PDA

View Full Version : 6 pots in een 1590



Einzeln
7 april 2006, 09:36
Ik moet 6 pots in een hammond doosje kwijt gaan raken. Wat raden julllie me aan. Ben bang dat ik op de knoppen ga stappen met 2 rijen van 3 in een hammond 1590 BB.

Djurre
7 april 2006, 13:26
wat ga je maken?

Einzeln
7 april 2006, 13:41
De Jfet emulatie van een Dual Rectifier. Ik moet dus gain, bass, mid, treble, presence en een volumeknop kwijt.

Einzeln
7 april 2006, 13:42
Ik denk dat ik gewoon 2 rijen van 3 maak. T rex doet dat ook. Dus het zal wel goed gaan.

Lucluc
7 april 2006, 14:04
Je kan ook nog een C of type DD gebruiken.

Dirk_Hendrik
7 april 2006, 16:10
Nico,

Kijk even naar m'n wobclone:
http://www.dirk-hendrik.com/images/wob2.jpg

Dan gaan 2 rijen van 3 ook wel lukken lijkt me ;)

Lucluc
7 april 2006, 16:21
Ik weet niet of Nico de D_H soldeerervaring heeft ;)

Einzeln
7 april 2006, 18:55
Nee inderdaad. Ik heb een technische opleiding maar ik spreek wel over 15 jaar geleden. Ik was wel netjes en had mooi glimmende verbindingen. Ik heb toen een enhancer uit de electuur gemaakt. Was zo subtiel dat ik dacht dat hij het niet deed. Misschien was dat ook wel zo trouwens.

Dirk_Hendrik
7 april 2006, 19:33
Heeft weinig te maken met soldeerervaring. Is een kwestie van de gaten voor de pots zo uitmeten dat er 3 of 4 naast elkaar passen.

Dirk_Hendrik
7 april 2006, 19:34
. Was zo subtiel dat ik dacht dat hij het niet deed. Misschien was dat ook wel zo trouwens.

Bekend project. Mijn ervaringen waren precies zo.... ;)

bert k
7 april 2006, 19:37
Was zeker het aprilnummer van de electuur...:)

jacky
7 april 2006, 19:51
Je moest ook altijd kijken naar het lek van elektuur

Heel belangrijk voor die projecten

Einzeln
7 april 2006, 20:05
Was het niet iets met fotocellen en leds?

Speeddemon
7 april 2006, 21:41
Hou er ook rekening mee of de printplaat van de Boogy boven de potmeters komt, of ervoor.
Als ie er boven komt, mogen de componenten niet te hoog zijn, met name elco's gooien normaal roet in 't eten.
Vandaar dat ik ook zeer blij met Newtone en Musikding ben, die standaard die mini elco's (4x7mm ipv 6x11mm) verkopen.

In een 1590DD zou 't ook kunnen. Horizontaal, à la Death Rattle (alle 6 knoppen naast elkaar en de footswitch in 't midden ofzo), of verticaal.

Einzeln
7 april 2006, 21:54
OK bedankt! De print is 10cm lang, dus daar moet ik rekening mee houden.

Speeddemon
7 april 2006, 21:59
OK bedankt! De print is 10cm lang, dus daar moet ik rekening mee houden.
Die kan in de lengte wel in een 1590BB, maar niet in de breedte.
En in de lengte zul je een probleem hebben om 6 knoppen naast elkaar te frutten , as in= gaat niet lukken! Ik heb een Guv'nor clone liggen (die nog al 2 jaar zonder printplaat ligt...), en daar zitten 5 knoppen horizontaal in een rij op een 1590BB. Dat ging net.

aad
7 april 2006, 23:33
Bekend project. Mijn ervaringen waren precies zo.... ;)

Same here.
Mijn ervaringen met elektuur ontwerpen? Niet doen. :D

Frits van Mourik
7 april 2006, 23:44
Je moest ook altijd kijken naar het lek van elektuur

Heel belangrijk voor die projecten

Dan moet je soms wel een jaartje geduld hebben...
@Jacky: en jij de groeten van éen van de Fusebusters-
it's a small world after all...

Dirk_Hendrik
8 april 2006, 19:15
Same here.
Mijn ervaringen met elektuur ontwerpen? Niet doen. :D

Niet in het geheel m'n beste,
Ik scoorde onlangs voor een paar euro de jaargangen '77 en '79. Een weelde aan geinspireerde ontwerpen en ideeen. Waaronder de klassieke topper "Formant".

Negative K3 fan
8 april 2006, 19:31
wat is formant?

bert k
8 april 2006, 19:58
Was dat niet een zéér klassieke synthesizer?

Dirk_Hendrik
8 april 2006, 20:40
Een zeer klassieke DIY synth wel te verstaan.

aad
8 april 2006, 22:08
Niet in het geheel m'n beste,
Ik scoorde onlangs voor een paar euro de jaargangen '77 en '79. Een weelde aan geinspireerde ontwerpen en ideeen. Waaronder de klassieke topper "Formant".

heheh mijn reactie was idd een beetje kort door de bocht.
Moet eigenlijk zijn:
Niet doen als je niet voldoende verstand hebt om eventuele fouten te achterhalen.
Inderdaad een beetje flauw van mij om het zo te stellen, maar ik heb in de tijd dat ik bij een electronica winkel in Haarlem werkte het een en ander gezien wat niet zo erg goed uitgepakt had.

Frits van Mourik
8 april 2006, 23:21
Een zeer klassieke DIY synth wel te verstaan.

Gans analoog & geheel modulair:
http://www.sequencer.de/moogulatorium/DIY_synthesizer_formant.html#formant
(beetje naar beneden scrollen...)

bert k
8 april 2006, 23:37
Deze dus, neem ik aan.


http://www.sequencer.de/pix/modular/formant.jpg

Dirk_Hendrik
9 april 2006, 11:56
Jep,

Het grappige was dat naar het ontwerp kijkend, afgezien van enkele (cruciale) componenten, het geheel nog steeds goed bouwbaar is en anno 2006 een stuk goedkoper dan toen. Gemiddelde onderdelenprijzen lagen in '77 aanzoenlijk hoger dan nu. Voor die slecht verkrijgbare onderdelen, met name van toepassing op de VCO's zijn waarschijnlijk via de door Frits aangegeven pagina's, ook nog wel cheats te vinden.