PDA

View Full Version : Frets en zuiverheid



vinni
5 april 2006, 21:09
Hoi....

Wil wel eens weten wat jullie hiervan denken.

Afgezien van verschillen in toon en bespeelbaarheid ben ik van mening dat
de gitaar met dunnere frets zuiverder is.
Waarom? het vlak van de fret dat in contact komt met de snaar is minder breed. Minder breed is in mijn beleving ook zuiverder.

Waar / niet waar ?

Vinni

Tristan
5 april 2006, 21:19
Volgens meerdere mensen die ik spreek is het waar... Ik ervaar het ook zeker zo. Gibsons zijn vaak minder zuiver dan Fenders, vooral hoger op de toets merk je dat, maar dat komt ook omdat je daar bij Gibsons minder ruimte hebt om je vingers te plaatsen, want de vakjes zijn kleiner vanwege de kortere mensuur lengte.

bat
5 april 2006, 22:09
Volgens veel mensen die er verstand van hebben is dat inderdaad zo. Daarom is vlakken van de frets ook belangrijk, evenals het daarna weer goed aanbrengen van het profiel.

Maar ik vraag me af of je het in de praktijk echt merkt én of je er dan echt last van hebt.

Tristan
5 april 2006, 22:23
Volgens veel mensen die er verstand van hebben is dat inderdaad zo. Daarom is vlakken van de frets ook belangrijk, evenals het daarna weer goed aanbrengen van het profiel.

Maar ik vraag me af of je het in de praktijk echt merkt én of je er dan echt last van hebt.

Wat je feitelijk van merkt (vind ik) is dat het anders klinkt en speelt.
Ik vind mijn ES echt lastiger spelen in de hogere posities (je moet meer met de druk van je frethand varieren).
Daarom heb ik mijn Gibson vaak een fractie te laag staan wat betreft intonatie, omdat ieder mens vaak de neiging heeft tot overcompensatie (ik wel tenminste, ik vind het lekkerder spelen).
Dikkere frets hebben ook volgens mij minder twang. Geven de gitaar een wat softere attack, wat smoother.

Les Paul
5 april 2006, 23:30
Een kortere mensuur zorgt er ook voor dat een kleine afwijking meer invloed heeft dan bij een langere mensuur. Het is niet veel, maar kan merkbaar zijn.

Rick trodat
6 april 2006, 00:06
Heeft iemand eigenlijk ervaring met het spelen op jumbo frets? Wordt vaak gebruikt?

Scali
6 april 2006, 00:49
Volgens mij ligt de intonatie puur aan hoe goed de fret 'gecrownd' is, niet aan de dikte. Hoewel een dikke fret bij slijtage wel verder af kan gaan wijken.
Het schijnt wel dat dikke frets ook betere sustain geven. Beter contact met de snaar en met de hals, of iets in die geest.

Ik speel zelf op een Ibanez RG570CT, die heeft HELE grote frets... maatje basgitaar ofzo.
Vind ik zelf heel fijn spelen, maar het speelt wel bijna als een 'scalloped' toets. Als je het niet gewend bent, moet je dus leren om te spelen zonder het hout van de toets te voelen. Want je moet de snaar veel te ver indrukken om uberhaupt bij het hout te komen, en dan trek je alles dus flink vals.
Als je het in de vingers hebt, is het juist erg fijn, omdat je niet aan de toets 'plakt' met je vingers, en je kunt mooie 'zwevende' bends en vibrato's doen. Het is ook heel makkelijk om zuivere akkoorden te spelen over de hele hals. Ja, het bevalt me prima, eigenlijk.

no 1 hops
6 april 2006, 07:48
ik denk da scali gelijk heeft.
op narrow frets heb je minder kans de top van de crown naast de hartlijn te plaatsen.
hoe breder de frets hoe meer je kan afwijken, daarbij bij enige slijtage word het vlak bovenop gauw breder en daardoor ontstaat ook weer onzuiverheid.
hoge frets hebben dan weer last vanhet probleem als je te ver indrukt de snaarspanning verandert en hoger word dan bedoelt.

Nickname
6 april 2006, 13:18
Volgens mij ligt de intonatie puur aan hoe goed de fret 'gecrownd' is, niet aan de dikte. Hoewel een dikke fret bij slijtage wel verder af kan gaan wijken.
Het schijnt wel dat dikke frets ook betere sustain geven. Beter contact met de snaar en met de hals, of iets in die geest.

Ik speel zelf op een Ibanez RG570CT, die heeft HELE grote frets... maatje basgitaar ofzo.
Vind ik zelf heel fijn spelen, maar het speelt wel bijna als een 'scalloped' toets. Als je het niet gewend bent, moet je dus leren om te spelen zonder het hout van de toets te voelen. Want je moet de snaar veel te ver indrukken om uberhaupt bij het hout te komen, en dan trek je alles dus flink vals.
Als je het in de vingers hebt, is het juist erg fijn, omdat je niet aan de toets 'plakt' met je vingers, en je kunt mooie 'zwevende' bends en vibrato's doen. Het is ook heel makkelijk om zuivere akkoorden te spelen over de hele hals. Ja, het bevalt me prima, eigenlijk.

+1 ik heb een ibanez RG 1570 en kan me wel vinden in je stelling

Dirk W
6 april 2006, 16:06
Dat verhaal van crownen kan ik me ook wel in vinden ja.
Het lijkt me een beetje raar dat een goed gecrownde jumbo fret minder zuiver is. Sustain zou ook niet uit moeten maken denk ik. Het contact oppervlak blijft hetzelfde. Alleen de top.
Heb er voor de rest nooit op gelet, nooit wat van gemerkt ook.
Dirk

Scali
6 april 2006, 16:38
Sustain zou ook niet uit moeten maken denk ik. Het contact oppervlak blijft hetzelfde. Alleen de top.

Het gedeelte dat de snaar raakt wel... maar de fret heeft wel meer massa en een groter contactvlak met de toets. Misschien dat dat wat uitmaakt.