PDA

View Full Version : Een goede bend ?



Pukje
7 april 2006, 16:27
Hallo,

Speel al een tijdje gitaar, en het lukt wel al aardig alleen het benden brengt soms problemen mee.
Nu is mijn vraag hoe ik mijn bend zo zuiver mogelijk kan krijgen. Altijd hoor ik wat tussennoten wat ook vaak tot ergernis kan leiden.
Nu is mijn vraag moeten mijn vingers waarmee ik bend staan bol staan of gewoon plat met de hals mee?
Als ik een snaar tegenkom moet ik die meenemen met mijn vinger onder mijn nagel of boven mijn nagel.
Kan misschien abstract klinken ?

Of nog enkele tips om deze techniek wat beter te beheersen.

Dank bij voorbaat

Maxxas
7 april 2006, 16:59
Je vingers staan altijd iets bol bij het benden. Snaren die je tegenkomt druk je mee omhoog onder je nagel van de vinger(s) waar mee je bend. Je dempt dus de snaren die je tegenkomt als het ware met het het topje van je bendvinger. Snaar blijft ten alle onder je nagel (of je actie moet huizenhoog staan).

Suc7!

Pukje
7 april 2006, 17:09
actie is iets van een halve centimeter gemeten vanaf toets tot snaar ter hoogte van 12de fret. is dit te hoog dan ?
Want zo lastig om die snaar onder die nagel te houden?
Zal mijn nagel nog korter afdoen dan.

G.G.
7 april 2006, 17:23
Om het zuiver te krijgen kan je oefenen door bijv met je ringvinger een bend te doen op de g-snaar en op je b-snaar met je wijsvinger de noot te pakken waar je naartoe bend.

Wat ook kan helpen is gewoon de notoen hardop meezingen ála Benson.

Maxxas
7 april 2006, 19:45
actie is iets van een halve centimeter gemeten vanaf toets tot snaar ter hoogte van 12de fret. is dit te hoog dan ?
Want zo lastig om die snaar onder die nagel te houden?
Zal mijn nagel nog korter afdoen dan.

Actie zal dan geen probleem mogen zijn. Voor alle duidelijkheid, snaar moet niet letterlijk onder de nagel hé. Je bend met het vingertopje onder de nagel.

Butcher
7 april 2006, 19:54
Het help als je met meerdere vingers tegelijk een snaar bend. 90% van de bends die ik doe doe ik met m'n ringvinger, met m'n middelvinger erachter voor wat extra steun. Mijn wijsvinger ligt losjes op de snaren om om snaren te dempen.

Maxxas
17 april 2006, 01:29
Lukt het al wat met het benden?
Kheb mss nog een goede tip. Afgelopen dagen heb ik een paar solo's uitgezocht en ingestudeerd. Eén ervan is de solo van =I"ll be over you= van de band Toto, ken je vast wel. Niet echt een hele moeilijke solo maar wel mooi en kort! Ideale solo om het benden te oefenen.
Kijk maar es of je die wilt proberen en als je er niet uitkomt kan ik de tab wel voor je posten.

taylor
17 april 2006, 12:10
wat ook een goeie tip is:

luister eerst na de noot waar je na gaat benden dus speel de noot een hele stap veder(ga dan 1 stap terug)en probeer die noot te bereiken.

een goeie controlle of je het nou goed doet(zuiver) of niet.

Jimi Hendrix
17 april 2006, 13:01
Probeer een bend te beginnen met je vingers krom en het benden zelf te doen door je vingers te strekken. Alleen je vingers bewegen (ik bend ook meestal met ring+middelvinger), pols blijft stil.
Mijn ervaring is dat vingers een beweging veel preciezer onthouden/kunnen uitvoeren dan een groter gewricht als pols/onderarm/schouder etc.
Je kunt je duim boven de toets laten uitsteken om de hals tegen te houden (die moet ook stil blijven ivm efficiency van de bendbeweging).

Jimi Hendrix
17 april 2006, 13:08
Om het zuiver te krijgen kan je oefenen door bijv met je ringvinger een bend te doen op de g-snaar en op je b-snaar met je wijsvinger de noot te pakken waar je naartoe bend.



Als je een gitaar met tremolo gebruikt wordt de b-snaar dan vaak vals..../lager als je bendt...

freddietjetje
17 april 2006, 13:34
Het helpt bij mij veel om echt de pols een beetje mee te bewegen als ik hem bend, en de snaren die er boven zitten te dempen met mijn hand, zodat je geen nare bijgeluiden krijg als je een andere snaar aanraakt terwijl je bend, en probeer de snaren erboven, onder je vingers te houden, als ze er boven komen en je weer terug bend of overgaat naar een andere snaar schiettie er dan meestal af wat ook een vaag geluid maak.