PDA

View Full Version : Beste 19" multifx voor in effectloop?



Veekeren
5 april 2006, 13:52
Na een eerder topic waar ik veel aan gehad heb, heb ik nu het plan een 19" multifx te kopen. Deze wil ik aansturen met een midi-footcontroller. Ook kan ik mijn Marshall 30th anniversary aansturen met midi, dus het is de bedoeling dat ik het midisignaal van de multifx kan doorsturen (of splitten oid, daar ben ik nog niet over uit, moet ik me nog meer in verdiepen).

Maar ik ben dus op zoek naar een goede multifx, die voornamelijk voor effecten als delay, flanger en phaser gebruik gaat worden. Versterkermodelling en distortions doen er niet zo toe, die haal ik wel uit mn versterker. Het multieffect zal dan ook in de effectloop van mn versterker geplaatst worden. Wat zijn goede opties? Prijzen van 800 euro e.d. zijn te hoog, dus een g-system enz is te duur :D

vincentvdlocht
5 april 2006, 14:31
een Lexicon G2 is erg interessant. 'k zag ze laatst ergens voor 500 / 600 Euro.
(2dehands uiteraard)

Deze kan je namelijk ook deels voor de versterker zetten, zodat je meteen ook FX zoals Wah, TubeScreamers kunt gebruiken.
Hij is in het begin wat lastig om in te stellen, maar dat is eigenlijk bij elke FX-units.

arjanb01
5 april 2006, 14:32
Na een eerder topic waar ik veel aan gehad heb, heb ik nu het plan een 19" multifx te kopen. Deze wil ik aansturen met een midi-footcontroller. Ook kan ik mijn Marshall 30th anniversary aansturen met midi, dus het is de bedoeling dat ik het midisignaal van de multifx kan doorsturen (of splitten oid, daar ben ik nog niet over uit, moet ik me nog meer in verdiepen).

Maar ik ben dus op zoek naar een goede multifx, die voornamelijk voor effecten als delay, flanger en phaser gebruik gaat worden. Versterkermodelling en distortions doen er niet zo toe, die haal ik wel uit mn versterker. Het multieffect zal dan ook in de effectloop van mn versterker geplaatst worden. Wat zijn goede opties? Prijzen van 800 euro e.d. zijn te hoog, dus een g-system enz is te duur :D

tc electronic g-major, de beste 19'' effectprocessor die er is, en tweedehands rond de 300 euro. Prima midi besturing, puur effecten, dus geen modelling of distortions. Ook redelijk makkelijk in te stellen, vind ik zelf... Maar zoals voor elk effectapparaat geldt, gebruik effecten spaarzaam, zodat je geluidsverlies tot een minimum beperkt.

paulusdeBKB
5 april 2006, 18:07
Dat de G-major de 'beste' effectenbak zou zijn gaat wel erg ver! Ik lees een hoop verhalen op dit forum over tonesuck en over kapotgaande displays...

Voor een leuke multi-FX moet je ook eens kijken naar een tweedehands Rocktron Intellifex (doet alleen chorus, pitch, delay en reverb) of naar een Rocktron Replifex (chorus, flanger, phaser, autopan/tremolo, pitch, rotary, delay en reverb). Intellifex kost tweedehands 175-200 e, Replifex is ietsje duurder. Deze apparaten klinken zeer goed en tasten je toon vrijwel niet aan. MIDI-floorboardje erbij en klaar is Clara.

BeeJee
5 april 2006, 18:28
G2 is inderdaad een prima bak. Als je hem voor 500-600 kunt scoren, dan heb je wel een heel goede deal te pakken.

Nitefly7
5 april 2006, 19:11
Dat de G-major de 'beste' effectenbak zou zijn gaat wel erg ver! Ik lees een hoop verhalen op dit forum over tonesuck en over kapotgaande displays...

Voor een leuke multi-FX moet je ook eens kijken naar een tweedehands Rocktron Intellifex (doet alleen chorus, pitch, delay en reverb) of naar een Rocktron Replifex (chorus, flanger, phaser, autopan/tremolo, pitch, rotary, delay en reverb). Intellifex kost tweedehands 175-200 e, Replifex is ietsje duurder. Deze apparaten klinken zeer goed en tasten je toon vrijwel niet aan. MIDI-floorboardje erbij en klaar is Clara.

De Replifex is inderdaad een berucht dingetje, niet teveel effecten tegelijk, maar stuk voor stuk wel dik in orde...

Die G2 is soort G-force underdog, met z'n loop flexibeler en naar 't schijnt ook 'bruikbare' fx en geen sh*tload een parameters of control-opties als de TC

... Zal ik dan maar de 1e G-force suggestie doen??

De G-force is (als je relatief programmeergeduld hebt) een heel goede keuze, nu 'ie 'gedumpt' wordt (blijkbaar is er geen reserve-onderdeel meer voor ofzo), vind je'm NIEUW voor 900euro !
Qua effecten klinkt hij erg fijn en je kan er nog meer dingen mee doen, bijvoorbeeld dat ze aanslaggevoelig zijn en meer van die 'expressionele dingen' via de modifiers.....

G-major klinkt ook erg bruikbaar maar als je 800-budget hebt, kun je eerder kijken naar een G2 of G-force (of Replifex)

een D-two zou ook kunnen (die doet alleen Delays, maar wel ontzettend goed) evt. i.c.m een M-one (XL)

Dave Weiner gebruikt een combinatie van D-two en G-force...

als laatste kun je nog kijken naar de combinatie Line6 Mod Pro/Echo Pro

morris
5 april 2006, 19:41
top 3 van goedkoop naar wat duurder:

intellifex/replifex
mpx 1
Gforce

alledrie behoorlijk bang 4 buck!

Morris

Chiel
5 april 2006, 20:36
tc electronic g-major, de beste 19'' effectprocessor die er is

BullShit. De Replifex en Intellifex zijn overall stukken beter en kosten slechts een fractie ervan. De nieuwe Xpression is ook erg oké. Heeft wel wat meer tonesuck problemen, maar met tweaken is dat redelijk goed in te perken en het is nog altijd minder als dat van de G-Major.

TC heeft sinds kort ook een nieuwe FX bak voor de gitaar, maar hiermee heb ik geen ervaring. Wellicht wel interessant om eens te checken.

De G-Force is een erg puik beestje en met een beetje geduld kun je hem voor relatief weinig centen op de kop tikken. Zelf was ik zeer onder de indruk van de Lexicon G2, maar mijns inziens haal je pas werkelijk alles uit dit apparaat i.c.m. met de originele controller.

vinni
5 april 2006, 21:17
Ben het met Chiel eens.

Die TC FX-bak is trouwens de G-system.
Die heb ik.....moah.....Zeker beter dan de Major.
Alleen....vind er op de 1 of andere maniet geen fuck aan.

Denk dat de intellifex inderdaad de beste koop is.

Maar de allerbeste?

Vinni

Veekeren
5 april 2006, 22:11
Die 800 euro was meer om een absolute max aan te geven, maar ik hoop toch wel met 600 rond te komen. De intelliflex zal volgens mij niet voldoen, ik wil toch echt wel een flanger / phaser optie.

Ook is het dus belangrijk dat ik met of via het multifx mijn amp kan aansturen (midi out / thru, als het maar kan...).

Natuurlijk tot zover bedankt voor de tips!

Chiel
6 april 2006, 00:42
De intelliflex zal volgens mij niet voldoen, ik wil toch echt wel een flanger / phaser optie.

Ook is het dus belangrijk dat ik met of via het multifx mijn amp kan aansturen (midi out / thru, als het maar kan...).


Voor dat geld schroef je er dan toch meteen een Replifex erbij in :).

Via de midi out/in kun je zonder problemen met alle genoemde multi-fx bakken werken. Dat is dus geen enkel probleem.
Heb je er overigens wel aan gedacht dat flanger/chorus/phaser effecten veelal beter tot hun recht komen in een serieële fx-loop terwijl de reverb en delay's lekkerder naar voren komen in parallel???

peter_heijnen
6 april 2006, 00:57
Voordeel van zowel de lexicon G2 als de intellifex: je directe geluid hoef niet door het digitale domein te gaan, wat dus beter klinkt.

Jimi Hendrix
6 april 2006, 01:12
Die gmajor gebruik ikzelf altijd met kleinere (lees: de meeste) schnabbels.
De tonesuck is klote, maar valt mee te leven. Effecten die ik gebruik:
delay (ok, mijn ref: TC D2) chorus (gaat, mijn ref: TC1210). Reverb is ook wel ok (maar m'n mpx1 vele malen beter), de 'analoge' effecten (phaser etc) vind ik vergeleken met zoiets simpels als een smallstone (die ik in m'n rack heb) nogal matig.
Midi-implementatie is te gek! display is ook bij mij een keer defect geraakt, door de geweldige service van TC (fred thomas) kreeg ik een nieuwe, zonder gezeur (buiten garantieperiode). Oftewel: de gmajor is OK, maar verwacht niet dat je er al te warm van wordt.

BeeJee
6 april 2006, 01:36
Ik denk dat je met de G2 beter af bent dan met de G-force (maar da's mijn mening). Ik heb al een hele tijd een G2 en onlangs ook uitgebreid een G-force getest, omdat ik erover dacht de Lex in te ruilen tegen de TC, maar de converters van de G-force zijn echt inferieur tov. de Lex.
Beide apparaten hebben hun voordelen, maar voor mij is de Lex de duidelijke winnaar. Qua veelzijdigheid, flexibiliteit en sound (de 2 signaalpaden zijn echt heeeel handig: ook heeft ie een prima analoge pre-amp en overdrive/distortionsectie aan boord) (daarnaast nog: wat dacht je van 20seconden stereo-delaytijd in de Lex tov. nog geen 2 seconden in de TC. De G2 is echt heel krachtig) .
Overigens is de G2 met een andere (uitgebreide) controller ook (zo goed als) maximaal te bedienen. Ik heb een All Access, en kan zo goed als alles wat je met een R1 ook kunt. De midi-implementatie van de G2 is ERRUG uitgebreid en heel clever (wel wat programmeerwerk...)

paulusdeBKB
6 april 2006, 15:37
leuk, 20 seconden delaytijd, maar voor wat? :confused:

kokeleko
6 april 2006, 18:16
leuk, 20 seconden delaytijd, maar voor wat? :confused:

Jamman,looper, moet jij toch weten.

Nitefly7
6 april 2006, 19:05
Jamman,looper, moet jij toch weten.

offtopic'ish": Toiletbreak van 20 secs, of visitekaartjes van groupies verzamelen...

looper is is idd altijd wel handig!

srv-man
6 april 2006, 21:18
Ha Veekeren (Jeroen, toch?), geen slecht idee om het in een multifx te zoeken. Uitgaande van jouw setup en wensen het volgende:
- je Marshall 6101 heeft een fx loop die zowel serieel als parallel kan. Schakel je hem parallel dan heb je van tonesuck geen last, maar zullen sommige fx wat minder tot hun recht komen zoals Chiel al opmerkte.
- over midi out/thru hoef je je minder zorgen te maken. Tegenwoordig zijn eigenlijk alle units daar ruimschoots in voorzien.

Aangezien je vooral delay, phaser en flanger gaat gebruiken is een G2 een beetje overshoot. De MPX1 biedt op dat vlak vrijwel dezelfde functionaliteit als de G2 en is voor zo'n 350 te scoren. Je hebt dan echt heel goede effecten. Het enige nadeel is dat je een bescheiden vertraging bij het schakelen hebt, maar je geluid valt niet weg, dus daar is mee te leven. Bovendien is de MPX1 goed serieel te gebruiken wegens geringe (zij het wel aanwezige) tonesuck.

De G-Major is ook geen slecht ding, maar ik vind hem toch wat minder dan de MPX1, zowel qua fx als qua degelijkheid. (Bij mij schoot die $%#$ scrollknop altijd voorbij de parameter). Verder is hij qua tonesuck bij serieel gebruik wel wat slechter dan de MPX1.
Een G-Force is ook een prima ding, maar de MPX1 biedt wat mij betreft toch wat meer bang for the bucks.

En waar blijven de wat meer obscure tips?
- de Roland RSP550 is heel goed parallel te gebruiken en biedt lekkere modulaties en delaytjes. Of de Boss SE70 (de goedkopere broer)?
- is een Ensoniq DP4 niets?
etc...

Succes!
Theo

paulusdeBKB
8 april 2006, 19:23
Goeie tip Theo.

patricia
8 april 2006, 20:05
ik mag nu gerust zeggen...........lexicon mpx g2!
een pracht dingetje..alleen in mijn optiek..niet makkelijk te progammeren.
patricia

srv-man
8 april 2006, 21:33
Ja, de G2 is ook geweldig, maar zie die maar eens voor een goede prijs te vinden ;)
Eerlijk gezegd vind ik de bediening nogal meevallen hoor, als je de basis een beetje doorhebt vind je eenvoudig de weg.

patricia
8 april 2006, 21:40
ohh het gaat me wel lukken hoor!
een goed alternatief is natuurlijk ook de mpx1.

dml
9 april 2006, 08:04
Boss VF-1. Voor live PC's absoluut onbruikbaar (vanwege signal drop) maar klinkt echt te gek.

B_2_the_a
9 april 2006, 09:29
rocktron xpression