PDA

View Full Version : Leer probleem



Accuboormachine
6 april 2006, 01:28
beste mensen, ik zit met een groot probleem.

ik speel nu bijna 4,5 jaar akoestisch gitaar, en ik ben al een tijdje in een enorm vacuüm geraakt. Ik leer op een of andere manier geen nieuwe dingen meer, en mijn speel techniek gaat er niet meer op vooruit.
Ik probeer al een tijdje tevergeefs mijn soleer snelheid op te bouwen. (ik weet dat dat lastig is met een akoestische gitaar, maarja, ik heb niets anders)

is jullie ook ooit iets soortgelijks overkomen, en zo ja, wat hebben jullie er dan aan gedaan?

paulusdeBKB
6 april 2006, 15:16
Dit topic moet eigenlijk naar Speeltechnieken en Theorie.

Als je niet vooruit gaat dan kunnen er een paar dingen aan de hand zijn:
- je oefent de verkeerde dingen: of te moeilijk, of te makkelijk.
- je oefent op de verkeerde manier: zonder metronoom/drumcomputer/meetikkende voet, onjuiste houding, etc,
- je (gebrek aan) techniek staat je in de weg. Misschien speel je slordig, verkrampt, of onstrak, duim rond de hals ipv erachter etc. etc. etc.
- je studeert niet muzikaal: door het studeren ben je vergeten om muziek te maken. Muziek maken moet leuk zijn, en het moet muziek zijn. Alleen maar toonladdertjes op en neer fietsen is geen muziek maken.
- je verwacht te veel van jezelf. Met sneller worden op gitaar is het net zo als met de 100 meter sprint: 100 meter in 15 seconden is voor veel sportmannen goed te doen, en een seconde winst is al relatief snel behaald. De volgende seconde winst is een heel stuk moeilijker van je tijd af te snoepen en in de buurt van de 10 seconden wordt het vrijwel onmogelijk, tenzij je een voortijdig gereïncarneerde Carl Lewis bent.

Uit het feit dat je de vraag hier stelt maak ik op dat je geen les hebt, en daarmee is het beste advies makkelijk te geven: Zoek een leraar en neem les!

Don Capo
7 april 2006, 12:21
Ik kan je maar 1 tip geven...neem les.

Ik zat met hetzelfde dillema als jij. Je valt steeds terug op je oude repertoire omdat dat tenminste lekker speelt. Vooral je techniek blijft dan in een status quo. Wanneer je les neemt word je gedwongen nieuwe stukkken te leren en je techniek verbeterd er ook door waardoor je oude stukken meer elan krijgen. Wat speel je precies?

Accuboormachine
7 april 2006, 12:25
ik heb een hele tijd op les gezeten, maar sinds enige tijd gestopt, ivm school enzo.
ik speel voornamelijk bekende nummers, die ik al zo vaak gespeeld heb dat ik ze kan dromen (e.g. Pink Floyd - wish you were here, hendrix - purple haze) wat simple blues riffs, en een beetje flamenco.

RIES
7 april 2006, 20:33
Beetje meer verdiepen in de Fingerstyle en Jazz om maar wat te noemen