PDA

View Full Version : Telecaster elementprobleem!!!



rammybully
6 april 2006, 20:25
Hallo

Ik heb een Fender Tele USA, met in de neck een standaard Fender-element en in de Bridge een Seymour Duncan Alnico pro element. Ik heb de gitaar ooit zo gekocht (2e hands).

Als ik alleen het neckelement inschakel, klinkt de gitaar goed. Als ik de bridge inschakel, klinkt hij goed. Maar als ik de middelste positie kies, zodat bijde elementen het doen, is er veel minder volume en klinkt hij veel minder.
Ik dacht zelf altijd dat dit zo hoorde, maar een oplettende kammeraad vertelde mij dat dit niet het geval was.

Ik heb ook iets gehoord dat Seymour Duncan en Fender niet samen kan..........

Wat moet ik doen????
:strat:

Mr.Bluesbreaker
6 april 2006, 21:21
Waarschijnlijk staat deze combinatie dan uit fase. Is het een dun, krassig geluid zonder bas zegmaar? Je moet dan draadje x anders solderen maar hoe..... dat doen altijd handige mensen voor mij hehe.

SD en Fender niet met mekaar is onzin, alles kan met mekaar. Wibra deluxe plus nordstrand kan best, maar of het klinkt.

Squier4ever
6 april 2006, 21:58
klopt klinkt idd als uit fase, de pickups heffen dan elkaars werking op.
ooit een grafiek van een trilling gezien?

is een sinuscurve.
Bij de ene pickup is die curve op een bepaald moment hoog, de andere is dan zeg maar laag, waardoor ze elkaar opheffen, ook wel uitdoven genoemd in natuurkundige taal.
Helaas geen voorbeeldplaatje zo.

Oplossing is idd een draadje ofzo. check de site van duncan voor schema's om te controleren of het goed zit

fred dons
7 april 2006, 07:17
bij 1 van de 2 pickups moet je de plus en de min (aarde) omdraaien en het probleem is verholpen, ik zou dit bij de nek pup doen om dat bij een tele de aarde met de brug verbonden is en je iedere keer als je het metaal van de brug aan zou raken (100% kans hierop) je kans heb op een brom geluid als je dit dus bij deze pickup zou doen

succes

piezo
7 april 2006, 09:33
Ik ken het betreffende SD element niet maar het is mogelijk dat de elementen met opzet uit fase gezet zijn, omdat dat toen de enige manier was om er überhaupt nog een bruikbaar geluid uit te krijgen. Als de combinatie van wikkelrichting en magneetpolariteit van 2 single coil elementen niet goed is krijg je namelijk een heftige brom, vooral met je vingers op/dichtbij een element, maar ook gewoon bij het aanraken van de snaren. Als dat het geval mocht zijn is er niets aan te doen behalve weer uit fase zetten of een element te kopen wat wel geschikt is. (Tenzij je het element wilt overwikkelen natuurlijk)

majortomtogroundcontrol
7 april 2006, 10:38
ik heb het ook gehad bij mijn tele toen ik er een seymour duncan hot rail in heb gezet, gewoon even anders solderen, maar hoe bij jou het circuit is kan ik van hier uiteraard niet zien

succes