een Vetta II koop, ben ik meteen klaar (nou ja, met floorboard erbij dan), want dan heb ik alle distortions die ik zou willen (en nog een hoop die ik waarschijnlijk niet ga gebruiken), en ook alle effecten.
Bij een buizenversterker moet ik dus ook nog extra effecten, booster-pedaaltjes en weet-ik-wat kopen, en dat wil ik dan het liefst ook nog makkelijk kunnen switchen, dus moet er een dure looper bij etc.

Dus ik zie een Vetta II niet alleen als een versterker, maar als een goedkope, compacte en betrouwbare totaaloplossing.
Maar voorlopig vind ik een Vetta II toch nog wat duur, en ook nogal verouderd, dus doe ik het met een losse modeler/multifx en een losse buizenversterker.
Omdat ik het zo'n geweldige buizenversterker vind, wil ik hem ook niet inruilen voor een Vetta oid, dus dat scheelt ook weer in de prijs... :P
Anders had ik waarschijnlijk gewoon al m'n spul ingeruild voor een Vetta, maarja, ik ben te gehecht aan m'n oude setups :)
Zelfs m'n Marshall VS230 met ingebouwde stereo fx-loop en Zoom 8080 eraan vind ik nog te leuk om weg te doen.

bert k
19 april 2006, 15:50
Ja, het is vooral dat modeling zo flexibel is. Maar je moet wel aan wat knopjes draaien, je bent een tijdje bezig voor je een goed geluid hebt. Mijn buizenamp plug ik in, en die klinkt meteen goed, absoluut, maar dan is hij ook meteen door zijn repertoire heen.
Ik hoorde een paar weken terug een gitarist die lekker tekeer ging met een Vox AC30. Dagje later dacht ik 'Goh, AC30 zou wel lekker klinken in een paar nummers...' Kijk, en dat kan dan gewoon.
Jammer dat er hier nog zo veel angsthazen zitten die meteen in de vlekken gaan bij het woord digitaal.