PDA

View Full Version : Mijn eerste zelfbouwer



Boosh
6 april 2006, 21:36
Okay dan,...daar gaattie.
Ik ben al een tijdje aan het rondneuzen hier en heb al heel veel geleerd.Ik wist namelijk niets :)

Omdat ik een doener ben en als ik iets van plan ben ook maar het liefst meteen begin heb ik vast wat fotootjes van mijn projectje voor jullie.

Eerst maar even wat hout gescoord. Mahonie voor de binnen en achterkant,... stukkie esdoorn voor de top. Hals heb ik via ebay voor een prikkie,...moet alleen nog gefret. Sleuven zitten er al in. Fretwire besteld bij Stewmac in de Sates. Kan ik morgen halen op het Postkantoor.

http://www.bushcollectors.com/images/wood.jpg

Meteen maar lijmen die handel,...Ff goed naar anderen hun plaatjes kijken en hoppa,..in de klemmen.

http://www.bushcollectors.com/images/glueing.jpg

Boosh
6 april 2006, 21:37
Omdat ik niet precies mijn favoriete gitaar de Les Paul wil klonen heb ik de onderkant van een les Paul gespiegeld en met de decoupeerzaag uitgezaagd. Kleine fout,.... Ik ben vergeten aan de zijkanten te klemmen dus er zit een kiertje in het bovenblad. Gaan we oplossen door een gleuf te frezen over het gehele bovenblad en daar een mooi stuk hout van een andere kleur in te zetten,...Breekt de Esdoorn top en is weer eens wat anders.

http://www.bushcollectors.com/images/body.jpg

Keuken omgedoopt tot werkplaats,....was mn vrouw erg blij mee..Lekker schuren aan de zijkanten,..alle kastjes gevuld met stof.

http://www.bushcollectors.com/images/shaving.jpg

Boosh
6 april 2006, 21:37
Omdat dit mijn eerste gitaar wordt,..sterker nog - het eerste wat ik in 34 jaar ooit met mijn eigen handen heb gemaakt - vind ik het zonde om dure hardware aan te schaffen. Ik wil eerst eens kijken of ik wel handig genoeg ben en of er zowizo wel een normaal uitziende gitaar ontstaat. Daarom aangeschaft : Schrik niet - een keiper les Paul kopie. Kan ik mooi alle hardware vanaf slopen als ie volgende week binnen komt. Ben ik voor 134 euroos helemaal klaar en hebben we nog gezellig een avondje bij de open haard ook.

http://www.bushcollectors.com/images/keiper.jpg

Omdat ik een belly curve altijd wel lekker vind en zelf een aardige belly heb schuren we die er ook maar in....

http://www.bushcollectors.com/images/bellycurve.jpg

Boosh
6 april 2006, 21:38
Vanmiddag een bovenfrees geleend. Ga maar eens uitzoeken hoe zo'n apparaat werkt. Zal toch een paar gaten moeten frezen om de neck en pick-ups te plaatsen.

Komende dagen ben ik erg druk dus gaat er niet veel gebeuren...
Ohja Charlotte! Gaattie met je schouder? bedankt voor de tips.

wordt vervolgd....

charlotte
6 april 2006, 23:16
Hey Boosh, :) :) ,

Gaat goed zo hé , ziet er goed uit ( stof op de kastjes kan ik niet zien haha ) .
Met mijn schouder gaat het op dit moment prima, maar dat was de vorige keer ook zo, dus nog niet te vroeg juichen.
Btw, met een bovenfrees rustig aan frezen, niet te veel in 1 keer weg willen frezen, dan heb je nl het risico dat hij gaat happen ( naar het baasje , of de gitaar ), frees eerst stukje bij beetje naar de juiste maat toe, en bij de laatste freesgang, houd je pas de goede maat aan.

succes, groetjes Charlotte . :lp:

Letsgo21
7 april 2006, 00:53
succes!!!!

btw, nice vintage asbak :-)

SimonS
7 april 2006, 02:31
erg mooi, keep up the good work!

G.G.
7 april 2006, 07:55
Ik heb een Bosch bovenfrees met op de bodemplaat een kunststofgeleider (busje waar de frees doorheengaat. Kijk uit als je zo'n zelfde type hebt. Op de een of andere manier heb ik al twee keer meegemaakt dat het freesje door de kunststof geleider heen ging. Dan is ie niet te houden en gaat zowel je mal als je hout verrot.

Mocht je hetzelfde type geleed hebben. Maak dan geen gebruik van dat kunststof ding!

Arjo
7 april 2006, 10:03
Keuken omgedoopt tot werkplaats,....was mn vrouw erg blij mee..Lekker schuren aan de zijkanten,..alle kastjes gevuld met stof.

Dat hoef ik dus niet te proberen want dan kan ik op zoek naar andere woonruimte :seriousf:

Maar ziet er netjes uit, suc6 verder.

no 1 hops
7 april 2006, 13:06
als je nog nooit met een bovenfrees gewerkt hebt, gewoon eens wat oefenen om de ' feel' te krijgen wat voor krachten loskomen.
meestal staat er op de frees ook een pijl voor de draairichting.
__<__<__Q ______

als de Q de frees voorsteld , van boven gezien ,de streep de lijn waarlangs je frezen moet dan geven de pijltjes de richting aan waarheen de frees moet lopen.
de andere kant op zou juist hout wegkunnen breken.
ik hoop dat ik het zo goed uitleg, dus mede forummers, correct me if i am wrong

je hebt een workmate, dus goed vastzetten zal lukken.
verder niet dieper frezen per keer dan de helft van de diameter van de frees.
dus 10mm frees, per ronde 5mm diep frezen.
en zoals het met zagen gaat, laat de zaag of frees zijn werk doen, niet deurdonderen.

vind trouwens alle topic bij zelfbouw mooiom te zien en te volgen, vooral dat men elkaar bemoedigt en niet afkraakt.
(je moet immers eens ergens mee beginnen)

Boosh
7 april 2006, 16:45
Thanks voor de tips!! Zoals met alles is het leren frezen alleen te leren door het te doen dus waarschijnlijk ga ik zondag fff de buurvrouw zieken en tekeer trekken.

Boosh
8 april 2006, 17:16
Zo vandaag even de tijd gehad om weer wat te doen. Mijn vrouw had het fretwire opgehaald bij het postkantoor dus kon ik toen ik mn bedje uitkwam vanochtend meteen beginnen.

Eigenlijk valt dat fretten best mee op een nieuwe hals. Gewoon goed meten,.. eigenlijk meer alleen een streepje met stift. Even dremelen en klaar.

Fretjes er gwoon ingetikt met een kunsstof uitdeuk hamer.

http://www.bushcollectors.com/images/fretten.jpg

marter544
8 april 2006, 19:54
Ik vind mooi hoor, maar wat ik zonde vind, is dat je op zo'n mooie gitaar keiper hardware gebruikt.. Had dan ff wat spul van Guitarfetish bestelt, was je miss wel duurder uit(nog goedkoop, een element voor 30 dollar), maar had je wel veel beter spul.

mdb
8 april 2006, 20:26
Damn! Die gitaar wilde ik eerst kopen, ik ben erg benieuwd hoe ze er straks uit ziet, tot nu toe super ;)!

Orpheo
8 april 2006, 20:41
ziet er zeker niet verkeerd uit! waar heb je die hals gehaald als ikv ragen mag?

Boosh
8 april 2006, 21:07
Ik vind mooi hoor, maar wat ik zonde vind, is dat je op zo'n mooie gitaar keiper hardware gebruikt.. Had dan ff wat spul van Guitarfetish bestelt, was je miss wel duurder uit(nog goedkoop, een element voor 30 dollar), maar had je wel veel beter spul.

Je moet dit eigenlijk zien als een oefenproject. De bedoeling is dat als dit werk me ligt en het goed gaat ik een Les Paul kopie ga maken die ik helemaal optuig met Top spul en een Archtop ,..net zoiets als een 335.

De hardware die op die 2 gitaren gaat komen zal alleen maar topspul zijn.

Deze gitaar is dus gewoon een oefening en de uiteindelijke sound zal ik niet veel horen want ik speel tot nu toe alleen maar op mijn 1976 Gibson Les Paul Standard.

Boosh
8 april 2006, 21:09
ziet er zeker niet verkeerd uit! waar heb je die hals gehaald als ikv ragen mag?

Hals heb ik van Ebay voor $60 incl verzendkosten.

Orpheo
9 april 2006, 00:08
Je moet dit eigenlijk zien als een oefenproject. De bedoeling is dat als dit werk me ligt en het goed gaat ik een Les Paul kopie ga maken die ik helemaal optuig met Top spul en een Archtop ,..net zoiets als een 335.

De hardware die op die 2 gitaren gaat komen zal alleen maar topspul zijn.

Deze gitaar is dus gewoon een oefening en de uiteindelijke sound zal ik niet veel horen want ik speel tot nu toe alleen maar op mijn 1976 Gibson Les Paul Standard.



aarrggghhh!!!!! die wil ik ook nog steeds!!!! een '76 standard! niet 77, niet 75, niet 78, maar 76! ben jaloers!! heb ik een standard en een custom uit '76.

btw; bedankt voor de info van de hals nog :D

DOc
9 april 2006, 09:49
Ziet er gaaf uit zeg ! zou graag het eindbeeld wel eens willen zien :soul:
mooi werk :cooler:

B_2_the_a
9 april 2006, 10:02
wat ga je met de keiper body doen?
ik heb nog een lp body nodig voor een freakshow project(a la ace frehley met vuurpijlen en rookmachines)

Boosh
9 april 2006, 11:09
wat ga je met de keiper body doen?
ik heb nog een lp body nodig voor een freakshow project(a la ace frehley met vuurpijlen en rookmachines)

Ik heb eigenlijk nog geen flauw idee,...Ik verwacht hem deze week en heb nog nooit een Keiper in mn handen gehad. Vraag me af waar ze van gemaakt zijn. Ik hou je op de hoogte. Vooralsnog heb ik er geen plannen mee.

Boosh
15 april 2006, 22:20
Okay dan,.. Ik heb hier nu al een week een bovenfrees liggen met toebehoren,... Heb het alleen nog nie aangedurfd om dat ding aan te zetten.
Wie helpt me over de streep? Ik heb echt geen flauw idee wat ik moet doen om te beginnen,...

Ga ik eerst de carved top een beetje frezen en dan de gaten voor de pickups en het gat voor de nek?

Of doe ik dat andersom?

Noid
15 april 2006, 23:33
Okay dan,.. Ik heb hier nu al een week een bovenfrees liggen met toebehoren,... Heb het alleen nog nie aangedurfd om dat ding aan te zetten.
Wie helpt me over de streep? Ik heb echt geen flauw idee wat ik moet doen om te beginnen,...

Ga ik eerst de carved top een beetje frezen en dan de gaten voor de pickups en het gat voor de nek?

Of doe ik dat andersom?
Had je topic nog niet eerder gezien, ziet er leuk uit, je bent voortvarend bezig. Mooi halsje trouwens voor die 60 E!

Heb je die frees nog helemaal niet gebruikt? In dat geval kun je beter eerst eens wat oefenen op wat afvalhout, gewoon die rechte lijn die je over de lijmnaad wil gaan vrezen en de cavity's bijv., om het gevoel te krijgen hoe zo'n frees werkt. Als het diep moet gewoon laagje voor laagje (van max zo´n 5 mm per keer) frezen.

Eerst de top carven ligt het meest voor de hand (gaat dat namelijk mis, dan kun je dat vaak herstellen door wat van de hele top af te halen). Als de top dan klaar is kun je de exacte diepte van de cavity bepalen en uitfrezen. Succes!

Gerrit
16 april 2006, 03:10
Super man, respect voor zelfbouw.

Boosh
16 april 2006, 15:55
wat ga je met de keiper body doen?
ik heb nog een lp body nodig voor een freakshow project(a la ace frehley met vuurpijlen en rookmachines)

Hey man,....

Ik heb een ideetje,... Je Mag de Keiper Body Gratis hebben maar daar staat dan wel wat tegenover.

Stuur me maar een P.M. dan leg ik je uit waar ik op het moment mee bezig ben en wat je dus voor mij zou kunnen betekenen waardoor jij je gratis project body kunt krijgen.

Booshy

eng elfjuh
17 april 2006, 17:15
Lookin' good!

Heb je die Keiper al binnen?
Zo ja, vertel er eens iets over, zoek namelijk ook een cheapo om wat mee uit te vreten.

Boosh
22 april 2006, 18:32
Lookin' good!

Heb je die Keiper al binnen?
Zo ja, vertel er eens iets over, zoek namelijk ook een cheapo om wat mee uit te vreten.


Okay dan,..... klein verhaaltje rond de Keiper.
Ik kocht hem op ebay nieuw voor 124 Euro,.... ik maak geld over op 11 april en opeens zie ik vanaf 12 april allemaal berichten verschijnen dat diegene die ze verkoopt ,de gitaren gewoon niet levert en niet antwoord op emails.
Ik denk ik geef hem nog een kans,..Inmiddels was het 20 April en geen gitaar. Dus Ik stuur een email dat als ik die gitaar niet snel heb of geen antwoord op mn mail krijg ik meteen gerechtelijke stappen ga ondernemen. De volgende dag werd de Keiper afgeleverd via een DHL spoedbestelling ahahaah.
Helaas voor de anderen die een Keiper via die verkoper hebben gekocht heeft hij zichzelf ook op die dag uitgeschreven bij Ebay,.....Klerelijers heb je toch heh.

Over de Keiper zelf....Ik hoorde vanalles,....brandhout,....goedkope troep.
Ik moet eerlijk zeggen. Mijn Persoonlijke lieveling staat naast me en is een ECHTE Gibson Les Paul Standard uit 1976....Gek genoeg zit ik al 2 dagen op die Keiper te rammen want ik vin hem geweldig en eerlijk gezegd kan ik veel meer los gaan op dat ding,....als ik die Keiper beschadig zou ik er niet zo ziek van zijn als dat Ik Penny beschadig!!!!!! en helemaal voor mn 124 euroos,..............Pick ups klinken perfect en hij voelt ook lekker zwaar,.. nek heb ik geen problemen mee. Ik heb wel alles even opnieuw afgesteld maar ik moet zeggen dat dat ding me echt oprecht verbaasde voor die prijs. Ik denk dat ik gemazzeld heb er kunnen natuurlijk ook miskleunen tussen zitten.

2 nadelen....

1) Ik heb de Body beloofd aan iemand - sorry maar dat dus niet door,....deze blijft helemaal heel het is echt een perfect ding!

2) Ik moet op zoek naar andere hardware of een andere donor gitaar.


Hey B_2_the_a we vinden nog wel een andere body ofzo voor je project,..... als je tenminste geinteresseerd bent in waar we het over hadden ;)

no 1 hops
23 april 2006, 06:38
de keiper review kan wel in de' ik heb het gehad met dure gitaren topic'
zou stagg dan toch ook nog meevallen ;-)

B_2_the_a
24 april 2006, 21:25
Ik heb al een andere gitaar

maar die is niet meer bespeelbaar :'(

m'n ouwe trouwe ibi is naar de eeuwige beginnersgitaarvelden...

no 1 hops
25 april 2006, 07:18
Ik heb al een andere gitaar

maar die is niet meer bespeelbaar :'(

m'n ouwe trouwe ibi is naar de eeuwige beginnersgitaarvelden...kan ie niet gerepareerd worden dan?

B_2_the_a
25 april 2006, 18:10
Is ie niet waard

no 1 hops
26 april 2006, 06:30
Is ie niet waardben toch nieuwschierig wat voor ibbi dat is? sorry

B_2_the_a
26 april 2006, 17:09
grx 170

body is aan het scheuren

hangt nu aan m'n muur

no 1 hops
26 april 2006, 21:03
grx 170

body is aan het scheuren

hangt nu aan m'n muurheb niet zo' n verstand van ibbi's maar heb ooit een jackson met gescheurde body weer gerepareerd.
leuke klus, kompleet andere gitaar geworden..
body eerst wat verder opengebroken, houtlijm ertussen en klemmen.
de gitaar was glanzend zwart en dus schuren wat die scheur bleef je zien.
wat er op de top zat ik weet het niet, maar volgens mij plastic om het mooi strak te krijgen.
heb hem toen door de vandiktebank gehaald aan beide zijden.
nieuwe kleur gegeven met een kleurstof daarna mat gelakt.
was dus ook een stuk lichter.
uiteindelijk weggedaan omdat ik niet kan wennen aan een floyd

B_2_the_a
26 april 2006, 21:27
Ik heb daar geen zin in, ik zit nu met fulltime baan dus niet echt veel tijd meer voor dat soort onnozele dingen... komt misschien ooit nog wel

no 1 hops
27 april 2006, 11:47
Ik heb daar geen zin in, ik zit nu met fulltime baan dus niet echt veel tijd meer voor dat soort onnozele dingen... komt misschien ooit nog welgefeliciteerd met je fulltime baan.
gecondoleert met je atitude naar wat voor werk dan ook om dat onnozel te noemen.
er zijn hier waarschijnlijk velen die 'onnozel' begonnen zijn en nu prachtig werk afleveren.

velen hebben mond genoeg om ander werk te kraken.
maar hebben zelden hand genoeg om beter werk te maken.

zo' n opmerking houd juist die net begonnen zijn tegen hun ' werk' hier op dit forum te delen.
werk ze!

Dirk W
27 april 2006, 12:08
wow rustig aan. Lief zijn voor elkaar! :hippie:

G.G.
27 april 2006, 12:43
Moet zeggen dat ik het volledig eens ben met No 1 Hops.

Er zijn hier zoveel gruwelijk mooie zelfbouw gitaren te zien. Ik kan me heel goed voorstellen dat dat dus een drempel opwerpt om je eerste zelfbouwprojectje te posten voordat het af is. Je weet nooit wat het gaat worden.

Laten we vooral niemand ontmoedigen.

B_2_the_a
27 april 2006, 17:11
Eya

het is niet zo dat ik dat onnozele werk niet graag doe, maar ik heb er nu gewoonweg geen tijd voor, dan besteed ik de tijd die ik nog over heb aan echte dingen(ik ben nu ontwerpen aan het maken voor woody #2)

Ik snap dat je die opmerking niet echt leuk vindt om te lezen maar er zit meer achter dan men denkt :P...

Ik laat de ibi gewoon in z'n waarde en hangt nu mooi aan de muur, ik ga er niks meer aan doen want dat ding heeft het zwaar gehad!

Boosh
27 april 2006, 17:47
Ik werk ongeveer 60 uur voor mn baas per week. Heb daarnaast een gezin,2 bands,een eigen studio en ben een bedrijfje aan het opstarten.
Daarnaast ben ik maar aan het bouwen begonnen en ondertussen heb ik ook het complete plafond uit een van mijn wonings kamer gesloopt.

Sommige mensen hebben nou eenmaal meer fut dan anderen. Ik houdt trouwens nog genoeg vrije tijd over,...

Ik word ook niet ontmoedigd hier eigenlijk,.. integendeel ,als ik een coole gitaar zie is dat meer een aansporing om zelf beter mn best te doen.

no 1 hops
27 april 2006, 18:07
misschien was ik wat fel,sorry, maar ik heb enige keren toch dingen op het forum zien gebeuren waar ik toch even mijn wenkbrouwen van frons.
afbranden kan iedereen, een snouw hier een groffe opmerking daar en sommige mensen die gitaar als hobby hebben, en net zoals ikzelf geen kennissen hebben die dit ook leuk vinden hebben dan toch contact om hier met gelijkdenkenden over die hobby info te kunnen uitwisselen en duiken weer weg.
daar is deze hobby, en voor sommigen werk, toch te mooi voor

ledzeppelin
18 juni 2006, 17:06
Dit project krijgt zijn vervolg bij mij :)

B_2_the_a
18 juni 2006, 17:28
btw

de ibanez is ondertussen gerepareerd met epoxy :P