PDA

View Full Version : Welk 2x12 cabinet bij dual showman?



Toaster
7 april 2006, 18:00
Hoi ik heb sinds kort een fender dual showman silverface met bijbehorende 1x15 kast.

Nou vind ik zelf 1x15 niet zo heel lekker voor het allround werk dat ik speel (ska, reggea, rock, hard rock, gewoon akkoorden werk.)

en mijn koch 2x12 met koch jennsen speakers vind ik ook niet goed genoeg meer.

Nou heb ik ooit een 2x12 bandmaster cabinet met webers erin gehoord wat ik erg leker vond maar heeft er iemand misschien nog andere suggesties wat goed bij de versterker past?

Groeten Niels

piezo
7 april 2006, 18:22
Het "Dual" in Dual Showman betekent toch dat er een kast met 2 luidsprekers bij hoort?
Mag ik vragen wat voor luidspreker er in die 1x15" kast zit?

Toaster
7 april 2006, 19:43
pfffooeee dan moet ik even 20 schroeven wegdraaien... Maar ik denk dat er een jbl inzit

jacky
7 april 2006, 19:45
Volgens mij hoort op een silverface showman een 4 ohm load wat meestal betekend 2 speakers van 8 ohm.
Originele showman amps hadden enorme twee keer 15 cabinetten.

Ik vind zelf 2 x 12 open back cabinetjes wel mooi.
En dan de gewenste speakers er in en gaan

Toaster
7 april 2006, 20:46
Ik heb er al twee buizen uit getrokken om een load van 8 ohm te realiseren

Kim Wilson
18 december 2006, 11:56
Ik ga even een ouder topic kapen.

Ik wil graag een ouwe Fender amp met ballen, en nu zag ik op MP een '77 Dual Showman staan. Nu is 100 watt echt veel te veel, maar stel dat ik er twee eindbuizen uithaal, en hem aan mijn 2xG12H kist hang (8 ohm), zou dat een beetje goed gaan?

En als ik hem kan ruilen met een Hotrod Deluxe met C12N RI, zou dat een goeie deal zijn? Ik ben nog niet zo thuis in de vintage amps, dus vergeef me als ik een beetje domme vragen stel. :)

Chris Winsemius
18 december 2006, 13:52
Ik ga even een ouder topic kapen.

Ik wil graag een ouwe Fender amp met ballen, en nu zag ik op MP een '77 Dual Showman staan. Nu is 100 watt echt veel te veel, maar stel dat ik er twee eindbuizen uithaal, en hem aan mijn 2xG12H kist hang (8 ohm), zou dat een beetje goed gaan?

En als ik hem kan ruilen met een Hotrod Deluxe met C12N RI, zou dat een goeie deal zijn? Ik ben nog niet zo thuis in de vintage amps, dus vergeef me als ik een beetje domme vragen stel. :)

Hoi Hans

Gezien je muziekstyl/etc. lijkt mij het 'n goede keuze en met 2 eindbuizen d'r uit heb je dus mooi 50 Watt bij 8 ohm wat weer mooi bij jouw Celestions past.

Qua prijs/ruil lijkt het in ieder geval voor jou zeer ok maar ik heb niet zo'n kijk op 2e handsprijzen van beide amps. Check even of het 'n 100 Watter is of 'n 135 Watter (staat op de achterkant). De 100 Watters klinken bluesier/soepeler.

Qua vintage/2e hands: informeer naar de staat v/d buizen en elko's.

Succes!!!

Kim Wilson
18 december 2006, 13:57
Hoi Hans

Gezien je muziekstyl/etc. lijkt mij het 'n goede keuze en met 2 eindbuizen d'r uit heb je dus mooi 50 Watt bij 8 ohm wat weer mooi bij jouw Celestions past.

Qua prijs/ruil lijkt het in ieder geval voor jou zeer ok maar ik heb niet zo'n kijk op 2e handsprijzen van beide amps. Check even of het 'n 100 Watter is of 'n 135 Watter (staat op de achterkant). De 100 Watters klinken bluesier/soepeler.

Qua vintage/2e hands: informeer naar de staat v/d buizen en elko's.

Succes!!!
Thnx Chris! Hier kan ik wel iets mee.

Ik zal hem idd eens informeren naar de buizen en elco's. Tolex is wel vernieuwd, staat in de advertentie.

Eerst bedankt voor deze info!

Kim Wilson
18 december 2006, 14:19
Nog even dit: het serienummer is A705011. Nu weet ik dat het om een exemplaar uit '77 gaat, maar kan ik er nog meer uit afleiden?

jacky
18 december 2006, 14:55
Nog even dit: het serienummer is A705011. Nu weet ik dat het om een exemplaar uit '77 gaat, maar kan ik er nog meer uit afleiden?
Klopt dat serie nummer ??????

Is volgens mij te lang

De 100W is niet verkeerd en inderdaad bruikbaar met twee buizen minder en een 8 ohm load.

10 x beter dan zon hotrod dumpen dat ding ....ooooo ....sorry ik liet me weer gaan

Kim Wilson
18 december 2006, 14:56
Nee, serienummer klopt wel. Een A met 6 digits...

jacky
18 december 2006, 15:07
Nee, serienummer klopt wel. Een A met 6 digits...

Ja nu zie ik t ook mijn lijstje ging niet verder dan 1975

Klinkt trouwens als 100W ook niet verkeerd met twee dikke celestion speakers zoals V30 of classic lead of G12H100 .....Lekker diep

Toaster
18 december 2006, 15:11
Nou dan reageer ik ook maar ;)

Ik dacht eigenlijk dat je op zoek was naar een bandmaster???
Maar goed het trekken van de buizen levert mij niet veel verschil op met normale volumes versus headroom. Hij kan nog steeds heel hard.

Maarrr, hij wordt er inderdaad wel 8 ohmig door.(buitenste twee of binnenste twee trekken!!!! ) wat betreft volume: master vol open zetten op 8 (zo speel je over de mooiere eindbuizen) en pre - amp staat bij mij op 3 ongeveer.

Hoeft helemaal niet te hard te zijn. Dus wees niet te bang voor dat volume.

Ik weet niet wat een Hotrodje tweedehands doet.... maar meer dan 750,- voor een head vragen waarvan de binnenkant een ramp kan zijn vind ik een beetje duur. Ik had voor die prijs ook het bijbehorende 15 inch cabinet erbij (wat ik nooit gebruik maar toch) Daarna moest hij nog voor 150,- gereviseerd worden.

Toch zeker de investering waard hoor. Is nu een niet te versmaden setje met mijn superlead.


Heb je trouwens haast??? Ik zou namelijk voor een blackface gaan of een oudere silverface.

Ik dacht namelijk dat mijn silverface showman de bomb was totdat ik onlangs een brownface bandmaster met cabinet scoorde. Toen klonk mijn SF Showman toch wel een klasse of twee lichter.


P.S. als je van het geluid houdt zal dit niet de enige vintage fender voor je zijn. En als je amp een geluid met een randje moet zijn moet je deze amp NIET pakken. tenzij je een pedaal gebruikt.

Toaster
18 december 2006, 15:12
p.s. een 15 inch kast klinkt wel heel bluesy :D

Toaster
18 december 2006, 15:15
ik zie net dat op gitaarmarkt een goedkopere staat.

Kim Wilson
18 december 2006, 15:35
Nee, ik heb geen haast, en eigenlijk maakt het niet veel uit wat voor top. Een Showman, Bandmaster of Bassman mag allemaal. Hij moet alleen niet duurder worden dan €600, en eigenlijk moet ik sowieso wachten tot volgend voorjaar. Maar ja, GAS hè. :D

Als ik mijn Hotrod er 1 op 1 op in kan ruilen, doe ik dat gelijk. Maar waarschijnlijk moet ik eerst de één kopen en dan de ander weer verkopen, en daar heb ik nu zeker het geld niet voor.

En ik heb al een kist met '74 G12H's, die gaat niet weg. Ik hoef er ook niet een kist bij. Ik hoef alleen maar een top.

Kim Wilson
18 december 2006, 15:45
Ik hoor net dat het om de 100 watt uitvoering gaat, dat de buizen "enkele jaren oud" zijn en dat de elco's nog origineel zijn. Dan vind ik €750 nog steeds wel een hoop geld, of ben ik nou gek?

Die goedkopere op Gitaarmarkt is de 135W versie, trouwens...

Toaster
18 december 2006, 18:56
Ik heb het al eens eerder tegen je gezegd: zitvlees.

Dit lijkt voor jou nu de enige silverface showman die er is. Nou geloof me, voor het einde van 2007 hebben er minstens 30-40 te koop gestaan.

+ nog een heleboel andere mooie vintage fenders.

Er staat bijvoorbeeld ook een verneukte blackface bassman op marktplaats. tolex 2 x geverfd. als je dat geen bal uit maakt is dat een goeie koop. verwacht er alleen niet teveel van als je hem weer gaat verkopen.

jacky
18 december 2006, 19:48
Ik heb het al eens eerder tegen je gezegd: zitvlees.

Dit lijkt voor jou nu de enige silverface showman die er is. Nou geloof me, voor het einde van 2007 hebben er minstens 30-40 te koop gestaan.

+ nog een heleboel andere mooie vintage fenders.

Er staat bijvoorbeeld ook een verneukte blackface bassman op marktplaats. tolex 2 x geverfd. als je dat geen bal uit maakt is dat een goeie koop. verwacht er alleen niet teveel van als je hem weer gaat verkopen.

En wat dacht je van opnieuw tolex en zo te zien op alle marktplaatsen kan je dat zelf

Zon bassman is gewoon een beter belegging maar ja die showman heeft reverb .........

Vind ook dat een showman niet meer dan 500 mag kosten of hij moet net nieuwe buizen en caps hebben dan mag het wel richting 650

Wel iemand meenemen om te checken als je het zelf niet kan

Weet nog een volledig opgeknapte amp te koop PM me maar

Toaster
18 december 2006, 21:18
En wat dacht je van opnieuw tolex en zo te zien op alle marktplaatsen kan je dat zelf

Zon bassman is gewoon een beter belegging maar ja die showman heeft reverb .........



En dan gelijk blond tolexen en een paar tilt legs en brownface logo's erop. Een snoepje.

De reverb van de showman is inderdaad ook erg lekker.

Kim Wilson
18 december 2006, 21:32
En dan gelijk blond tolexen en een paar tilt legs en brownface logo's erop. Een snoepje.

De reverb van de showman is inderdaad ook erg lekker.
En mijn zelfbouw cab weer opnieuw bekleden...

Nee, dat moest maar niet. :D


Bedankt iig voor de adviezen, ik ben weer een hoop wijzer.

Joey Handsome
19 december 2006, 21:46
Even over die prijs. Een vriend van me heeft z'n vroege jaren 70 Dual Showman voor 400 euro op de kop weten te tikken. Zonder cab trouwens. 750 vind ik echt van de zotten. Hij heeft hem op een 4x12 Marshall cab staan met V30's. Ik vind het niet echt een geslaagde combinatie. Ik zou voor een open cab gaan.

Unicron
19 december 2006, 22:04
Even over die prijs. Een vriend van me heeft z'n vroege jaren 70 Dual Showman voor 400 euro op de kop weten te tikken. Zonder cab trouwens. 750 vind ik echt van de zotten. Hij heeft hem op een 4x12 Marshall cab staan met V30's. Ik vind het niet echt een geslaagde combinatie. Ik zou voor een open cab gaan.

Die marshall is dan wel op 4 ohm gezet naar ik hoop? Anders zou ik dat rap eens doen, wordt de sound allicht beter van, aangezien de amp 4 ohm wil zien.

Toaster
20 december 2006, 00:33
ohmages doen ook véél met je geluid. Zo had ik laatst mijn superlead op 8 ohm staan over een 4 ohm cabinet. klonk ruk. Daarna op 4 ohm gezet, klonk weer als vanouds.

Ik heb geen ervaring met v30 maar volgens mij klinken ceramische en alnico speakers beter met fender.

Joey Handsome
20 december 2006, 18:06
Die marshall is dan wel op 4 ohm gezet naar ik hoop? Anders zou ik dat rap eens doen, wordt de sound allicht beter van, aangezien de amp 4 ohm wil zien.

Uiteraard. Hij heeft hem alleen niet zo vaak hard gehad. Wel heeft hij hem al een paar jaar. Het zou kunnen dat de speakers nog niet echt lekker ingespeeld zijn.

rjong999
27 december 2006, 14:19
Het blijft misschien allemaal een kwestie van smaak, maar ik gebruik voor opnames in de studio meestal een Twin Reverb met een Marshall 1960 met V30's. Vooral voor wat dikkere werk erg geschikt.

chocorookie
27 december 2006, 15:38
Een cab bestellen met 2 x P12N's d'r in?

Joey Handsome
28 december 2006, 00:25
Het blijft misschien allemaal een kwestie van smaak, maar ik gebruik voor opnames in de studio meestal een Twin Reverb met een Marshall 1960 met V30's. Vooral voor wat dikkere werk erg geschikt.

Ja, het zal zeker een kwestie van smaak zijn. Ik heb zelf Classic Lead 80 in m'n Twin zitten. Die combi vind ik dan wel weer erg lekker klinken. Ik denk zowieso dat ik bij Fender amps een open kast prefereer.