PDA

View Full Version : Ibanez Destroyer



Random_hero
7 april 2006, 18:05
Hoewel ik mijn 1e gitaar nog niet af heb, ben ik alweer bezig met het plannen van een 2e (tja, je moet wat als je arm gebroken is hè).

Anyway, ik zat te denken aan een Ibanez Destroyer omdat ik dat nou eenmaal de mooiste explorer-achtige vind. Ik wil miets kleiner dan de originele Destroyer uit de 70s maken omdat ik die té groot vind en omdat het dan wat makkelijker is met het hout :P.
Ik vroeg me alleen af wat voor hout ik het beste zou kunnen nemen. Ik wil een simpele zonder poespas-gitaar en redelijk low-budget (dus geen exclusief flamed weet ikveel wat voor exotisch hout). Tips? Suggesties?

THW
7 april 2006, 18:08
Hoewel ik mijn 1e gitaar nog niet af heb, ben ik alweer bezig met het plannen van een 2e (tja, je moet wat als je arm gebroken is hè).

Anyway, ik zat te denken aan een Ibanez Destroyer omdat ik dat nou eenmaal de mooiste explorer-achtige vind. Ik wil miets kleiner dan de originele Destroyer uit de 70s maken omdat ik die té groot vind en omdat het dan wat makkelijker is met het hout :P.
Ik vroeg me alleen af wat voor hout ik het beste zou kunnen nemen. Ik wil een simpele zonder poespas-gitaar en redelijk low-budget (dus geen exclusief flamed weet ikveel wat voor exotisch hout). Tips? Suggesties?
De originele Destroyer had Mahonie hout. Zijn daar niet verschillende soorten van? Zowel goedkopere als duurdere? Zo niet dan houd ik mijn mond en laat de rest van het topic aan de experts over....

EDIT: Ik zie net dat je de 70's destroyer bedoelt maar was dat niet gewoon de explorer Gibson vorm?

Of bedoel je toch deze vorm:
http://www.rpi.edu/~piekaj/destroyer.jpg

Want deze vorm werd volgens mij pas geintroduceert in de '80's

Random_hero
7 april 2006, 18:15
Die vorm bedoel ik ja. Ik meen dat ie eind jaren 70 werd geintroduceerd.
En ik maak op dit moment een gitaar uit mahonie, maar persoonlijk vind ik dat maar een kut klus om te schuren enzo :P.

THW
7 april 2006, 19:19
Die vorm bedoel ik ja. Ik meen dat ie eind jaren 70 werd geintroduceerd.
En ik maak op dit moment een gitaar uit mahonie, maar persoonlijk vind ik dat maar een kut klus om te schuren enzo :P.
Ah op die fiets :P
Maar wil je dan alleen de vorm van de Destroyer of wil je ook echt het geluid?
Dan is het namelijk al een stuk makkelijker om advies te geven:)

G.G.
7 april 2006, 19:21
redelijk low-budget (dus geen exclusief flamed weet ikveel wat voor exotisch hout). Tips? Suggesties?

Kijk eens in het linkje in mijn onderschrift. Is iroko en komt bij een trappenfabrikant vandaan (kijk maar eens in je omgeving, er zijn genoeg bedrijven die die zooi hebben en het klinkt super

Random_hero
7 april 2006, 20:25
@thajan:

De look wordt het belangrijkst.
Ik ben vooral op zoek naar hout dat makkelijk te bewerken is en (relatief) goedkoop zonder flame etc (ga je toch niet zien).

@G.G:
Thanks, ik zal eens wat gaan informeren

Dirk W
7 april 2006, 20:34
Iroko? Dat hebben wij ook in de trappenfabriek. Toch maar eens goed je topic lezen.
Maar idd hout is overal. In de bomen en in je raamkozijn. Je kunt vast wel ergens wat voor je gitaar vinden. Je zou niet de eerste zijn die een gitaar uit een keukentafel maakt. Hetzelfde geld voor een traptrede.
Dirk

no 1 hops
8 april 2006, 06:25
houd er wel rekening mee dat iroko, wel een hardhout soort is en juist zaag en schuurstof je prachtige onstekingen kan geven aan je neus of als je splinters in je hand krijgt
als je het zaagt is het mooi helder van kleur waarna het op langere duur verkleurd naar een donkerdere tint.
zover ik weet was er ook iets met hechting van verf en lak.

G.G.
8 april 2006, 11:14
houd er wel rekening mee dat iroko, wel een hardhout soort is en juist zaag en schuurstof je prachtige onstekingen kan geven aan je neus of als je splinters in je hand krijgt
als je het zaagt is het mooi helder van kleur waarna het op langere duur verkleurd naar een donkerdere tint.
zover ik weet was er ook iets met hechting van verf en lak.

Da's het moie van een traptrede, die is breed genoeg om niet te hoeven lijmen. Ik heb 1 massief stuk gebruikt. He totaal geen last gehad met schuren en ben toch echt bijna overal allergisch voor.
Heb hem niet gelakt, maar geolied, kan dus niets over lak zeggen. Met olie krijgt het een mooie donkerbruine kleur zoals op de foto (foto is nu een maandje oud) en de kleur wordt nu iets rooier.

G.G.
8 april 2006, 11:17
Maar idd hout is overal. In de bomen en in je raamkozijn. Je kunt vast wel ergens wat voor je gitaar vinden. Je zou niet de eerste zijn die een gitaar uit een keukentafel maakt. Hetzelfde geld voor een traptrede.
Dirk

Ik ben nu bezig met een gitaar met doorlopende hals. Dat hele ding is gemaakt van twee hele dikke tafelpoten met 1 dun stripje ertussen in de lengte. Poten waren 6x14x100 en van meranti (kosten €4).

Dus hout is echt overal te halen, alleen is soms de klank moeilijk te voorspelllen met de vreemdere houtsoorten.