PDA

View Full Version : Vraagjes over een Fuzz Face en TB-box



up-guitarman
5 april 2006, 16:55
Heey pedaalbouwers,

Eerste projectjes: Ik wil een A/B boxje bouwen (ik maak er een TB van voor eventueel later extra opties) en een fuzz face met onderstaand circuit.

http://img50.imageshack.us/img50/2036/fuzzfacenegativeground7qk.gif

Daarover een vraag:
Dit is wat ik uit het schema haal en zelf nog extra nodig denk te hebben, zie ik iets over het hoofd of is er iets verkeerd ????

- Single Bypass/Looper - Enclosure small "B" 15.50EUR
- Basic Kit - Enclosure small "B" 15.00EUR

Caps:
- 2,2uF radial 0.05EUR
- 22uF radial 0.05EUR
- MKS2 0,1uF 0.12EUR

Transistoren:
- (2x) 2N2222A 0.42EUR

Pots:
- Alpha Potentiometer 1k lin 1.30EUR (die 1KB is toch linair he, of niet ???)
- Alpha Potentiometer 500k audio 1.30EUR

Resistors:
- 470R metal film 1% 0.04EUR
- 33k metal film 1% 0.04EUR
- 100k metal film 1% 0.04EUR
- 8k2 metal film 1% 0.04EUR

Board + labeling:
- breadboard 50x100mm 0.60EUR
- Waterslide Decal for inkjet printers 1.10EUR

Enterprice
5 april 2006, 19:31
De transistoren kloppen niet, 2n2222 is npn en in het schema zijn pnp torren gebruikt.
Je zou bv een 2n3906 kunnen gebruiken, dat is een pnp type.

Speeddemon
5 april 2006, 20:11
Verder raad ik je aan een aantal extra waardes van de caps te kopen, omdat de kans groot is, dat je dit circuit te zompig vindt.

De 2.2uF is te vervangen door een 1uF, en de 22uF door een 15uF of zelfs 10 uF. Verder raad ik je aan om een C1K (1K reverse logaritmisch) pot te nemen voor de Fuzz control. Deze is een stuk geleidelijker dan 1KB, welke bijna de gehele 'range' van de fuzz in z'n laatste kwart draai propt.

En je zou ook naar de NPN Negative ground kunnen kijken.
Hiervoor zijn veel gangbare types silicium transistors voorhanden:
2N3904, BD139, 2N2222, 2N2222A, BC549B, BC549C , BC108A, BC108B, BC108C, BC109C.

De suffix A. B of C geeft de gainrange aan. een BC108A heeft qua gain een hFE van ong. 150-180, de B variant zit rond de 250-300 en de C zit boven de 450.

Veel gain zorgt voor meer scheur/fuzz en meer sustain, maar kan ook sneller over de zeik gaan, met squeals en oscillatie. Hiervoor kun je dan weer kleine condensatoren (100-220pF) solderen van Base naar Collector van iedere transistor.

tuonra
6 april 2006, 03:41
En je zou ook naar de NPN Negative ground kunnen kijken.
Hiervoor zijn veel gangbare types silicium transistors voorhanden:
2N3904, BD139, 2N2222, 2N2222A, BC549B, BC549C , BC108A, BC108B, BC108C, BC109C.


+1 w.b. de NPN transistoren en neg. ground..
heb destijds aardig zitten klooien met positive ground PNP (werkt niet met gedeelde voeding) en met diezelfde negative ground PNP (erg veel ruis/gepiep)..
er is geen reden om niet gewoon een fuzz face te kunnen bouwen met neg. ground en NPN transistoren.. dit bespaart je veel gedoe..
ik heb uiteindelijk het schema van de Axis fuzz silicon van fuzzcentral gebruikt als basis..
http://fuzzcentral.tripod.com/axisfacesi.html

voor transistoren heb ik 2N3904's gebruikt die ik beter vond klinken dan 2N2222A en 2N5088 al blijft dat een persoonlijke voorkeur natuurlijk..

interessant is verder wellicht ook deze fuzz-experimenteer-site met samples:
http://www.runoffgroove.com/multiface.html

oja.. voor een fuzz is het van cruciaal belang om de bias van de transistoren goed te krijgen voor een goed fuzz geluid.. ik geloof dat iets van 1,5V voor de Q1 en 4,5V voor de Q2 optimaal was.. (spanning tussen aarde en collector dus)
een trimpot (R5 en evt. ook R2) brengt hier veel gemak.. verder is het erg handig om (IC)voetjes voor de torren te gebruiken zodat je nog 'ns wat kunt experimenteren met ander transistoren..

succes!

up-guitarman
6 april 2006, 11:00
De transistoren kloppen niet, 2n2222 is npn en in het schema zijn pnp torren gebruikt.
Je zou bv een 2n3906 kunnen gebruiken, dat is een pnp type.

Ik ben een complete beginner, dus graag even het verschil tussen pnp en npn !!!

Verder alvast iedereen bedankt voor de antwoorden !!!


je zou ook naar de NPN Negative ground kunnen kijken.
Hiervoor zijn veel gangbare types silicium transistors voorhanden:
2N3904, BD139, 2N2222, 2N2222A, BC549B, BC549C , BC108A, BC108B, BC108C, BC109C.

De suffix A. B of C geeft de gainrange aan. een BC108A heeft qua gain een hFE van ong. 150-180, de B variant zit rond de 250-300 en de C zit boven de 450.

Veel gain zorgt voor meer scheur/fuzz en meer sustain, maar kan ook sneller over de zeik gaan, met squeals en oscillatie. Hiervoor kun je dan weer kleine condensatoren (100-220pF) solderen van Base naar Collector van iedere transistor.

Dat eerste vind ik wat verwarrend. Omdat er boven het schema "PNP (negative ground)" staat ... Ik dacht negative ground zal dus wel werken op mijn voedingsblokje ... Maar niet dus, of wel ???
Lang leve de noobs ;-)

En dan over die gainrange, een A geeft dus minder gain ??? Nu, ik heb wel nog een SD-1, is het dan bvb. een goeie optie een fuzz te bouwen met redelijk weinig gain (A of B) en de SD-1 ervoor te hangen voor meer fuzz ???

Speeddemon
6 april 2006, 12:34
Nee, absoluut niet! Een Boss SD-1 is een gebufferd pedaal, en zowel UIT als AAN zal ie de werking van je fuzz verzieken.

PNP en NPN zijn 2 verschillende 'hoofdfamilies' van transistoren. NPN is standaard negative ground, terwijl PNP 'van huis uit' positive ground nodig heeft. Niet helemaal zwart-wit, maar volgens vele verhalen van fuzz-diy-ers geeft de combo PNP met negative ground vaak onvoorspelbare resultaten met gepiep en oscillaties als gevolg.

Dat schema is overigens heel makkelijk in een NPN variant om te toveren.

de - van de batterij-snap moet dan aan de Ring van de Input jack. de + van de batterij-snap komt linksboven bij de splitsing van 33k en 470Ohm (overigens, vervang die 470Ohm door een 1k5 als je een beetje fatsoenlijk volume uit je fuzz wilt. Anders zit unity gain pas rond '3 uur')
en de 2 elco's moeten omgedraaid worden.
En de punten waarin nu de +9V aan zit, moeten allemaal naar massa.

up-guitarman
6 april 2006, 14:19
Jah heel gemakkelijk :-s
Van die batterij e.d. kan ik nog volgen, dat ik die resistor moet vervangen door een grotere waarde ook.

Maar dan:
- De punten waar 9V+ aan zit moeten naar massa => Moet ik eigenlijk bij wijze van spreken niet gewoon mijn stroombron omdraaien ??? Dus massa wordt + 9V en de 2 punten waar de stroom binnenkomt worden massa, of is het enkel dat punt tussen 33k en 470 Ohm aan +9V en al de rest aan massa ???
(Ik ga trouwens zonder battery snap werken maar gewoon met een adapter ...)

- Wat zijn Elco's, bedoel je daar de transistoren mee, en moet ik ze andersom aansluiten of moet ik ze van plaats wisselen ???

Ik ga één van de dagen het schema wat aanpassen met alle tips die jullie ondertussen gegeven hebben, dan zet ik het hier op het forum en zo gauw het klopt bestel ik alles en begin ik eraan !!! (zal iets voor morgen worden denk ik)

Hartelijk bedankt speedy ;-) Toch wil ik alles even op een rijtje zette, want anders zie ik door de bomen het bos niet meer he

PS: Werkt zo'n fuzz nooit in combi met gebufferde pedalen ??? Waar zet je zoiets dan in je keten om het wel te laten werken in combi met andere FX ???

Speeddemon
6 april 2006, 14:30
Jah heel gemakkelijk :-s
Van die batterij e.d. kan ik nog volgen, dat ik die resistor moet vervangen door een grotere waarde ook.

Maar dan:
- De punten waar 9V+ aan zit moeten naar massa => Moet ik eigenlijk bij wijze van spreken niet gewoon mijn stroombron omdraaien ?????? klopt.


- Wat zijn Elco's, bedoel je daar de transistoren mee, en moet ik ze andersom aansluiten of moet ik ze van plaats wisselen ???
elco's=electrolytische condensatoren.


PS: Werkt zo'n fuzz nooit in combi met gebufferde pedalen ??? Waar zet je zoiets dan in je keten om het wel te laten werken in combi met andere FX ???
fuzz moet als eerste in de keten, of er moeten alleen true bypass pedalen voor staan.

up-guitarman
9 april 2006, 13:55
Hey, ik kreeg net van D'oh de site van newtone doorgestuurd. Ik zie dat er ook bouwpakketjes te koop staan en overweeg nu sterk om eerst daar eens mee te beginnen omdat daar een heel duidelijke handleiding bijzit etc.

Bedankt voor de tips alvast. Hoewel ik nu de fuzz face waarschijnlijk even op een zijspoor zet blijven de tips nog steeds heel nuttig !!!
Als ik wat ervaring heb, kan ik mss deze fuzz face ook wat tweaken naar mijn zin. Ben alleszins van plan hem op termijn nog te gaan bouwen !!!

Gegroet,
Erik

ps: Heeft iemand toevallig een goed schema voor een A/B-boxje ???
EDIT: A/B schema reeds gevonden ;)

Speeddemon
10 april 2006, 14:25
The Range is een leuk projectje van Newtone, en niet te moeilijk.

Maar zo'n Fuzz Face blijft leuk om mee te klooien.