PDA

View Full Version : kletterende snaren



drieskazoo
7 april 2006, 00:07
Baspiepels,
Ik heb me via het internet een nieuwe Johnson Akoestische bas gekocht
en heb nu al spijt van de aankoop. De snaren kletteren enorm tegen de
eerste frets en maken de klank niet om aan te horen.

Enig idee wat ik hieraan kan doen (Ik als verknogte Fender Jazzbasspeler
koop er verdomme een ander instrument bij en heb meteen problemen! )

Kan ik het kletteren verhelpen door de brugkam of de halskam op te hogen,
of moet ik de trekstang bij (laten) stellen ?
en zo ja hoe doe ik dat ? Zijn er andere truukjes ?

Drieske oet Troapel

GunMetalBlue
18 april 2006, 11:13
Of je brug omhoog, of een nieuwe topkam erin.

Beter die topkam want die zit net naast die problematische eerste fret:p

Nickname
18 april 2006, 11:36
Ik heb laatst een oude jazz-bass kopie gehad die al enkele jaren niks stond te doen en deze kletterde ook als een bezetene.. Dus ik alles afgesteld aan de brug enzo.. geen resultaat. Dan nog maar eens goed geluisterd en vreemd genoeg leek het of het geratel niet van de frets.. maar van binnenin de hals kwam. Zodoende ff de hals verwijderd en de halspen aangedraaid.. totaal geen weerstand op het begin, deze zat dus los.. na een hele slag eindelijk wat weerstand en weer teruggeschroefd. Problem solved. :)

Frusciante
18 april 2006, 20:38
een ander trukje wat wel eens kan helpen als de topkam niet helemaal perfect past of iets is uitgesleten danwel dunnere snaren zijn gebruikt is een heel klein stukje papier tussen je snaar en topkam monteren. dit help vooral indien er in het bijzonder 1 snaar ratelt. aangezien ik veel slap en pop is met name mijn pluk snaar (d) iets gaan ratelen. maar met een stukje papier geen probleem, zal vast amateuristisch klinken en een nieuwe topkam kan wonderen verrichten. maar dit is een prima methode voor mij....