PDA

View Full Version : humbucker vervangen



hendrix2
7 april 2006, 14:34
misschien een heel stomme vraag, maar van techniek van gitaren week ik dus echt niets af dus bij deze...
Ik heb een Fender Fat strat (dus met humbucker in de brug positie), nu zou ik deze graag willen vervangen door een seymour duncan of dergerlijke (ben er nog niet echt uit wat ik er juist in wil). Nu als ik deze wil vervangen, moeten de twee single coils dan ook vervangen worden (want die vind ik best wel goed klinken, het is alleen de humbucker die te scherp klinkt naar mijn mening), of kan ik gewoon de humbucker eruit halen en vervangen door een andere?
bedankt

bert k
7 april 2006, 14:52
Geen enkel probleem, laat de singles rustig zitten, Ik heb vorige week precies hetzelfde gedaan.

Het enige risico wat je loopt is dat je een volumeverschil krijgt met de hummie en de single. De output van sommige humbuckers is zo bizar hoog, dat ie wel twee keer so hard kan klinken als een single.

hendrix2
7 april 2006, 15:01
het volume verschil lig ik niet echt wakker van, ik werk toch altijd met een volumepedaal.
Misschien wat tips welke humbuckers goed klinken? (is namelijk dikwijls moeilijk om uit te testen...)
Het is vooral de bedoeling om er een goeie rock sound uit te krijgen (niet persé metal) en clean moet ook echt wel nog clean klinken (niet zoals bij EMG's waar er bij de clean ook al aanzienlijk wat overdrive opzit...)

G.G.
7 april 2006, 15:54
Misschien wat tips welke humbuckers goed klinken? (is namelijk dikwijls moeilijk om uit te testen...)
Het is vooral de bedoeling om er een goeie rock sound uit te krijgen (niet persé metal) en clean moet ook echt wel nog clean klinken


Heb zelf een erg goeie ervaring met een SD Jeff Beck in de brug op mijn stratje. Rock geluid, maar net niet te erg.

bert k
7 april 2006, 15:59
Heb zelf een erg goeie ervaring met een SD Jeff Beck in de brug op mijn stratje. Rock geluid, maar net niet te erg.
Ghehehe, ik wou het net zeggen... Ik heb ook een JB, klinkt super. Neem wel de Trembucker uitvoering, dat is de juiste maat voor Strats.

no 1 hops
7 april 2006, 17:19
single coils zijn meestal bedoelt voor potmeters met 250Kohm.
humbuckers 500Kohm.
kijk even wat je erin hebt zitten.
want als een heftige bucker te weinig weerstand ' ziet' word die schril.
weet trouwens niet wat er gebeurd als je dan een 250Kohm weerstand tussen de humbucker en schakelaar zet.
kost een paar dubbeltjes en wie weet helpt het

G.G.
7 april 2006, 17:57
Ghehehe, ik wou het net zeggen... Ik heb ook een JB, klinkt super. Neem wel de Trembucker uitvoering, dat is de juiste maat voor Strats.

Die combinatie van een strat met SD JB is echt fantastisch.

Ik ben nog op zoek naar een stratbody en een linkshandige strathals met palissander toets.

Komt ook een JB op de brug, in het midden blijft de singlecoil en voor de hals moet ik nog ff opzoeken wat Hiram Bullock daar had zitten op het album Way Kool.
Floyd erop en gááááán met die banaan.