PDA

View Full Version : Brute pedaaltjes?



Monster
4 november 2002, 13:53
Ik ben al tijden solo gitarist, en sinds een tijd ook in een death metal band.
nu zat ik laatst Pantera te luisteren en ik hoorde dat die gitarist (Darrel) tijdens een solo echt ontiegelijk hoge tonen produceert.
Bij de band Vader hoor ik dat ook al.
Heeft er hier iemand enig idee wat voor effect dat is?
Het klinkt ontzettend gaaf en ik wil dat ook!!!!!!!!!!!!

Mithrandir
4 november 2002, 14:03
Dat klinkt als een digitech whammy. Gebruik ff de zoek functie om er meer over te weten te komen.

BLOK182
4 november 2002, 14:08
Die dude van Pantera, dimebag nogwat, heeft zun eigen signture wah bij Dunlop.

Cloud Strife
4 november 2002, 14:19
klopt wat mithrandier zegt, het zal wel een whammy zijn ja.

check anders dit ff : http://www.digitech.com/products/whammy.htm

Moonchild
4 november 2002, 17:33
bedoelt ie niet gewoon pinch-harmonics?

hoofd
4 november 2002, 17:38
volgens mij wel, vooral dimebag darrel gebruikt dat veel.

Pinch Harmonics: je slaat gewoon aan met je plectrum, maar echt meteen daarna, in dezelfde beweging zeg maar, demp je die snaar met de zijkant van je duim. Niet helemaal dempen, even aanraken en weer weg. Uhmm...volgens mij kan ik dit niet goed uitleggen :smile:... help, anyone?

Cloud Strife
4 november 2002, 17:39
''ontiechelijk hoog'' lijkt me toch eerder een whammy

Mithrandir
4 november 2002, 17:51
tsja met pinch harmonics krijg je wel hele hoge tonen, maar dan moet ik eens naar een nummer van pantera luisteren waar dat in voorkomt je hoort het verschil tussen pinch harmonics en iets gespeeld met een whammy best wel goed.

Cloud Strife
4 november 2002, 17:55
true mitrandier,
yo monster zeg anders ff welk nummer je bedoelt en exact welke seconden in dat nummer...

art|saves
4 november 2002, 18:01
Ooit gehoord van een tremolo en pitch harmonics.

Swan
4 november 2002, 18:09
iemand die al tijden sologitarist is zal toch wel van harmonics weten??

Phizer
4 november 2002, 18:19
Op 2002-11-04 18:09, schreef Swan:
iemand die al tijden sologitarist is zal toch wel van harmonics weten??


ja lijkt mij ook

Nash
4 november 2002, 18:25
Is pinch harmonics hetzelfde als een flageolet? I do it all the time maar kende de engelse term er nie voor

Negative K3 fan
4 november 2002, 18:27
een flagoedinges is een natural harmonic een pinch harmonic is een hele hoge flasgeolet die je met je duim van je rechterhand doet (het kan ook anders maar dat terzijde) je houidt de plectrum dan zo dat je precies na het aanslaan de snaar met dee zijkant van je duim raakt waardoor er ook een flageodinges ontstaat, je moet er even voor oefenen maar als je het eenmaal doorhebt is het een makkie.

skabouter
4 november 2002, 20:37
maar zou darrel (ik ben trouwens ook een pantera aanhanger) niet gewoon een pitch-shifter hebben ? daarmee kan je in no time 2 octaven hoger mee spelen.

bovendien lijkt het pinchharmonicen van iedere nood in een supersnellesolo heel erg lastig. en niet iedere noot heeft toch een evengoed klinkende harmonic?

Moonchild
4 november 2002, 20:50
pinch harmonics lijkt me sneller werken in een solo dan als een gek je pitch shifter aan en uitschakelen, of je whammy pedaal gebruiken.

Cloud Strife
4 november 2002, 21:02
Dimebag Darrel gebruikt in zen setup 2 whammys (digitech WH-1) en een wah wah

dus wah ----> whammy dus dat vage geluid kan ook een wah + whammy zijn :grin:

JV
4 november 2002, 21:15
hij heeft ook signature seymour duncans.

http://www.seymourduncan.com/website/products/humbuckersdescr.shtml#sh13

kan ook veel invloed hebben opzich

Monster
5 november 2002, 15:40
Tja, ik hoorde bij "At the Cemetary Gates" dat ie bij de solo niet overspringt op een hoger geluid maar heel geleidelijk.
maar het geluid is zo hoog dat ie 't niet alleen met z'n tremolo doet.

Monster
5 november 2002, 15:47
O ja, de seconden... ergens helemaal op het einde van het nummer, na dat geluid eindigd het nummer. (Cowboys from Hell, nummer 5)