PDA

View Full Version : Wie kan mijn body spuiten



64Jazzbass
5 april 2006, 18:22
Heey vrienden,

ik zie en lees allemaal mooie verhalen en ben bijna geneigd zelf mijn body te gaan spuiten. Ik ben in het bezit van een japanse replica van een '64 Jazzbass. Het nadeel, hij is 3tone sunburst en mijn droom instrument is vintage white. Ik heb alle onderdelen al zo'n beetje vervangen die ik wil, als elementen (custom shop) de brug, de zadeltjes. Maar idere keer stoor ik mij aan de kleur, jammer hijs 3tone...
http://members.home.nl/ejjhartkamp/weblog/full%2064%20jazz2.jpg

aangezien het niet een al te duur instument is wil ik em (laten) spuiten. Ik heb geinformeerd bij bouwers maar het wordt al snel erg prijzig. Wat rekenen jullie voor een goede prijs voor het spuiten van een body, kennen jullie goede adressen of hebben jullie zelf intresse. En zou ik het zelf kunnen? Ik ben niet onhandig en heb de ruimte ervoor.

ooghja het liefst wil ik voor een dunnen nirto laag gaan, dat slijt snel..

Javaca
5 april 2006, 18:41
FRED!!!




10 tekens

Dirk W
5 april 2006, 19:00
hahahahahaha.
Daarmee bedoelt hij heer dons neem ik aan?

Javaca
5 april 2006, 20:23
idd :cheerup:








En de spam voor de 10 tekens:
Javaca heeft bouwplannen van de electric uke te koop...:sssh:

Dirk W
5 april 2006, 20:48
Javaca heeft bouwplannen van de electric uke te koop...:sssh:

Reclame op het forum! :-O ik roep de Mod!

Javaca
5 april 2006, 20:50
Reclame op het forum! :-O ik roep de Mod!:o

Maar weer ontopic:
Ik bedoelde dus Fred Dons.
Hij heeft volgens mij het meeste ervaring hier met spuiten.

fred dons
6 april 2006, 07:28
normaal gesproken had ik het graag gedaan maar op dit moment geef ik 2 avonden in de week airbrush les, heb ik een normale baan van 60 uur per week en heb ik nog een aantal spuitklussen van medeforummers liggen (naast het bouwen voor mijzelf) dit blijft zo tot eind juni (de airbrushlessen)
dus alleen als het geen haast heeft zo ik er tzt aan kunnen beginnen

ik heb er overigens geen problemen mee om te helpen, mijn advies zou zijn zijn om de bestaande lak er op te laten zitten omdat met name de poly lak die op japanse gitaren werd gebruikt nagenoeg onverwoestbaar is en enorm moeilijk te verwijderen is (dat is ook het duurste stuk bij het refinishen)
de lak zou je dan alleen moeten opschuren met 600 grit nat en die gebruik je dan als grondlaag (deste sneller ben je ook klaar met de toplaag) , vintage white zou je met een voorbeeldje (bijvoorbeeld uit de fender catalogus)moeten laten mengen in een spuitbus bij de verfhandel (bijvoorbeeld Nicolaas bv in Leiden)
daarna op de body spuiten (met de spuitbussen van nicolaas minimaal 40 cm afstand vanwege de grote spuitopening) cellulose droogt gelukkig snel dus weinig kans op doorzakkers maar het advies is wel om in dunne lagen te spuiten, indien de originele lak blijft zitten kun je in 3-4 lagen klaar zijn met als uiteindelijke resultaat dat de nieuwe verflaag ongeveer een papierdikte heeft toegevoegd aan de oorspronkelijke lak en dus nagenoeg geen effect op het geluid heeft
daarna 3 weken verder laten uitharden, 2000 grit gladschuren (vanwege de oorspronkelijke ondergrond gaat dat sneller dan normaal) en als laatste polijsten
succes

Rw
6 april 2006, 20:57
ik zou gewoon een nieuwe (witte) bas kopen... 3tone is machtig mooi! en het is zonde omdat over te gaan spuiten.

64Jazzbass
11 april 2006, 17:15
Thanks voor de input. Een nieuwe bass kopen is geen optie en een nieuwe body eigenlijk ook niet. het zal dus spuiten worden. 3 tone is mooi, maar dit is Japanse 3tone en ik hecht geen speciale waarde aan bursts. Ja maye op een stratocaster uit 57 die lekker is afgeknauweld, das mooi!!
Ik heb er zin in het zelf te gaan doen dus we gaan in de zomer er mee aan de slag.
Paar vraagjes nog:

Als ik ECHT veel tijd heb en besluit te gaan schuren, hoe lang en hoe moeilijk is dit, want inderdaad de jappenlak is waardeloos (of heel goed, ligt eraan hoe je het bekijkt)

De spuitbus, die ik in leiden laat vullen, wat kost dat en heb ik aan 1 genoeg?

Moet ik nog een clearcoat eroverheen spuiten ( dat hebben de origelen geloof ik wel)

Gaat me Nitrocellulose slijten zoals vintage fenders, dus kan ik relicen? (hoeft niet, leuke extra)

Als laatse, ik weet dat er een FAQ is, maar zijn der ook sites waarin processen als deze (met name hoe ik polijst) beschreven staan met foto's?

fred dons
12 april 2006, 07:58
hoi de reranch site heeft volgens mij wel plaatjes en beschrijvingen van het proces

als je heeeeeel veel tijd heb ga er van uit dat je (met name door handmatige het schuurwerk in de cutaways) een uurtje of 8 aan het schuren ben

een eventuele shortcut (zonder enkele garantie omdat er een aantal poly lakken zijn die hier niet op reageren) is een stevige plastic zak (even testen eerst) potje industriele kwaliteit afbeit, body in de zak, potje er bij, zak 24 dicht gebonden laten, als de lak gevoelig is voor afbeit zal die er dan vanaf zijn, moet je vaak alleen de sealer nog afschuren

fender lakte niet altijd de vintagewhite af, degene die afgelakt werden werden laten meer geel, degene die niet waren afgelakt werden meer artic white/olympic white achtig
als je al in een creme kleur laat mengen hoef je niet af te lakken (is ook makkelijker voor het relicen
en ja hoewel cellulose een hele sterke lak is is hij ook makkelijk te relicen

je zal even moeten bellen met nicolaas of ze ook een kleur kunnen mengen in cellulose (ik weet dat ze vintage white ook in een spuitbus acryl hebben) maar een normale cellulose kost +/- eur 7,50 bij hun
als je de lak er onder laat zitten heb je aan 1 bus genoeg, zonder de originele lak een bus of 3-4

JoostBaksteen
12 april 2006, 09:52
Fred, weet jij toevallig een goede zaak in de buurt van Alkmaar? Of ga jij altijd naar nicolaas?

fred dons
12 april 2006, 12:19
helaas ik moet altijd naar Nicolaas, er waren een paar bedrijven in Amsterdam
die nog cellulose mengden maar die zijn er allemaal mee gestopt

het gerucht gaat dat er nog een verfmenger in purmerend zit maar die heb ik nog niet kunnen vinden

64Jazzbass
2 juli 2007, 21:36
Erg laat maar toch leuk. Ik heb de stap gewaagd en ben met bussen gemengde nitro van Nicolaas aan de slag gegaan.
Wat een goed spul is dat zeg, goede spuitstraal erg profi resultaat. Tenminste als je heel wat ervaring hebt. Ik ben ooit een aan het relicen gegaan en door normaal gebruim was mijn jazz voorzien van de nodige blutsen.

Eigenlij zou je dat eerst allemaal moeten mooi maken, opvullen etc. Maarja het zijn wel mijn beschadingingen (de meeste dan) en das toch wel het karakter.

Dus mijn 64 J-bass 3tone, naar 62 J-bass olympic white. resultaat, ik ben blij. geen clearcoat, slijten gaat lekker snel, alleen nog polijsten.

alvast een paar pics

http://members.home.nl/ejjhartkamp/IMG_4306klein.jpg
http://members.home.nl/ejjhartkamp/IMG_4319klein.jpg
http://members.home.nl/ejjhartkamp/IMG_4322klein.jpg
http://members.home.nl/ejjhartkamp/IMG_4328klein.jpg

IKHOUVANGITAREN
3 juli 2007, 01:07
het ziet er naar uit dat je de body wat beter had moeten schuren of licht dat aan mij?

verder ziet het er mooi uit

64Jazzbass
3 juli 2007, 15:51
Nou, schuren is goed gegaan, had alleen een vlakker oppervlak moeten creeëren dmv filler en erna kunnen sealen. Erg veel werk en alle ongelijkheden die dus door beschadigingen komen, worden vanzelf wel weer kaal.

Mattia
3 juli 2007, 20:01
helaas ik moet altijd naar Nicolaas, er waren een paar bedrijven in Amsterdam
die nog cellulose mengden maar die zijn er allemaal mee gestopt

het gerucht gaat dat er nog een verfmenger in purmerend zit maar die heb ik nog niet kunnen vinden

Ik kan wel even voor je rondsnuffelen (aangezien ik er woon)...heb je verder nog enig idee over hoe en wat?

fred dons
4 juli 2007, 08:50
ben je verhuist ? (ik dacht dat je in de buurt van het VU woonde)
sorry ik verder geen info, dit was me verteld door Hans uit purmerend (adverteert regelmatig op gitaarmarkt)
inmiddels is een vriend van mij verhuist naar Leiden dus kan ik nu wat sneller aan Nicolaas lak komen

Mattia
4 juli 2007, 10:43
ben je verhuist ? (ik dacht dat je in de buurt van het VU woonde)
sorry ik verder geen info, dit was me verteld door Hans uit purmerend (adverteert regelmatig op gitaarmarkt)
inmiddels is een vriend van mij verhuist naar Leiden dus kan ik nu wat sneller aan Nicolaas lak komen

Klopt, en ja, verhuisd. Heb nu in plaats van een piepklein zolderkamertje waar alles in moest (dus: bed, PC, keukentje, hout, gitaarbouwgereedschap, etc.) gewoon een schuur en een binnenwerkplaatsje. Hele vooruitgang. Ben wel dagelijks in de VU (studie, he...) maargoed, voor sommige custom kleurtjes zou het wel handig zijn om gewoon dingen in spuitbussen te kopen...

fred dons
4 juli 2007, 12:44
voor de customkleurtjes werk ik liever met airbrush materiaal (acryl op waterbasis) omdat er zoveel kleuren in verkrijgbaar zijn en het heel stabiel is (en niet reageert met welke aflak dan ook) dus eerst kleur laag met de airbrush en dan aflakken met spuitbus

voor kleuren laten mengen in cellulose spuitbus ken ik op dit moment geen bedrijf in de buurt meer (helaas)

en gefeliciteerd met je grotere ruimte :D

64Jazzbass
13 september 2007, 14:19
http://members.home.nl/ejjhartkamp/Final%202.JPG

fred dons
13 september 2007, 14:37
is mooi geworden
misschien nog een rode turtle slagplaat ?

G.G.
13 september 2007, 15:16
misschien nog een rode turtle slagplaat ?

Die zit er toch op? Moeilijk te zien op de foto.

fred dons
13 september 2007, 15:22
euh slechte monitor :nervous:

:D