PDA

View Full Version : Nummers zelfde volume.



Jax
6 april 2006, 14:34
Hallo iedereen.

Mijn solo-album is nu zo goed als af. Alle partijenvan elk nummer zijn onderling naar mijn idee goed afgemixt. Nou moet ik dus alleen nog alle nummers op een zelfde volume krijgen. Hoe kan ik dit het beste doen? Ik werk met reason 3.0, Cooledit pro en adobe audition.

Alvast bedankt,
Jax.

Dridon
6 april 2006, 20:33
Lijkt mij persoonlijk niet zo heel moeilijk. Import je nummer een voor een, en zeg dat je bij ieder nummer zorgt dat je niet over -5 gaat, of wat je het liefst hebt, af en toe een uitschieter maakt niet heel veel uit, maar als je daar globaal aan houd moet dat te doen zijn, dat kan je doen in volgens mij ieder programma met db meter, en mix mogelijkheden ;)

bert k
6 april 2006, 21:16
Inderdaad, importeren in Audition, hele nummer selecteren, en normalisen. Menubalk Effects>Amplitude>Normalise.

Als het niet goed werkt, kijk dan of er geen harde pieken inzitten. Die kan je handmatig weghalen.

Als het dan nog steeds harder moet klinken: Effects>Amplitude>Hard Limiting. Probeer eerst met de instelling die hij je voorstelt, ga daarna experimenteren met de hoeveelheid versterking.

Prettige wedstrijd :)

Ic3gl0vE
6 april 2006, 21:23
alles in 1 track importeren en een limiter op de master zetten. De 'ceiling' van je limiter (of de maximale output, hoe het ook heet) zet je op 0.0dB of op -0.2 dB. Er zijn meningen over het gebruik van 0.0 of -0.2 dB, maar volgens mij maakt het niet zoveel uit.
Stel nu de treshold van de limiter naar smaak in (minder treshold = meer dynamiek en dus volumeverschillen, (teveel) meer treshold zorgt ervoor dat dingen gaan uitdoven en raar gedempt klinken enz.)
Het is ook vrij standaard om een multibandcompressor te gebruiken, deze zet je dan vóór de limiter in de fx chain.

Het boek over mixen en masteren van Bob Katz schijnt een echte aanrader te zijn, alleen wel redelijk prijzig (40 euro bij bol.com)

Jax
7 april 2006, 07:24
Bedankt voor de replies, ik denk dat het zo wel moet lukken! Ik ga weer aan de slag :)

En Iceglove, ik zal kijken of ik dat boek ergens kan vinden, klinkt goed.

skanky
7 april 2006, 17:51
Je moet dat gewoon op gehoor doen, iets kan op 0Db gelimit zijn maar een nummer dat op -3 is gelimit kan harder lijken, het heeft ook te maken met het freq.spectrum en met de dynamiek. Dit kan je niet met metertjes doen.
Masteren doe je net als mixen altijd op je gehoor!

amon
8 april 2006, 15:47
Sony CD Architect kan dat ook, erg fijn programma voor het masteren van je cd!

benwave
10 april 2006, 07:30
Zit er geen "normalize" funktie in dat programma.?
Zo ja Alles normalizen op 0 db, dan heb je alles even hard.
Het programma Wavelab (steinberg) heeft die funtie wel. Dan is het zo gebeurd

skanky
10 april 2006, 10:56
Met normalizen krijg je niet alles even hard... Bij normalizen worden de hardste pieken tot 0Db gebracht. Dus nummers met harde pieken zullen zachter klinken dan nummers die geen pieken hebben.
Zoals ik al zei kan je dit alleen op gehoord doen, gooi alle bounces in een project neem een nummer als referentie en dan per nummer gaan luisteren of het harder of zachter gemaakt moet worden in verhouding tot het referentienummer.

taylor
10 april 2006, 11:51
met compresie kun je ook alles strak trekken als je weet wat je doet.